2017. október 19., csütörtök

Mi mindenhez kell értenie egy vállalati online marketingesnek?

Cégvezetőként vagy marketing vezetőként, mivel nem vagyunk otthon valamennyi, a felügyeletünk alá tartozó szakterület operatív kérdéseiben, sokszor nagyon nehéz megítélnünk, hogy egy új kolléga felvételekor melyek egy adott pozícióhoz tartozó must-have, vagyis kötelező, illetve melyek a nice-to-have, vagyis “ha rendelkezik vele a kolléga, akkor örülünk neki, de ha nem, az sem baj” ismeretek vagy éppen a jól hangzó, ámde az adott pozíció szempontjából teljesen irreleváns képességek és készségek.

Az online marketing újszerű, folyamatosan változó és a szakterületen dolgozó szakemberektől folyamatos önfejlesztést és tanulást igénylő területén ez még sokkal nehezebb.

Blogcikkünkben szeretnénk segítséget nyújtani az e speciális szakterületen új kollégát kereső felső- és középvezetők számára a jelöltek értékeléséhez.

Határozzuk meg a pontos feladatkört!

Legelőször meg kell határoznunk, hogy az új kollégának mi lesz a pontos feladata.

Operatív napi feladatokat kell ellátnia szakmai felügyelet mellett, összetettebb feladatkört szeretnénk rábízni szintén szakmai felügyelet mellett, vagy egy teljesen önállóan dolgozni tudó, szenior online marketing szakembert keresünk? Az ő operatív feladata kevesebb, inkább projektmenedzseri, alvállalkozókat koordináló, felügyelő szerepe lesz, online marketing stratégaként fog működni?

A három különböző szerep merőben más képességeket, ismereteket és készségeket igényel.

Online marketing asszisztens

Ez a feladatkör operatív feladatok elvégzését foglalja magában, alapvetően junior vagy gyakorlott adminisztrációs szint, tehát kiemelt jelentősége van az egyes szoftverek, applikációk gyakorlott napi alkalmazásának, rutinjának.

Elvárható kompetenciák:
  • precizitás, lelkiismeretesség
  • multitasking
  • munkavégzéshez szükséges szoftverek, technikai megoldások felhasználói szintű ismerete (Photoshop: képszerkesztés, FB Ad Manager: hirdetéskezelés, Office programok ismerete, Google Analytics ismeret)

Becsüljük meg a napi operatív feladatokat elvégző precíz és lelkiismeretes munkatársat, mert az online marketingben csak annyira leszünk sikeresek, mint amennyire az operatív műveleteket elvégző munkatársunk precíz (gondolunk itt a hibás utm kampányparaméterek hibájára, amely az egész kampányértékelést lehetetlenné teszi vagy a Facebook hirdetéseinkre, melyben egy hibás cél url bizony végzetes lehet.)

Online marketing munkatárs

Ez a feladatkör operatív feladatok elvégzését, ugyanakkor már a saját napi feladatok beosztásának, ütemezésének, priorizálásának képességét is magába foglalja és elvárja az online marketing eszköztár marketing célokhoz történő illesztésének képességét.

Elvárt kompetenciák:
  • multitasking, alap szintű projektmenedzsment képesség
  • munkavégzéshez szükséges szoftverek, megoldások felhasználói szintű ismerete (ppc hirdetéskezelők, közösségi média jelenlét kezelése, email marketing eszközök, Google Analytics, marketing automatizációs rendszerek)
  • saját munka beosztásának, ütemezésének képessége, alvállalkozók feladatainak követése, számon kérése
  • priorizálás képessége
  • rendszerszemlélet, online marketing eszközök illesztése a marketing célokhoz

Online marketing manager

Ez a feladatkör legalább 3-5 éves szakmai tapasztalatot feltételez. A szakmai kompetencia alapvető eleme az online marketinghez kapcsolódó technikai megoldások, szoftverek lehetőségeinek, korlátainak ismerete, de inkább stratégiai jellegű szenior pozíció.

Az online marketing manager teljes körűen átlátja az online marketing eszköztárát, az egyes eszközök kölcsönhatását, rendszerét és a vállalat által meghatározott marketing cél eléréséhez kompetensen tud dedikált online marketing eszközt, megoldást javasolni a kitűzött marketing célok eléréséhez.


Ez a szakember ideálisan nem csupán online marketing területen tapasztalt, hanem offline, ATL, BTL és az adott vállalat szempontjából releváns, széles körű B2B vagy B2C marketing tapasztalattal is rendelkezik és világosan látja az online marketing szerepét a marketing mix-ben.

Elvárható kompetenciák:
  • min. 3-5 év online marketing tapasztalat
  • min. 2-3 év átfogó marketinges tapasztalat (online+offline, ATL, BTL)
  • A vállalat tevékenységéhez illeszkedő B2C vagy B2B marketing tapasztalat
  • Stratégiai szemlélet, rendszerszemlélet, multitasking
  • a vállalati marketing célok támogatására online marketing stratégiát tervez és koordinálja a megvalósítást, hatékonyságnövelő javaslatokat tesz
  • Az online marketing eszköztár átfogó ismerete, marketing célhoz kompetensen választ eszközt (content marketing, email marketing, seo, weboldal, közösségimédia-csatornák, ppc kampányok, online médiafelületek)
  • Projektmenedzsment ismeretek, multitasking, alvállalkozók kiválasztásának, koordinálásának képessége

Megfelelő pozícióra a megfelelő embert!

Már a kiválasztási folyamat legelején gondoljuk át, hogy pontosan milyen feladatra keresünk munkatársat és ehhez illesszük a teljes kiválasztási folyamatot.

Az interjú során ugyebár mondani bármit lehet, ezért igyekezzünk az elvárt képességek meglétét már a felvételi beszélgetés során feltérképezni, felmérni.

Legyünk tisztában azzal, hogy egy sok éves tapasztalattal rendelkező szakember, online stratéga cégünkhöz csábításához sokkal mélyebben a zsebbe kell nyúlnunk, mintha egy 1-2 éves tapasztalattal rendelkező munkatársra van szükségünk.

Határozzuk meg helyesen az elvégzendő feladatköröket és az elvárt tapasztalatokat, képességeket és az ehhez leginkább passzoló jelöltet találjuk meg.

Ne dőljünk be annak, hogyha egy jóval tapasztaltabb szakember jelentkezik hozzánk irreálisan alacsony bérért, mert ő vélhetően hosszútávon nem lesz boldog egy jóval alacsonyabb pozícióban és jóval kisebb kihívást jelentő feladatkörben, mint ahová valójában passzolna, de egy ügyes, 1-2 éves tapasztalattal rendelkező junior szakember néhány évig egészen biztosan szakmai kihívásként fogja megélni a napi feladatokat és komoly fejlődési lehetőséget nyújt a számára ugyanaz a feladatkör, amely a rutinos “öreg rókát” nem kötné le sokáig.

Személyre szabott online marketing HR tanácsadásért keresse bizalommal a WebMa csapatát!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: