2018. április 18., szerda

Felhasználóként minden nap több ezer marketing üzenetnek vagyunk kitéve, melyek sokszor egyáltalán nem relevánsak a számunkra. A Hubspot kutatása szerint az internetezők közel háromnegyedét frusztrálják a számukra irreleváns hirdetéseket vagy ajánlatokat kínáló honlapok és ennek hatására sokan elhagyják az adott weboldalt, vagy nem vásárolnak többet az adott cégtől. Ezeket a problémákat meg lehet szüntetni a személyre szabott digitális marketing profi használatával. Az emberek azt szeretik, hogy ha egy cég tudja, hogy mikor keresse vagy mikor ne keresse meg őt az ajánlataival, ha kevés és releváns terméket ajánl, melyekből könnyedén tudja kiválasztani a számára legmegfelelőbbet és így élmény lesz számára a vásárlás.

A személyre szabott marketing előnyei

A perszonalizált marketing mind a cég, mint pedig a vásárló számára számos előnnyel bírhat. A vásárló olyan ajánlatokat kap, melyek teljesen megfelelnek az éppen aktuális igényeinek, melynek köszönhetően élmény lesz számára a vásárlás. A személyre szabott marketing megoldások előnyei az alábbiak:

  1. Rengeteg adat a vásárlókról: A személyre szabás megköveteli, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük a vásárlók viselkedését és szokásait. Ezeket az adatokat továbbítva az értékesítési csapatnak, ők jobb képet kaphatnak arról, hogy a cég terméke/szolgáltatása hogyan járul hozzá a vásárló szükségleteihez. Továbbá ezek az adatok alapul szolgálnak ahhoz, hogy a vásárlót a webshopunk legmegfelelőbb termékoldalára vezessük (figyelem: feleljünk meg a GDPR szabályozásnak!).
  2. Lojális vásárlók: Ha a vásárlók azt érzik, hogy a vállalat ténylegesen törődik velük, hajlandóbbak visszatérni és újból vásárolni. A személyre szabás segít abban, hogy azt érezzék, hogy valóban fontosak a cég számára.
  3. Értékes vállalati adatok: A vásárlók nyomon követése segít annak megállapításában, hogy mely marketing technikák működnek a legjobban az adott vállalatnál.

Milyen típusai vannak a személyre szabásnak?

Felhasználó által kiváltott személyre szabás

Ebben a legalapvetőbb perszonalizálási formában a digitális platform válaszol a felhasználó által végzett akciókra. Például, hogy ha valaki először látogatja meg a honlapunkat, akkor megjelenik neki a hírlevél feliratkozás, de amint feliratkozik a hírlevélre, akkor többet nem jelenik meg neki ez az üzenet.

Ez igazából még nem nevezhető személyre szabásnak, de már valamilyen indikátorok alapján különböző tartalmat látnak a vásárlás különböző fázisában járó felhasználók.

Viselkedési és kontextusbeli személyre szabás

Ebben a személyre szabási formában a látogató a kattintási adatai alapján lát bizonyos tartalmakat (viselkedési személyre szabás), vagy az idő- és a helyadatok alapján (kontextusbeli személyre szabás). Például, hogy ha valaki olvasott egy cikket Hollandiáról, akkor legközelebb hollandiai üdülési ajánlatokat fog látni.

Mindkét típusú személyre szabás szabály alapú: szegmentálja a közönséget és ennek alapján mutatja neki a megfelelő tartalmat. Ezeket viszonylag könnyen lehet implementálni, hiszen egyszerűek a szabályok, azonban van két nagy hátránya:

  • Először is minden szegmenst és szabályt manuálisan kell megcsinálni, amely miatt igen időigényes a folyamat.
  • Másodszor pedig ez még nem teljes személyre szabás, hiszen a kialakított szegmenseken belül azért nagy különbségek lehetnek: lehet, hogy valaki Hollandiába szeretne menni, azonban nem tudni, hogy inkább a városnézést, vagy a természetjárást kedveli.

Az igazi személyre szabás az alábbi két lehetőség egyikét jelenti.

Adatvezérelt személyre szabás

A cég CRM rendszerét vagy más adatkezelő platformját a összekötve a digitális megjelenést kezelő platformmal sokkal relevánsabb ajánlatokat adhatunk weboldalunk látogatóinak. Például egy webshop esetén a korábbi vásárlások alapján újabb releváns termékeket kínálhatunk a visszatérő vásárlóinknak.

Habár ez már igazi személyre szabásnak számít, az adatvezérelt személyre szabás még mindig sok manuális munkát igényel, amely a felhasználók számának növekedésével exponenciálisan nő. Éppen ezért érdemes lehet a negyedik fajta személyre szabási megoldást kipróbálni.

Mesterséges intelligencián alapuló személyre szabás

Ez egy komoly tudást igénylő technológia, amely öntanuló algoritmusok segítségével folyamatosan optimalizálja a honlap tartalmát és megjelenését. Minél több adat áll rendelkezésére, a szegmensek mérete annál inkább csökken és lehetőséget ad arra, hogy közel minden érdeklődő valóban más tartalmat kapjon. Ezt a szintet manuális, vagyis emberi erővel soha nem lehetne elérni.

Tippek személyre szabáshoz

Az alábbiakban bemutatunk néhány egyszerűbb stratégiát, melyek segítségével kedvezőbb lesz marketing üzenetünk fogadtatása és jobb válaszadási arányt érhetünk el.

1. Az emailjeinket emberek küldjék, ne pedig a márka

Az email a legkönnyebb eszköz, amivel elkezdhetjük a vállalatunk marketing kommunkációjának személyre szabását. Az általunk kiküldött emailek aláírásában ne a vállalat neve szerepeljen, hanem inkább a marketinges vagy értékesítő kolléga neve, esetleg fényképe. Mindig figyeljünk oda, hogy olyan email sablonokat használjunk, melyek eredetinek néznek ki, nem pedig egy gép által készítetteknek.

2. Használjunk marketing automatizációs eszközöket

A marketing automatizációs eszközök nagyban hozzájárulhatnak a lead generáláshoz a tartalom szegmentálása alapján. Például, hogy ha egy felhasználó letölt egy speciális témáról szóló ebookot, akkor ezek a felhasználók érdeklődnek az adott téma iránt, így küldhetünk nekik a specifikus témáról több információt, figyelembe véve azt, hogy az ebook tartalmát már ismerik.

3. Szegmentáljuk az email adatbázisunkat personák alapján

Az email listák leghatékonyabban ún. marketing personák alapján szegmentálhatók. Érdemes meghatározni olyan tipikus embereket (embercsoportokat), melyekben van valami közös és potenciálisan érdeklődnek az általunk kínált termék/szolgáltatás iránt. Ezek lesznek az ún. marketing personák (buyer persona). Amint kialakítottuk ezeket a personákat, minden persona (csoport) számára egyedi üzenetet küldhetünk (egyéni nyelvezet, egyéni problémák, egyéni megoldások), mely nagyban növeli a válaszadási arányt, vagy az általunk elvárt akció végrehajtásának arányát.

4. Használjuk a fogadó fél nevét

Ha már rendelkezünk a vásárlónk nevével, akkor használjuk is azt! Sokkal többen nyitják meg és kattintanak át azokból az emailekből, melyek megszólításában a fogadó fél keresztneve szerepel.

5. Készítsünk a personákra szabott tartalmakat

A personák kialakítása és a rájuk szabott tartalom segítségével annyira közel kerülhetünk a személyre szabáshoz, amennyire csak ez manuális erőforrással lehetséges. A mindenkinek szóló tartalmak a legtöbbször valójában senkihez sem szólnak, míg a jól kialakított personák alapján készített tartalmat a megfelelően megszólított felhasználói csoport a magáénak érzi.

6. Személyesen válaszoljunk vásárlóinknak a közösségi média platformokon

Az emberek egyre többször használják a közösségi médiát egy-egy termék vagy szolgáltatás keresésére vagy értékelésére, éppen ezért a cégnek ott kell jelen lennie, ahol a felhasználók keresik őket. Mindenképpen érdemes minden nap figyelemmel követni a közösségi oldalunkon gyűlő adatokat és feltett kérdéseket, hogy aztán személyre szabott segítséget nyújthassunk leendő vásárlóinknak.

7. Készítsünk célzott landing oldalakat

A landing oldalak esetében újra előkerülnek a marketing personák. Sok esetben érdemes az ő igényeikre szabott landing oldalakat készíteni, hogy a hírlevelekre vagy hirdetésekre való kattintás után a potenciális érdeklődő kifejezetten az ő igényire, kérdéseire, félelmeire, szempontjaira szabott landoló oldalra érkezzen, amely növeli az esélyt arra, hogy konvertáljon (vásároljon vagy árajánlatot kérjen).

Összefoglalás

Felmérések szerint a vásárlók 40%-a határozottan többet vásárol olyan platformokon, ahol személyre szabják a vásárlói élményt. Ha Ön még nem kezdte el valamilyen módon alkalmazni ezeket a személyre szabási technikákat, akkor érdemes hozzálátnia. Azok a vállalatok, akik képesek személyre szabott élményt nyújtani a leendő vásárlóiknak, nagyobb eladási volument és magasabb vásárlói lojalitást tapasztalnak, azok a vállalatok viszont, akik nem szabják személyre tartalmaikat az idő előrehaladtával egészen biztosan negatív irányú változásokat, vagyis értékesítési volumen csökkenést fognak tapasztalni - nem utolsósorban pedig ledolgozhatatlan hátrányba kerülnek a személyre szabott marketing megoldásaikat folyamatosan továbbfejlesztő, illetve mesterséges intelligencia (AI) megoldásokkal dolgozó vállalatok mögött.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Felhasznált források:

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: