2012. október 22., hétfő


Milyen tipikus hibákat követnek el a hazai cégvezetők az online marketingben? Miért zárul bukással és veszteséggel az online marketing projektek jelentős része? Milyen egyszerű összefüggéseket kell ismernünk, hogy elkerüljük ezeket?

Alapvető ismeretek hiánya a cégvezetők részéről

Mindenképp a hiteles információ hiánya a leggyakoribb ok, aminek a következtében az online marketing projektek többsége zátonyra fut.
Talán nincs is még egy olyan iparág, ahol az információk olyan gyorsan változnának és avulnának el, mint az online marketingben.

  • Alapvető ismeretek hiánya a cégvezetők részéről
  • Rossz döntések …...és az értük fizetett ár
  • Kevés a büdzsé, dobjuk ki az ablakon!
  • Költséghatékony vs olcsó..Nem mindegy!



Alapvető ismeretek hiánya a cégvezetők részéről

Mindenképp a hiteles információ hiánya a leggyakoribb ok, aminek a következtében az online marketing projektek többsége zátonyra fut.
Talán nincs is még egy olyan iparág, ahol az információk olyan gyorsan változnának és avulnának el, mint az online marketingben. Ahhoz, hogy valaki legalább nagy vonalakban képben legyen a legújabb trendekkel, elengedhetetlen hogy specializálja magát egy-egy területre az online marketingen belül - például AdWords, keresőoptimalizálás, webanalitika, usability (weboldal használhatóság), közösségi marketing, stb. - különben esélyes sincs versenyképes szolgáltatás nyújtani. 

A gond csak az, hogy egyetlen témában történő elmélyüléshez is évekig tartó intenzív tanulás kell, másrészt a sikeres projekthez minden terület beható ismeretéhez szükség van. Ergo esélytelen azt feltételeznünk, hogy néhány óra internetes “kutatakodás” és pár cikk elolvasása után annyira képbe kerülünk, hogy képesek leszünk jó döntést hozni. Ráadásul annyi szakzsargonnal és speciális fogalommal kell(ene) megismerkednünk, ami nagyon ritkán fér bele egy hazai cégvezető életébe.


Mi következik ebből? A felszínes ismeretek nem elégségesek ahhoz, hogy ki tudjuk szűrni a hiteles információkat. Tehetséges versenyzők pillanatok alatt megvezethetnek bennünket állítólagos “szakértelműkkel”, elég néhány varászszót kiejteniük - Pagerank, cpc, ctr, title, stb . - úgy érezzük, hogy ő aztán érti a dolgát..pedig a egy kicsit megkapargatva könnyen kiderülhetne, hogy teljes zagyvaság és megalapozatlan kamu, amivel etetnek bennünket. Talán ahhoz lehetne hasonlítani, amikor anno tömegesen próbálták átképezni az orosztanárokat német, angol vagy egyéb “nyugati” nyelvekre, akik így csak pár leckével jártak a tanítványok előtt - azzal a különbséggel, hogy azt akkor az értintettek bevállalták és nem próbálták meg “szakértői tudásként” értékesíteni...

Rossz döntések …...és az értük fizetett ár

Ha nincsenek hiteles információink, hogyan tudnánk jó döntést hozni?? Ez bármilyen témában igaz persze, hányszor mondjuk el, hogy utólag könnyű okosnak lenni..Igen, ez egy paradoxon: egyik oldalról esélytelen, hogy annyi időt, energiát és pénzt invesztáljunk a témába, hogy valóban kiismerjük magunkat, másrészt enélkül szinte biztosan megfizetjük a tanulópénzt, a kérdés, csak az, hogy mennyit...


Amikor rossz döntésekről beszélünk, hajlamosak vagyunk önmagában arra korlátozni a következményeket, hogy mennyi pénzt fizettünk ki egy adott szolgáltatásért vagy hirdetésért... Pedig ez általában töredéke a valós veszteségünknek!

Nyugodtan számoljuk bele a bukásba:

  • A saját és kollégáink belefektetett idejét - hány órát foglalkoztunk a projekttel
  • Valamint mindenek előtt az elvesztegetett időt és piaci lehetőségeket!
  • Hol tarthatnánk már, ha nem felesleges köröket futunk?
  • Hány megrendelésünk, ügyfelünk lenne azóta?
  • Mennyit kerestünk volna összesen?

Kevés a büdzsé - dobjuk ki az ablakon


Talán egy “Való Vállalkozói Világból” vett példával lehet a legjobban elmagyarázni mire is gondolunk.

Rendszeresen megkeresnek bennünk olyan cégek, akik AdWords kampányt szeretnének indítani. Eddig ez teljesen ok is, de általában pár perc után kiderül, hogy weboldaluk teljesen használhatatlan, beleőszül a látogató mire betöltődik, de hiába várja ki türelmesen, akkor sem talál érdemi tartalmat. Semmitmondó szövegek, rossz minőségű képek, zavaros menü fogadja, szóval semmi vonzót nem kínál az oldalra látogatóknak, ami arra ösztönözné őket, hogy itt hiteles, minőségi és megbízható céggel van dolguk.
Ilyenkor mindig elmagyarázzuk, hogy egy ilyen oldalra teljesen felesleges kampányt indítani - az még hagyján, hogy nagyságrendekkel drágább lesz a honlapra látogatókat hozni - IGEN, A WEBOLDALUNK NAGYON BEFOLYÁSOLJA A KATTINTÁSI KÖLTSÉGET! -  gyakorlatilag 0 esélyünk van ezzel a weboldallal meggyőznünk a látogatóinkat, hogy vegyék fel velünk a kapcsolatot, ergo minket válasszanak. Tehát először mindenképp a weboldalt kellene rendbe tenni és utána lenne érdemes csak elgondolkodni azon, hogy milyen forrásból érdemes látogatókat vinni az oldalra. A válasz általában az, hogy az oldalra nem akarnak költeni, és erre nincs forrásuk, esetleg majd az AdWords generálta bevételből fordítanak rá...


Na igen, értjük mi, hogy szűkös a büdzsé, de talán pontosan ezért nem kellene kidobni az ablakon! Ha ilyen oldalra indítunk AdWordsöt szinte biztosan keresű tapasztalat lesz a vége. Gondoljunk bele, minket meggyőzni egy ilyen honlap? Mi vásárolnánk egy ilyen cégtől? Na ugye. Akkor mégis minek fektetnénk pénzt még abba is, hogy hirdessük??
  • Tényleg azt gondoljuk, hogy elég elindítani egy hirdetést pár ezer forinttal és dőlni fognak a megrendelések? 
  • De ahhoz sem kell józan paraszti észnél több, hogy belássuk NINCS INGYENEBÉD. Amennyit invesztálunk a saját időnkből, pénzünkből az online marketingbe, azzal arányosan fogunk tudni kivenni belőle. 
  • Az online marketing a versenyről szól, hogy jobbak legyünk mint a többiek! Tényleg azt gondoljuk, hogy pár óra munkával le tudjuk nyomni a versenytársakat, akik hónapok, évek óta foglalkoznak a témával és komoly időt és energiát fektettek bele?
  • Tényleg azt gondoljuk, hogy 10-20-30 000 forintért valaki megváltja az üzleti sikerünket?? Ne legyünk naívak, gondoljuk át, hogy ennyi pénzért reálisan mennyi időt fognak a problémánkkal tölteni?? (sarkított példaként gondoljuk át, hogy egy szerelő, költöztető vagy mester ennyi pénzért mennyi időt szán ránk?) A jó online szakember ideje nem olcsó, de pár óra alatt senki nem tud csodát tenni. Annyit várjunk a pénzünkért, amit fizetünk - ez hatványozottan igaz az INGYENES ajánlatokra...



Olcsó vs költséghatékony - Nem mindegy

A legnagyobb hiba, hogy a vállalkozók többsége nem képes különbséget tenni az olcsó és a költséghatékony között. Nézzünk egy egyszerű példát

  • A eset: elköltünk összesen 50 000 forintot, amiből 10 000  ft bevételünk lesz
  • B eset: elköltünk 200 000 forintot, amiből 500 000 ft bevételünk lesz
  • Keresztkérdés: Melyik volt az olcsó és melyik a költséghatékony kampány??

Ezt sokkal kifejezőbben le is modellezhetjük a saját példánkra, csak néhány adatra van szükségünk.

  • Mennyit keresünk egy új vásárlón? ez legyen a példánkban átlagosan 10 000 ft
  • 100 látogatóból hány új vásárlónk lesz? Ez gyenge oldal esetén 0-hoz közelít, egy nagyon profi oldal esetén 3-5 között mozoghat
  • Mennyit fizetünk egy látogatóért ha AdWords kampányból akarjuk az oldalra hozni? Nos, ez egymillió faktortól függ, de alapvetően a versenytársak száma mellett, amit ugy nem tudunk befolyásolni a kampány beállításunk profizmusától (mennyi időt foglalkozunk a finomhangolással) és a weboldalunk minőségétől. Nagy átlagot tekintve azt mondhatjuk, hogy profi kampány esetén reálisan 30-40 ft-ért már nagy számú minőségi látogatót tudunk hozni, míg a másik esetben ha egyáltalán sikerül, akkor is könnyen számolhatunk 100 ft körüli díjjal.


Mit jelent ez a számokban kifejezve? Csak a táblázatot nézzék, mert nem csalunk ;-)







Ahhoz, hogy ilyen eredményeket el tudjunk érni, nyilván foglalkozni kell mind a weboldalunkkal, mind a kampánnyal, de ebből is látszik, hogy megéri, hiszen már egy 100 000 Forintos hirdetési büdzsénél is óriási különbségek mutatkoznak. 



Míg a “rapid” kampány vissza sem hozta az árát, sőt jelentős veszteséget termelt, addig a B kampány több, mint hatszoros megtérülést ért el! Nos, a két kampány munkadíja nyilván nem egyforma, hisz B esetben foglalkozni kell az érkezési oldalakkal is, sőt jelentős időt kell beletenni a finomhangolásba. De amíg a menedzsment díjban a különbség max. 50-100 000 ft, addig a bevételben 575 000 forint. Ennek az egyszerű összefüggésnek a fel nem ismerésén múlik az online marketing projektek nagy részénél a siker vagy a bukást.
Természetesen a példa nem csak AdWords kampányra igaz, hanem kereső optimalizálásra, weboldal fejlesztésre vagy bármilyen egyéb szolgáltatásra, ahol elsősorban online csatornákon tudjuk a potenciális ügyfeleket elérni.

Irracionalitás erőforrás tervezés


Ez egy komplex, minden területre kiható probléma, aminek a gyökeres szintén a nem megfelelő információk hiányában van. Bárki, bármit ígér Önöknek, jobb ha tisztában vannak vele, hogy egy sikeres online marketing még akkor is jelentős erőforrást igényel a megrendelő cég oldaláról, ha a szakmai online munkát szinte egy az egyben kiszervezik egy ügynökségnek.

  • Ha ügynökségre bízzuk a munkát, akkor is számolnunk kell a következő feladatokkal

  • Üzleti és marketing célok megfogalmazása
    • Mit akarunk elérni? Hol tartunk a piacon? Mik az erősségeink? Kik a versenytársa?
    • A saját üzletünket és piacunkat mi ismerjük a legjobban. Egy jó ügynökség segít összeszedni a gondolatokat és megvalósítani a célokat az online piacon, de az alapvető információknak tőlünk kell jönnie.
  • Szövegírás és tartalom
    • A szövegírás nem olcsó, a téma, a határidő és a szövegíró profizmusa függvényében  10-20 000 ft körüli árral kalkulálhatunk, így a legtöbb kis cég igyekszik ezt megspórlni.
    • A szövegírás nehézségét és időigényét azonban mindenki alulbecsli..Egy jó weboldalhoz, de még kampányhoz is jó és mennyiségi tartalom kell. 10-20 profi cikk, menüpont megírásához - ami egyáltalán nem mondható soknak - valamint ezekhez megfelelő képek, illusztrációk kereséséhez, előkészítéséhez átlagosan 1 hónapra van szüksége egy olyan cégnek, ahol nincs főállású kolléga a feladatra dedikálva.

  • Ha teljesen önállóan szeretnénk belefogni, akkor még szükségünk van a következő kompetenciákra is

    • Programozó
    • Design - felhasználói/usability szakértő
    • Keresőoptimalizáló
    • Google AdWords
    • Webanalitika elemző - Google Analytics szakértő


Ha bármelyik komptenecia hiányzik, akkor nem fogjuk tudni felvenni a versenyt a piacon, itt nem működnek a “one-man-showk”, senki nem érthet egy személyben mindenhez, bármilyen zseniális is...
Ezek a területek egyenként is szó szerint több ezer oldalnyi tudásanyagot jelentenek. Persze elmehetünk egy gyorstalpaló tanfolyamra, ahol pár órában, vagy pár hét alatt az ígértek szerint megtanítanak bennünket “mindenre”, de megint csak azt mondjuk, hogy vegyék elő a józan paraszti eszüket és gondolják végig....
Ha a “legkomolyabb” tanfolyamokat is végzik el mondjuk 100-200 órában, ami már több százezer forintos költséggel jár, reálisan mennyit fognak tudni a témáról? Mondjuk legjobb esetben annyit, mint egy frissen végzett gyakornok, aki 3 hete dolgozik egy ügynökségnél és dedikáltan foglalkoznak a képzésével a cégen belül.

Ön szeretné ha egy ilyen gyakornokra bíznánk a teljes online marketingje megtervezését és kiépítését?

Ez olyan, mintha valaki egy céges buli vagy esküvő előtt elmegy pár alkalommal egy tánctanárhoz, hogy tanítson be neki egy keringő/salsa/tangó stb. koreográfiát, amit előadhat a nagy napon. Menni fog? Talán. Meg tud tanulni ez alatt olyan szinten táncolni, hogy állja a versenyt a keringő -salsa - tangó világbajnokságon a képzett versenytáncosokkal? Hát biztosan nem...

Ha a keresőkből szeretne üzletet, akkor az azt jelenti, hogy az online “világbajnokságon” indul. Nincs megyei, területi selejtező, amatőr szekció, stb. csak és kizárólag egy futam van, ahol mindenki indul, de csak a néhány legjobb nyer... Ha lecsúszik az első oldalról vagy akár az első néhány helyről a hirdetésben, vagy a sima, nem fizetett listában szinte nullára redukálódik az esélye, hogy látogatókat szerezzen. És a látogatók még messze nem jelentenek ügyfelet..az igazi tudás ahhoz kell, hogy konvertálunk a látogatókból ügyfelet, de ehhez már tényleg ismerni kell a szakmai minden csínyját-bínját.

Tanulság

  • A legfontosabb tanulság, hogy addig nem fogjunk bele semmilyen projektbe vagy kampányba, amíg nem tájékozódunk megfelelően.


  • Ne higyjünk el irreális igéreteket. Itt sincs ingyen ebéd, gondoljuk át józan paraszti ésszel, hogy mit várhatunk el egy adott összegért és mit nem


  • Legyünk tisztában vele, hogy az erőfeszítéseinket nem önmagukban, hanem csak és kizárólag a piac és versenytársak függvényében lehet értékelni


  • Tudjunk különbséget tenni az olcsó és a költséghatékony között


  • Teljes képet lássunk, amikor döntéseket hozunk, kalkuláljuk bele a saját és kollégák munkaidejét és a potenciálisan megszerezhető/elvesztett piaci lehetőségeket is


Sajnos napi szinten találkozunk olyan példákkal, ahol a cégvezetők csak a saját kárukon, 1-2-3 bukott projekt és kifizetett tanulópénz után jönnek rá a fontos összefüggésekre és információkra. Ön ne legyen köztük!

Mi nem vállaljuk, hogy pár óra alatt kiképezzük online marketing vagy AdWords szakértőnek, de azt igen, hogy akár 1-2 óra beszélgetés és a meglévő adatainak az áttekintése után fel tudunk vázolni Önnel egy reális képet a jelenlegi helyzetéről, lehetőségeiről. Fel tudjuk készíteni, hogy mire számítson, milyen stratégia milyen kockázattal, befektetéssel és várható eredménnyel kecsegtet az Ön helyzetében.

Ne bízza véletlenre vállalkozása sikerét! Minden második online marketing projekt csúnya bukással végződik, ami elkerülhető lenne, ha a cégvezetők hozzájutnának a megfelelő információkhoz.




Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: