Magas a honlapom visszafordulási aránya. Mit tegyek?
Az első és legfontosabb dolog, amit meg kell nézni, hogy ténylegesen magasnak számít-e a visszafordulási arány, vagy teljesen normálisnak számít a honlap kontextusához képest. Ehhez nagyon jó segítséget nyújt egy korábbi blogcikkünk.
Amennyiben alaposan megvizsgáltunk minden körülményt és még mindig úgy gondoljuk, hogy túl magas a weboldalunk visszafordulási aránya, érdemes megpróbálni javítanunk a weboldalon. Ehhez összegyűjtöttünk 10 tippet.
1. Használhatóságbeli problémák
Sok esetben a magas visszafordulási arány annak tudható be, hogy valamilyen használhatósággal kapcsolatos probléma van a weboldalon. Erre a legegyszerűbben úgy lehet rájönni, hogy megnézzük a saját weboldalunkat, hátha mi is belebotlunk a problémába.
Amennyiben nem találjuk azt, rengeteg eszköz van, melyet arra fejlesztettek ki, hogy teljes képet adjon arról, hogy a felhasználók hogyan használják az oldalt. Ezek segítségével meg lehet mondani, hogy a honlap látogatók legörgetnek-e a weboldal aljára, hogy megpróbálják-e kitölteni az ott található űrlapot, hogy valamilyen külső link miatt elhagyják az oldalt, stb. Az ilyen jelentések alapján rájöhetünk, hogy milyen problémák vannak az oldalon.
2. Legyen vonzó a dizájn
Az ún. landing oldalaknál (ahova Google AdWords, Facebook, LinkedIn, stb. kampányainkból érkeznek a látogatók) különösen fontos, hogy esztétikus legyen a dizájn. Ezekben az esetekben különösen oda kell figyelni arra, hogy milyen színeket és betűtípust használunk, valamint hogy hogyan rendezzük el az információkat, melyek kerülnek pl. a hajtás fölé.
Minden szín más és más érzelmeket képes kiváltani az emberekből, így figyelni kell rá, hogy mely színeket használjuk a honlapon. Az sem elhanyagolható, hogy mi a weboldal célja, pl: nőknek szeretnénk sminktermékeket eladni vagy egy másik vállalkozásnak kínálunk IT szoftvert. Ezek mind mind befolyásolják azt, hogy mely színek a megfelelőek a számunkra.
Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) szerint az sem mindegy, hogy milyen betűtípust választunk, mivel az is hatással van a látogató érzelmeire. Ennek az egyik fontos összetevője az, hogy életünkben melyik betűtípusokkal milyen környezetben találkoztunk. Vannak olyan betűtípusok, melyeket általában a hivatalos szervek vagy nyomtatott sajtó használ, ezeket megbízhatóbbaknak érezzük, mint azokat a betűtípusokat, mint amilyeneket pl. a bulvárújságok használnak. Egy A/B teszten alapuló kutatás szerint pl. blogok olvasottságának szempontjából az Arial, Georgia és Verdana betűtípusok közül a Georgia volt a legjobb, mivel több ember olvasta el az ezekben íródott a cikket a végéig. Ugyanígy tesztelték a betűméretet is és számukra a 14 pixeles betűméret hozta a legjobb eredményt, habár vannak olyan kutatások, melyek szerint az ennél nagyobb betűméret erősebb érzelmi reakciót vált ki az emberekből, így jobb eredményeket érhetünk el vele.
3. Használjunk címeket és alcímeket
Mindig használjuk informatív, összefoglaló címeket és alcímeket! Alig pár másodpercünk van arra, hogy meggyőzzük a látogatót, hogy számára értékes a tartalom, melyet az oldalon talál, mielőtt elhagyja azt. Éppen ezért szinte mindenki rögtön a címeket és az alcímeket nézi, hogy megfelelő képet kapjon a tartalomról, és csak akkor olvassa el a kisbetűs részt, ha a cím meggyőzte őt, hogy a tartalom érdemes az elolvasásra.
Például egy hosszú blogcikk esetében érdemes lehet oldalon belüli hivatkozásokat használni, hogy a látogatókat rögtön a számukra érdekes tartalomhoz tudjuk navigálni.
4. Kerüljük a hosszú bekezdéseket
Mint ahogy az előző pontban említettük, ez emberek, csak a címek után olvassák el a szövegbekezdéseket, és ha ezek túl komplexek, tele vannak szakzsargonnal, vagy egyszerűen nem nyújtanak eredeti tartalmat, akkor az emberek egyedszerűen el fogják hagyni az oldalt.
Használjunk:
- Rövid, egyszerű mondatokat
- Hagyjunk helyet a bekezdések között
- Tegyünk a szöveg közé képeket
- Használjunk felsorolást
- Félkövérre emeljük ki a fontos részeket
- Hivatkozzunk a forrásokra.
