2011. február 4., péntek

A Google, a Budapest Bank és a Honlapabc “Neten a cégem” címmel elindított egy nagyszabású, közép és kisvállalatokat (kkv) megcélzó kampányt, melynek célja az online jelenlét és online marketing fontosságának hangsúlyozása a megcélzott cégek között. A program keretein belül a KKV-k ingyenes eszközökkel kóstolhatnak bele az online világba: egyrészt díjmentesen létrehozhatnak önállóan egy weboldalt, amelyet fél évig használhatnak, illetve 15 000 Ft értékben AdWords kupont kapnak, amellyek a fizetett hirdetést, mint a legnépszerűbb online hirdetési formát is kipróbálhatják. A programhoz egy edukációs kampány is kapcsolódik.


A program részleteiről minden információ megtalálható az oldalon, jelen cikkben inkább azokról a pro és kontra érvekről szeretnék szót ejteni, amelyekről nem igazán szól a leírás, viszont talán a leglényegesebbek annak tekintetében, hogy megfelelően tudjuk kezelni a kezdeményezés nyújtotta lehetőségeket, akár ügynökségi szemmel, akár felhasználói, vagyis KKV vezetői szemmel nézzük.

  • Szükség van -e a programra? Segítheti-e a Neten a cégem program a hazai KKV-k online versenyképességét?


Erre egyértelműen igen a válasz. Valóban megdöbbentő, hogy 2011-ben a hazai KKV-k fele rendelkezik saját honlappal, sőt ezen cégek 63%-a még csak nem is tervezte a vállalkozás online megjelentetését - a kutatási adatok magukért beszélnek:




A passzivitás és online marketinggel szembeni elutasítás okait is igyekeztek kideríteni. Nem meglepő módon a súlyos információ hiány és/vagy dezinformáltság akadályozza a legtöbb cég vezetőt az online világba történő bekapcsolódásban. A piros nyíllal jelölt “kifogásokra” még visszatérünk később, mert több információt tartalmaznak, mint az első blikkre látszik...




Nyugodtan kijelenthetjük, hogy éppen ideje volt, hogy egy olyan dominanciájú online szereplő, mint a Google “kézbe vegye” a dolgokat és megpróbálja legalább részlegesen áthidalni azt az információs gapet, ami KKV szinten a hazai és pl. nyugat európai versenytársak között tátong. Külön dicséretes, hogy kiemelt “edukációs” támogatást is rendeltek a kampányhoz, amelynek célja, hogy megkönnyítse az első lépéseket és segítse “sikeressé tenni a honlapot. Az igazi kérdések azonban pont itt kezdődnek...

  • Ingyenesség, mint csodafegyver?


Amellett hogy a program valóban hasznos és hiánypótló szerepet tölt be a hazai KKV-k online marketing szemléletének fejlesztésében, érdemes egy lépéssel előre gondolkodnunk és más szempontokat is megvizsgálnunk.

Pár napja a Google Ügynökségi Napon az ügynökségi partnerek elsőként ismerkedhettek meg a Cégem a Neten programmal, ami elég vegyes fogadtatásra talált a körükben...Voltak akik az teljes webfejlesztési üzletágukat féltették az “ingyenes” megoldásoktól - ami azért lássuk be vicces, mert hát milyen hozzáadott értéket képviselhet az a cég, aki nem tud többet kínálni, mint egy leegyszerűsített önkiszogáló cms?? Na jó, persze értem én, minden második ügyfél jelölt első kérdése, hogy mennyibe kerül és sokszor ez az egyetlen döntési szempont a partner választásában..”Mi mennyibe kerül, csókolom??Tetszik tudni mit szeretne? Persze, erre a 3 db kulcsszóra szeretnék első lenni”. A kérdésről nyilván nem hogy külön postot, hanem könyvet is lehetne írni, de fókuszáljunk a lényegre:


  • Mire elég és mire nem az ingyenes kezdőcsomag? Olcsó húsnak tényleg híg a leve?


A program promóciójának várhatóan az egyik legütősebb eszköze a 300 000 személyre szabott DM lesz - Tudta Ön, hogy ebben a hónapban csak állatorvos/lakatos/üveges Budapest/Kecskemét stb kulcsszóra 4987-en kerestek a Google-n? Vajon megtalálták Önt a vásárlói? - vagy valami ilyesmi..

Tehát ott tartunk, hogy a személyre szabott DM-től az online marketing üzleti lehetőségein felajzott KKV vezető nekidurálja magát és regisztrál a neten a cégem csomagra. Segítségként egy egyébként nagyon korrekten megírt Neten a cégem felhasználói kézikönyv és 4 db 3-4 oldalas pdf útmutató áll rendelkezésére. Ezek alapján kell(ene) cégvezető barátunknak az üzletet generáló honlapot kialakítani és profitáló AdWords hirdetést felállítani az ingyenes AdWords kuponnal.

Nézzünk bele ezekbe az edukációs anyagokba! Még egyszer hangsúlyozom, korrektnek tartom a leírtakat, de finoman szólva is kevésnek ahhoz, hogy ez alapján érdemben működő online marketing tevékenységet lehessen közel nulláról felhúzni. Az alábbiakban szúrópróbaszerűen szemezgetek az online tudástár egyes témaköreiből:


Stratégia:

  • Hogyan lesz sikeres a honlap? A szemlélettől, ami nem más, mint felhasználóbarát gondolkodás és elszántság kérdése.
  • A honlap használhatósága, funkcionalitása a legfontosabb látogatóink számára. Törekedjünk rá, hogy a látogatóink elérjék céljukat a honlap böngészése során.

Kulcsszavak:
  • Az alábbi oldalon tudjuk ellenőrizni, hogy egy adott kifejezésre hány keresés indul el a google keresőben, ezen információ segíthet az ideális kulcsszó kiválasztásában: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
  • Az emberek ugyanazokra a kifejezésekre keresnek rá az interneten, amiket a hétköznapi beszélgetéseik során használnak, tehát ugyanezen kifejezéseket (kulcsszavakat) használja Ön is a honlap készítése során. A kulcsszavak sűrűsége 2-6% legyen az adott honlapon,

Optimalizálás:
  • A honlapunk kulcsszavakra optimalizálása 3 részfeladatra bontható:
    • a kulcsszavaink kiválasztása és a tartalom optimalizálása,
    • a megfelelő domain kiválasztása,
    • és az egyes aloldalak paramétereinek beállítása, finomhangolása.

Analitika:
  • Mérjük az eredményeket, használjunk statisztikai szoftvert! Mi a google analytics (ingyenes) szolgáltatását ajánljuk, ami pár kattintással beilleszthető a honlapba:
    • regisztráljon egy fiókot a google analytics oldalán
    • generáljon az analytics felületen követőkódot
    • illessze be a honlapkészítő "Keresőoptimalizálás" menüpontban
  • Ha használatban van a webstatisztika (google analytics), időről időre ellenőrizzük honlapunk, és a kulcsszavak teljesítményét.


Linkamarketing:
  • Mire figyeljünk oda, amikor linkcsere partnert választunk?
    • Olyan oldalakra hivatkozzunk, amik honlapunk témájával relevánsak.
    • A hivatkozás, azaz a link neve ne legyen kulcsszavak tömkelege
    • Nem mutassunk extra méretű karakterekel külső oldalakra, a hivatkozás normál szöveg legyen.
    • Ne mutassunk a google által büntetett oldalra
    • Előnyös ha (a kereső megítélése alapján) erős honlapokra hivatkozunk.

  • Nos, lenne néhány kérdésem...A célcsoport vajon hány százaléka..:
  • Érti a kulcsszósűrűség kifejezést?
  • Tudja meghatározni, hogy melyik oldal “büntetett” a Google által vagy erős a kereső megítélése alapján?
  • Tud önállóan beilleszteni Analytics kódot, úgy hogy esetleg össze legyen kötve az AdWords kampányával is? Konverzió követést hagyjuk?
  • Tudja önállóan értelmezni az Analytics riportokat?
  • Tudja önállóan meghatározni, vagy “megkutatni” célcsoportja igényeit, a piaci versenyhelyzetet és reálisan felmérni a saját versenyelőnyeit?

és még nagyon-nagyon sok hasonló kérdésem is lenne, de talán a lényeg ebből is érezhető. Nem reális egy oktató anyag alapján elvárni, hogy egy online marketingben abszolút kezdő kisvállalkozó önállóan profi webmarketinget képes létrehozni és menedzselni...
  • Önállóan, ügynökségi segítséggel...

A kézikönyben - és tegnap még legalábbis - a weboldalon két élő esettanulmány és a program keretein belül készült weboldal segítségével illusztrálják a gyakorlatba történő átültetést. Az egyik egy masszázsszalon (kristalymasszasz.hu) , a másik egy építési kivitelező cég (mesterunk.hu), akik már az elmúlt néhány hónapban is profitálhattak a neten a cégem kínálta program előnyeiből.

Szóval “önállóan, ügynökségi segítséggel” - ezt csak úgy tudtam lefordítani magamnak magyarra, hogy nem teljesen önállóan, hanem ügynökségi segítséggel. Az elkészült weboldalak egyébként nem rosszak, sőt az átlag hazai színvonalhoz viszonyítva jónak mondhatóak, de messze vannak attól, hogy közepesen terhelt piacon megállják a sarat. Azt még megértem, hogy a rendszer kínálta “keresőoptimalizálási menüjében” beállítható url, title és menüpont neve nem igazán volt elégséges arra, hogy a legrelevánsabb kulcsszavakra az első 100 találat közelébe kerüljenek az oldalak..Magát komolyan vevő keresőoptimalizáló cégnek ez azért nem jelenthet nagy sokkot ;-) Azon azonban már meglepődtem, hogy se masszázzsal, se építkezési kivitelezéssel kapcsolatos keresésekre nem jelent meg egyik cég AdWords-e sem..se felül, se oldalt, se sehol...Lehet hogy elfogyott a kupon? :-)

Tehát a nagy kérdés a végére maradt, reális-e, hogy a szó szerint 0 tapasztalattal rendelkező KKV-k önállóan képesek megfelelő szinten használni az időlegesen ingyen biztosított eszközöket?


  • Mekk Mester vs Outsourcing


Naná, hogy a végére hagytam a lényeget! Az ügynökségi napon nagyon diplomatikusan érdeklődtek a kollégák a programot bemutató Google-s kollégánál, hogy nem gondolják-e esetleg, hogy ez a Neten a cégem program megint elviszi a sok kicsi Mekk Mester irányába a piacot? - nagyon szemléletes példával illusztrálva, hogy “amikor Józsi, az unokaöccs csinálja a cégnek az AdWords-öt és a szomszéd a honlapot, nem veszélyes-e ezt a trendet erősíteni?”

Erre nyilván nem volt 100%-ig megnyugtató válasz Google részről, de egyértelművé tették, hogy fontosnak tartják a képzéseket és az arra nyitott KKV-kat, akik láthatólag nem boldogulnak egyedül, “nyomni fogják” az ügynökségek felé - akiknek innentől már csak a saját talpraesettségén múlik, hogy mennyire tud élni a helyzet kínálta előnyökkel. Emellett persze a KKV vezetők önállóan is képezhetik magukat az elérhető edukációs anyagok segítségével.


Most kezdődne az érdekes része a dolognak: vajon mennyit érnek valójában, üzleti szempontból az ingyenes/fizetős ebookok, tanfolyamok, szemináriumok, akár pár órásak, akár pár naposak..? Ez a téma is megérne legalább egy postot, de röviden a következőt gondolom:


Egy 120 órás képzés - ami már elég komolynak számít - gyakorlatban ugyanannyi, mint 3 hétig napi 8 órában a témával foglalkozni.

    • Lefordítom: tehát kezd mondjuk nálunk egy egy gyakornok, és 3 hét intenzív képzés és gyakorlat után kijelentjük, hogy kompetens és “megtanulta” a következő területeteket: kulcsszókutatás, technikai optimalizálás, AdWords, webanalitika elemzések, megtérülés és konverzió elemzés, felhasználói élmény/navigáció, közösségi marketing, stb. - nem folytatom..pedig lehetne


Rossz hírem van, elég sok gyakornok fordult már meg a kezeim között, általában végzős közgázosok, többnek volt valamilyen szintű ismerete az online marketingről vagy keresőmarketingől, de 3 hét után önálló kampányt, pláne komplett weboldal tervezést, kutatást senkitől nemreális elvárni...Pedig ők azért sokkal nagyobb versenyelőnnyel indultak, mint egy átlag mikro vagy KKV cégvezető, de több hónap intenzív képzés és gyakorlat kell minimum egy junior szint eléréséhez is.


AdWords tanfolyam - kezdő vagy haladó

    • Nincs kétségem, hogy pl. az OMA előadói profik és hivatalos AdWords trénerként szakmailag kifogástalan minőséget nyújtanak..De! Vajon mennyire vannak tisztában azzal a cégek, hogy egy kicsit is népszerűbb témában (utazás, turizmus, pénzügy, oktatás, stb.) bizony le kell menni a rendszer legmélyére, hogy valóban jól működő, üzletileg is profitáló hirdetésket tudjak létrehozni..


    • Vajon hányan fogják tudni az alapfunkciókon kívül a rendszer kínálta “finomságokat” kiaknázni? Nagyon tetszett az ügynökségi napon a “product update” előadás, az elmúlt időszakban bevezetett AdWords újdonságokról kaphatunk egy kis ízelítőt a belinkelt oldalon..De természetesen van Youtube csatorna(k), online szeminárium, súgó, oktatási központ, szakmai blog, stb.. Vajon hány KKV vezetőnek lesz ideje és türelme érdemben belemélyedni az anyagba..? És akkor most nézzük meg a kutatási grafikont: nincs idejük, nincs tudások és szakmai hátterük hozzá - legalábbis ezt mondják... Vajon milyen minőségben fogják tudni használni a most felkínált az eszközöket?

    • Véleményem szerint van értelme ezeknek az AdWords képzéseknek, mégpedig annyiban, amit az oktató kollégák is kiemeltek, hogy sokan pont azért jönnek el, hogy képesek legyen szót érteni az ügynökségükkel, szakértőjükkel és jobban megértsék a kérdéseket, irányokat. Ez szükséges és támogatandó, mert amennyiben az ügyfél érti az AdWords rendszer logikáját sokkal hatékonyabban és könnyebben tudunk együtt dolgozni vele..De szerény véleményem szerint arra azért jó lenne felhívni a figyelmét, hogy egy bármilyen tanfolyam elvégzése után, legyen az bármilyen jó is, önmagában még senki nem lesz AdWords szakértő...



  • Veszélyek


    Igen, annak ellenére, hogy alapvetően pozitív és abszolút támogatható kezdeményezés a Neten a cégem program, vannak veszélyei is, amiket érdemes legalább átgondolni:

  • Szaktudás hiányában gyenge honlapok és kampányok, amelyek negatív ROI-val futnak

    • ezt talán nem kell túlmagyarázni..Láttunk már néhány önálló kampányt, átlag 3-as Quality Score-ral, horror CPC-vel..Alig lehetett az ügyfelet lebeszélni arról, hogy nem “az AdWords meg a Google drága”, hanem neki drága, mert nem tudja megfelelően használni..

  • Hirtelen mindenki önjelölt online marketing / AdWords / keresőoptimalizáló szakértő lesz

    • Ez a folyamat már jelenleg is zajlik - csak bólogatni tudtam a kolléga “józsi hasonlatára”..Tényleg rá kell erre erősíteni? Aztán magyarázzuk majd meg az ügyfélnek, hogy higgye el, érdemes 0 Ft-nál többet áldozni a weboldalára vagy kampányára, mert esetleg egy 5-10 éve dedikáltam ezzel foglalkozó tényleges szakember “kicsit” többet tud a témáról, mint “Józsi” - elnézést kérlek minden Józseftől ezúton is ;-), valamint hogy nem csak költség szemlélet, hanem megtérülés szemlélet is van a világon és az nem ördögtől való hívság!

  • Mekk Mester modellek a versenyképes, profi outsourcing helyett

    • Emlékszünk Mekk Mesterre, ugye? Minden mesterségről volt cégérje, de semmihez sem értett... Ma olyan tempóban haladnak előre a dolgok, hogy igencsak fel kell kötnünk a képletes gatyánkat ha képben szeretnénk maradni a saját szakterületünkön. - ennek egy halvány szeletébe kínál betekintést az előbb is említett AdWords újdonságok oldal. 10-20 oldal elolvasása, de még egy x órás tanfolyam sem elég ahhoz, hogy érdemben tudjunk versenyezni az egyre nehezebbé váló online pályán.

    • Tőlünk fejlettebb piacokon természetesen az online marketing szolgáltatások piaca is előrébb jár. Nem hogy ingyen, de a hazai keresőmarketing és keresőoptimalizálási óradíjaknál enyhén magasabb áron kínálják a cégek a szolgáltatásokat és mégis úgy tűnik, hogy még így is megéri az ügyfeleknek ezt a tevékenységet kiszervezni és profikat megbízni.

    • Egyébként is minden az outsourcing irányába megy, amit lehet kiszervezünk profiknak, vagy a felhőbe, vagy ahová gondoljuk, mert úgy költséghatékonyabb és magasabb ROI-t lehet realizálni, úgy hogy eközben mi az alaptevékenységünkre, az üzletünkre tudunk fókuszálni.


Megfejtés tehát nincs. Mindenki tudja, hogy “valamit csinálni kell”, mert a jelenleg szánalmas a hazai KKV-k versenyképessége online marketing területen (is). A Google partnereivel legalább tesz valamit, ami változtathat ezen a helyzeten. A módszerekről és eszközökről persze lehet vitatkozni, a Neten a cégem programnak is megvannak a maga erősségei és gyengeségei. Amennyiben ez a kezdeményezésnek sikerül felráznia a KKV-kat és elindítani őket a valódi, profi online marketing útján, úgy mindenki jól jár. Ha a programban résztvevő cégeknek az a tévképzete alakul ki, hogy akkor most ezzel az ingyenes eszköztárral le is tudták az online és keresőmarketing kérdést úgy bajban lesznek...

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

5 megjegyzés:

  1. jó eszmefuttatás, Évi, tetszik :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon hasonlóan gondolkodok a programról. Én még a veszélyek között a jelmondatban és a szövegben levő ígéretek "Neten a cégem - sikeres magyar vállalkozások az interneten" hatásán is elmerengenék. Olyan reális ígéret ez amelyet tud-e teljesíteni egy ilyen program? Erősen kétlem, hogy a résztvevők nagy részénél igen. Az online marketing egyes képviselői eddig is óriási kárt okoztak azzal, hogy irreális ígéretekkel vezettek meg vállalkozásokat. A hatás az "online marketing sérült" cégek tömeges megjelenése. Lásd "ígértek minden szépet, de sz.rt se ért az egész". No, ezekhez a cégekhez még talán sikerül hozzátenni néhány ezret.
    Félre értés ne essék, hiszem és tapasztalom, hogy az online marketing valóban vitalitást, piaci sikereket tud adni cégeknek - de nem ezen a szinten. (Ezek inkább a "két hét alatt tökéletesen tanuljon meg angolul" és a "három hét alatt formálja át teljesen a testét" komolyságú kategória)

    VálaszTörlés
  3. Eltelt több, mint egy hónap a bejegyzés óta. Elkezdtek tömegével jönni a hasonló megkeresések:'...És itt jön képbe az, amitől nagyon félünk! Az általunk hirdetett termékeknél nem ritka a 800 forintos kattintási díj sem a google adwordsnél! Ugyanis ha minden 600. látogatóból lesz vevőnk az 480.000 forintba kerülne, ami legalább a 20-szorosa lenne az árrésünknek, na ez nagyon nem érné meg!"
    " Ilyen hirdetési árak mellett több milliós marketing büdzsével kellene rendelkezni havi szinten, hogy megérje!'
    'Kipróbáltuk az Adwords hirdetést, hiába tűnik jónak, irreálisan drága"
    stb..Apuuuu, elkezdődött!":-)

    VálaszTörlés
  4. Igen, megfelelő tudás, tapasztalat nélkül könnyen öngól lehet a történetből. Ezt nem ártana jobban hangsúlyozni.
    Ha minden 600 kattintásból lesz vevő az nagyon kevés KKV-s cégnél éri meg (még 50 Ft-os árnál is 30.000 Ft/vevő).
    Ahhoz, hogy ezen a rossz arányon javítani lehessen, már nem elég az ingyenes Adwords kupon és az online marketing gyorstalpaló (egy átlagos, online iránt eddig kevéssé érzékenyített KKV-s vállalkozást feltételezve).

    Ami engem elkeserít, hogy úgy tűnik a program elindítói sem gondolják olyan nagyon komolyan a vállalt feladatot (a hazai "benne vagy a buliban" szindróma sejlik fel inkább). Sem a honlap, sem a Facebook - ahol február eleji az utolsó érdemi(?) bejegyzés az üzenőfalon - nem tűnik dübörögni.
    A Facebook oldal egyetlen kivülállótól érkező megjegyzése ironikus módon az alábbi "Tisztelt Hölgyem/Uram! Érdeklődnék, hogy olyan cég is igénybe veheti-e a az ingyenes honlapkészítési szolgáltatást, amely már rendelkezik weboldallal?" Bravó! Sikerült megszólítani a célcsoportot.
    De a hab a tortán a "magyar vállalkozások számára az internetes megjelenés kipróbálására lehetőséget nyújtó" egyesülés működésével kapcsolatos válasz: "Igen..."

    VálaszTörlés