Olcsó húsnak híg a leve
Még mindig nincs ingyen ebéd..
Az ingyenesség vagy “olcsó” még mindig olyan varázsszavak, amelyek alól nagyon nehéz kivonni magunkat. Ami ingyen van, vagy nagyon olcsó abban nincs kockázat, azon nem tudunk bukni, nincs sok vesztenivalónk…. Nos ez egyáltalán nem így van. Az alábbi cikkben azt fogom megmutatni, hogy ami “ingyen” van, vagy olcsó annak általában sokszorosan fizetjük meg az árát, kiesett forgalomban, elvesztegetett időben és pénzben és még sok számos egyéb módon.
Te is fiam, Brutus?
Már nagyon-nagyon régen készültem ezt a témát körbejárni, mégis kellett egy utolsó impluzus, mire rászántam magam. Ezt az utolsó “löketet” az adta, hogy megint szembesülnöm kellett azzal, mekkora kísértést, hogy úgy mondjam bűvöletet jelent még az értelmes emberek számára az ingyenes jelző.
Történt ugyanis, hogy az egyik kedves ügyfelem, akit egyáltalán nem nevezhetünk naivnak, sőt igencsak tapasztalt és rutinos rókának számít, komolyan megkérdezte tőlem, hogy az új üzletága online jelenlétét megalapozó egyik párszázezres tételt nem lenne-e érdemes lecserélni egy ingyenes megoldásra? Mert hát van abból is bőven a piacon… Az első gondolat, ami belémhasított a “Te is fiam, Brutus ?!” volt:-) Nem az utcáról beeső wannabe milliomos kérdezte ezt tőlem, hanem egy értelmes, az online marketingben a tanulópénzt már többszörösen megfizetett, tapasztalt cégvezető, a sok hónapos közös munka során már igencsak “kitréningelt” ügyfelem. Az első reakcióm annyi volt, hogy “de hát Te is tudod, hogy semmi sincs ingyen, ami ingyen van, annak többszörösen megfizeted az árát.” Persze még néhány konkrét érv után rövidre zártuk a kérdést, de ez volt az az utolsó momentum, ami arra késztetett, hogy írásba foglaljam a kérdéssel kapcsolatos tapasztalataimat, gondolataimat.
Ingyen vagy “szuper olcsón” AdWords kampány?
-
Ha nincs AdWords fiók létre kell hozni
-
Ha van, ellenőrizni kell, hogy össze van-e kötve megfeleleően a Google Analyitcs-szel
-
Persze ha nincs Analytics kód a weboldalba, akkor azt is mindeképp érdemes pótolni
-
-
Tisztázni kell az ügyféllel a kampány üzleti céljait
-
Továbbá az elvárásokat, a célpiacot, az egyedi előnyöket, amivel lehet a hirdetésekben operálni, a büdzsét, az időtartamot, stb
-
-
Meg kell határozni és alaposan kidolgozni a kampány érkezési oldalait
-
Ha ezt elmulasztjuk teljesen felesleges fizetett látogatókat az oldalra irányítanunk, várhatóan úgysem lesz érdemleges konverziónk, szóval ezen nem érdemes időt spórolni
-
-
Meg kell határoznunk a konverziós pontokat
-
Mit akarunk eredményként mérni az oldalon – és be kell állítanunk a konverziókövetést az AdWordsben és az Analyticsben is (meg a remarketing listákat, meg pár egyéb dolgot..)
-
-
Az üzleti célok, a büdzsé és a célpiac függvényében meg kell határozni az optimális kampánystruktúrát.
-
Milyen hálózat, hány kampány, reklámcsoport, hogy bontsuk a büdzsét, hogy optimális legyen
-
-
A struktúra alapján fel kell állítani a kampányt
-
Földrajzi, nyelvi, hálózati, eszköz beállítások, összetett célzási módok kiválasztása, licitek, hirdetésszövegek, hirdetésbővítmények beállítása, esetleg képi és videó hirdetések létrehozása – ennek az elméleti háttere többszáz oldal az AdWords súgóban…
-
-
A működő kampány folyamatos figyelése és finomhangolása
-
Mi az ami sok büdzsét visz el, de nem hoz eredményt?
-
Mi működik nagyon jól, amire érdemes ráfókuszálnunk?
-
Milyen célzások, kulcsszavak, hirdetések a legeredményesebbek? Mi nem működik?
-
Milyen új dolgokat érdemes tesztelnünk, kipróbálnunk?
-
-
A tapasztalatok megosztása és átbeszélése az ügyféllel
-
Milyen stratégiát alkalmazzunk az AdWordsben? – mi működött, mi nem
-
Hol kell üzleti oldalról beavatkozni? – pl. nem elégséges, nem meggyőző a tartalom
-
Mit tanulhatunk a kampányból a jövőre nézve?
-
Akkor számoljunk…
Akkor most számoljunk együtt egy kicsit, segítek! Tegyük fel, hogy egy “átlagos” esetről beszélünk, azaz a kb a fenti pontok mindegyikével foglalkozni kell, mert
- nincs fiók, vagy ha van semmi nincs beállítva a mérésekből,
- kb. használhatatlan az érkezési oldal és
- nincs korlátlan büdzsé, sőt igen hatékony megoldás kell, ha eredményt szeretnénk felmutatni.
- ezután át kell beszélni az ügyféllel a kampányt,
- rendbe kell tenni a méréseket,
- kidolgozni az érkezési oldalakat (kitalálni+elkészítni),
- felállítani a kampányt.
- Ezután ugye nem árt ha folyamatosan foglalkozunk vele (mi működik, mi nem, mikor, melyik célzás, melyik kulcsszó, milyen szöveg, melyik érkezési oldal, stb.)
- Majd a havi menedzsment végén (legalább) ezt összegezzük egy értelmes és érthető riportban az ügyfél számára,
- megfogalmazzuk a javaslatainkat és átbeszéljük vele.
- (ezután persze a javaslatokat meg is kell valósítani és kezdődik a kör majdnem előről…)
Persze lehet máshogy is, csak nincs sok értelme… Akkor gondoljuk át először, hogy a fenti feladatok ellátáshoz reálisan minimum mennyi időre, azaz hány órára van szükség? Hm? (segítek, min. heti 2-4 órára, ha nem túl nehéz és bonyolult a kampány… de a havi 15 óra nagyon nincs fölébecsülve…)
Most már csak egy kérdés maradt: milyen óradíjban dolgozik az a szakértő, akit megbízol a kampánnyal??
Mielőtt válaszolnék, gondold át kérlek, hogy mennyit fizetsz ki egy órára, ha
- kihívsz egy szerelőt?
- elviszed szervízbe a kocsit?
- elmész egy magánorvoshoz vagy fogorvoshoz?
- megbízol egy ügyvédet?
- kérsz egy szakértői anyagot – pl. mérnöktől, statikustól, stb?
Nyilván nincs “adwords szakértői óradíj” lista a neten – na vajon miért? 🙂 Kíváncsi lennék, hogy aki havi 5000 forintért vállal kampányokat, az mit mondana, mennyit foglalkozik vele? Az átlagos segédmunkás vagy takarítónői órabért be meri “vallani”? Azért szögezzük le, hogy egy 5-10-15 éves tapasztalattal rendelkező szakértő reálisan nem takarítónői díjban dolgozik, főleg ha ért ahhoz, amit csinál. Nem csak azért, mert a tudása és tapasztalata miatt sokkal hatékonyabban és gyorsabban oldja meg a problémáidat, hanem azért is, mert rengeteg időt kell a tanulásba, továbbképzésbe fektetnie, ha jó szakértő akar lenni és maradni.
Ami még mondjuk leginkább összehasonlítható és “hivatalosnak” mondható adat, az az Informatikai Vállalkozások Szövetségének, a magyar informatikai vállalkozók által 2012-ben alkalmazott átlagos óradíjak tagságon belüli felmérése, annál is inkább mert pl. a projekt menedzser vagy projekt asszisztens feladatok egy online kampány esetében is fennállnak. A kimutatás célja, idézem: “Az óradíjakat tartalmazó ártáblázat közreadásával az IVSZ nem kívánja befolyásolni a piaci versenyt, de az átlagos piaci árak megjelenítésével szűkíteni akarja a minőséget romboló, nem tisztességes üzleti szándékokat is tartalmazó, indokolatlanul alacsony árak alkalmazásának lehetőségét”
Nézd meg a legalacsonyabb átlagos óradíjat, szorozd be annyi órával, amennyit reálisank látsz ahhoz, hogy érdemben ellása egy ügynökség az AdWords kampányoddal kapcsolatos feladatokat (csak, az egyszerűség kedvéért, ha mással nem foglalkozik).
Ha a kapott összeg “indokolatlanul alacsony”, akkor azt javaslom, hogy erősen gondolkodj el a fenti mondaton, meg azon a kérdésen, hogy tulajdonképpen miért is fizetsz és mennyire jó üzlet ez neked?
Kapcsolódó AdWords és egyéb olvasnivaló
Ha gyakorlati segítségedre van szükséged, akkor az AdWords amatőrök és álszakértők kiszűrését olvasd el, amiben megmutatom, hogyan lehet néhány egyszerű lépésben feltérképezni a szolgáltatás komolyságát.
Ha a keresőoptimalizálás érdekel és szeretnél tisztábban látni, akkor a hasonló témájú “Keresőoptimalizálás – Mítoszok és féligazságok” cikket ajánlom a figyelmedbe.
Ha jobban meg szeretnéd ismerni az AdWords rendszert, akkor a weboldalunkon is rengeteg cikket találsz, nem beszélve a keresőmarketing tudásbázisról. Az előző blog bejegyzésben pedig összeállította egy “online marketing surviver kit-et”, azaz túlélő csomagot, amelyben elsősorban a hivatalos Google tananyagokat szedtem össze. Jó olvasgatást és tanulást!
Az alábbi témában, kérjük olvassa el frissebb cikkeinket is:
- Mennyibe kerül valójában egy AdWords kampány, illeve mi alapján tudjuk reálisan meghatározni, hogy mennyire olcsó vagy drága egy AdWords hirdetés
- Az egyik leggyakoribb probléma, amivel találkozunk, hogy az AdWords hirdetők nincsenek tisztában azzal, hogy a kampányuk nyereséges vagy veszteséges. Ennek számolásában nyújtunk segítséget!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!