5. Optimalizáljuk az oldalt a fő keresési kifejezésekre
Ha a Google Analytics fiókunk össze van kötve a Google Search Console-lal, könnyedén megnézhetjük, hogy mely keresési kifejezésekre jelenik meg a weboldalunk a Google keresőben, milyen százalékban kattintanak rá, vagy hogy átlagosan hányadik találatként jelenik meg a weboldalunk a keresőben. Egyéni riport segítségével azt is megtudhatjuk, hogy mely keresési kifejezéseknél mekkora a visszafordulási arány. Ezen adatok segítségével érdemes optimalizálni a weboldalunkon megjelenő tartalmat.
6. Használjunk linkeket
Ha például blogcikket írunk, mindig érdemes linkeket használni, melyek színesítik a cikket és átvezetnek esetleg egy másik, általunk írt tartalomra, így növeli a látogatók elköteleződésének lehetőségét. Ezekre a linkekre való kattintást Google Analytics segítségével könnyen tudjuk mérni is.
A link lehet
- Belső link (mely például a blogon belül egy másik cikkre visz)
- Külső link (mely például egy általunk hivatkozott tartalomra mutat)
- Horgony linkek (ezek segítenek a hosszú blogcikken belüli navigációt)
- Más tartalomra, pdf, docs, videó, mutató linkek.
7. Hirdetéseinkkel célozzuk a megfelelő közönséget
Sokszor előfordul, hogy a weboldallal vagy az érkezési oldallal nincs semmi gond, csak egyszerűen nem a megfelelő közönség látogatja meg a honlapunkat. Hogyan lehetséges ez?
- Nem megfelelően célzott online marketing kampányokat futtatunk (Google AdWords, Facebook, LinkedIn, stb.).
- A hirdetésekhez használt hirdetésszöveg vagy banner félrevezető, nem releváns.
- Nem megfelelő címet adunk a blogcikkünknek.
- Irreleváns csoportokban osztjuk meg a tartalmainkat.
- Stb.
Ezek mind mind növelik az oldal visszafordulási arányát, hiszen a látogatók számukra nem releváns tartalmat látnak. Ahhoz, hogy ezt kiküszöböljük győződjünk meg róla, hogy a fent említett problémák nem állnak fent, valamint hogy megfelelő és szakértő online ügynökséggel dolgozunk együtt. Ez utóbbit hirdetőként sokszor nehéz megállapítani. A WebMa AdWords audit szolgáltatásával átffogó képet kaphat arról, hogy mennyire profin kezeli kampányait a megbízott ügynökség.
8. Mobil weboldal optimalizáció
Ha a Google Analytics adatok azt mutatják, hogy magas a visszafordulási arány mobilról, akkor szinte biztos, hogy valamilyen mobilnézet optimalizációs hiba van a weboldalunkon. A mai világban már elengedhetetlen, hogy az oldalunk mobiltelefonra is optimalizált legyen, mert a legtöbb ember ma már mobilról hajtja végre online keresései legnagyobb részét.
9. Csökkentsük a betöltődési sebességet
A betöltődési sebesség a legkritikusabb a honlapok tulajdonságai közül. Ha egy oldal lassan töltődik be, akkor teljesen mindegy, hogy mit tartalmaz az oldal, hiszen a felhasználó elhagyja, még mielőtt meglátná magát a tartalmat. Ha az oldalunk 2 másodpercnél hosszabb ideig töltődik, akkor azt sürgősen csökkentenünk kell. Az ingyenes Google “Page Speed Insight” eszközzel könnyedén megállapíthatjuk, hogy mennyire gyors az oldalunk, valamint hogy mit tehetünk a gyorsítása érdekében. A témáról bővebben itt olvashattok.
10. Mérjük eventnek az weboldal görgetést
Ahogy már az előző cikkünkben is említettük, a mérés természetéből adódóan magas visszafordulási arányt (ami például blogcikkeknél látható), a görgetés (scrolling) mérésével könnyedén lehet korrigálni. Ha mérjük azt, hogy a látogatók legörgettek az oldal 50%-ig, akkor sokkal kevesebb lesz a lepattanó munkamenet és több információt kapunk arról is, hogy hogyan viselkednek az oldalunkon a látogatók (figyeljünk rá, hogy interaction típusú mérést tegyünk be, ne pedig non-interactiont).
Összefoglalva
Rengeteg oka lehet annak, hogy magas a visszafordulási arány a weboldalunkon: gyakran helytelenül ítéljük meg, hogy mit is jelent a magas visszafordulási arány vagy rossz a mérésünk, nem elég gyorsan töltődik be az oldal, nem mobilra optimalizált és még sok más oka lehet.
Annak megállapításához, hogy mi is a fő gond és a hiba kijavításához rengeteg mindent kell megvizsgálnunk, ami időt, energiát és megfelelő szakértelmet igényel. Ha nem szeretne sok időt és energiát fektetni ebbe, akkor kérje a WebMa weboldal usability elemzés szolgáltatását és mi elvégezzük az elemzést Ön helyett!
Forrás: http://www.digishuffle.com/blogs/bounce-rates-google-analytics/
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!