2017. november 13., hétfő

Hirdessünk-e saját márkanevünkre a Google keresőben?

Ügyfeleink körében elsőként felmerülő kérdés, hogy miért is hirdessenek a saját márkanevükre, ha az organikus találati listában úgyis ők jelennek meg első helyen a márkanevükre történő kereséseknél, ergó kidobott pénz az erre történő fizetett hirdetés, mivel úgyis hozzájuk jutnak el ingyenesen is ezek a látogatók.

A rövid válasz: igen

Ha röviden kell válaszolnunk a felvetésre, azt kell mondanunk, hogy igenis, mindig ajánlott fizetett hirdetéssel is megjelennünk a márkanevünk kereséseire (pontos egyezés és kifejezés-egyezés).

A hosszabb válasz: nagyrészt igen

A hosszabb válasz az, hogy szinte minden esetben ajánlott hirdetnünk a saját márkanevünkre, mégpedig azért, mert erre más is hirdethet! És akkor máris elénk kerül fizetett hirdetésével és eltérítheti a termékünk, szolgáltatásunk iránt érdeklődőket, - kihasználva márkaismertségünket - komoly érdeklődőket terelhet a saját weboldalára.

A saját márkanevünkre (mivel a weboldal domain-ünk alapján minőségi mutatóban mi leszünk a legjobbak) 1-2 Ft-tól max. 20-30 Ft-os cpc-kre számíthatunk, tehát a töredékére a bármely más kulcsszóra történő hirdetéshez képest.

“Védelmi pénz”

A saját márkanevünkre történő hirdetésre úgyszólván védelmi pénzként kell tekintenünk. Muszáj megvédenünk az érdeklődőinket a kalózok támadásaitól, fontos, hogy a saját márkanevünkre mi legyünk az első fizetett hirdetési helyen, nehogy eltérítsék a potenciális, netalán márkanév keresésekkel hozzánk visszatérő korábbi ügyfeleinket a versenytársaink. Ez néhány forintot tényleg megér, nem?

Mikor kötelező hirdetnünk a saját márkanevünkre?

Ha a piacon régóta jelen lévő, ismert és elismert, komoly vásárlói bázissal rendelkező márka vagyunk, akkor bizony erősen ajánlott hirdetnünk a saját márkanevünkre, mivel a versenytársak látókörében is benne vagyunk és ha ők profi AdWords csapattal rendelkeznek, akkor egészen biztosan le akarnak csapni a mi vásárlóinkra és hirdetnek a márkanevünkre.

Tipp: Ellenőrizzük ezt: egy böngésző inkognitóablakában keressünk rá egészen nyugodtan a márkanevünkre. Meg fogunk lepődni, hogy ki mindenki hirdet rá!
Ilyen az, amikor a saját márkánkra a versenytársunk hirdetése jelenik meg első helyen...

Milyen esetben nem kötelező?

Mi alapvetően azt javasoljuk az ügyfeleinknek, hogy hirdessenek a saját márkanevükre.

Azonban egy éppen induló vállalkozásnál, erősen szűkös anyagi lehetőségek közepette előfordult, hogy ezt nem szeretnék. A szükség nagy úr, ilyen esetekben elfogadjuk ezt, azonban alapvetően nem javasoljuk. De ha minden fillér számít…

Illetve teljesen ismeretlen vállalkozásként, vagy olyan speciális piacon, ahol egyedüli szereplők vagyunk és nem kell tartanunk a versenytársak keresőbeli támadásaitól, ott is spórolhatunk ezzel egy minimális összeget, ha a kezdeti szakaszban nem hirdetünk a saját márkánkra.

Ezt egészen addig tehetjük meg, amíg a versenytársak nem hirdetnek rá a márkánkra.

Ha pedig mi hirdetnénk a konkurens márkákra…

Tartsuk szem előtt, hogy etikailag megengedett, hogy a saját hirdetésünket megjelenítsük a versenytársainkra történő keresésekre (hirdetéscélzás kulcsszó alapon). Arra azonban nagyon figyeljünk, hogy a hirdetésünk szövegéből egyértelmű kell legyen, hogy mi nem az adott versenytárs vagyunk. Súlyos etikai vétség, ha kulcsszó-beillesztést alkalmazunk a konkurens keresésekre célzott hirdetésszövegben, mert így a keresett márka - aki nem mi vagyunk (!) - neve bekerül a hirdetésszövegünkbe. Ezt mindenképpen kerüljük el! A konkurenseinkre történő keresésekre célzott hirdetésszövegeinkben ne használjunk kulcsszó-beillesztést, csakis fix hirdetésszövegeket!

Ha a versenytársaink hirdetésében látjuk viszont a mi márkanevünket félreérthető módon sugallva, hogy ők mi vagyunk, jelezzük nekik hivatalos úton a problémát. Legyünk tisztában vele, hogy ez nem feltétlenül szándékos és egyszerű baki is lehet, tehát ne feltételezzük a legrosszabbat, hanem kulturáltan, nyugodtan jelezzük feléjük a problémát és annak orvoslási lehetőségét (kulcsszó-beillesztés megszüntetése).
Egy szép példa, ahol a Tesco hirdet az Interspar márkakeresésekre, de hibásan,  az Interspar azonban nem hirdet a saját márkájára. A hirdetői etika szerint a konkurens márka neve nem kerülhet be a mi hirdetésünkbe. Ilyen hiba ún. kulcsszó-beillesztés alkalmazásakor áll elő, amely jogos felháborodásra tarthat számot az érintett márkatulajdonos részéről.

Etikailag az, hogy hirdetünk a konkurenseinkre, teljesen elfogadott, de a hirdetésszövegünk nem lehet megtévesztő. A hirdetés megtekintőjének rögtön egyértelmű kell legyen, hogy ez egy másik cég/termék/márka hirdetése, mint amire ő keresett.

Amit érdemes még tudni

Bár meglepő, de általánosságban véve a saját márkanévre célzott keresőkampányok után a konkurensekre történő keresésekre célzott keresőkampányok hozzák általában véve a második legjobb konverziós arányt.

Ez elég meggyőző érv amellett, hogy hirdessünk a konkurenseinkre, nemde?

Azonban ránk is hirdethetnek a versenytársaink és ha így tesznek, akkor elég nagy arányban el tudják téríteni az eredetileg a mi termékünk iránt érdeklődőket. A nagy tanulság az, hogyha online vásárlásról van szó, akkor nagyon úgy tűnik, hogy a vásárlók nem márkahűek! Különben nem tudnánk elcsábítani egy adott webshpora keresők akár 15-20%-át a mi weboldalunkra, ugye?

Hogyan tudhatjuk meg, ki hirdet még a mi márkánkra?

Ez igen egyszerű. Az AdWords fiókunkba belépve, a saját márka keresőkampányt kiválasztva a kulcsszavak fülön az “aukcióstatisztika” lehetősége kiválasztva teljes képet kapunk róla, hogy ki hirdet még a mi márkánkra vagy cégnevünkre, illetve hogy hogyan teljesítenek a konkurens hirdetők hirdetései. A saját márkánkra temrészetesen az első helyen kell megjelennünk 100%-ban, úgyhogy olyasmit kellene látnunk az aukcióstatisztikában, mint az alábbi jelentésben.

Ha az árusított márka nem a sajátunk…

Mi a helyzet akkor, ha pl. Samsonite bőröndöket árusítunk? Ekkor kicsit bonyolultabb a helyzet, mivel ezt a márkát sokan árusítják. Természetesen hirdethetünk erre, a védjegyes márka megjelenítése a hirdetésszövegünkben azonban akadályba ütközhet, mivel nem mi vagyunk az ún. védjegytulajdonosok, azonban érdemes megfontolnunk a konkurens, ugyanazon márka ugyanazon termékét árusító - akár nálunk ismertebb - webshopokra (ők a versenytársaink) történő hirdetést.

Összefoglalásul

Mi minden esetben azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy hirdessenek a saját márkanevükre, kivéve a korábban említett kivételes esetekben (induló vállalkozás, szűkös anyagi források, egyedüli piaci szereplő, a versenytársak még nem hirdetnek rá), mert ezt kvázi védelmi pénznek tekinthetjük, minimális költség mellett biztosíthatjuk a potenciális érdeklődők célba érkezését a weboldalunkra.

Ha mi hirdetünk a versenytárs márkákra, azt ésszel, korrekt és etikus módon tegyük. Az, hogy hirdetünk rájuk teljesen megengedett, azonban figyelnünk kell arra, hogy a hirdetésünkből egyértelmű legyen, hogy mi nem a keresett márka/cég vagyunk.

Legyünk korrektek, körültekintőek és kampányainkhoz válasszunk szakértő, profi partnert!

Keressen bennünket bizalommal, ha profi segítséget igényel AdWords- és Facebook hirdetéseihez!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: