Megérkezett Magyarországra a Google Shopping hirdetés
Évek óta nagyon vártuk, csak késett-késett a bevezetése, de most végre megérkeztek Magyarországra a Google Shopping hirdetések!
Mint minden eszköz, a Google Shopping hirdetések is annyira hatékonyak, mint a kéz, amely használja őket. Ha rendelkezünk a megfelelő technikai háttérrel, piacismerettel, versenyképességgel és webshopot üzemeltetünk nagyszámú termékkel, akkor jó eszköz lehet a számunkra a Google Shopping hirdetés.
Blogcikkünkben röviden összefoglaljuk a tudnivalókat és best practice-eket a Google Shopping hirdetésekre vonatkozóan.
Mi is az a Google Shopping hirdetés?
A Google Shopping hirdetés a Google speciális termékhirdetési formátuma, amelyet kifejezetten a széles – több ezer tételes – termékkínálattal rendelkező webshopok számára alakítottak ki.
A Google Shopping hirdetésben egy vagy több konkrét termék jelenik meg képpel, terméknévvel, termékleírással, árral és az azt kínáló kereskedő (webshop) nevével.
A Shopping hirdetések megjelenési helyei az alábbiak lehetnek:
- a Google.com keresőmezője alatt a “Shopping” szekcióban,
- a Google.com oldalon a “képek” fülön,
- a Google hálózat weboldalain kialakított shopping hirdetési helyeken (pl. YouTube), amennyiben engedélyeztük a keresési partnerek oldalain történő megjelenítést,
- a Google.com oldalon asztali számítógépen a jobb oldali “Shopping” találati listában.
Hogyan működik a Google Shopping hirdetés?
A hirdetéseink alapvető célja meghatározza, hogy milyen struktúrájú Shopping hirdetési kampányt kell létrehoznunk a Google Ads fiókunkban.
Ha például a termékportfóliónkon belül különféle cél-ROAS értékkel dolgozunk, akkor a kampányunkat is érdemes az alapján strukturálnunk, hogy az azonos cél-ROAS értékkel rendelkező termékcsoportok kerüljenek egy hirdetéssorozatba, az eltérő cél ROAS célértékkel rendelkező termékcsoportok pedig egy másik hirdetéscsoportba.
Egy adott Google Shopping kampány fő célja például az alábbi lehet:
- kattintások maximalizálása (minél több kattintást, látogatást szeretnénk elérni a weboldalunkra),
- eCPC – minél több vásárlást szeretnénk elérni, a licitek kézi kontrollja mellett
- cél-ROAS – az előbbiekben említett cél megtérülési ráta szerinti optimalizálás, pl. ha egy adott termékcsoportra vonatkozóan a cél ROAS érték 1000%-os az azt jelenti, hogy legalább 10-szeres megtérülést célzunk az adott termékcsoportban (hirdetéssorozatban) a vásárlási érték / hirdetési költség vonatkozásában és ez lesz az optimalizálás alapja. Ez teljesen automatikus licitstratégia, a manuális kontroll lehetősége nélkül.
A Google Shopping hirdetések célzása eltér a hagyományos – ún. manuális – Google hirdetésektől. A már széles körben használt ún. dinamikus keresési kampányokhoz hasonlóan a Shopping hirdetés sem általunk megadott kulcsszavakra célozza a hirdetéseket, hanem a termékfeed-ben lévő termékhez megadott információk (pl. cím, kulcsszógazdag termékleírás, Google Product Category) alapján jelennek meg a hirdetéseink a termékünk szempontjából releváns Google keresésekre, de megjelenhet a hirdetésünk akár a YouTube-on vagy a display hálózat más webhelyein is.
Milyen termékeket nem hirdethetünk Google Shopping hirdetéssel?
A Google Ads-hez hasonlóan a Google Shopping hirdetések indítása előtt érdemes áttekintenünk a hirdetési irányelveket annak érdekében, hogy a hirdetéseink mindenben megfeleljenek a Google elvárásainak és így ne utasítsák el a termékfeed-ünket, kampányainkat, promócióinkat és ne függesszék fel a teljes Merchant Center fiókunkat.
Fontos tudni, hogy például fegyvereket, gyógyszereket, egészségügyi termékeket vagy koncertjegyeket sem hirdethetünk a Google Shopping hirdetésekkel.
A tiltott termékek, tevékenységek és tartalmak teljes listáját megtekintheti ezen a linken.
Mikor érdemes Google Shopping hirdetésekben gondolkodnunk?
Alapvetően akkor érdemes Google Shopping hirdetésben gondolkodnunk, ha
- széles termékskálával rendelkezünk (több ezer vagy tízezer termék),
- webshopunk mindenben megfelel azoknak a technikai- és felhasználói szempontú elvárásoknak, hogy a hirdetéseinkből érkező érdeklődők vásárlókká is váljanak,
- a termékeink – a más webshopokban kínált azonos vagy hasonló termékekhez viszonyítva – árban abszolút versenyképesek. A Shopping hirdetésben feketén-fehéren meg fog jelenni több webshop kínálatában ugyanaz a termék. Ha nem versenyképes az árunk, akkor nagy valószínűséggel nem a mi termékajánlatunk fog megjelenni a felhasználók számára,
- a webshopunk egy jól felépített, korrekt és megbízható márka a fogyasztók szemében, amely biztosítja azt, hogy a potenciális érdeklődők rákattintsanak a mi webshopunk ajánlatára több hasonló ajánlat közül,
- rendelkezünk megfelelő webfejlesztő szakemberrel és technikai háttérrel ahhoz, hogy a Google Shopping hirdetésekhez szükséges tartalmi és technikai feladatokat elvégezzük (termékfeed elkészítése, illetve a termék elérhetőség és ár adatok automatikus frissítéséhez a weboldalon a megfelelő információk elhelyezése,
- képesek vagyunk házon belül elvégezni a Google Shopping hirdetések szempontjából kulcsfontosságú tartalomkészítési feladatokat, mint az egyértelmű, megfelelő terméknevek és kulcsszógazdag termékleírások elkészítése, jó minőségű – legalább 800×800 pixeles – termékképek biztosítása és a megfelelő Google Product Category meghatározása kerül minden egyes termékhez – mindezek alapvetően szükségesek ahhoz, hogy a termékhirdetéseink a megfelelő érdeklődőket érjék el.
Ha a fenti kérdések bármelyikére nemleges a válasz, akkor egyelőre nem érdemes Google Shopping hirdetéseket indítanunk.
Milyen esetekben nem érdemes Google Shopping hirdetésekben gondolkodnunk?
Nem érdemes Google Shopping hirdetésekben gondolkodnunk, ha:
- részletesen áttanulmányoztuk a Google Shopping hirdetésekre vonatkozó irányelveket és a termékeink tiltott tartalomnak minősülnek,
- nem tudjuk biztosítani a megfelelő adatbiztonságot a vásárlóink számára és nem biztonságos módon gyűjtjük vagy tároljuk a szenzitív – pl. hitelkártya – információkat,
- ha még mindig olyan weboldalunk van, amelynél le van tiltva a böngésző “vissza” gombjának használata és ezen nem is szeretnénk változtatni,
- ha domain átirányítást használunk és ezzel félrevezetjük a hirdetésünkre kattintó érdeklődőket, mert a hirdetett url nem egyezik meg a végleges url-lel,
- ha nem rendelkezünk webfejlesztői technikai háttérrel és nem tudjuk biztosítani a termékfeed-ünk automatikus frissítését – ha frissül egy termék ára a weboldalon, azonnal szinkronizálásra kell kerüljön a Merchant Center fiókunkban, különben az adott termék hirdetései elutasításra kerülnek megtévesztés miatt,
- ha folyamatos termékpromóciókkal operálunk, több mint 6 hónapig futtatjuk a promócióinkat csupán a végdátum változtatásával, több mint 500 promóciót futtatunk egyidejűleg vagy homályos és nem kellően egyértelmű promóciós ajánlatokat kínálunk (mert ekkor sajnos hamar letiltják a Promóció lehetőséget a Merchant Center fiókunkban),
- ha korábban hirdettünk Google Ads-ben, de a hirdetéseink nem hoztak érdemi eredményt (sok látogatót vittünk a weboldalra, de a látogatók utána nem vásároltak). Ebben az esetben szinte biztos, hogy a webshopunkkal komoly probléma van, amelyet a Google Shopping hirdetések használata nem fog megoldani.
Összefoglalásképpen
Régóta vártunk arra, hogy a Google Shopping hirdetések megjelenjenek Magyarországon. Főként azon hirdetők számára jelenthetnek remek lehetőséget, akik rendelkeznek egy technikailag és felhasználói szempontból is megfelelő, megbízható webshoppal, viszonylag széles termékskálával és megfelelő webfejlesztői háttérrel a technikai feladatok elvégzéséhez, valamint humán erőforrással a megfelelő termékinformációk előállításához (kulcsszógazdag termékleíró szöveg pl.).
Ahhoz, hogy a Google Shopping hirdetéseket használhassuk, számos feltételnek meg kell felelnünk, pl. nem hirdethetünk tiltott termékeket, nem folytathatunk tiltott gyakorlatokat (pl. vissza gomb letiltása, nem biztonságos adattárolás, homályos promóciók) és egyéb módon sem téveszthetjük meg a fogyasztókat (url átirányítás pl.).
Vegyük figyelembe, hogy a Google Shopping hirdetés sem csodafegyver, ha a korábbi Google Ads kampányaink nem hozták a várt eredményt és az adatok elemzése során kiderült, hogy ezt a weboldalunk hiányossága okozta, akkor a legprofibb Google Shopping hirdetések sem fogják hozni a várt eredményt. Ebben az esetben először a weboldalunk hiányosságait kell pótolnunk, mielőtt bármekkora összeget is fizetett online hirdetésre fordítunk!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!