Hogyan válasszunk online marketing ügynökséget?
Napjainkban elengedhetetlen, hogy minden vállalat világos üzleti- és marketing célokkal rendelkezzen, online marketing aktivitásai pedig hatékonyan támogassák a kitűzött célok elérését. Ez így könnyűnek hangzik, de a megvalósítás mégsem pofonegyszerű. Az online marketing nagyon speciális terület, olyan, egyenként is önálló szakterületnek számító témákkal, mint a weboldal-fejlesztés, keresőoptimalizálás, keresőmarketing, usability, ppc hirdetések, webanalitika és a közösségi média megjelenések.
Elengedhetetlen, hogy online marketing aktivitásainkhoz is megtaláljuk a megfelelő partnert, akivel hosszú távon is sikeresen dolgozunk együtt, aki megérti az igényeinket és hatékonyan támogatja marketing céljaink elérését. Ehhez szeretnénk hasznos tippeket adni blogcikkünkben.
1. lépés: Tisztázzuk, hogy pontosan milyen feladatra keresünk digitális marketing ügynökséget
Mielőtt elkezdjük a legmegfelelőbb ügynökség felkutatását, tisztáznunk kell magunkban, hogy pontosan milyen célkitűzéseink vannak online marketing tekintetében és hogy ebben pontosan milyen szerepet szánunk a digitális marketing ügynökségünknek. Stratégiai tanácsadásban számítunk rájuk vagy mi határozzuk meg az irányt és utána az operatív kivitelezésben van szükségünk rájuk, mert belső kapacitásunk véges?
Számos oka lehet annak, hogy digitális marketing ügynökségre van szükségünk. Lehet egy konkrét termékbevezetés, amelyet hatékony online kampányokkal szeretnénk megtámogatni vagy lehet a cél márkaépítés, online ismertségünk növelése is a digitális térben. Bármi legyen is a célunk digitális marketing tekintetében, világosan kitűzött célra van szükség, mielőtt elkezdjük a lehetséges partnerek számba vételét.
Tartsuk szem előtt: célhoz a megfelelő eszközt, vagyis a különböző célok eléréséhez más-más típusú digitális marketing ügynökségre lehet szükségünk.
Néhány kérdést feltétlenül fel kell tennünk magunknak, mielőtt online marketing ügynökségi partnert keresünk, például:
- Mekkora büdzsét szánunk online marketing aktivitásainkra?
- Melyek a fő célok, amelyeket el akarunk érni?
- Mennyi időt tudunk rászánni ügyféloldalon az online marketing kampányok tervezési és kivitelezési fázisára?
- Ha van házon belül saját marketinges csapatunk, akkor milyen tudás van házon belül és mely területeken szorulunk külső támogatásra?
Ezen információk ismeretében érdemes csak belefognunk a lehetséges partnerek felkutatásába, mivel egy profi ügynökség először ezeket a kérdéseket fogja feltenni nekünk.
2. lépés: Végezzük el a házi feladatot
Természetesen rengeteg digitális marketing ügynökség van a magyar piacon, akik közül választhatunk. Működik azonban számos “komolytalan” ügynökség is, aki mindent megígér nekünk, de valójában csak a pénzgyűjtés a célja, valódi eredményt sajnos nem fogunk látni. Ilyenek például a konkrét organikus keresési pozíciót beígérő SEO szakértők (amelyet kompetens szakértő sosem tesz, mivel az organikus keresési pozíció rengeteg paraméter függvénye, előzetesen konkrét pozícióra ígéretet tenni lehetetlen, illetve nem “fehér kalapos” seo fogásokat feltételez, amelynek előnyeit csupán a következő Google algoritmusváltásig élvezhetjük).
Az egyik legjobb módszer arra, hogy megbízható, a várt eredményeket hozó és hosszú távon jó partnerként velünk együtt dolgozó digitális marketing ügynökséget találjunk, ha olyan ügynökségek közül választunk, akik bizonyítottak már, rendelkeznek a megfelelő ügyfélajánlásokkal és korábbi eredményekkel. Nézzük meg a referenciákat, ha a referenciák közül ismerjük valamely céget, akkor kérdezzük meg őket az ügynökséggel kapcsolatos tapasztalataikról.
Keressünk online marketing esettanulmányokat vagy iparági referenciákat. Ha speciális területen dolgozunk, de akkor is, ha nem, érdemes olyan ügynökségben gondolkodnunk, aki már rendelkezik némi rálátással a mi iparágunkra, szektorunkra. Ha találunk ilyet.
A másik szempont, amit figyelembe kell vennünk, hogy melyik, digitális marketingen belüli speciális területen van szükségünk támogatásra (seo-keresőmarketing, ismertség-növelés, AdWords kampány, Facebook hirdetés vagy közösségi média jelenlétünk kezelése) és megkereshetjük az e speciális szakterületen megfelelő referenciákkal, ajánlásokkal és tapasztalatokkal rendelkező potenciális partnereket.
3. Lépés: Találjuk meg azt az ügynökséget, aki tényleg passzol hozzánk
Ne felejtsük el, hogy a lehetséges ügynökségi partner nem csupán minket hirdet, hanem saját magát is. Nézzük meg, hogyan jelenik meg a digitális térben, mit kommunikál magáról és milyen stílusban. Laza, közvetlen vagy inkább profi, hivatalos? Edukálja-e a potenciális ügyfeleket a weboldalon? (Az online marketingben, mivel nagyon speciális terület, elvárható egy digitális marketing ügynökségtől, hogy legalább alapszinten edukálja az ügyfeleit, partnereit arról, hogy pontosan mivel is foglalkozik, milyen feladatokat végez el az ügyfelei számára és hogy segítsen az eredmények értékelésben is, valamint javaslatokat adjon a tovább fejlődésre, növekedésre.)
Fontos, hogy munkastílusban, értékrendben is hozzánk passzoló ügynökséget találjunk, mert így lesz könnyű és hatékonya a közös munka közép- és hosszútávon is (természetesen ez a második szempont amellett, hogy hozzák a várt eredményeket).
Az ügynökséggel történő személyes találkozó során figyeljünk a kémiára. Mennyire vagyunk egy hullámhosszon, mennyire hasonló a munkastílusunk, gondolkodásunk? Ez is fontos.
4. lépés: Szánjuk rá az időt és tervezzünk hosszútávra
Az online marketing nem pofonegyszerű, hogy bedobunk egy automatába egy adott összeget és utána figyeljük, hogy az kidobja az azért járó eredményeket (terméket). Stratégiai szövetségesre van szükségünk, aki hatékonyan támogatja a céljaink elérését és akkor is irányban tart minket, ha fókuszt vesztenénk. Ez digitális marketingben gyakori, hogy a fő célunk pl. egy adott termék értékesítése, azonban hamis eredménymérőként később a Facebook oldalunk követőinek egy bizonyos létszámát tekintjük a célnak. Egy jó ügynökség ilyenkor jelez és irányban tart minket, emlékeztetve a céget a fő célra és annak valódi mérőszámaira.
Mivel általában egy speciális digitális marketing területen keresünk partnert fontos, hogy ő lesz az, aki az adott terület tekintetében a szakértelmét és tanácsait adja nekünk, emiatt kulcsfontosságú, hogy bizalmunk legyen bennük.
5. Szavazzunk a céljainknak legmegfelelőbb partnerre, ne a legalacsonyabb árra
A legtöbb cégnek természetesen figyelembe kell vennie a költségeket, amikor döntést hoz. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy a legolcsóbb ajánlatra kell szavaznunk. Válasszuk azt a partnert, aki a céljainkat leghatékonyabban tudja támogatni és akivel úgy gondoljuk, hogy hosszútávon is együtt tudunk dolgozni.
Azt a kérdést tegyük fel, hogy mit is kapunk a pénzünkért és lássuk világosan, hogy miben segít nekünk az ügynökség és mi az a munka, amit majd nekünk kell elvégeznünk a siker érdekében.
Felhasznált források:
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!