2018. február 7., szerda

Hirdetéscélzási lehetőségek Facebook-on

Míg 8-10 évvel ezelőtt a Facebook hirdetési rendszere kifejezetten egyszerű és fapados volt, az utóbbi pár évben olyan mértékű fejlődésen ment át - összhangban a technológiai fejlődéssel, hogy a legtöbb hirdető számára a Google AdWords mellett az abszolút preferált online hirdetési felületté ez vált.
Sokkal több lehetőség rejlik benne, mint azt a legtöbben gondolják, az alábbiakban szeretnénk bemutatni a szerintünk legszofisztikáltabb, aktuális Facebook hirdetéscélzási lehetőségeket.

Demográfiai célzások

A demográfiai célzáshoz sorolja a Facebook nem csak a szigorúan valóban demográfiai célzási lehetőségeket, hanem nagyjából minden olyan célzást, ami a felhasználó egyedi tulajdonságain alapsziik, pl. a földrajzi helyet (ország, város, megye), a nemet, életkort, nyelvet, munkahelyet, tanulmányokat, de a munkakör szerinti célzást is.
Földrajzi hely tekintetében célozhatunk minden, az adott helyen tartózkodó, de akár csak az adott helyen élő vagy az adott helyre látogató emberekre is attól függően, hogy az ott élőket vagy az oda turistaként vagy munkahelyi kötelezettség miatt oda látogatókat szeretnénk-e elérni (helyi lakosok vagy turisták).
Ne feledkezzünk meg a kizárások alkalmazásáról! Például ha egy adott várost és annak 80 km-es körzetét szeretnénk megcélozni a hirdetéseinkkel, de az adott város egy országhatárhoz közel fekszik és mi csak a magyar nyelvű potenciális érdeklődőket szeretnénk elérni, akkor a nem magyar hivatalos nyelvvel rendelkező szomszédos ország területét majd ki kell zárnunk a kampányunkból.
A nyelvi célzás esetében ne feledkezzünk meg arról a Facebook ajánlásról, hogyha az adott országban, régióban hivatalos nyelvnek számító nyelven szól a hirdetésünk, akkor a nyelvválasztónál nem szükséges nyelvet megadni. Erre csak akkor van szükség, ha pl. Németországban angolul hirdetünk. Ekkor meg kell adnunk az angol nyelvet, mivel az nem az adott ország hivatalos nyelve (ami német).
A demográfiai célzáson belül találjuk azokat az egyéb hasznos célzásokat is, amelyek pl. B2B kampányainkat is sikerre vihetik pl. (tanulmányi terület, munkakör). Pl. ha személyügyi szoftvert kínálunk, akkor Facebook-on becélozhatjuk akár a jelenleg HR vezetői beosztásban dolgozókat.
A “magánszemély” jellegű célzások közül talán a legérdekesebb a szülői státusz szerinti célzás, melynek révén meghatározott korú gyermekek szüleit célozhatjuk meg a hirdetésünkkel, illetve a friss házas, frissen eljegyzett, nemrég elköltözött vagy “otthontól távol” élők célzása, valamint a közelgő születésnaposok célzása, de célozhatunk akár családi állapot szerint is (házasok, egyedülállók, kapcsolatban élők).

2. Érdeklődés szerinti célzás

A legnagyobb közösségi médiumon történő böngészéseink során rengeteg információt árulunk el magunkról azzal, hogy milyen tartalmakat kedvelünk, milyen Facebook oldalakat követünk, milyen Facebook csoportoknak vagyunk tagjai és így tovább. Ezeket az információkat a Facebook szépen elraktározza rólunk és ez alapján sorol minket be adott érdeklődési kategóriákba, amelyek alapján megtalálnak minket a relevánsnak gondolt hirdetések.
Amit még fontos tudnunk, hogy nem csupán a Facebook-on belüli tevékenységünkről állnak rendelkezésre adatok a Facebook rendszerei számára, de az ún. Audience Network (melynek rengeteg külső weboldal is tagja) révén a Facebook-on kívüli internetes tevékenységünkről is rendelkezik információval a rendszer.
Kevesen tudják, hogy Facebook-on lehetőségünk van akár a versenytársaink Facebook követőit is megcélozni a hirdetéseinkkel, amennyiben az adott oldal szerinti célzás elérhető. Pl. megcélozhatjuk a közelünkben tartózkodó, a McDonald’s iránt érdeklődőket, ha pl. helyi gyorséttermet nyitunk, vagy a hitelkártyák iránt érdeklődőket, ha egy új típusú hitelkártyát szeretnénk ajánlani.
Hirdetéseinkkkel akár olyanokat is megcélozhatunk, akiket érdekel az online vásárlás, vagyis szoktak webáruházakban vásárolni. Ezt akkor érdemes használnunk, ha saját webshopunk forgalmát szeretnénk növelni.

