Hogyan briefeljük hatékonyan online marketing ügynökségünket?
Az online marketing – különösen a PPC hirdetések, ahol csak a kattintások vagy konverziók után fizetünk – köztudottan egy pontosan mérhető és – adott feltételek esetén – igen költséghatékony marketing csatorna, főként a korlátozott büdzsével rendelkező kis- és középvállalkozások számára, de új, performance alapú hirdetési csatornaként remekül működhet a multinacionális, rutinos nagyvállalati hirdetők számára is.
Mint minden más marketing aktivitás esetében is, a digitális marketing csatorna is csak úgy működhet megfelelően, ha tisztában vagyunk a fő célunkkal, a fő kpi-okkal, valamint pontos és lényeges információkkal látjuk el online marketing ügynökségünket annak érdekében, hogy a számunkra leginkább megfelelő és így az elvárt eredményeket hozni képes online marketing aktivitásokat tervezzék meg és bonyolítsák le a számunkra.
1. lépés: A piaci helyzet és a fő kampánycél meghatározása
Ahhoz, hogy digitális marketing ügynökségünk a legmegfelelőbb komplex online marketing kampányt javasolhassa a számunkra, ügyfélként a lehető legpontosabb információkkal kell ellátnunk az ügynökségi szakembereket. Meg kell válaszolnunk az alábbi kérdéseket:
- Pontosan mi a piaci helyzetünk? Induló vállalkozás vagyunk, növekedési fázisban vagyunk vagy esetleg piacvezető szerepben, ismert vállalkozás vagyunk?
- Milyen jellegű piacon működünk, melyek e piac sajátosságai, jellemzői?
- Kik a fő versenytársaink és mi miben ajánlunk mást, jobbat nálunk, mi különböztet meg minket a versenytársainktól?
- Ki a termékünk/szolgáltatásunk célcsoportja?
- Melyek a termékünk/szolgáltatásunk főbb jellemzői, alacsony kategóriás, középáras vagy prémium termékről van szó? Hogyan pozicionáljuk magunkat a piacon árban és minőségben, valamint ár-érték arányban?
- Mi a fő kampánycélunk, mennyiségi vagy minőségi eredményre törekszünk?
- Mi lesz a kampányunk landing oldala, ez létezik-e már vagy most fogjuk kialakítani és ebben is számítunk az ügynökség segítségére?
- Pontosan mire kérünk árajánlatot az ügynökségtől, milyen feladatokat fogunk házon belül vagy meglévő partnerrel elvégezni és mely feladatok elvégzését várjuk az ügynökségtől (webmesteri feladatok: mérőkódok elhelyezése, landing oldal készítése vagy módosítása, grafikai feladatok: grafikai bannerek és youtube videó elkészítése, Google Analytics mérések beállítása, hirdetési kampányok felállítása-kezelése).
2. lépés: A fő kampány KPI-ok meghatározása
Második lépésben meg kell határoznunk, hogy pontosan hogyan fogjuk mérni a kampányunk eredményeit és mi alapján határozzuk majd meg, hogy a kampány sikeres volt-e.
- Hogyan fogjuk mérni az eredményeket? (online webanalitikai rendszer, pl. Google Analytics)
- Mi lesz a kampány sikerességének fő teljesítménymutatója? (pl. vásárlások száma, ajánlatkérések száma, lead-ek minősége)
- Mikor tekintjük sikeresnek a kampányt, ha legalább milyen eredményt érünk el? (lead-ek száma, vásárlások száma pl.)
- Milyen értéket képvisel a számunkra egy egységnyi eredmény (pl. lead, vásárlás), vagyis mi az átlagos konverziós érték?
- Maximum milyen egységnyi költség mellett éri meg nekünk egy egységnyi eredmény elérése, maximum CPA – cost per action – (pl. lead/árajánlatkérés, vásárlás).
- Hányszoros megtérülést kell elérnünk ahhoz, hogy pozitív megtérülést hozzon a kampányunk (ROAS – hirdetésből származó bevétel / hirdetési költség)?
Ha online marketing stratégia kialakítással kapcsolatban profi segítségre van szükségre, keresse a WebMa csapatát bizalommal!
3. lépés: A megfelelő kampány landing oldal és a fő üzenetek meghatározása
Ha tisztában vagyunk a piaci helyzetünkkel, a fő kampánycéljainkkal és a fő teljesítménymutatókat, mérőszámokat is meghatároztuk, akkor harmadik lépésben végig kell gondolnunk a kampányunk landing oldalát és a fő üzeneteket. Tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:
- Ha meglévő landing oldalt használunk, az valóban alkalmas-e a kampány számára (használhatóság, konverziós hatékonyság szempontjából)?
- Ha új landing oldal készül, annak elkészítésében várunk-e javaslatot, kérünk-e tanácsot az ügynökségünktől? (pl. landing oldal értékelés, landing oldal struktúra tervezés, landing oldal konkrét kialakítása)
- Mit fogunk mérni?
- Mi lesz a kampányunk fő üzenete, fő érvei, amivel megszólítjuk a célközönségünket?
Összefoglalásképpen
Ebben a cikkünkben azt írtuk le részletesen, hogy ügyfélként milyen kérdéseket kell feltennünk magunknak ahhoz, hogy a megfelelő információkkal lássuk el online marketing ügynökségünket egy online marketing kampány tervezési időszakában. Csak akkor számíthatunk az ügynökség hatékony segítségére, ha ehhez világosan látjuk saját piaci helyzetünket, megkülönböztető előnyeinket, pontos és reális kampánycélt határozunk meg és egyértelművé tesszük a számukra, hogyan fogjuk mérni a kampány sikerességét.
A digitális marketing kampányok esetében is igaz, ami általában véve az üzleti életben, hogy nem rózsaszín álmok, hanem realitások, adatok és tények mentén kell dolgoznunk. Ha nem látjuk világosan és reálisan az elérendő céljainkat, gyengeségeinket és erősségeinket, akkor egy külsős tanácsadó sem tud segíteni nekünk a kitűzött célok elérésében.
Ügyfélként saját magunknak is el kell végeznünk a házi feladatunkat ahhoz, hogy egy online marketingre specializálódott ügynökség hatékonyan segíthessen nekünk céljaink elérésében.
Ne felejtsük el, hogy a landing oldal és az online hirdetések együttesen dolgoznak kampánycéljaink eléréséért. Ha a landing oldalunk nem hatékony, akkor a legprofibb kampány sem fogja hozni az általunk elvárt eredményeket.
Az online marketing kampány nem csodafegyver! Az egyéb hiányosságainkat (pl. piacismeret, reális helyzetértékelés és reális kampánycél hiánya) nem tudja orvosolni, csupán a megfelelő és reális alapok meglétével lesz jól mérhető, hatékony és költséghatékony hirdetési csatorna.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!