Milyen kérdéseket tegyünk fel a ppc ügynökségünknek?
Tisztában kell lennünk azzal, hogy – jellemzőiknél fogva – az online marketing kampányok pontosan mérhetőek, ennek révén egyértelmű a siker vagy kudarc, illetve az adatokból rengeteg hasznos információhoz juthatunk későbbi marketing kampányainkhoz is.
De ne szaladjunk ennyire előre…
A kampány tervezési fázisában ügyfélként is el kell végeznünk a saját házi feladatunkat ahhoz, hogy a ppc ügynökség a marketing céljaink támogatására legalkalmasabb kampányt javasolhassa a számunkra és a sikeres kampányt követően velük együtt örülhessen az elért – és számszerűsíthető – eredményeknek.
Milyen kérdéseket kell feltegyen nekünk a ppc ügynökség?
Ahhoz, hogy az online marketing ügynökség a céljaink eléréséhez a legmegfelelőbb kampányt és mérési stratégiát tervezhesse meg a számunkra, már a kampány megtervezése előtt számos kérdést kell feltegyen nekünk, például:
- Mi a kampány legfőbb célja (pl. értékesítés-növekedés, márkaismertség-növekedés stb.)?
- Kik a fő versenytársaink (konkurens márkák, gyártók)?
- Mi az aktuális piaci helyzetünk (piaci bevezetés, növekedés, piacvezető státusz)?
- Miben vagyunk jobbak a versenytársaknál, mi különböztet meg minket tőlük (usp, unique selling proposition vagy más néven megkülönböztető versenyelőny)?
- Mi a fő KPI (key performance indicator), amin mérik majd, hogy sikeres volt-e a kampány (pl. értékesítés-növekedés az előző hónaphoz képest)?
- Van-e kitűzött konkrét, számszerűsített cél (pl. 20%-os értékesítés-növekedés az előző hónaphoz képest, vagy x érdeklődő/lead)? Ez azért fontos, mert így az ügynökség konkrét büdzsé kalkulációt is tud készíteni a számunkra benchmark adatok alapján a kitűzött célok elérésére.
- Ki a fő célcsoportunk – ha van ilyen – vagy az ügynökségtől várunk-e javaslatot erre vonatkozóan (földrajzi hely, demográfia, érdeklődési kör, magatartási sajátosságok stb.). Ez a célcsoportunk elérésére legalkalmasabb online marketing csatorna kiválasztásához szükséges.
- Vannak-e kifejezetten nem kívánt megjelenési formák vagy tiltott csatornák, amelyeket nem használhatnak (pl. google display adaptív hirdetések, mivel a megjelenés nem szabható maximálisan a hirdető cég/termék márkájára)?
- A tervezett kampányidőszak fix, a célzott eredmény eléréséig tart vagy pozitív megtérülés esetén folyamatos kampányban gondolkodnak-e?
Milyen kérdéseket tegyünk fel ügyfélként az ügynökségnek még a kampány tervezési fázisában?
Nagyon fontos, hogy a kampány elindítása előtt, már a tervezési fázisban tisztázzuk, hogy pontosan hogyan fogjuk mérni az elért eredményeket. Ez a mérési stratégia felállításához fontos és meghatározza azt, hogy pontosan miről lesz mérhető adatunk a kampány során, illetve az azt követő értékeléskor.
- Mit javasol mérni az ügynökség a kampány során, ez egybevág-e az általunk megadott fő KPI-okkal, sikermutatókkal (pl. megrendelés, telefonos érdeklődés, regisztráció, ajánlatkérés stb.)?
- Hogyan javasolják mérni és értékelni a teljes customer journey-t, hogy világosan lássuk majd, hány érdeklődő meddig jutott el a vásárláshoz vezető úton és melyek a fő lemorzsolódási pontok (pl. egy webshop esetében a kosárba rakás, checkout megkezdés, befejezett vásárlás)?
- Kinek a feladata a mérések beállítása (pl. Google Analytics, AdWords, Facebook oldali mérések), ezt vállalja-e az ügynökség vagy a mi feladatunk és ők csak ellenőrzik azt?
- A grafikai kreatívok elkészítése a mi feladatunk vagy az ügynökség készíti el őket (pl. grafikus bannerek, youtube videók)?
- Milyen kampányriportokat kapunk, milyen gyakorisággal, milyen adattartalommal?
- A kampány optimalizációs döntéseket egyeztetik-e velünk, ha stratégiai szintű kérdés merül fel?
- A kampánykezelés mit foglal magában, milyen gyakorisággal kezelik a fiókunkat és a kampányainkat (pl. heti 1-szeri kampánykezelés) és pontosan mit tartalmaz a kampánykezelés (pl. cpc licitek kezelése, keresési kifejezések kezelése, display elhelyezések kezelése)?
- Ha a kampánycél a vásárlás a weboldalunkon, akkor a weboldalunkat alkalmasnak találja-e az ügynökség ppc kampányok számára (mobilbarát-re, felhasználóbarát-e, gyorsan betöltődő-e) vagy szükséges-e módosítanunk valamit a weboldalunkon?
- Vállalnak-e garanciát az elért eredményre vonatkozóan (ez a kérdés a kétes szolgáltatók kiszűrésére szolgálhat. Egy felelős ppc ügynökség nem vállal eredmény garanciát, mivel az elérhető eredménynek nagyon sok összetevője van, ilyen pl. az aktuális hirdetői verseny, a hirdető termékének ár-érték aránya stb., amelyre az ügynökségnek nincsen ráhatása. Ha mégis vállalnak eredmény garanciát, akkor gyanakodjunk rá, hogy a garantált eredményt potenciálisan nem patolyattiszta eszközökkel érik el.)
Összefoglalásul
Fontos, hogy ügyfélként már a kampánytervezési fázisban kérdezzünk, kérdezzünk és kérdezzünk! Mindent kérdezzünk meg, ami nem világos a számunkra a tervezett online marketing kampánnyal kapcsolatban.
Fontos, hogy teljességében átlássunk mindent, az összefüggésekkel, folyamatokkal, illetve átadjuk az ügynökségnek azokat a cég- és piacspecifikus információkat, amelyeknek segítségével a leghatékonyabb – a konkrét vállalati- és marketing céljainkat támogató – online kampányt tervezhetik meg és kivitelezhetik a számunkra.
Közös a felelősség és közös a siker!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!