2018. november 21., szerda

Offline marketing aktivitások mérése Google Analytics-ben

A legtöbben a Google Analytics ingyenes weboldal analitikai rendszert úgy ismerik, mint az online marketing aktivitásaink eredményeinek mérésére használatos analitikai eszközt. Meglepőnek tűnhet, de ezzel az eszközzel nem csupán online aktivitásaink eredményeit, hanem akár offline marketing tevékenységünket is mérhetjük - amennyiben ezek célja a weboldalunk meglátogatása és ott bizonyos elvárt akciók végrehajtása, például egy termékpromócióban az AP kód feltöltése, hírlevélre feliratkozás, vagy akár online vásárlás vagy árajánlatkérés.

Az offline marketing aktivitások - például televíziós hirdetések, sajtóhirdetések, rádióhirdetések Gooogle Analytics-ben történő követésével foglalkozunk ebben a blogcikkben.

Hogyan állítsuk be az offline méréseket Google Analytics-ben?

1. lépés: Készítsünk egy ún. “beszédes” url-t

Egy adott offline marketing megjelenésünk eredményeinek követéséhez elsőként egy könnyen megjegyezhető, egy ún. beszédes url-t kell készítenünk, amelyet az adott megjelenésben fogunk feltüntetni, ezzel egyúttal erre az url-re irányítjuk az érintett érdeklődőket. Például, ha női cipőket árusító webshopunk van, akkor pl. a Glamour magazinban megjelenő sajtóhirdetésünkben ilyen beszédes url-ként feltüntethetjük az adott sajtóhirdetés olvasóinak szóló promóciós oldalunk beszédes url-jét, például: csinoscipok.hu/glamour.

2. lépés: Készítsük el a landing oldalunkat

A valódi landing oldalunk az adott megjelenés tekintetében az az oldal lesz, ahol ténylegesen landolnak az adott forrásból érkező érdeklődők, a fenti példánál maradva a női cipők iránt érdeklődő, az adott sajtótermékben a hirdetésünkre reagáló potenciális vásárlók.

A tényleges url bármi lehet, akár egy jóval “csúnyább” url is, mint amit beszédes url-ként alkalmaztunk. A beszédes url-ünket egyszerűen átirányítjuk erre a végleges url-re, amely tartalmazni fogja a forgalmi forrás, médium, kampány- és egyéb információkat.

3. lépés: A végső landing oldalt paraméterezzük fel

Amint elkészült a végleges landing oldalunk már csak az van hátra, hogy a végső url-ünket ellássuk azokkal az információkkal, amelyek alapján a Google Analytics - az online marketing megjelenésekhez hasonlóan - követni tudja az ebből a forrásból a weboldalunkra érkező látogatók viselkedését, illetve az általuk produkált, számunkra üzleti eredményt jelentő fontos aktivitásokat (pl. vásárlás, árajánlatkérés, hírlevél feliratkozás).

Ezeket az információkat a Google Analytics ingyenes, ún. kampányparaméterező eszközével tudjuk hozzáadni a landing oldalunkhoz, vagyis a felparaméterezett végleges url-re fogjuk majd átirányítani a beszédes url-ünket.

Meg kell adnunk a tényleges url-ünket a kiegészítő információkkal együtt (forrás, médium, kulcsszó, kampány, kreatív), amellyel majd azonosítani tudjuk az adott látogatói kört a weboldalunkon.

A fentiek megadását követően a paraméterező eszköz kiadja nekünk a felparaméterezett url-t, amely a fenti példában az alábbi lesz:
https://csinoscipok.hu/glamour?utm_source=glamour&utm_medium=print&utm_campaign=glamour_napok_2018&utm_term=csinoscipok&utm_content=glamour_csajos

4. lépés: Irányítsuk át a “beszédes” url-t a felparaméterezett végső url-re

Állítsunk be egy 301-es átirányítást a beszédes url-ünkről az utm paraméterezett végső landing oldal url-ünkre.

5. lépés: Ellenőrizzük a mérést a Google Analytics valós idejű jelentéseiben

Fontos szabály, hogy bármilyen Google Analytics mérés beállítását követően a beállított mérések helyességét a valós idejű jelentések használatával ellenőrizhetjük. Vagyis pl. a korábbiakban ismertetett offline csatorna méréseinek beállítását követően mind az átirányítás helyes működését, mind a végrehajtott online aktivitások (hírlevél-feliratkozás, vásárlás, árajánlatkérés) végrehajtását kövessük le a valós idejű jelentésekben. Megjelenik-e ott a forgalmi forrás? A végrehajtott online konverziók megjelennek-e a kívánt forráshoz, kampányhoz, kreatívhoz rendelve?

Összefoglalásképpen

A Google Analytics egy remek ingyenes webanalitikai eszköz, melynek segítségével egy helyen követhetjük online és offline marketing aktivitásaink eredményességeit és értékelhetjük komplex marketing stratégiánk egyes elemeinek teljesítményét. A gyűjtött adatok segítségével azonosíthatóak azok a megjelenések, amelyek csupán költségnövelő tényezők, de üzleti eredményt (vagyis üzleti bevételt és ezzel együtt anyagi megtérülést) nem hoznak. Ezeket érdemes leépítenünk, azon tevékenységek részarányát és költéség pedig, amelyek viszonylagosan alacsonyabb költségek mellett jó megtérülést hoztak, érdemes növelnünk.

Felhasznált források:

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: