2018. szeptember 6., csütörtök

A Google- és a Facebook hirdetéseknek egyaránt megvannak a maguk előnyei és az esetleges gyenge pontjai. Egyik megoldás sem jobb vagy rosszabb a másiknál, csak alapvetően más célt szolgálnak és más esetekben javasoltak. Amikor egy cég a saját online marketing stratégiájának tervezését végzi, mindenképpen el kell döntenie, hogy mik a fő marketing céljai, kiket akar elérni az üzeneteivel és mekkora hirdetési büdzsével rendelkezik.

A vállalkozás profilja és a hirdetésre rendelkezésre álló összeg alapvetően meghatározza, hogy melyik hirdetési mód a megfelelőbb a számára, illetve nagyjából mekkora költségkeretet érdemes fordítani az egyes csatornákra vagy milyen felosztásban, ha mindkét felületen hirdetünk. A Google (Ads) hirdetési megoldásait akkor érdemes választani, ha a termékünk/szolgáltatásunk iránt már aktívan kereső embereket akarunk elérni. Facebookon pedig alapvetően a termékünk/szolgáltatásunk iránt potenciálisan érdeklődő embereket tudjuk megcélozni, vagy a korábbi weboldal látogatóinkat retargetálni.

Ebben a blogcikkünkben a Google és Facebook hirdetési rendszerének legfontosabb különbségeit mutatjuk be.

Facebook hirdetések és Instagram hirdetések

A Facebook a világ legnagyobb online közösségi médiuma. Tagadhatatlan, hogy a legelterjedtebb közösségi média platform, amelyet a felhasználók napi szinten is többször használnak. Ez a közösségi portál egyaránt alkalmas kapcsolatépítésre, apróhirdetések kezelésére és a cégek termékeinek/szolgáltatásainak hirdetésére. A teljes funkciólista természetesen ennél jóval hosszabb, hirdetőként pedig például a felhasználók érdeklődése, követett oldalai, demográfiai adatai alapján is célozhatjuk a hirdetéseinket.

Hogyan mérhetjük az eredményeket Facebookon?

A Google Analytics mérésekhez hasonlóan Facebook oldali mérésekhez el kell helyeznünk egy mérőkódot, azaz Facebook Pixelt a weboldalunkban. A Facebook Pixelt - magyarul Facebook Képpontot - először le kell kérni a Facebook Hirdetéskezelőjében, majd elhelyezni a weboldalunkban. Ezzel már látjuk is a weboldal látogatásokat, oldalmegtekintéseket.

Facebook kampányaink eredményméréséhez használhatunk a Google Analytics-hez hasonlóan egy adott url mérésére vonatkozó egyedi konverziókat (pl. köszönőoldal) vagy a Facebook által felkínált, a Google Analyitcs-es eseménymérésekhez hasonló ún. standard eseményeket (gombra kattintás, kosárba rakás, befejezett vásárlás).

A Facebook pixel, valamint az esemény- és konverzómésések beállítását követően lehetőségünk van nagyon speciáis célcsoportok meghatározására és használatára a Facebook hirdetéseinkhez (pl. Lookalike közönségek, remarketing közönségek).

A Facebook konverziókövetéssel kapcsolatban fontos tudni, hogy a kattintás nélküli weboldal konverziókat is Facebookos konverzióként könyveli el a rendszer, tehát ha pl. a felhasználó látja a Facebook hirdetést, de nem kattint rá, de később eszébe jut és függetlenül a hirdetéstől rákeres a keresőben és végül konvertál a honlapon. Ez egy kicsit félrevezető pl. a Google Ads-hez képest, amely csak az “összes konverzió” oszlopban mutatja a kattintás nélküli konverziókat, az alapkonverzióknál viszont csak a Google Ads hirdetéskattintást követően megvalósult konverziókat számolja.

A Facebook célzási lehetőségei meglepően pontosak. A célcsoportunk meghatározásánál ugyanúgy kell eljárni, mint más platformon. El kell képzelni egy képzeletbeli személyt, akit szeretnénk elérni. A megfelelő célzási opciók kiválasztásával pedig könnyedén el is érhetjük a célcsoportunkat.

Pl.: Facebook buyer personánk lehet:

Minta Jakab, 28 éves, egyedülálló egyetemista
Budapesten él egy belvárosi albérletben
Szeret sportolni, de online számítógépes játékokkal is szívesen játszik
Gyakran hirdet a Facebook marketben és ő maga is szívesen vesz eladó tárgyakat.

