Nyugodtan kijelenthetjük, hogy éppen ideje volt, hogy egy olyan dominanciájú online szereplő, mint a Google “kézbe vegye” a dolgokat és megpróbálja legalább részlegesen áthidalni azt az információs gapet, ami KKV szinten a hazai és pl. nyugat európai versenytársak között tátong. Külön dicséretes, hogy kiemelt “edukációs” támogatást is rendeltek a kampányhoz, amelynek célja, hogy megkönnyítse az első lépéseket és segítse “sikeressé tenni a honlapot. Az igazi kérdések azonban pont itt kezdődnek…
Amellett hogy a program valóban hasznos és hiánypótló szerepet tölt be a hazai KKV-k online marketing szemléletének fejlesztésében, érdemes egy lépéssel előre gondolkodnunk és más szempontokat is megvizsgálnunk.
Pár napja a Google Ügynökségi Napon az ügynökségi partnerek elsőként ismerkedhettek meg a Cégem a Neten programmal, ami elég vegyes fogadtatásra talált a körükben…Voltak akik az teljes webfejlesztési üzletágukat féltették az “ingyenes” megoldásoktól – ami azért lássuk be vicces, mert hát milyen hozzáadott értéket képviselhet az a cég, aki nem tud többet kínálni, mint egy leegyszerűsített önkiszogáló cms?? Na jó, persze értem én, minden második ügyfél jelölt első kérdése, hogy mennyibe kerül és sokszor ez az egyetlen döntési szempont a partner választásában..”Mi mennyibe kerül, csókolom??Tetszik tudni mit szeretne? Persze, erre a 3 db kulcsszóra szeretnék első lenni”. A kérdésről nyilván nem hogy külön postot, hanem könyvet is lehetne írni, de fókuszáljunk a lényegre:
A program promóciójának várhatóan az egyik legütősebb eszköze a 300 000 személyre szabott DM lesz – Tudta Ön, hogy ebben a hónapban csak állatorvos/lakatos/üveges Budapest/Kecskemét stb kulcsszóra 4987-en kerestek a Google-n? Vajon megtalálták Önt a vásárlói? – vagy valami ilyesmi..
Tehát ott tartunk, hogy a személyre szabott DM-től az
online marketing üzleti lehetőségein felajzott KKV vezető nekidurálja magát és regisztrál a neten a cégem csomagra. Segítségként egy egyébként nagyon korrekten megírt
Neten a cégem felhasználói kézikönyv és 4 db 3-4 oldalas pdf útmutató áll rendelkezésére. Ezek alapján kell(ene) cégvezető barátunknak az üzletet generáló honlapot kialakítani és profitáló AdWords hirdetést felállítani az ingyenes AdWords kuponnal.
Nézzünk bele ezekbe az edukációs anyagokba! Még egyszer hangsúlyozom, korrektnek tartom a leírtakat, de finoman szólva is kevésnek ahhoz, hogy ez alapján érdemben működő online marketing tevékenységet lehessen közel nulláról felhúzni. Az alábbiakban szúrópróbaszerűen szemezgetek az online tudástár egyes témaköreiből:
Stratégia:
- Hogyan lesz sikeres a honlap? A szemlélettől, ami nem más, mint felhasználóbarát gondolkodás és elszántság kérdése.
- A honlap használhatósága, funkcionalitása a legfontosabb látogatóink számára. Törekedjünk rá, hogy a látogatóink elérjék céljukat a honlap böngészése során.
Kulcsszavak:
- Az alábbi oldalon tudjuk ellenőrizni, hogy egy adott kifejezésre hány keresés indul el a google keresőben, ezen információ segíthet az ideális kulcsszó kiválasztásában: http://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
- Az emberek ugyanazokra a kifejezésekre keresnek rá az interneten, amiket a hétköznapi beszélgetéseik során használnak, tehát ugyanezen kifejezéseket (kulcsszavakat) használja Ön is a honlap készítése során. A kulcsszavak sűrűsége 2-6% legyen az adott honlapon,
Optimalizálás:
A honlapunk kulcsszavakra optimalizálása 3 részfeladatra bontható:
- a kulcsszavaink kiválasztása és a tartalom optimalizálása,
- a megfelelő domain kiválasztása,
- és az egyes aloldalak paramétereinek beállítása, finomhangolása.
Analitika:
Mérjük az eredményeket, használjunk statisztikai szoftvert! Mi a google analytics (ingyenes) szolgáltatását ajánljuk, ami pár kattintással beilleszthető a honlapba:
- regisztráljon egy fiókot a google analytics oldalán
- generáljon az analytics felületen követőkódot
- illessze be a honlapkészítő „Keresőoptimalizálás” menüpontban
- Ha használatban van a webstatisztika (google analytics), időről időre ellenőrizzük honlapunk, és a kulcsszavak teljesítményét.
Linkamarketing:
Mire figyeljünk oda, amikor linkcsere partnert választunk?
- Olyan oldalakra hivatkozzunk, amik honlapunk témájával relevánsak.
- A hivatkozás, azaz a link neve ne legyen kulcsszavak tömkelege
- Nem mutassunk extra méretű karakterekel külső oldalakra, a hivatkozás normál szöveg legyen.
- Ne mutassunk a google által büntetett oldalra
- Előnyös ha (a kereső megítélése alapján) erős honlapokra hivatkozunk.
Nos, lenne néhány kérdésem…A célcsoport vajon hány százaléka..:
- Érti a kulcsszósűrűség kifejezést?
- Tudja meghatározni, hogy melyik oldal “büntetett” a Google által vagy erős a kereső megítélése alapján?
- Tud önállóan beilleszteni Analytics kódot, úgy hogy esetleg össze legyen kötve az AdWords kampányával is? Konverzió követést hagyjuk?
- Tudja önállóan értelmezni az Analytics riportokat?
- Tudja önállóan meghatározni, vagy “megkutatni” célcsoportja igényeit, a piaci versenyhelyzetet és reálisan felmérni a saját versenyelőnyeit?
és még nagyon-nagyon sok hasonló kérdésem is lenne, de talán a lényeg ebből is érezhető. Nem reális egy oktató anyag alapján elvárni, hogy egy online marketingben abszolút kezdő kisvállalkozó önállóan profi webmarketinget képes létrehozni és menedzselni…
- Önállóan, ügynökségi segítséggel…
A kézikönyben – és tegnap még legalábbis – a weboldalon két élő esettanulmány és a program keretein belül készült weboldal segítségével illusztrálják a gyakorlatba történő átültetést. Az egyik egy masszázsszalon (kristalymasszasz.hu) , a másik egy építési kivitelező cég (mesterunk.hu), akik már az elmúlt néhány hónapban is profitálhattak a neten a cégem kínálta program előnyeiből.
Szóval “önállóan, ügynökségi segítséggel” – ezt csak úgy tudtam lefordítani magamnak magyarra, hogy nem teljesen önállóan, hanem ügynökségi segítséggel. Az elkészült weboldalak egyébként nem rosszak, sőt az átlag hazai színvonalhoz viszonyítva jónak mondhatóak, de messze vannak attól, hogy közepesen terhelt piacon megállják a sarat. Azt még megértem, hogy a rendszer kínálta “keresőoptimalizálási menüjében” beállítható url, title és menüpont neve nem igazán volt elégséges arra, hogy a legrelevánsabb kulcsszavakra az első 100 találat közelébe kerüljenek az oldalak..Magát komolyan vevő keresőoptimalizáló cégnek ez azért nem jelenthet nagy sokkot 😉 Azon azonban már meglepődtem, hogy se masszázzsal, se építkezési kivitelezéssel kapcsolatos keresésekre nem jelent meg egyik cég AdWords-e sem..se felül, se oldalt, se sehol…Lehet hogy elfogyott a kupon? 🙂
Tehát a nagy kérdés a végére maradt, reális-e, hogy a szó szerint 0 tapasztalattal rendelkező KKV-k önállóan képesek megfelelő szinten használni az időlegesen ingyen biztosított eszközöket?
Naná, hogy a végére hagytam a lényeget! Az ügynökségi napon nagyon diplomatikusan érdeklődtek a kollégák a programot bemutató Google-s kollégánál, hogy nem gondolják-e esetleg, hogy ez a Neten a cégem program megint elviszi a sok kicsi Mekk Mester irányába a piacot? – nagyon szemléletes példával illusztrálva, hogy “amikor Józsi, az unokaöccs csinálja a cégnek az AdWords-öt és a szomszéd a honlapot, nem veszélyes-e ezt a trendet erősíteni?”
Erre nyilván nem volt 100%-ig megnyugtató válasz Google részről, de egyértelművé tették, hogy fontosnak tartják a képzéseket és az arra nyitott KKV-kat, akik láthatólag nem boldogulnak egyedül, “nyomni fogják” az ügynökségek felé – akiknek innentől már csak a saját talpraesettségén múlik, hogy mennyire tud élni a helyzet kínálta előnyökkel. Emellett persze a KKV vezetők önállóan is képezhetik magukat az elérhető edukációs anyagok segítségével.
Most kezdődne az érdekes része a dolognak: vajon mennyit érnek valójában, üzleti szempontból az ingyenes/fizetős ebookok, tanfolyamok, szemináriumok, akár pár órásak, akár pár naposak..? Ez a téma is megérne legalább egy postot, de röviden a következőt gondolom:
Egy 120 órás képzés – ami már elég komolynak számít – gyakorlatban ugyanannyi, mint 3 hétig napi 8 órában a témával foglalkozni.
Lefordítom: tehát kezd mondjuk nálunk egy egy gyakornok, és 3 hét intenzív képzés és gyakorlat után kijelentjük, hogy kompetens és “megtanulta” a következő területeteket: kulcsszókutatás, technikai optimalizálás,
AdWords,
webanalitika elemzések, megtérülés és konverzió elemzés, felhasználói élmény/navigáció, közösségi marketing, stb. – nem folytatom..pedig lehetne
Rossz hírem van, elég sok gyakornok fordult már meg a kezeim között, általában végzős közgázosok, többnek volt valamilyen szintű ismerete az online marketingről vagy
keresőmarketingől, de 3 hét után önálló kampányt, pláne komplett weboldal tervezést, kutatást senkitől nemreális elvárni…Pedig ők azért sokkal nagyobb versenyelőnnyel indultak, mint egy átlag mikro vagy KKV cégvezető, de több hónap intenzív képzés és gyakorlat kell minimum egy junior szint eléréséhez is.
AdWords tanfolyam – kezdő vagy haladó
- Nincs kétségem, hogy pl. az OMA előadói profik és hivatalos AdWords trénerként szakmailag kifogástalan minőséget nyújtanak..De! Vajon mennyire vannak tisztában azzal a cégek, hogy egy kicsit is népszerűbb témában (utazás, turizmus, pénzügy, oktatás, stb.) bizony le kell menni a rendszer legmélyére, hogy valóban jól működő, üzletileg is profitáló hirdetésket tudjak létrehozni..
- Vajon hányan fogják tudni az alapfunkciókon kívül a rendszer kínálta “finomságokat” kiaknázni? Nagyon tetszett az ügynökségi napon a “product update” előadás, az elmúlt időszakban bevezetett AdWords újdonságokról kaphatunk egy kis ízelítőt a belinkelt oldalon..De természetesen van Youtube csatorna(k), online szeminárium, súgó, oktatási központ, szakmai blog, stb.. Vajon hány KKV vezetőnek lesz ideje és türelme érdemben belemélyedni az anyagba..? És akkor most nézzük meg a kutatási grafikont: nincs idejük, nincs tudások és szakmai hátterük hozzá – legalábbis ezt mondják… Vajon milyen minőségben fogják tudni használni a most felkínált az eszközöket?
- Véleményem szerint van értelme ezeknek az AdWords képzéseknek, mégpedig annyiban, amit az oktató kollégák is kiemeltek, hogy sokan pont azért jönnek el, hogy képesek legyen szót érteni az ügynökségükkel, szakértőjükkel és jobban megértsék a kérdéseket, irányokat. Ez szükséges és támogatandó, mert amennyiben az ügyfél érti az AdWords rendszer logikáját sokkal hatékonyabban és könnyebben tudunk együtt dolgozni vele..De szerény véleményem szerint arra azért jó lenne felhívni a figyelmét, hogy egy bármilyen tanfolyam elvégzése után, legyen az bármilyen jó is, önmagában még senki nem lesz AdWords szakértő… Veszélyek
Igen, annak ellenére, hogy alapvetően pozitív és abszolút támogatható kezdeményezés a Neten a cégem program, vannak veszélyei is, amiket érdemes legalább átgondolni:
Szaktudás hiányában gyenge honlapok és kampányok, amelyek negatív ROI-val futnak, ezt talán nem kell túlmagyarázni..Láttunk már néhány önálló kampányt, átlag 3-as Quality Score-ral, horror CPC-vel..Alig lehetett az ügyfelet lebeszélni arról, hogy nem “az AdWords meg a Google drága”, hanem neki drága, mert nem tudja megfelelően használni..
Hirtelen mindenki önjelölt online marketing / AdWords / keresőoptimalizáló szakértő lesz
Ez a folyamat már jelenleg is zajlik – csak bólogatni tudtam a kolléga “józsi hasonlatára”..Tényleg rá kell erre erősíteni? Aztán magyarázzuk majd meg az ügyfélnek, hogy higgye el, érdemes 0 Ft-nál többet áldozni a weboldalára vagy kampányára, mert esetleg egy 5-10 éve dedikáltam ezzel foglalkozó tényleges szakember “kicsit” többet tud a témáról, mint “Józsi” – elnézést kérlek minden Józseftől ezúton is ;-), valamint hogy nem csak költség szemlélet, hanem megtérülés szemlélet is van a világon és az nem ördögtől való hívság!
Mekk Mester modellek a versenyképes, profi outsourcing helyett
Emlékszünk Mekk Mesterre, ugye? Minden mesterségről volt cégérje, de semmihez sem értett… Ma olyan tempóban haladnak előre a dolgok, hogy igencsak fel kell kötnünk a képletes gatyánkat ha képben szeretnénk maradni a saját szakterületünkön. – ennek egy halvány szeletébe kínál betekintést az előbb is említett
AdWords újdonságok oldal. 10-20 oldal elolvasása, de még egy x órás tanfolyam sem elég ahhoz, hogy érdemben tudjunk versenyezni az egyre nehezebbé váló online pályán.
Tőlünk fejlettebb piacokon természetesen az online marketing szolgáltatások piaca is előrébb jár. Nem hogy ingyen, de a hazai keresőmarketing és
keresőoptimalizálási óradíjaknál enyhén magasabb áron kínálják a cégek a szolgáltatásokat és mégis úgy tűnik, hogy még így is megéri az ügyfeleknek ezt a tevékenységet kiszervezni és profikat megbízni.
Egyébként is minden az outsourcing irányába megy, amit lehet kiszervezünk profiknak, vagy a felhőbe, vagy ahová gondoljuk, mert úgy költséghatékonyabb és magasabb ROI-t lehet realizálni, úgy hogy eközben mi az alaptevékenységünkre, az üzletünkre tudunk fókuszálni.