Digitális transzformáció – mit is jelent, mire figyeljünk?
Minden változás nehéz, de a digitális változások kezelése talán még nehezebb.
Egy friss kutatás szerint a digitális transzformáció a cégvezetők első számú félelme 2019-ben. A megkérdezett vállalatvezetőknek csupán 16%-a nyilatkozott úgy, hogy szervezetének digitális transzformációja sikeresen növelte a teljesítményt és hosszú távon is fenntartható változást hozott.
Ebben a blogcikkünkben megmutatjuk, hogy minimálisan mire kell odafigyelnünk ahhoz, hogy digitális transzformációs projektünk sikeres legyen.
Amit első körben kimondhatunk, hogy a digitális technológiák alapvetően lehetőséget teremtenek a hatékonyság növeléséhez, azonban ezek sikeres használatához a szervezet változásra való képességére, valamint a korábban bevált, hagyományos vállalati gyakorlatok teljes újragondolására is szükség van.
Sok máshoz hasonlóan a digitális technológiára is igaz, hogy csak a megfelelő alapok – pl. átfogó és átgondolt komplex üzleti stratégia – megléte esetén alkalmazhatjuk sikerrel.
Mi a digitális transzformáció?
A digitális transzformáció során a digitális technológiát integráljuk egy adott vállalat valamennyi tevékenységébe, amely alapjában változtatja meg a napi működést és az ügyfélkiszolgálást. Vállalati kultúrabeli változást is jelent, kísérletezést, folyamatos tanulást és egy teljesen újfajta tanulási képességet feltételez (hogy nem félünk kísérletezni még akkor sem, ha törvényszerűen számos kísérlet kudarccal végződik majd).
Egy másik megfogalmazásban ‘a digitális transzformáció betömi azt a hézagot, ami a modern kor digitális felhasználói elvárásai és az ezekre adott analóg vállalati válaszok között tátong”.
Egy harmadik megfogalmazás szerint “a digitális transzformáció vállalatvezetés-beli változást jelent, egy új gondolkodásmódot, innovatív vállalati kultúrát, amely teljesen új, digitális üzleti modelleket hoz létre a technológia magasabb szintű felhasználásával annak érdekében, hogy a vállalatunk alkalmazottai, ügyfelei, beszállítói, partnerei és részvényesei számára a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk”.
Mire figyeljünk a digitális transzformáció során?
1. legyen egy világos üzleti stratégiánk, mielőtt bármibe belekezdenénk
Az online marketing kampányokhoz hasonlóan a digitális transzformáció bevezetésekor a legtöbb ügyfelünk fejében egy konkrét digitális eszköz van, amit be szeretne vezetni (pl. chatbot használata, marketing automatizációs rendszer bevezetése vagy divatos Facebook hirdetések futtatása), azonban ez teljesen tévútra viszi az egész folyamatot.
Ne eszközt válasszunk, hanem célt! Például ne machine learning-et akarjunk használni. A célunk az ügyfeleink magasabb szintű kiszolgálása legyen. Akkor indulunk el a jó úton, ha a fő célunkhoz választjuk ki a leghatékonyabb eszközt. Egy másik gyakori eset, hogy egy ügyfelünk azzal keres meg minket, hogy Facebook hirdetéseket szeretne futtatni. Ez szintén csupán egy eszköz. A fő célt határozzuk meg először, majd ahhoz keressünk megfelelő eszközt!
Ez nincsen másként a digitális transzformációs projektek esetében sem: először határozzuk meg a fő üzleti stratégiánkat és üzleti célunkat, majd ezek eléréséhez válasszuk ki a megfelelő eszköz(öke)t.
Ne dőljünk be az aktuális divathullámnak, nem az a cél, hogy az éppen legdivatosabb digitális marketing eszközökre váltsunk, hanem hogy sikerrel akalmazzuk a fő céljaink elérését leghatékonyabban segítő digitális megoldásokat!
2. Használjuk ki belső erőforrásainkat
A digitális transzformáció felé nyitó vállalatok legtöbbje külsős tanácsadók egész hadseregét állítja csatasorba, akik a legtöbbször sémaszerű megoldásokat húznak rá az adott cégre “ami jó volt x-nél, jó lesz y-nál is” felkiáltással. A helyes megközelítés a digitális transzformációval kapcsolatban, ha összegyűjtjük és rendszerezzük a már meglévő értékes, vállalaton belüli információkat, valamint bevonjuk a szervezetünkben lévő kulcsembereket is a folyamatba, mert ők tudják igazán, hogy mi az, ami jól működik és mi az, ami nem a napi munka során.
Nagyon gyakran az új technológiák bevezetése sajnos nem növeli a produktivitást. Ez nem az adott technológián múlik, hanem azon, hogy a bevezetés során nem vették figyelembe a vállalaton belül már rendelkezésre álló kulcsinformációkat.
3. Kérdezzük meg az ügyfélélményről az ügyfeleinket!
Semmilyen, az ügyfélélmény és az ügyfélkapcsolatok javítását célzó digitális transzformációs projekt nem lehet sikeres, ha nem az ügyfelek megkérdezésével szerzett input adatok felhasználásával kezdődik. Az ügyfelek megkérdezése történhet akár mélyinterjús módszerrel, de akár fókuszcsoportos megkérdezéssel is.
4. Értsük meg a munkavállalói félelmeket
A digitális transzformációs projektek – de akár egy marketing automatizációs rendszer bevezetése is – természetszerűen magával hozza az érintett terület munkavállalóinak félelmét, hogy a gépek elveszik a munkájukat. Szinte tényszerű, hogy a munkavállalókból ellenállást vált ki a digitális technológiák bevezetése, vagyis minden rendelkezésükre álló eszközzel küzdeni fognak a bevezetés ellen. Minden esetben meg kell értenünk az ilyen típusú félelmeket ahhoz, hogy a legempatikusabban kezelhessük azokat és megfelelő tájékoztatással edukálhassuk munkatársainkat, valamint elmondhassuk, hogy a félelmeik alaptalanok.
A digitalizálás és automatizálás alapvetően azon humán feladatok átvételét jelenti, amelyek nagy erőforrást emésztenek fel, de teljes mértékben kiválhatóak gépekkel vagy automatizmusokkal. A munkatársak így azon feladatokkal foglalkozhatnak, amelyekhez valóban humán intelligencia, emberi értelem és gondolkodás szükséges (például egy profi marketing automatizációs rendszer is csak annyira fog jól működni, amennyire az azt beállító, paraméterező, üzemeltető szakember érti a dolgát).
5. Sajátítsuk el a startup kultúrát
Az USA-beli Silicon Valley neves startupjairól híres startup vállalati kultúrát az agilis döntéshozatal, a gyors prototipizálás és a lapos szervezeti struktúra jellemzi.
A digitális transzformáció folyamata alapvetően bizonytalanságot tartalmaz: folyamatos finomhangolás zajlik, gyors döntéshozatalra van szükség és a szervezet valamennyi területét be kell vonni a folyamatba. A hagyományos hierarchiai rendszerek akadályozhatják a folyamatot, ezért a leghatékonyabb megoldás egy kifejezetten erre a célra létrehozott, a vállalat többi szervezeti egységétől független, lapos struktúrájú szervezeti egység lehet.
Összefoglalásképpen
Digitális transzformációs projektünk csak akkor lehet sikeres, ha a vállalatvezetés visszatér az alapokhoz és magáévá teszi a startup felfogást. Első lépésben a vállalat gondolkodásmódját kell megváltoztatnunk. Azelőtt, hogy eldöntenék, milyen digitális eszközöket és pontosan hogyan fognak felhasználni, definiálniuk kell a üzleti stratégiájukat.
A vállalati stratégia határozza meg a használandó digitális eszközöket, nem pedig fordítva!
Digitális transzformációs projektünk csak annyira lesz sikeres, amennyire átgondolt az üzleti stratégiánk – tehát, mint minden más esetben is – először el kell végeznünk a saját házi feladatunkat ahhoz, hogy a digitális technológiát hadrendbe állítva növelhessük vállalati hatékonyságunkat, illetve javíthassuk az ügyfélélményt és ügyfélkiszolgálást.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!