A Facebook valamivel kötetlenebb felület közösségi médiás társainál. Ez a platform kikapcsolódásra, személyes kapcsolatépítésére, véleményünk megosztására, képmegosztásra és események megosztására is tökéletes. A regisztrált felhasználók nyitottak a random trükkökre és tippekre, így hajlamosak akár hosszú órákat el eltölteni a “görgetéssel”.

A Facebook hirdetések előnyei és hátrányai

A Facebook hirdetései előnyei

  • Kiváló márkaépítésre, ráadásul a Facebook Hirdetéskezelőjéből a Facebook-on és az Instagramon is hirdethetünk egyszerre
  • Relatíve alacsony hirdetési költséggel az emberek nagy csoportját érhetjük el, azonban precíziós célzásokhoz és érdemi üzleti eredmények eléréséhez (cpa-s - vagyis konverziós célú - kampányok futtatása) már látható hirdetési büdzsére van szükség.
  • A Google Display remarketing tevékenységéhez hasonlóan a Facebookon is lehetőségünk van retargetingre.

A Facebook hirdetések hátrányai

  • Nem az aktívan kereső internetezőket érjük el
  • Bannervakság áldozataivá válunk. Ez a jelenség azt jelenti, hogy a hirdetésekre a célközönség tagjai vakok lesznek. A jelenséget az magyarázza, hogy mára annyi hirdetést látunk offline és online egyaránt, hogy az emberek megtanulták kizáni őket.
  • A Facebook nem minden B2B hirdető számára alkalmas felület, de ez nem zárja ki a sikeres B2B kampányok megvalósítását Facebook-on. Opcinálisan a Google és az LinkedIn hirdetésekkel kiegészítve.

Instagram hirdetések

Az Instagram, mint felület a Facebooktól elkülönül, ettől függetlenül a Facebook tulajdona.

Amikor elkészítünk egy Facebook kampányt, akkor eldönthetjük, hogy saját magunk szeretnénk elvégezni manuálisan a beállításokat (pl. elhelyezések, demográfiai célzás) vagy a Facebookra bízzuk, hogy a meghatározott költségkeretünkből a megcélzott konverziónkénti költségen belül - a saját intelligens algoritmusai segítségével - hozza számunkra a kívánt eredményeket. Így az automatikus elhelyezés során előfordulhat, hogy a Facebook rendszere úgy látja, hogy az általunk meghatározott büdzséből érdemes az Instagram egyes felhasználóinak is megjeleníteni a hirdetésünket.

Mint közösségi média felület, az Instagram egy leegyszerűsített képmegosztó oldal, ahol lehetőségünk van a telefonunkról feltöltött képeket photoshophoz hasonlóan szerkeszteni - de photoshop tudás nélkül. Ez az oldal alapvetően márkaépítésre alkalmas. Ezt magyarázza, hogy a B2C piacon a cégek gyakran hirdetnek az Instagramon influencereken keresztül. A felület sikere az egyszerűségében rejlik. A felhasználók itt is megkereshetik a Facebookos ismerőseiket - feltéve, ha regisztráltak az Instára. A képek alá egy rövid leírást készíthetünk, valamint hashtag-eket helyezhetünk el a képleírásban. Az Instagram nemrégiben piacra dobott újdonsága az Insta Story, valamint az IG TV. Az Insta Story lehetőséget ad, hogy egy maximum 15 másodperces videót osszunk meg. A legújabb fejlesztés pedig az Insta IG TV, amellyel már lehetőségünk van akár 1 órás videó feltöltésére is.

Google hirdetések (Google Ads)

Sokan a Google hirdetéseket tévesen a Google keresőben való organikus találati megjelenéssel azonosítják. A Google számos lehetőséget biztosít a hirdetésre, azonban ezek a hirdetések nem az organikus találatok között jelennek meg. Használhatjuk a Google keresési hálózatot, az ún. Google Display (vagy más néven tartalmi) hálózatot és a YouTube hirdetéseket is üzleti céljaink elérésére. Egyik, ha nem a legnagyobb előnye a Google hálózatában elhelyezett hirdetéseknek, hogy majdnem minden esetben csak a kattintásokért kell fizetnünk. Kivételt képeznek a YouTube-ra feltöltött ún. preroll (a videók előtt vagy közben megjelenő) videóhirdetések, ha a nézők végig nézik az adott hirdetést, vagy esetleg 30 másodpercet a hirdetésből. A videómegtekintések maximális költségét, azaz a max. CPV-t, illetve a keresési- vagy display hirdetések kattintásonkénti költségét (CPC) magunk határozhatjuk meg - a licithelyzet alapján.

A Facebook hirdetések és a Google hirdetések közötti legfőbb különbség, hogy Facebookon azoknak az embereknek jeleníthetjük meg hirdetéseinket, akik potenciálisan érdeklődnek a termékünk/szolgáltatás iránt. Ezzel ellentétben a Google keresési hálózatában azokat a felhasználókat célozhatjuk meg hirdetésekkel, akik már aktívan keresnek egy adott terméket/szolgáltatást. Az elmúlt év sikertörténetei is bizonyítják a Google hirdetések hatékonyságát világszerte.

A Google hirdetések előnyei és hátrányai

A Google hirdetések előnyei

  • A Google keresési hálózatán szöveges hirdetéseket helyezhetünk el, ún. hirdetésbővítményekkel kiegészítve. Kiemelhetjük a termékünk vagy szolgáltatásunk fő tulajdonságait, belsőlinkeket jeleníthetünk meg, kiemelhetjük a termékünk vagy szolgáltatásunk különleges jellemzőt, hely- és hívásbővítményt készíthetünk stb. Egyszóval látványossá és nagyobb méretűre alakíthatjuk az egyszerű szöveges hirdetéseinket
  • A Google Display (tartalmi) hálózaton képes és ún. adaptív hirdetéseket helyezhetünk el. Ezzel a kampánytípussal főként márkaismertségünket növelhetjük. Célozhatunk érdeklődési kör és téma szerint, valamint targetálhatunk kulcsszavakkal is, vagy ún. egyedi érdeklődési szegmenssel, vonzódási kategóriák alapján vagy retargetinggel is.
  • Az egyik legkedvezőbb hirdetési forma a YouTube-on elhelyezhető In-stream és In-display videóhirdetés. Az In-stream hirdetések, az ún. pre-roll hirdetések, amelyek a YouTube videók előtt, közben és után jelennek meg. Az In-Display, azaz a kattintásra elinduló videóhirdetések előnye viszont, hogy a YouTube felületen kívül a Google Display hálózatán is megjelenthetnek. A YouTube hirdetésekkel részletesebben is foglalkoztunk már a blogon. Például bemutattuk, hogyan használhatjuk a YouTube új, performance típusú videóhirdetéseit (TrueView for Action és TrueView for Reach)
  • Magyarországon a Google kereső jelenleg kb. 97%-os piaci részesedéssel bír, itt hirdetve tehát emberek széles csoportját érhetjük el.
  • Lehetőségünk van kizárni azokat a lokációkat (ország, város, kerület), ahol nem szeretnénk, hogy megjelenjenek a hirdetéseink. Valamint kizárhatjuk, vagy lebidelhetjük azokat az eszközöket (mobiltelefon, táblagép és asztali számítógép), ahol nem, vagy kisebb mértékben szeretnénk megjeleníteni a hirdetéseinket.
  • A Display hálózaton remarketing hirdetéseket is futtathatunk. A remarketing segítségével újra elérhetjük a konvertált vagy épp még nem konvertált látogatókat. Meghatározhatjuk, hogy hány nap elteltével lássák újra a hirdetéseinket.

A Google hirdetések hátrányai

  • A Google Ads (régi nevén Google AdWords) kampányok setupolása és kezelése nagyon speciális szaktudást igényel és a kampányok sikere legtöbbször az emelt szintű beállításokon múlik. Az alap megtanulható, viszont könnyen előfordulhat, hogy speciális, többéves AdWords szaktudás és folyamatos önképzés hiányában a kelleténél drágábban és nem a megfelelő embereket érjük el hirdetéseinkkel, nem is beszélve a megtérülésről.
  • Egyes iparágakban a kattintások költsége meglehetősen magas, tehát erős a piaci verseny, amely nagyon megnehezítheti a költséghatékonyságot. Akkor érhetünk el igazán jó eredményeket, ha tudjuk, hogy kell hatékonyan kialakítani és kezelni a hirdetéseinket. (ld. az előző pontban).

Összefoglalásképpen

Manapság szinte “mindenki” fent van Facebookon. Ez remek lehetőséget jelent mind a B2C , mind a B2B cégek számára, hogy itt érjék el potenciális célközönségünket.

Azt azonban, hogy egy konkrét hirdető számára a Google vagy a Facebook hirdetési megoldásai hatékonyabbak, azt a tervezett hirdetési büdzsé, a kitűzött marketing cél, a konkrét termék/szolgáltatás és az egyes platformokon a célcsoportunk eléréséhez rendelkezésre álló célzási lehetőségek megléte vagy hiánya alapján lehet eldönteni. Ebből kifolyólag nem szabad egyik hirdetési platformot sem eleve elvetni, hanem az előzetes kampánytervezés során és a fentiek alapján kiválasztani a legmegfelelőbbet.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Felhasznált források:

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: