2018. április 5., csütörtök

A konverzió optimalizálás folyamata

Sokan kíváncsiak arra, hogy hogyan tudnának több konverziót (vásárlás, ajánlatkérés) elérni a weboldalukon annál, mint amennyi konverziójuk jelenleg van. Erre az egyik legjobb módszer a konverzió optimalizálás, melyhez nem kell az eddiginél több érdeklődőt a webhelyre irányítani, mégis nőni fog a konverziók száma, hiszen a konverziós ráta lesz az, ami megemelkedik.
Na de kezdjük az alapoknál…

Mi az a konverzió?

Konverzió rengeteg minden lehet. Ez nem csak egy webshopban a vásárlás, hanem lehet ajánlatkérés, űrlapbeküldés, telefonhívás, hírlevél feliratkozás és még sok más egyéb is. Összefoglalva, ez az a cselekvés, melyet ideális esetben végrehajt a weboldal látogatója és ezzel hozzájárul az üzleti céljaink teljesüléséhez.

A konverzió optimalizálás alapjai

A konverzió optimalizálás célja, hogy növeljük a weboldal látogatók konverziós arányát, azaz, hogy ugyanannyi emberből több hajtsa végre a konverziós akciót. Ehhez legtöbbször a weboldalunkat vagy kifejezetten csak a landing oldalunkat kell módosítanunk. Nagyon fontos, hogy az optimalizálás egy soha véget nem érő feladat. Mindig van lehetőség jobbnak és jobbnak lenni, tehát ezt a folyamatot folyamatosan elölről kell kezdeni. Éppen ezért szoktuk egy körrel jelképezni.
Az első lépés, hogy meghatározzuk a célunkat, majd gyűjtsük és elemezzük az adatokat. Ezek alapján állítsunk fel hipotéziseket, majd különböző variánsokat, amiket implementálunk. Ezután tesztelni és elemezni kell az eredményeket, és kezdhetjük elölről az egész folyamatot.
Nézzük meg mélyebben a folyamat egyes lépéseit!

A cél meghatározása

Ez az első és legfontosabb állomása a folyamatnak, hiszen tiszta, érthető és mérhető célok nélkül nem tudjuk, hogy mit tegyünk az optimalizálás következő lépésében, vagy nem tudjuk értékelni, hogy az általunk elvégzett változtatás ténylegesen hozzájárult-e a célunk eléréséhez, vagy éppen csak rontott rajta.
Alapvetően három céltípust tudunk megkülönböztetni:
  1. Azonnali cél, például gombra kattintások vagy oldalmegtekintések.
  2. Kampánycél, például lead generálás vagy vásárlás.
  3. Hosszú távú cél, például a nettó bevétel, az átlagos kosárérték vagy a lead-ek (érdeklődők) minőségének javítása
Attól függően, hogy a weboldalunk meg oldalát választjuk ki (főoldal, termékoldal, landing page, stb.), különbözni fognak a célok is. Például egy landing oldalt tipikusan a lead generálási célt szokta szolgálni, míg mondjuk egy árakat tartalmazó oldalnál az oldalmegtekintés szokott a cél lenni.

Adatok gyűjtése

Az adatok gyűjtése azért fontos, mert mindenkinek van ugyan elképzelése arról, hogy mi működik és mi nem működik a saját iparágában, viszont ezek csak feltételezések, melyek könnyen alapulhatnak akár tévedésen is. Ezért kell információkat és adatokat gyűjtenünk. Honnan szerezzünk adatokat? A Google Analytics-ből rengeteg információt meg lehet tudni mind a honlapunk teljesítményéről, mind a kampányokról, konverziókról, kosárértékről és még sok minden másról. Érdemes nagy figyelmet fordítani ezen adatok megfelelő gyűjtésére.

Adatok elemzése

Az előző lépésben összegyűjtött adatokat tudnunk kell elemezni is, hogy képesek legyünk a megfelelő következtetéseket levonni belőlük. Ez az elemzés sokszor sok időt és szaktudást igényel. Érdemes utánaolvasni, hogy mely adatot miként szokás/érdemes értelmezni.
Olyan kérdéseket tegyünk föl magunknak, mint:
  • Mekkora a konverziós arányunk és ez megfelelő-e?
  • Mi az, ami miatt alacsony a konverziós ráta?
  • Hogyan és miért csökkenti ez a konverziós arányunkat?

A hipotézisek felállítása

A hipotézisek arról szólnak, hogy milyen változtatást kell tennünk ahhoz, hogy javítsuk azokat az elemeket, melyek csökkentik a konverziós arányunkat. A hipotézisnek tartalmaznia kell:
  1. A változást vagy szándékot, amit később tesztelni akarunk
  2. Ki az, akit érint ez a változás (mely látogatóknak szól?)
  3. Mi az az eredmény, amit látni szeretnénk?
Tehát a mondatnak úgy kell kinéznie, hogy:
Úgy gondoljuk, hogy ha megcsináljuk a ….[1].... a ….[2].... számára, akkor ….[3].... történik.
Fontos, hogy nagyon pontosan fogalmazzuk meg az elvárt kimenetet, hogy utána majd értékelni tudjuk annak teljesülését.

Variációk elkészítése

Az előbb megalkotott hipotézis alapján elkészíthetjük azokat a variációkat, melyeket később tesztelni fogunk. Fontos észben tartani, hogy a tesztelések időt vesznek igénybe. Amennyiben viszonylag kevés számú látogató érkezik naponta a weboldalra, akkor sokáig fog tartani a tesztelés, éppen ezért érdemes egyszerre csak kevés dolgot tesztelni, hogy legyen elég adatunk ahhoz, hogy szignifikáns különbséget lássunk az eredeti és az új variáns teljesítménye között.
Egy teszt előkészítése általában 9-11 napot vesz igénybe és csak ezután kezdődhet maga a tesztelés. A valóságban azonban történhetnek problémák, és technikai akadályok, amelyek miatt csúszhat a projekt. Ezek után csak várnunk kell, hogy elég adatunk gyűljön össze.
Most nézzünk néhány példát arra, hogy a valóságban milyen változtatásokat szoktak a vállalatok tesztelni a saját weboldalukon annak érdekében, hogy javítsák a konverziós arányt:
  1. Gomb szövegének változtatása.
  2. Gomb színének megváltoztatása.
  3. CTA (Call-to-action) sávok elhelyezése a hosszú szövegben.
  4. Testimonial-ok, referenciák elhelyezése.
  5. Űrlapmezők mennyiségének csökkentése, a bekért információk körének változtatása.
  6. Szöveg mennyiségének csökkentése vagy átalakítása.
  7. Figyeljünk arra, hogy milyen tartalom szerepel a hajtás felett.
  8. Címsorok, kiemelések megváltoztatása figyelemfelkeltőbbre.
  9. A weboldal egyszerűsítése, letisztázása.
  10. Figyelemfelkeltő elemek hozzáadása a weboldalhoz.
  11. Bizalomépítés jelvényekkel, szövegekkel, képekkel.

A tesztelési technológia implementálása

Valamilyen tesztelési technológia implementálása nélkül nem tudunk A/B teszteket futtatni. Van jó néhány megoldás. Egy ingyenes pl. a Google Optimize, melyet viszonylag könnyedén lehet használni, azonban mint minden mást, ezt is meg kell tanulni.

A teszt futtatása

Minden tesztet addig kell futtatni, amíg statisztikailag szignifikáns eredményt nem produkál, különben nem tudjuk biztosan kijelenteni, hogy az egyik variáció jobb volt, mint a másik. Hogy ezt mikor éri el, az sok mindentől függ. Egyrészt attól, hogy mennyi látogató van a weboldalon, hogy hányan hajtják végre a kívánt akciót, vagy hogy egyszerre hány tesztet futtatunk. Javasoljuk, hogy egyszerre lehetőség szerint csak egy tesztet futtassunk, mert így lehet a legkönnyebben megtudni, hogy ténylegesen a változtatásnak volt köszönhető az eredményben bekövetkezett változás is.
Fontos azt is tudni, hogy mikor érdemes abbahagyni egy tesztet. Vannak olyan esetek, amikor egyszerűen valamilyen hiba csúszik a tesztbe (technikai probléma van). Ilyenkor le kell állítani a tesztet és meg kell keresni a hibát. De lehet az is, hogy már az elején látszik, hogy sokkal rosszabb a tesztelt variáció, mint az eredeti. Ilyenkor is érdemes idő előtt véget vetni az adott variáció tesztelésének.
Ahhoz, hogy megtudjuk, érdemes-e egy tesztet futtatni, tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:
  • A tesztelni kívánt oldal befolyásolja a hosszútávú eredményességet? Ha igen, akkor érdemes tesztelni azt.
  • Van valami más ezen az oldalon, ami nagyobb fontossággal bír? Ha igen, akkor inkább azt érdemes tesztelni először.
  • A teszt eredményeiből tudunk valami olyan következtetést levonni, mely a honlap többi oldalánál is hasznos lehet? Ha igen, akkor érdemes lehet ezt futtatni először.
  • Elvégezhető teszt egy előre belátható időtávon belül? Ha nem, akkor nem érdemes futtatni a tesztet.

Az eredmények elemzése

Ebben a részben levonjuk a teszt tanulságait, hogy mi miért történt.
A legfontosabb feladatok:
  • Nézzük meg a növekedéseket vagy a veszteségeket.
  • Tudjuk meg, hogy ezek miért történtek.
  • Írjunk róla riportot. (mi, mikor, hogyan, vizuális eredmények, számbeli eredmények, mit tanultunk a tesztből)
  • Mentsük el az adatokat későbbre.
  • Osszuk meg az adatokat azokkal, akik számára ez fontos.
Az elemzés során kérdezzük meg magunktól az alábbi kérdéseket:
  • Emelkedett, csökkent vagy stagnált a teljesítmény?
  • Ha a hipotézissel ellentétes eredményt tapasztaltunk, akkor ez miért lehetett?
  • Érdemes ezt újra tesztelni? Volt-e valamilyen szokatlan történés, ami befolyásolhatta a teszt eredményét:
  • Hogyan tudjuk felhasználni az eredményeket a jövőbeli tesztekhez?
Ezeket a az eredményeket használjuk fel ahhoz, hogy megtervezzük a következő tesztünket!
Mint ahogy már korábban is említettük, a tesztelésnek és optimalizálásnak folyamatosnak kell lennie, és mindig a komplex marketing stratégiának részét kell képeznie. Minden egyes teszt segít abban, hogy egyre jobb és hatékonyabb legyen a weboldalunk és egyre több konverziót érhessünk el, és hatékonyabban működhessünk a piacon.

Összegzésképpen

Ha a fő üzleti célunk az, hogy a weboldalunkon értékesítsünk valamely terméket vagy szolgáltatást, vagy érdeklődőket szerezzünk, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy száz weboldal látogatásból 1, 5 vagy 10 darab értékesítésünk lesz.
Az ún. konverziós arány növelése érdekében érdemes különböző változtatásokat eszközölnünk a weboldalunkon, ezeket pedig tesztelni az eredeti változathoz képest. Az eredményeket folyamatosan értékelnünk kell, a tapasztalatokat pedig beépítenünk jövőbeni aktivitásainkba.

Az elérhető legismertebb és legtöbbet használt konverzió optimalizáló eszközökről ebben a cikkünkben olvashat.

Felhasznált források:

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: