A weboldal dizájn alapjai a Gestalt pszichológia tükrében
Egy weboldal esetén a legfontosabb, hogy ne kelljen gondolkodnia a látogatónak, hogy vajon hogyan működik pontosan egyik vagy másik funkció, ne legyen a megszokottól eltérő a navigáció, lehetőség szerint ne találjunk ki olyan, a szokványostól nagyban eltérő megoldásokat, amelyek idegenek, nem megszokottak és nem ösztönösek az internet közönsége számára.
Ennek háttere, hogy csak akkor lesz könnyen felhasználható, navigálható és jól konvertáló weboldalunk, ha azt a látogatók tudják is használni. Megfontolandó minden olyan rendkívül kreatív megoldás, ami nagyon eltér a megszokott mintázatoktól és ezáltal megzavarja a látogatókat.
A webdizájnereket kivéve az átlagember számára általában ismeretlenek azok a vizuális érzékelési szabályszerűségek, amelyeket érdemes szem előtt tartanunk weboldalunk dizájntervezése során. Ezek az ún. Gestalt pszichológiai alapelvek, más néven alaklélektani megállapítások, amelyek nagyban befolyásolják azt, hogy mit is érzékelnek majd a weboldalunk látogatói az egyes vizuális elemekből.
Ezeket ismertetjük részletesen blogcikkünkben.
A Gestalt pszichológiáról
A Gestalt pszichológia, más néven alaklélektan a német pszichológiában a XX. század elején létrejött irányzat, amely főként a vizuális észleléssel kapcsolatos szabályszerűségek vizsgálatával foglalkozott. Vizsgálta például a mozgásfelismerést és a színek különböző szempontok szerinti észlelését. A legfontosabb feltett kérdés az volt, hogy a szerveződés magában a világban megy végbe vagy az emberi elme hozza létre azokat.
A Gestalt pszichológia legfontosabb megállapítása az, hogy az “egész” jóval több az egyes részek összegénél. Egyszerűbben megfogalmazva az emberi elme mindig összefüggést próbál találni a káoszban és sokszor olyasmit is érzékel – kiegészítve a ténylegesen látott elemeket – ami valóban nincsen is ott.
Legegyszerűbben ez az alábbi példán keresztül érthető meg. Az alábbi képen egy dalmata fajtájú kutyát látunk, holott a kép nem teljes. De az agyunk kiegészíti azt.
A Gestalt pszichológia fő alapelvei
1. A közelség elve
A közelség elve kimondja, hogy az egymáshoz közel lévő objektumokat jobban összetartozónak érzékeljük, mint a távolabb lévő objektumokat. Például az alábbi képen négy darab, kék pöttyökből álló blokkot érzékelünk.
A weboldal UX dizájn tekintetében ez azt jelenti, hogy pl. a weboldalunkon a szövegek formázásakor ügyelnünk kell arra, hogy a logikailag összetartozó szövegek egymáshoz közelebb, míg az ettől különböző többi szövegblokkok a másik blokktól távolabb helyezkedjenek el. Ehhez egy példa a webma.hu weboldalról:
2. A hasonlóság elve
A vizuálisan hasonló elemeket összetartozónak érzékeljük – még akkor is, ha nincsenek közel egymáshoz -, legyen az hasonló forma, hasonló szín vagy hasonló ikon, esetleg objektumméret.
Ez a weboldal dizájn vonatkozásában azt jelenti, hogy a weboldal látogatóink az egymáshoz hasonló elemeket – pl. ikonokat tartalmazó szövegblokkokat – összetartozónak, hasonlónak fogják érzékelni (lásd az előző alapelvnél bemutatott webma.hu példát), az összetartozó blokkokat pedig érdemes valóban hasonló megjelenésű elemekből felépítenünk. Ha azt szeretnénk, hogy pl. egy call-to-action gomb feltűnő legyen, akkor formázzuk azt színben és megjelenésben is eltérőre a környezetétől.
A hasonlóság elve érvényesül akkor is, amikor a weboldalunkon pl. valamennyi linket ugyanolyanra formázunk, hogy a felhasználó számára világossá tegyük, hogy hasonló szöveglinkekről van szó.
3. A folyamatosság elve
A folyamatosság elve arról szól, hogy legkézenfekvőbb vonalat tovább követi a szemünk még akkor is, ha valójában az a vonal nem folytatódik.
A weboldal dizájnban ez azt jelenti, hogy például a gördíthető elemeknél hiába nem látszik a következő elem, a szemünk tudja, hogy tovább tudunk gördíteni akár jobbra, a képernyőn kívülre is tovább. De ugyanez érvényesül akkor is, amikor egy weboldal felső menüsorát pásztázza a szemünk.
4. A zártság elve
A zártság elve érvényesül akkor, amikor a szemünk az egyes alakzatok, betűk, képek érzékelésekor teljesnek érzékeli azt annak ellenére, hogy ténylegesen nem az. Ennek oka, hogy az agyunk kiegészíti a látottakat a korábbi tapasztalatok alapján.
A weboldal dizájnban a zártság elve a betöltődésjelző elemekben használatos a leggyakrabban. De tipikus ilyen példát láthatunk pl. a WWF logójában is, ahol csupán a szemünk érzékeli úgy, hogy a pandafigura teljes, valójában csupán a vizuális érzékelésünkben az.
5. A figura/háttér elve
A figura/háttér elve arra utal, hogy hajlamosak vagyunk vizuálisan elkülönülten érzékelni a tőlünk különböző távolságban lévő elemeket. Az elemek vizuális elkülönítése alapvetően háromféleképpen történik: ún. különböző rétegekkel, kontraszttal vagy információs hierarchiával.
A weboldal dizájntervezéskor fontos, hogy vizuálisan jól elkülönüljön a weboldalunk háttere és az azon lévő elemek (elegendő kontraszt használata például a szlájderképen és az azon lévő szövegen), a gombok pedig jól láthatóak legyenek.
Összefoglalásképpen
A webdizájnerek kivételével az átlagember, de még a generalista online marketingesek számára sem ismertek általában azok a dizájn alapelvek, amelyek követése kiemelkedően fontos egy könnyen használható, áttekinthető és felhasználóbarát weboldal elkészítéséhez.
Érdemes követnünk a Gestalt pszichológia, más néven az alaklélektan alapvető, vizuális érzékelésre vonatkozó megállapításait és szabályszerűségeit annak érdekében, hogy ne kergessük az őrületbe weboldal látogatóinkat és nehezítsük meg számukra szükségtelenül a weboldalunk használatát.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!