2018. augusztus 30., csütörtök

Hogyan változtatja meg a keresési szokásokat a Google Voice Search?

E heti blogcikkünkben a Google hangalapú keresési funkciójával foglalkozunk. Érdekesség például, hogy a Google-ben keresők többsége tőszavakban, grammatikailag helytelen kifejezésekkel keres. Azonban a Google hangalapú keresésével már lehetőségünk van jóval szofisztikáltabb és egyszerűbb hangalapú keresésre is.

A ‘Voice Search’ segítségével okostelefonunkon a kis mikrofon ikonra kattintva, a telefon mikrofonjába beszélve, teljes mondatokkal is kereshetünk (pl. “Hol van a legközelebbi indiai étterem?”). Többé nem kell tömören fogalmaznunk, hanem akár teljes kérdéseket is feltehetünk, mivel a kereső felismeri és megérti a kérdést. Nagyon fontos, hogy ehhez az újításhoz az online marketing ügynökségeknek is alkalmazkodnia kell, mivel az ilyen komplex kérdéssel kereső felhasználók eléréséhez a korábbiaktól eltérő SEO praktikák szükségesek. Nézzük meg, mit érdemes tudni ezzel kapcsolatban!


Miben más a Voice Search a hagyományos keresésekhez képest?

Két nagy előnye van a hangalapú keresésnek. Gondoljunk csak bele, hogy milyen logikai megközelítésben kezdjük el begépelni a kereső kifejezést. Nagyrészt nem törődünk azzal, hogy grammatikailag helyes legyen. Leginkább arra koncentrálunk, hogy a keresőkifejezés tartalmazza a legfontosabb kulcsszavakat, amelyek a keresett témára illenek. Habár léteznek direkt erre a célra készített fórumok, ahol az emberek teljes kérdéseket is felvehetnek, továbbr is a Google keresője a legnépszerűbb keresőfelület. Ezt a tömör fogalmazási stílust a keresőhálózatban ún. “natural language-nek” nevezzük. Ezzel a típusú nyelvezettel szimplán csak tőszavakban írunk. A Google hangalapú keresés használatakor viszont már nem kell ennyire lebutítanunk a mondandónkat, tehát jóval választékosabban és teljesebben fogalmazhatunk. A Google kutatásai szerint a fiatalok (13-18 éves korig) 55%-a már napjában többször is előveszi a telefonját, hogy a hang alapon keressen a Google-ben.

Az eredmények arra is kitérnek, hogy a fiatalkorúak legszívesebben a barátok között és a TV előtt beszélnek a keresőbe, hogy valamilyen direkt kérdést tegyenek fel. Ettől a számtól a felnőtt korúak kicsit elmaradtak, de ők sem utasítják el a Voice Search-öt. Minden bizonnyal ez a keresés gyorsan növekvő népszerűség elé néz.

Hol használják leginkább az emberek a Voice Search funkciót?

Elfogadott, hogy az utcán headsetbe beszélünk - mintha magunkba beszélnénk - vagy hogy sokan videóblogot (vlogot) forgatnak a mindennapjaikról (nevezzük ezt a jelenkor influencer forradalmának), kutatások szerint a felhasználók többsége pl. otthon és egyedül nem szívesen használja a hangalapú keresést. Ezt az állítást az igazolhatja, hogy otthon vélhetőleg jobban ráérnek kézzel begépelni a kereséseket, akár egymás után többször is.

Ezzel ellentétben az utcán, éttermekben, tömegközlekedésen, vagy akár egyedül az irodában az emberek szívesen kihasználják a hang alapú keresési funkciót. Manapság mindenki, főleg a városiak folyton rohannak valahova. Egyik programról a másikra szaladnak, tehát kiemelkedően fontos, hogy a keresések is felgyorsuljanak. A hang alapú keresés erre kínál megoldást.

Kép forrása:
https://searchenginewatch.com/sew/how-to/2376455/
existential-questions-about-the-future-of-search

Hogyan fér össze a Voice Search és a SEO?

A keresőoptimalizálás (SEO - Search Engine Optimization) egy hosszú távú folyamat, amelynek segítségével ingyenesen növelhetjük honlapunk forgalmát. A szakszerű keresőoptimalizálás révén előkelő helyre kerülhetünk a kereső hálózat organikus találatai között. Hang alapú keresések esetében kicsit változik ez a folyamat. A Google elkezdi pásztázni a weboldalak tartalmát, olyan egybefüggő lehetséges válaszlehetőségeket keres, amelyek megfelelhetnek a feltett kérdésnek. Amennyiben megfelelő kulcsszavakat talál, amelyek relevánsak a feltett kérdésre, akkor feldobja a keresési találatok között.

Taktikai megoldások

  • Írjunk Gyakori kérdéseket
    Legjobb gyakorlati megoldás, ha külön erre a célra írt tartalmat készítünk. Ha jobban belegondolunk, akár már most van megfelelő feed a Voice Search keresőoptimalizálására. A weboldalak többsége rendelkezik GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) almenüvel. Nevéből is adódik, hogy ide kerülnek a szolgáltatáshoz/termékhez kapcsolódó gyakran ismételt kérdések. Amikor valaki a Voice Search-csel keres, a Google sok esetben ezeket a kérdéseket és hozzájuk tartozó válaszokat találja meg és dobja ki organikus találatként.
  • Fogalmazzunk tömören és érthetően, lehetőleg olyan stílusban, ahogy a kérdező is fogalmaz
    Egy Google által végzett kutatás szerint átlagosan 29 szóból áll egy Voice Search-re adott válasz, másnéven “Voice answer”. A gyakran ismételt kérdések jelentősége, hogy rövid, tömör és jól megfogalmazott választ ad a leggyakrabban feltett kérdésekre. A hang alapú keresések esetében íratlan szabály, hogy a 30 szónál rövidebb releváns bekezdéseket - válaszokat - dobja fel a találatok között a Google. Ilyen rövid cikkeket nem lehet írni, mivel úgy nézne ki a weboldalunk, mintha post-itekkel matricáztuk volna tele. A Gyakori kérdésekben megírt bekezdések hasonló elven fognak működni, mintha keresőoptimalizálnánk a weboldalunkat, tehát a megfelelő releváns kulcsszavakkal látnánk el.
  • Használjunk összekötő szavakat
    A hangalapú keresés lényege, hogy akkor jelenhetünk meg az organikus keresési találatok között, ha minél pontosabban megegyezik pl. a bekezdések tartalma a feltett kérdéssel (ezt a fentiek szerint a GYIK-ben tudjuk legpontosabban megcsinálni).
  • Használjuk ki a Featured Snippet adta lehetőségeket
    Egy másik megoldás lehet az úgynevezett Featured Snippet - “jellemző töredék”-, amely az adott weboldal rövid, tömör kivonata a feltett kérdésre. Ezt a Google a keresési találatok felett jeleníti meg az oldal tartalmából kiragadva. Típusait tekintve lehet egy egyszerű szöveg, lista, táblázat vagy akár videó is.
  • Legyünk egyediek, de mégis a többség érdekeit tartsuk szem előtt
    Tartalomírásnál két dolgot kell szem előtt tartani. Az egyik, hogy készítsünk egyedi, a konkurensektől különböző, speciálisabb tartalmat. A másik, hogy igyekezzünk olyan informatív tartalmat készíteni, amely mégis inkább a nagy többség kérdéseire ad választ.
  • Hirdessünk hosszabb kulcsszavakra is
    Ha Google Ads (régi nevén Google AdWords) kampányokat kezelünk, ne zárjuk ki a hosszabb kulcsszavakat. Sokan hajlamosak kizárni ezeket a kulcsszavakat, mivel alacsony a hozzájuk tartozó keresési arány. Ám ez ne tévesszen meg minket, mivel a Voice Search elterjedésével egyre hosszabb és hosszabb kulcsszavak fogják átvenni a helyet a keresési kifejezésekben.

Szubjektív tapasztalatok alapján Magyarországon kevesebb Google által kínált plusz funkció használható. Jelen cikk esetében pl. ha angol nyelvű cikkeket keresünk a Voice Search funkcióról, akkor számos példát találhatunk keresési találatokra, Featured Snippetekre. Amennyiben felteszünk egy kérdést angolul, majd magyarul is, sajnos nagy valószínűséggel magyarul nem kapunk épp ugyanolyan kiragadt választ (Featured Snippetet), amely pontos választ adna a feltett kérdésünkre. Sőt, a Voice Search-höz hasonló Google Asszisztens szolgáltatás sajnos pl. magyarul nem elérhető. Ez azt tudja pl., hogy “Okay Google” felhívást követően komplex feladatokat végez el helyettünk, pl. “Okay Google… Call Mother” instrukcióval telefonon felhívhatjuk édesanyánkat.

Összefoglalás

A multitaskingé a jelen és a jövő, amit azt jelenti, hogy egy adott pillanatban többféle feladatot is végzünk párhuzamosan. A Voice Search erre nyújt egy lehetséges megoldást. Segítségével hang alapon kereshetünk a Google keresőjében. Egyik legintelligensebb funkciója, hogy többé már nem kell tőszavakban fogalmaznunk, komplex kérdéseket is feltehetünk. Ehhez semmi másra nincs szükség, mint a telefon mikrofonjába diktálni a kérdésünket. Mindezt bárhol, bármikor megtehetjük. További Google újítás az is, hogy a keresőhálózat lassacskán “válaszoló” hálózattá alakul át. Egyre gyakrabban előfordul, hogy a keresési találatok előtt ún. “Featured Snippetek”, vagyis kiragadott szövegrészletek jelennek meg valamilyen formában (rövid szöveges bekezdés, lista, táblázat vagy videó). Segítségükkel azonnal láthatjuk a választ anélkül, hogy tovább kattintanánk a weboldalra.

Ezek az újítások jól szemléltetik, hogy a Google szakemberei szem előtt tartják az internetezők igényeit és ezekre reagálva folyamatosan új megoldásokat alkotnak. Legyünk őszinték, az IoT (Internet of Things) világában ez nem is csoda!

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Felhasznált források:

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: