Hogyan tegyük hatékonyabbá Gmail hirdetéseinket?
Mi is az a Gmail hirdetés?
A Gmail hirdetéseknek – vagy más néven Gmail Sponsored Promotion-nek, röviden GSP-nek – nevezzük azokat a “kinyitható” hirdetéseket, amelyek a Gmail fiók beérkezett levelei (Közösségi és Promóciók mappánál), pontosabban a felhasználói felület felett jelennek meg. Ezek a hirdetések leginkább a hagyományos e-mailekre hasonlítanak, mivel a kattintás után egy e-mailnyi méretű hirdetésre bonthatjuk ki őket. A Gmail hirdetések tartalmazhatnak videókat, képeket, különböző marketingcéljaink (pl. bolti forgalom növelése, webshop értékesítési cél) támogatására. Fontos megjegyezni, hogy ezen hirdetések esetében a megnyitások után kell fizetni (ha a felhasználó az “összecsukott” hirdetéselőnézetből kibontja a hirdetést, a további kattintások már ingyenesek (pl. ha a hirdetésben egy videó van, ami kattintás után indul el, vagy a weboldalra átmenő kattintások).
Milyen célzási lehetőségek vannak a Gmail hirdetések esetében?
A Gmail hirdetések segítségével több módon érhetjük el a számunkra releváns célközönséget:
- Célozhatunk a saját vagy a céges e-mailcímüket megadó ügyfelek elérhetőségeiből összeállított saját emai listáinkra (customer match).
- Beállíthatjuk az előbb említett közösségekhez hasonló személyek célzását (ún. hasonló célközönségek).
- Megadhatók a célzáshoz kulcsszavak vagy feladó domainek, ezen funkció segítségével azokat az embereket érheti el, akiknek a beérkező levelei között szerepelnek a megadott kulcsszavak vagy feladóként a megadott domainek.
- IP cím alapú földrajzi célzás (ország, állam, város, stb.)
- Nyelv szerinti célzás
- A felhasználó érdeklődési körei (a fiók aktivitásai alapján)
- Demográfia szerinti célzás (nem és kor)
- Munka szerinti célzás (a felhasználó foglalkozása alapján)
- Eszköz szerinti célzás (desktop, iOS, Android, stb.)
- Hátrány: A kulcsszavak és a domainek célzása nem használható egyszerre (a két célzási módszer kombinációja), azonban a Gmail hirdetések legújabb funkciójának köszönhetően a kívánt célközönség elérése sokkal egyszerűbbé válhat.
UPDATE: 2018-tól a feladó domainek, valamint a foglalkozás alapján nem lehet már célozni a Gmail hirdetéseket. Kulcsszavak alapján ugyan továbbra is célozható, azonban már nem a levelek tartalmát és a kulcsszót egyezteti, hanem az emberek érdeklődését és a kulcsszót.
Új Gmail hirdetéseket már csak az új AdWords felületen lehet létrehozni!
A Gmail hirdetések legnagyobb kihívása, hogy a hirdetéseket azoknak a személyeknek jelenítsük meg, akiket valóban érdekelhet, tehát, hogy a megfelelő üzenettel a megfelelő embereket érjük el. Mivel a Gmail hirdetések nem felelnek meg egy az egyben a Search (keresési) hirdetéseknek, a célzási lehetőségek sem annyira pontosak, mint az előbb említett keresőhirdetések esetében.
Érjük el a konkurencia ügyfeleit Gmail hirdetésekkel!
A Gmail hirdetések legnagyobb hátránya, hogy nem lehet olyan pontosan célozni, mint a Keresési hirdetések esetében, azonban a Gmail egyik legütősebb funkciója nagy segítséget nyújt a probléma megoldására. A legújabb funkció segítségével lehetőségünk van azon felhasználók célzására, akik a közvetlen konkurenseinktől kapnak e-maileket. Ezzel a funkcióval elérhetjük, hogy hirdetéseink azon felhasználóknak jelenjenek meg, akik például a legfőbb konkurensünk aktuális promóciós ajánlatait vagy hírlevelét kapják meg e-mailben.
Piaci szegmens szerinti célzás
A Display (tartalmi) hirdetésekhez hasonlóan a Gmail hirdetések esetében is elérhető a piaci szegmens szerinti célzás lehetősége. Ezzel a funkcióval azokat az embereket érhetjük el, akiket a Google korábbi internetes tevékenységük, online viselkedésük alapján besorolt egy konkrét termék-/szolgáltatáskörhöz kapcsolódó érdeklődési csoportba. Ez pontosabban azt jelenti, hogy azokat az embereket érhetjük el akik az adott piaci szegmensbe tartozó termékek vásárlását fontolgatják és ennek megfelelő tartalmakat böngésznek az interneten. Ilyen piaci szegmens például a szépségápolás, a divat, az autók, csak hogy néhány kategóriát említsünk a közel 500 rendelkezésünkre álló célzás közül. Ezen funkció segítségével sikeresen célozhatjuk azokat a felhasználókat, akik a megadott termék/szolgáltatás iránt érdeklődést mutattak, ezáltal minimalizálhatjuk az irreleváns megjelenéseket és kattintásokat, amelyek jelentős többletköltséget jelentenek számunkra, valós érdeklődők nélkül.
Hasonló közönségek célzása
A Gmail hirdetések esetében lehetőségünk van az ügyfél e-mailcímeinkből különböző listákat összeállítani és kizárólag a listánkon szereplő személyeknek megjeleníteni a hirdetéseket. Amennyiben például nem rendelkezünk megfelelő méretű adatbázissal vagy szeretnénk minél több, a listán szereplő személyekhez hasonló érdeklődésű személyt elérni, lehetőségünk van a “hasonló közösségek” célzásának beállítására, amely segítségével a hirdetések olyan embereknek fognak megjelenni, akiket a korábbi internetes tevékenységeik alapján a Google nagyon hasonlónak talál a listán szereplő felhasználókhoz és ez alapján valószínűsíthető, hogy érdeklődést mutatnak a termékünk/szolgáltatásunk iránt.
Eszköz szerinti célzás
Az eszközök szerinti célzás esetében kiválaszthatjuk, hogy milyen eszközön szeretnénk megjeleníteni a hirdetéseinket. A Gmail hirdetések esetében lehetőségünk van arra, hogy hirdetéseink kizárólag mobilokon, asztali számítógépeken vagy tableteken jelenítsük meg.
Például ha a célcsoportunk a 18-30 év közötti fiatalok, akkor érdemes lehet a mobileszköz célzást beállítani, mivel ennek a korosztálynak legfőbb jellemzője, hogy okostelefonon keresnek információkat, amely folyamatosan a kezük ügyében van.
A kizárások fontossága
Amennyiben szeretné elkerülni, hogy hirdetései olyanoknak jelenjenek meg, akik nem tartoznak a kínált termék vagy szolgáltatás célcsoportjába, akkor a Gmail hirdetések esetében – csakúgy, mint a display kampányok esetében – lehetőségünk van kampánykizárások megadására. Kizárhatunk bizonyos földrajzi helyeket (ország, állam, város, stb., de konkrét domaineket, illetve bizonyos kategóriákat, témákat is (a kizáró kulcsszavak segítségével). Ennek a funkciónak az előnye, például ha Ön egy webshop tulajdonosa, amely Magyarország egész területére vállal kiszállítás, kivéve Debrecenbe és Pécsre, akkor a Gmail kampányból egyszerűen kizárhatja az előbb említett két települést, ezáltal pedig jelentős fölös költséget és irreleváns kattintásokat takaríthat meg azáltal, hogy hirdetései nem fognak megjelenni olyan személyeknek, akik Pécsről vagy Debrecenből, ahova a vállalkozás nem tud termékeket kiszállítani.
Összegzés
Összességében a Gmail jelenlegi célzási lehetőségeinek segítségével AdWords kampányaink hatékonyságát tovább növelhetjük, amennyiben a megfelelő célzásokat alkalmazzuk. A leghasznosabb funkciók a konkurencia leveleit olvasó, a releváns piaci szegmensbe tartozó, valamint a célcsoportunkhoz hasonló közösségek számára történő hirdetés a Gmail felületén. Ezen célzások használatával hirdetéseink a vállalkozásunk szempontjából legrelevánsabb felhasználóknak fognak megjelenni, akik nagyobb valószínűséggel konvertálnak (vásárolnak, illetve ajánlatot kérnek honlapunkon, betérnek üzletünkbe), valamint a pontos célzásnak köszönhetően minimalizálhatjuk a meddőszórást, vagyis elkerülhetjük az olyan kattintásokat, amelyek a költségeinket igen, a valós érdeklődők számát azonban nem növelik.
Használjuk tehát okosan a GSP hirdetéseket!
Felhasznált források:
http://support.google.com/adwords/answer/6105478?hl=hu
http://www.ppchero.com/how-to-make-gmail-ads-more-effective/
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!