2018. június 29., péntek

Közönségek a display hálózaton - 3. rész

Sorozatunk első részében bemutattuk a tartalmi hálózatok lényegét és legnagyobb előnyeit, majd a folytatásban egy konkrét példán keresztül szemléltettük, miképp célozhatunk meg egy adott célcsoportot. Az első példából kiragadva a demográfiai jellemzőket, szeretnénk bemutatni, milyen eltérő lehet egy adott célcsoport, amelynek a neme és kora megegyezik. Mielőtt belevágnánk a közepébe, gondoljuk át, vajon a saját korosztályunk mennyire különböző. Így könnyebben megérthetjük, miért is fontos tüzetesen végiggondolni, kiknek a figyelmét szeretnénk megragadni, kiket szeretnénk megszólítani.

Vizsgáljuk meg a kérdést fordítva

Az előző részben abból a szemszögből közelítettük meg a célzási lehetőségeket, hogy egy adott termék mely célcsoport számára lehet igazán releváns. Fordítsuk meg a gondolatmenetet. Mi történik, ha magát a célcsoport jellemzőit vizsgáljuk?

Ismétlésképpen 

Három alapvető érdeklődési kategória típus közül választhatunk, amelyekkel a lehető legpontosabban targetálhatunk. Kiválaszthatjuk:
  1. Mi iránt érdeklődnek? (témák és standard érdeklődési kategóriák, pl. Barkácsolók)
  2. Mit keresnek vagy milyen oldalakat látogatnak aktívan? (egyéni érdeklődési szegmensek, akár a hozzánk hasonló weboldalak iránt érdeklődő felhasználók)
  3. Milyen termékek/szolgáltatások iránt érdeklődnek? (piaci szegmens közönsége, pl. számítógépes tartozékok és alkatrészek)
A közönség alapú célzás alapján számunkra az életmódjuk kiemelkedő jelentőséggel bír. A közönség tagjainak életmódja tökéletesen tükröződik a nézeteiben, érdeklődési körében és általános tevékenységében. Összefoglalva a közönség személyiségének közvetlen környezetével kialakított kapcsolata.

Példa: 25-40 éves budapesti nők


A fenti képen három teljesen eltérő életszituációt láthatunk. Családanyát, egyetemistát és üzletasszonyt/menedzsert. Fogyasztási magatartásukat személyes jellemzőik alakítják.

Személyes jellemzőik alapján megvizsgálhatjuk, mely családi életciklusban vannak éppen, milyen gazdasági körülmények között élnek, milyen életmód szerint élnek és milyen az én-képük.

Életmódjuk szorosan összefügg a környezetükkel kialakított kapcsolatukkal. Mindennapi tevékenységük, érdeklődésük és nézeteik kifejezik, milyen életmódot folytatnak a mindennapokban.

Hogyan célozhatunk téma és érdeklődési kör alapján hasonló korosztályban, de eltérő életmódot folytató fogyasztók körében?

Egyetemisták

Családanyák

Menedzserek

Média és szórakozás
- filmkedvelők
- játékosok
- képregények és animációk rajongói
- könyvkedvelők
- TV-rajongók
- zeneszeretők
Sport és fitness
Szépségápolás és wellness
- szépítkezést kedvelők
Technológia
- közösségi média kedvelői
- mobiltelefont kedvelők
Utazás
- utazásrajongók
Vásárlók
- akcióvadászok
Életmód és hobbi
- fotómániások
- kalandvágyók
- kirándulást kedvelők
- művészet- és színházkedvelők
- éjszakai élet rajongói
Étel és étkezés
- gyorsételkedvelők
Média és szórakozás
- filmkedvelők
- könyvkedvelők
- TV-rajongók
Otthon és kert
- otthondekoráció rajongói
Vásárlók
- körültekintő vásárlók
Életmód és hobbi
- kisállatbarátok
- zöld életvitelt kedvelők
Bankügyek és pénzügyek
Hírek és politika
- rendszeres hírolvasók
Szépségápolás és wellness
- szépítkezést kedvelők
Technológia
Utazás
- üzleti rajongók
Vásárlók
- luxusvásárlók
- boltkórosok
Életmód és hobbi
- divatduruk
- üzleti szakemberek
Jól láthatjuk, mennyire másfajta a három célcsoport. Nagy általánosságban egy egyetemistának még a pörgős mindennapok és éjszakai élet sokkal inkább előrevalóbb. A családanyák ezzel ellentétben több energiát fektetnek a családi életükre, gyermekük nevelésére és otthonuk kialakítására. Nem utolsó sorban a menedzser nőknek is megvannak a jellemző preferenciáik. Rohanós életvitelt folytatnak, tudatosan tervezik meg a napjaikat, hogy karrierjüket napról napra fejlesszék. A korcsoportokon belüli különbségekkel nincs probléma, viszont jó, ha tisztában vagyunk velük. Költhetünk súlyos összegeket display kampányokra teljesen feleslegesen. Ha nem releváns számukra a hirdetésünk, nem fogjuk elérni üzleti célunkat. Felületes és meggondolatlan célzással magas lesz a meddőszórás (nem érdekelt fogyasztókhoz jut el az üzenetünk), veszteség halmozódik fel.

Mit keresnek vagy terveznek aktívan az eltérő célcsoportok tagjai?

Egyetemisták

Családanyák

Menedzserek

Alkalmak és ajándékok
- partikellékek és -tervezés
- szabadidős és szezonális termékek
Foglalkoztatás
- alkalmi és idényjellegű állások
- kiskereskedelmi állás
- szakmai gyakorlat
Oktatás
- külföldi tanulási programok
- nyelvtanulás
- PHD
Rendezvényjegyek
Sport és fitnesz
Szórakoztató elektronika
Társkereső szolgáltatások
Alkalmak és ajándékok
- esküvőszervezés
Csecsemő- és gyermektermékek
Otthon és kert
- háztartási eszközök
- otthonbiztonság
- otthoni dekoráció
- otthoni és kertészeti szolgáltatások
Foglalkoztatás
Pénzügyi szolgáltatások
- adó-,
- banki-,
- biztosítási szolgáltatások
Ruházat és kiegészítők
- óra, ékszer
Szépségápolási termékek és szolgáltatások
Utazás
- repülőutak
Üzleti szolgáltatások
A fenti táblázatból kiindulva már szinte egyértelműen megfogalmazhatjuk, milyen termékeket hirdethetünk a három eltérő témájú és érdeklődési körű csoportnak. Az egyetemisták még árérzékenyek, vásárlási döntésüket jellemezve viszont impulzívak. Szívesen vásárolnak élvezeti cikkeket, szabadidős termékeket vagy elektronikai cikkeket.

A fiatal családanyák számára gyermekük az első, így pelenkákat, tápszereket, ruhákat és gyermek játékokat keresnek leginkább. Kiterjesztett döntést hoznak, tehát hosszabb döntési folyamaton mennek át, mielőtt megveszik a kiválasztott terméket. Nem lenne igaz az állítás, hogy ők nem adnak magukra, ám nem olyan fontosságú, mint menedzser nő társaik számára. Alapvetően még a csecsemő/ kisgyerek mellett maradnak és a nap legnagyobb részében háztartást vezetnek.

Nem utolsó sorban az üzletasszonyok számára fontos az igényes megjelenés. A munkájuk velejárója, hogy adjanak magukra. Ebből kifolyólag több pénzt fordítanak presztízs termékekre, drága kozmetikumokra és ruhadarabokra. Az üzleti utak miatt egy átlagos nőhöz képest gyakrabban keresnek az interneten repülőjegyeket és foglalnak szobát exkluzív hotelekbe.


Összefoglalva

Saját közönségünk meghatározása nem olyan nehéz feladat, csupán alaposan meg kell vizsgálni a fogyasztói szokásaikat. A Google Display hálózatában nagyon részletesen ki lehet szűrni, hogy kik lássák a hirdetéseinket. Pontról pontra egyszerűen ki lehet választani, milyen témára és érdeklődési körre szeretnénk célozni. Ez nem nehéz, csupán alaposan és körültekintően kell megvizsgálni a potenciális célcsoportot.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: