Konverzió optimalizáló eszközök (CRO tools)
Minden vállalat célja, hogy minél több vásárlást, megrendelést, ajánlatkérést, bejelentkezést, kapcsolatfelvételt és egyéb más konverziót érjen el a weboldalán, amely hosszú távon nyereségessé teszi a vállalkozást. Éppen ezért érthető, hogy mindenki arra törekszik, hogy optimalizálja a felhasználó konverziós útvonalát, hogy minél gyorsabban, gördülékenyebben és akadálymentesebben megkaphassa a felhasználó a számára értéket jelentő terméket vagy szolgáltatást. Ma már rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, amelyek segítenek abban, hogy ezt a konverziós útvonalat a weboldalunkon optimalizálni tudjuk, ám ehhez értenünk kell, hogy milyen lépésekből áll a konverziós útvonal, és mely pontoknál akadhat probléma, amelyet meg kell oldanunk.
Milyen elemei is vannak a konverziós folyamatnak?
Mikor azt halljuk, hogy “konverziós folyamat”, a legtöbben arra gondolunk, hogy a felhasználó ellátogat egy webshopba, megkeresi a terméket, kiválasztja, majd pedig megrendeli azt. Szűken értelmezve ez így is van, azonban mégsem ilyen egyszerű az egész. Ahhoz, hogy ez a folyamat hibátlan legyen, számtalan háttérfolyamatnak is jól kell működnie, mint például a weboldal keresőben való megjelenése (SEO), a közösségi média jelenlét, a keresőhirdetések megfelelősége (AdWords), a weboldal betöltődési sebessége vagy a weboldal dizájnja és használhatósága (UX). Ezek mind mind szerepet játszanak a konverzió sikerében, tehát tágan értelmezve ezek optimalizálása is részét képzi a konverziós folyamat optimalizálásának.
Konverzió optimalizáló eszközök csoportosítása
Léteznek olyan konverziós arány optimalizációs (CRO) eszközök, melyek elemzik a weboldal jelenlegi konverzióoptimalizáltságát (pl: VWO, Five second test).
Más eszközök analitikus méréseket végeznek az oldalon, melyekből következtetni lehet arra, hogy hol lehet még optimalizálni az oldalt (pl: Google Analytics, Kissmetrics, Hotjar).
Fontos szerepet töltenek be az A/B teszteléshez használt szoftverek (pl: Google optimize, Optimizely, Unbounce), melyek segítségével a teszt eredményeire alapozva változtathatjuk az oldalunkat olyanná, ami a legjobban tetszik a felhasználóinknak.
Vannak olyan kutatóeszközök, melyek segítségével a “miért” kérdésekre kaphatunk választ – miért nem konvertálnak egy bizonyos oldalunkon, ha a másikon igen – (pl: Survey Monkey, i-Perceptions). Léteznek olyan eszközök is, melyek a weboldal technikai optimalizálásában segítenek – betöltődési sebesség, böngésző gyorsítótárazás, képek optimalizálása, stb. – (pl: Google Page Speed Insights, GTmetrix).
Ezek közül most részletesebben az A/B tesztelő és a landing page optimalizáló eszközökkel fogunk foglalkozni.
A/B tesztelő és landing page optimalizáló eszközök
Az A/B tesztelő és landing page optimalizáló eszközök között vannak ingyenesek és fizetősök is. Az alábbiakban ilyen bontás szerint felsoroljuk a legismertebb, legszélesebb körben használt ilyen eszközöket.
Ingyenes A/B tesztelő és landing page optimalizáló eszközök
A Google Optimize egy ingyenes eszköz, mely A/B tesztelésre és ezek alapján weboldal optimalizálásra használható. A használata egyszerű egy vizuális editor segítségével, valamint az eredményeket is könnyen érthető riportokban mutatja. Nagy előnye, hogy össze van kötve a többi Google termékkel (Google AdWords, Google Analytics, stb.).
A PTEngine egy olyan szoftver, ami kombinálja a hőtérkép adta előnyöket az analitikával, melynek segítségével megállapítható, hogy hol vannak a problémák a konverziós folyamatban.
A UsabilityHub ötféle teszt segítségével vizsgálja, hogy mennyire könnyen használható egy adott oldal. Vizsgálja, hogy mennyit tudnak megjegyezni az oldalon található információkból, mennyire könnyen lehet navigálni az oldalon vagy hogy éppen melyik dizájnt preferálják az emberek.
Fizetős A/B tesztelő és landing page optimalizáló eszközök
Az Optimizely segítségével A/B teszteken keresztül találhatjuk meg a legjobb landing oldalt. Könnyen használható az editor és a minden platformon való optimalizálást is segíti.
Segítségével az analitikára alapozva könnyedén létrehozhatunk A/B teszteket, marketing kampányokat, valamint személyre szabhatjuk weboldalunkat a felhasználó bizonyos tulajdonságai alapján.
Az Unbounce eszközzel könnyedén készíthetünk releváns landing oldalakat, pop-upokat és ragadós elemeket (sticky elements), melyek általában csökkentik az oldalt elhagyó látogatók százalékos arányát.
Az OptinMonster segítséget nyújt szép űrlapok elkészítéséhez, melyeket kevesen hagynak el, felugró pop-uppokkal csökkenti az elhagyási arányt. Az A/B teszteléshez is nagy segítséget nyújt ez a szoftver.
A UserTesting nagyon jó eszköz a vásárlási folyamat optimalizálásához. A moduljai kiterjednek a termék a weboldal dizájn és használhatóság, a marketing és a döntéshozó szintre is, így támogatva a minél könnyebb konverzióra való optimalizálást.
A Crazy Egg a hőtérképet, az egérmutató követését és az A/B tesztelést kombinálva segít megtalálni azokat a pontokat a honlapon, melyeket érdemes lehet cserélni és optimalizálni.
A LuckyOrange segítségével megnézhetjük oldalunk hőtérképét, valamint az egérmutató mozgását, melyből következtethetünk rá, hogy miért nem konvertálnak megfelelően a felhasználók. Megvizsgálható vele a hajtás alatti tartalom is, vagy hogy az űrlap kitöltésekor mely mezőket töltik ki, és melyeket nem. Továbbá segít a visszajelzéskérésben és chat integrálásában is.
Összegzésképpen
Rengeteg része van a konverziós folyamatnak, így az optimalizáláshoz is számos hasznos eszközt fejlesztettek ki, de nincsen köztük olyan, mely a konverziós folyamat minden egyes lépését lefedi.
Cikkünkben elsősorban az A/B teszteléshez és a landing page optimalizáláshoz hasznos segítséget nyújtó eszközöket mutattuk be. Mindegyiknek megvan a maga előnye, de általában a fizetős eszközök több funkcióval rendelkeznek, így több mindenre használhatóak, mint az ingyenes eszközök.
Az ingyenes eszközök közül a Google Optimize rendszerét ajánljuk leginkább, mivel ezt folyamatosan továbbfejlesztik és kompatibilis a többi Google megoldássa is, így könnyen lehet implementálni a weboldalba és kevesebb hiba léphet fel a használata során.
A fizetős eszközök közül érdemes aszerint választanunk, hogy milyen funkcióik vannak és nem aszerint hogy mennyibe kerülnek, hiszen a konverzió optimalizáló eszközök elsődleges célja, hogy a cégünknek hosszú távon nagyobb legyen a bevétele – a konverziós folyamat optimalizálása révén – és ez várhatóan bőven megtéríti az eszköz árát (amennyiben megfelelően tudjuk azt használni).
Ne sajnáljuk az időt és energiát weboldalunk tökéletesítésére, mert ezzel üzleti eredményeinket is javítjuk!
A konverzió optimalizálás folyamatáról bővebben ebben a cikkünkben olvashat.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!