3. Magatartáson alapuló célzás

A felhasználói magatartás szerinti célzások között pl. olyanokat találhatunk, hogy gyakori utazók, gyakori nemzetközi utazók, elkötelezett vásárlók, de akár aszerint is célozhatjuk a hirdetésünket, hogy milyen eszközt használ adott felhasználó a Facebook látogatásaihoz, hogy milyen régi a mobileszköze, de megcélozhatjuk akár kifejezetten a Facebook oldalak adminisztrátorait is. Célozhatók pl. a “külföldön élők” is.

4. Hirdetéselhelyezés szerinti célzás

Hirdetésünket dedikáltan célozhatjuk a Facebook asztali hírfolyamába, mobilos hírfolyamába, jobb oldali oszlopába (asztali számítógépen), az Audience Network-re (partner weboldalak hálózata), de akár a Facebook Massengerre vagy dedikáltan az Instagramra is.

5. Egyéni célközönségek

A Facebook hirdetések legértékesebb célzási lehetőségeit az ún. egyéni közönségek (custom audiences) jelentik. Ezen belül is többféle lehetőség áll rendelkezésünkre, melyeket a Facebook hirdetési fiókunk “Célközönségek” menüjében találhatunk meg:
  • készíthetünk ún. egyéni célközönségeket,
  • létrehozhatunk ún. hasonmás célközönségeket,
  • illetve szerkeszthetjük a korábban már kampánycélzásra használt, mentett célközönségeinket is.
Egyéni célközönséget számos adatforrás alapján készíthetünk, feltölthetjük saját ügyfél email listánkat, a webhelyünket korábban meglátogató, ott konkrét műveleteket végrehajtó felhasználókat is megcélozhatjuk újra, illetve elérhetjük a korábban a Facebook vagy Instagram tartalmainkkal interakcióba lépett felhasználókat is hirdetésekkel.
Webhelyünk látogatóit az ún. Facebook képpont, vagy más néven Facebook pixel weboldalunkba történő elhelyezését követően gyűjthetjük és a Facebook pixelen keresztül van lehetőségünk a weboldalunkon megvalósult konverziók (ajánlatkérés, vásárlás) követésére is. A pixel segítségével gyűjthetjük az ún. retargeting/remarketing közönségeinket, vagyis azon felhasználók listáit is, akik már jártak a webhelyünkről, de onnan a vásárlás befejezése előtt távoztak.
A hasonmás célközönségek azt jelentik, hogy a valamely mentett célközönségünkhöz hasonló felhasználókat érhetjük el hirdetésekkel, pl. a korábban a webshpounkban vásárolt felhasználókhoz hasonló, ún. hasonló vagy lookalike közönségeket érhetjük el az üzenetünkkel (akik az online térben a Facebook szerint nagyon hasonlóan viselkednek a mi vásárlóinkhoz).
A közönségek harmadik egyedi típusa, az ún. mentett célközönségek. Ez azt jelenti, hogy a korábban ismertetett demográfiai, érdeklődési vagy magatartáson alapuló célzással összeállított célcsoportunkat elmenthetjük későbbi használatra, így a gondosan összeválogatott célzásainkat nem szükséges újra és újra ismét összeállítanunk, ehelyett egyszerűen csak elővesszük őket a mentett célzásaink közül.

Összegzésképpen

Alapvetően három tényezőn múlik, hogy Facebook hirdetéseink hozzák-e a várt eredményt: a profi hirdetéscélzásokon és kampánytípusokon, a hatékony hirdetéskreatívokon és a megfelelő kampány landing oldalon. Ha a Facebook kampányaink nem hozzák a várt eredményt, akkor a háromból valamely faktor nem ideális, akkor változtatnunk és javítanunk kell az érintett összetevőn a hatékonyság javítása érdekében.
Teljesen mindegy, hogy saját magunk kezeljük Facebook kampányainkat vagy egy ppc ügynökséget bízunk meg vele, fontos, hogy tisztában legyünk a rendelkezésünkre álló lehetőségekkel, korlátokkal, lássuk reálisan, hogy mit várhatunk a kampányainktól, nem utolsó sorban pedig pontos és korrekt méréseink legyenek online kampányunk eredményeinek objektív értékeléséhez.
Felhasznált források:
https://medium.com/marketing-and-entrepreneurship/how-to-be-smart-and-precise-with-facebook-ad-targeting-5ca7c4580e6f

Keressen minket bizalommal, ha Facebook hirdetéseihez profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: