A SEO vége, éljen a felhasználó!
A Google szinte naponta jelentkezik olyan újdonságokkal – a valós idejű kereséstől, a mostantól magyar nyelven elérhető pontosabb keresési beállításokon keresztül, a kép alapú keresésig, a Goggles-ig – , amelyek mindegyike önmagában is komoly változásokat jelenthet a keresőoptimalizáló szakma számára. A sok bejelentés között van azonban egy, amely alapjaiban rengetheti meg azt, amit (egyesek) eddig a keresőoptimalizálásról gondoltak.
Személyre szabott keresés a gyakorlatban
A személyre szabott keresés mostantól mindenki számára alapértelmezett szolgáltatás, ami annak köszönhető, hogy a Google eddig csak opcionálisan elérhető internetes előzmények szolgáltatása mostantól alapértelmezett szolgáltatássá vált. Azaz amennyiben nem kezdeményezzük magunktól adataink törlését, úgy a Google megőrzi kereséseinket, naplózza az általunk látogatott weboldalakkal kapcsolatos tevékenységünket és elérhetővé teszi ezen adatokat számunkra is. Az összegyűjtött adatok alapján ezután testreszabott találati listát láthatunk, azaz az előzményeink alapján rangsorolódnak a találatok.
Orgona vagy orgona?
Nézzünk egy egyszerű példát! Vegyünk két felhasználót, mondjuk egy zongora vagy orgonaművészt, illetve egy virágkedvelő háziasszonyt, akik rendszeresen látogatnak érdeklődésüknek megfelelő weboldalakat. Amennyiben egyikük sem tiltja le külön az internetes előzményeinek a tárolását, úgy a Google szépen elkezdi gyűjteni az általuk látogatott honlapokról az információkat, amelyek között az első esetben nyilvánvalóan a zenével kapcsolatos oldalak fognak nagy számban szerepelni, míg második esetben a virágokkal, természettel, kertekkel foglalkozó oldalak. Bizonyos idő eltelte után szinte biztosan kijelenthető, hogy egy többszörös jelentéstartalommal rendelkező szóra, mint az „orgona” teljesen különböző találati listát fognak kapni. Míg a zenész esetében nyilvánvalóan az orgona hangszerrel, orgona zenével kapcsolatos oldalak fognak a lista elejére kerülni, addig a természetbarát, virágkedvelő esetében szinte biztosan az orgona növénnyel kapcsolatos találatok jelennek meg először. A sort természetesen szinte végtelenségig lehetne folytatni az „Ajax”, „Queen”, „Madonna” stb. szavakkal, amelyek teljesen mást jelentéstartalmat kapnak szövegkörnyezettől függően…
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyes találati oldalakat kedvünk szerint előre léptethetjük a találati listánkon, vagy akár el is távolíthatjuk véglegesen.
Mi mennyi, avagy hol hányadik?
Mit jelent ez valójában? Nem kevesebbet, mint hogy idővel elveszti jelentőségét a „hányadik vagyok a Google-ban?” kérdés, amely a jövőben inkább úgy hangzik majd pontosan, hogy „kinél hányadik vagyok a Google-ban?”. Ez, kérem, a hagyományos SEO vége, de legalábbis a hattyúdala… Nincs többé „garantált pozíció”, 5 kulcsszóra első hely stb., hiszen gyakorlatilag felhasználóként változhat majd a top pozíciók listája kulcsszavanként, az egyedi preferenciák függvényében. Tulajdonképpen ez nem is akkora változás, a SEO eddig is halott volt, csak mostantól ez nyilvánvalóbb lesz mindenki számára, vagyis a személyre szabott keresés alapértelmezetté tétele csak meggyorsítja a létező folyamatokat.
A gagyizás vége, megérdemled, hogy első légy?
Eddig is csak az olyan önjelölt SEO guruk gondolták, hogy az már optimalizált weboldalnak számít, ha valamilyen módon sikerül 5 kulcsszóra „felvarázsolniuk” az ügyfél oldalát a top pozícióba, akik nem hallottak még sem a long-tailről, sem a keresési trendek változásáról és valószínűleg a konverziókövetés módszerével sem kötöttek mélyebb ismeretséget. (A következő cikkünkben mélyebben fogunk foglalkozni a kulcsszóválasztás kritériumaival, többek között az egyre nagyobb jelentőséggel bíró „long-tail” kulcsszavak fontosságával, és azzal, hogy ez milyen módon változtatja meg szükségszerűen a keresőmarketing stratégiánkat.)
Vegyünk egy hétköznapi példát: ha már egy hónapja eljárogatunk futni hetente 1-2 kilométert, akkor elmondhatjuk, hogy tettünk lépéseket az ügyben, de ez az erőfeszítés azért még kevés ahhoz, hogy megnyerjük az olimpiát… Így van ez a keresőoptimalizálással is, ha egy-két részletet lekezelünk, az persze a semminél jóval több, de ahhoz, hogy az élen végezzünk, még édes kevés.
Az a tény, hogy a „SEO” és az optimalizálás alatt itthon és külföldön is a legtöbben mindösszesen azt értik, hogy néhány kulcsszóra elérik vagy sem az annyira áhított pozíciót, természetesen nem csak a kínálati oldalt minősíti, hanem a keresletit is. Hiszen sokkal érthetőbb és jobban kommunikálható az, hogy „fizess ennyit és megoldom, hogy első legyél”, mint elmélyülni és megérteni azt, hogy mikor, mire, milyen módon keresnek a felhasználók, hogy viselkednek a kattintás után, és mely eszközök milyen kombinációja jelenti egy adott esetben a legköltséghatékonyabb és legnagyobb megtérüléssel járó megoldást. Mégis hiba lenne az ügyfeleket hibáztatni, hiszen a tájékoztatás elsősorban a szakma feladata és felelőssége. Bár a körültekintő tájékozódás elsősorban az ügyfél érdeke. Valahogy úgy, mint amikor egy használt autókereskedésben szeretnénk 100 000 Ft-ért autót vásárolni, és kiválasztunk egy ránézésre szimpatikus autót. Lehet, hogy nincs benne motor, törött a karosszéria és egyébként is egy millió km van benne, de a mi döntésünk, ha ezen információk ellenére is megvásároljuk. Amennyiben viszont a kereskedő nem hívja fel erre a figyelmünket, és eladja nekünk egy luxusautóként a roncsot, akkor már egyértelmű, hogy kinek nagyobb a felelőssége. Valahogy így működik most az optimalizálás a legtöbb helyen: fizetsz egy Trabantért és közben azt hiszed, hogy Mercedest kaptál. Hát nem, tessék felébredni, kivenni a kezeket a biliből és elkezdeni komolyan venni magunkat…
Mert miről is van szó?
A Google szerint az a jó oldal, ami jó a felhasználónak. Ez ilyen egyszerű. Nem az a jó oldal, amit néhány kulcsszóra sikerült úgy manipulálni, hogy az a top pozíciók egyikébe kerüljön, hanem az, ami annyival jobb a többi versenytárs honlapnál, hogy megérdemli a top pozíciót. Ezt pedig csak úgy lehet kiérdemelni, ha valódi értéket adunk a weboldalunkon a látogatóinknak:
- Egyedi, máshol nem elérhető tartalom, információk
- Könnyen átlátható, látogatóbarát felület
- Felhasználóbarát navigáció, könnyű kezelhetőség
- Gyors oldalbetöltődés
A sort még lehetne folytatni, de tulajdonképpen a Google jolly-jokere, a PageRank is azt hivatott megmutatni, hogy mennyire bízhatunk egy oldalban, mennyire találja azt a többi szereplő hitelesnek (kik és hányan hivatkoznak rá). A jelenlegi trendek ugyanezt a vonalat erősítik, azaz igyekeznek a manipuláció ellen védekezni, hogy a valóban arra érdemes honlapok kerüljenek a top pozíciókba. Egyre nagyobb szerepet kap a felhasználók véleménye, akik egyébként biztosan nem aszerint fognak dönteni egy oldal színvonaláról, hogy mennyi az oldal kulcsszósűrűsége vagy éppen a PageRank értéke. Számukra azok a honlapok lesznek értékesek, amelyekben bízhatnak.
Akkor mi is az az optimalizálás?
A bizalom természetesen összetett dolog, feltételezi, hogy ismerjük saját erősségeinket/gyengeségeinket, az online piacunkat, és ennek tükrében egy olyan átgondolt és kivitelezhető online stratégiát valósítunk meg, amely
- erősíti az ügyfelek lojalitását
- építi brandünket
- rövid- és hosszútávon is hatékony
- vagyis professzionális módon kezeli az internet jelenlétünk minden aspektusát.
Ez a WebMa felfogásában az analitikus keresőmarketing, amely messze túlmutat a szokásos „pozíció vadászaton”. Az optimalizálás az egyik legfontosabb eszköze a hatékony és sikeres internet stratégiának, azonban sohasem a végső célja. A keresőoptimalizálás célja olyan weboldal készítése, amely
- a felhasználók igényeire épít
- megválaszolja kérdéseiket és kielégíti a témával kapcsolatos információigényüket
- bizalmat ébreszt bennük a weboldal és az oldal által képviselt cég iránt
- ezáltal hatékonyan konvertálja őket ügyfelekké
- hosszútávú eredményeket és pozitív megtérülést (ROI) garantál
Ez természetesen sokkal összetettebb és bonyolultabb feladat, mint amit a legtöbb „SEO” guru egyáltalán képes felfogni, nemhogy kivitelezni. Lehetünk a legjobb programozók, grafikusok, AdWords szakértők, marketing tanácsadók, pénzügyi elemzők, online stratégák vagy „webkettes szakértők”, önmagában egy-egy terület ismerete és alkalmazása nem elégséges a sikerhez. A minőségi teljesítményhez minden területnek együtt kell működni, tökéletes precizitással, összhangban, mint egy szimfonikus zenekarnak. Ebben a műfajban a „szólisták” nem rúgnak labdába, mert a problémának és a kiindulási helyzetnek legfeljebb egy kis szegletét képesek átlátni és megérteni, nem az egészet egyben.
Ez nem azt jelenti, hogy az eddig megtanult, alkalmazott és bevált – etikus – technikákat sutba kellene dobnunk. Természetesen ez után is ugyanolyan fontos lesz, hogy technikailag is megfeleljünk az elvárásoknak és biztosítsuk a keresőmotorok számára az akadálytalan indexelést és az előzetes elemzéseken kiválasztott kulcsszavakat megfelelő módon használjuk a weboldalon, hogy a keresők az adott témára relevánsnak értékeljék az oldalunkat stb. Mivel ezek nélkül továbbra sem lesz esélyünk sem a keresők „látókörébe” kerülni. Tehát az, hogy minden egyes „hangszer” tökéletesen muzsikáljon az alapelvárás – akár egy zenekar esetében – a tökéletes élményhez ez azonban édes kevés. Aki már látott például karmesterversenyt, pontosan tudja, hogy mennyi minden múlik az összhangon, mennyire másként szólalhat meg ugyanaz a darab, még ha ugyanazok a zenészek játsszák is.
Komoly eredményeket szeretnénk? Elvárjuk, hogy a mi oldalunk legyen az első több millió találatból? Akkor tegyünk is érte! Építsünk olyan oldalt, ami valóban kiérdemli a jobb pozíciót, azért mert jobb az összes versenytársnál, akkor is ha több millió van belőlük!
Derítsük ki a látogatóink igényeit, és próbáljunk maximálisan megfelelni nekik. Mérjük, elemezzük az eredményeket, és ennek alapján döntsünk a további lépésekről!
Ha így teszünk, akkor a Google újításai, mint például a személyre szabott keresés nemhogy keresztülhúzza eddigi erőfeszítéseinket, hanem éppenhogy megsokszorozza a befektetett munkánk hatékonyságát. A valóban optimalizált weboldalakat nyilvánvalóan több felhasználó fogja preferálni, mint az összespamelt vagy mesterségesen kulcsszósűrített, „seózott” oldalakat.
Ráadásul nemcsak látogatónk száma fog növekedni, hanem a minőségi tartalomnak és a felhasználóbarát kialakításnak köszönhetően több időt fognak az oldalunkon tölteni, elégedettebbek lesznek, és ezáltal várhatóan nagyobb számban válnak ügyfeleinkké (konvertálódnak). Vagyis mi és az ügyfél is jobban járunk. A leírtakban egyébként semmi újdonság sincs, a Google már évek óta ezt szajkózza, amit lehet mondani „bolondbiztos” módon is többször megfogalmazott, például a webmestereknek szóló ajánlásaiban:
- „Mindenekelőtt a felhasználóknak készítse az oldalakat, ne a keresőmotornak
- „Kerülje a keresőmotorok rangsorolását befolyásolni próbáló trükköket…. Hasznos lehet feltenni a következő kérdést is: „Segíti ez a felhasználókat? Akkor is ezt tenném, ha a keresőmotorok nem is léteznének?”
Valami ilyesmiről szól a keresőoptimalizálás.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!