2019. január 10., csütörtök

Alacsony visszafordulási arány a weboldalon - mit tehetünk?

Az köztudott, hogy a magas visszafordulási arány egy adott weboldal esetében nem számít jónak, több dologra is utalhat akár a fizetett hirdetéseinkkel, akár a weboldal tartalmával kapcsolatban. Azt azonban már jóval ritkábban halljuk, hogy a túlságosan alacsony weboldal visszafordulási arány ne lenne pozitívum. Érdemes beszélnünk arról, hogy ha túlságosan alacsony a weboldalunk visszafordulási aránya, az mire utalhat, milyen okok állhatnak mögötte és hogy mit tehetünk ilyen esetben. Erről írunk ebben a blogcikkünkben.

Alacsony weboldal visszafordulási arány - mit jelent?

A weboldalunk visszafordulási aránya az a mutató Google Analytics-ben, amely megmutatja, hogy a weboldal látogatóinknak hány százaléka az, aki a weboldalra megérkezés után további interakció nélkül elhagyja az oldalunkat. Még egyszerűbben mondva még azelőtt elkattint a weboldalról, hogy azon kattintást vagy más interakciót (pl. lefelé görgetést) végezne. Pontosítva a definíciót: ha valaki csak egyetlen interakciót végez az oldalon (megtekinti az érkezési oldalt, majd elhagyja a weboldalunkat), az visszafordulónak számít, míg ha legalább két interakciót végez (az oldalmegtekintésen kívül kattint valahova vagy legördít az oldalon) akkor az nem számít visszafordulásnak.

A visszafordulási arányt sokan egyféle kulcsmutatóként értelmezik egy adott weboldal Google Analytics adataiban. Fontos elmondanunk, hogy a kitűzött üzleti célok teljesülése szempontjából nem a weboldal visszafordulási aránya az, amely a legmeghatározóbb. Természetesen ez az adat megmutathat sok dolgot, azonban fő mutatóként mégis a vásárlásokat, konverziókat kell tekintetnünk és nem a visszafordulási arányt.

Foglalkozni vele azonban mindenképpen érdekes, különös figyelmet fordítva arra, hogy ha a visszafordulási arányunk gyanúsan alacsony. Mire utalhat, mit tehetünk?

Mitől függ a visszafordulási arány?

A visszafordulási arány függ attól, hogy hogyan lépnek interakcióba a felhasználók a weboldalunkkal, de ugyanúgy függ attól is, hogy milyen interakcióra adunk egyáltalán lehetőséget a látogatóknak a weboldalunkon, de még számos más faktortól is. Meghatározó szerepe van annak az alapténynek is, hogy helyesen implementáltuk-e a Google Analytics mérőkódjainkat a weboldalunkba, magyarul hogy lefut-e például a megfelelő eseménymérő kód, ha valaki egy adott gombra kattint? Mert ha nem – mert pl. szintaktikai hibát vétettünk a mérőkód elhelyezésekor –, akkor nyilvánvalóan nem történik interakció és hiába kattint rá valaki, mégis a visszafordulók közé kerül.

Ha egy egyszerű landing oldalunk van, akkor lehetséges, hogy nincsen igazán sok kattintási- vagy interakciós lehetősége a látogatónak azon kívül, hogy beküldjön egy űrlapot vagy megkezdjen egy vásárlást. Ilyenkor a visszafordulási arányunk nagyban függhet attól, hogy elhelyeztünk-e scrolling mérőt (legördítések méréséhez) a landing oldalunkon. Ha nem, akkor magas lesz a visszafordulók aránya, viszont ha igen, akkor figyelnünk kell arra is, hogy interakcióként, vagy nem interakcióként mérjük a legördítéseket.

Ha webanalitikával kapcsolatban segítségre van szüksége, keresse a WebMa csapatát bizalommal!

Mi okozhat alacsony visszafordulási arányt?

Alacsony visszafordulási arányt számos tényező okozhat, az alábbiakban csupán néhány lehetséges okot sorolunk fel. Ezek az okok például:

  • Ha valamely Google Analytics eseménymérés az oldalmegtekintéssel együtt fut le automatikusan (ezáltal két interakciót mérünk már az oldalmegtekinéskor, amely nem számít visszafordulásnak),
  • Ha az oldalon történő legördítést (más néven scrollingot) interakcióként mérjük (általában one-pager weboldalaknál abban az esetben, ha nem sok más interakciós lehetőség van),
  • Ha valamely ecommerce mérés az oldalmegtekintéssel együtt fut le (magyarázatot lásd a legfelső tételnél),
  • Rosszul migráltuk át a weboldal méréseinket Google Analytics-ből Google Tag Managerbe (duplikált mérések esetén),
  • Ha egyoldalas landing oldal esetén (vagy más néven one-pager weboldal esetében) az oldalon belüli navigáció mérésekor duplikált interakciókat mérünk,
  • Ha az alap Google Analytics kódot duplikálva helyeztük el a weboldalban,
  • Ha Iframe tartalmakat használunk és azok megtekintésekor plusz oldalmegtekintést mérünk (ekkor egy valós oldalmegtekintés helyett kettőt mérünk, ezáltal pedig két interakciót, amely már nem számít interakciónak).

Mit tehetünk alacsony visszafordulási arány esetén?

Ha gyanúsan alacsony a weboldalunk visszafordulási aránya, akkor a mögötte álló ok – általában mérési vagy mérés implementálási hiba – kiküszöbölésével jó esélyünk van adataink valósághoz közelítéséhez.

Lássunk azonban a fától az erdőt! A legfontosabb weboldal teljlesítménymutató nem a visszafordulási arány, fókuszáljunk elsősorban az üzleti céljainkhoz kapcsolódó fő mérőszámok – pl. Lead-ek, vásárlások, feliratozások – alakulására és csak másodsorban támaszkodjunk olyan egyéb mérőszámokra online marketing tevékenységünk értékelésekor, mint pl. a visszafordulási arány, a weboldalon töltött idő vagy a megtekintett oldalak száma.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Felhasznált források:

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: