Hirdessünk-e saját márkanevünkre a Google keresőben?
Ügyfeleink körében elsőként felmerülő kérdés, hogy miért is hirdessenek a saját márkanevükre, ha az organikus találati listában úgyis ők jelennek meg első helyen a márkanevükre történő kereséseknél, ergó kidobott pénz az erre történő fizetett hirdetés, mivel úgyis hozzájuk jutnak el ingyenesen is ezek a látogatók.
A rövid válasz: igen
A hosszabb válasz: nagyrészt igen
“Védelmi pénz”
Mikor kötelező hirdetnünk a saját márkanevünkre?
Ilyen az, amikor a saját márkánkra a versenytársunk hirdetése jelenik meg első helyen…
Milyen esetben nem kötelező?
Ha pedig mi hirdetnénk a konkurens márkákra…
Egy szép példa, ahol a Tesco hirdet az Interspar márkakeresésekre, de hibásan, az Interspar azonban nem hirdet a saját márkájára. A hirdetői etika szerint a konkurens márka neve nem kerülhet be a mi hirdetésünkbe. Ilyen hiba ún. kulcsszó-beillesztés alkalmazásakor áll elő, amely jogos felháborodásra tarthat számot az érintett márkatulajdonos részéről.
Etikailag az, hogy hirdetünk a konkurenseinkre, teljesen elfogadott, de a hirdetésszövegünk nem lehet megtévesztő. A hirdetés megtekintőjének rögtön egyértelmű kell legyen, hogy ez egy másik cég/termék/márka hirdetése, mint amire ő keresett.
Amit érdemes még tudni
Bár meglepő, de általánosságban véve a saját márkanévre célzott keresőkampányok után a konkurensekre történő keresésekre célzott keresőkampányok hozzák általában véve a második legjobb konverziós arányt.
Ez elég meggyőző érv amellett, hogy hirdessünk a konkurenseinkre, nemde?
Azonban ránk is hirdethetnek a versenytársaink és ha így tesznek, akkor elég nagy arányban el tudják téríteni az eredetileg a mi termékünk iránt érdeklődőket. A nagy tanulság az, hogyha online vásárlásról van szó, akkor nagyon úgy tűnik, hogy a vásárlók nem márkahűek! Különben nem tudnánk elcsábítani egy adott webshpora keresők akár 15-20%-át a mi weboldalunkra, ugye?
Hogyan tudhatjuk meg, ki hirdet még a mi márkánkra?
Ez igen egyszerű. Az AdWords fiókunkba belépve, a saját márka keresőkampányt kiválasztva a kulcsszavak fülön az “aukcióstatisztika” lehetősége kiválasztva teljes képet kapunk róla, hogy ki hirdet még a mi márkánkra vagy cégnevünkre, illetve hogy hogyan teljesítenek a konkurens hirdetők hirdetései. A saját márkánkra temrészetesen az első helyen kell megjelennünk 100%-ban, úgyhogy olyasmit kellene látnunk az aukcióstatisztikában, mint az alábbi jelentésben.
Ha az árusított márka nem a sajátunk…
Mi a helyzet akkor, ha pl. Samsonite bőröndöket árusítunk? Ekkor kicsit bonyolultabb a helyzet, mivel ezt a márkát sokan árusítják. Természetesen hirdethetünk erre, a védjegyes márka megjelenítése a hirdetésszövegünkben azonban akadályba ütközhet, mivel nem mi vagyunk az ún. védjegytulajdonosok, azonban érdemes megfontolnunk a konkurens, ugyanazon márka ugyanazon termékét árusító – akár nálunk ismertebb – webshopokra (ők a versenytársaink) történő hirdetést.
Összefoglalásul
Mi minden esetben azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy hirdessenek a saját márkanevükre, kivéve a korábban említett kivételes esetekben (induló vállalkozás, szűkös anyagi források, egyedüli piaci szereplő, a versenytársak még nem hirdetnek rá), mert ezt kvázi védelmi pénznek tekinthetjük, minimális költség mellett biztosíthatjuk a potenciális érdeklődők célba érkezését a weboldalunkra.
Ha mi hirdetünk a versenytárs márkákra, azt ésszel, korrekt és etikus módon tegyük. Az, hogy hirdetünk rájuk teljesen megengedett, azonban figyelnünk kell arra, hogy a hirdetésünkből egyértelmű legyen, hogy mi nem a keresett márka/cég vagyunk.
Legyünk korrektek, körültekintőek és kampányainkhoz válasszunk szakértő, profi partnert!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!