2019. június 5., szerda

Gyakran felmerülő kérdés ügyfeleink részéről, akiknek általában - főként, ha kisebb cégről van szó, ahol a marketing tevékenységeket is az ügyvezető fogja össze - egyensúlyozniuk kell a cégvezetéssel járó napi teendők sokasága és a marketing aktivitások megszervezésének, levezénylésének bokros teendői között, hogy:

“Mit érdemes házon kívül tartanom és mit érdemes kiszerveznem az online marketing tevékenységek közül?”

A válasz - mint csaknem minden marketinggel kapcsolatos kérdésben - nem fekete vagy fehér, a helyes döntés meghozatalához számos faktort és tényezőt kell mérlegelnünk, figyelembe vennünk.

A kérdés azért is időszerű, mert az online marketing 2019-ben már nem csupán arról szól, hogy “csinálni kéne valamit már online, mert úgy hallottam, az ügyfeleink online keresnek minket”, hanem bizony már az online marketingben is kiélezett a verseny a vásárlókért, ügyfelekért, úgyhogy profi online megjelenésre van szükségünk ahhoz, hogy ebből értékelhető üzleti eredmény születhessen.

Online marketing - mit is jelent?

Egy vállalat online marketing tevékenysége hagyományosan magába foglalja az ún. saját (owned), kiérdemelt (earned) és fizetett (paid) online megjelenéseket.

A különböző online marketing csatornák között megemlíthető a saját weboldalunk (és az ún. kampány landing oldalaink), a vállalati blogunk, a közösségimédia-oldalaink, a fizetett hirdetéseink (pl. Google Ads, Facebook-, LinkedIn hirdetések). Online marketing aktivitásaink eredményméréséhez pedig elengedhetetlen a megfelelő mérési stratégia felállítása és a mérések operatív beállítása, ellenőrzése (Google Analytics mérések).

Online marketing tevékenységünk során egészen biztosan szükségünk lesz tartalomgyártásra is, amely már önmagában véve is egy nagyon speciális szakterületet és szaktudást igénylő terület, hasonlóan az ún. PPC hirdetésekhez.

Az online marketingen belül jelleg szerint megkülönböztethetünk stratégiai szintű feladatokat (pl. online marketing stratégia elkészítése, a megvalósulás követése, iránytartás biztosítása), valamint taktikai szintű feladatokat (kampánytervezés, kampánykivitelezés, kampányértékelés).

Online marketing kompetenciák

Ahhoz, hogy egyszemélyes hadseregként megtervezzük, kivitelezzük, megfelelően értékeljük, finomhangoljuk és menedzseljük vállalati online marketing aktivitásainkat, bizony valamennyi részterületen is szakértőnek kellene lennünk.

Gondoljunk bele, hogy reális-e az, hogy 20-30 évesen, önmagában évtizedes tapasztalatot feltételező alszakterületen szenior szakértővé váljunk olyan területeken, mint a keresőoptimalizálás, webfejlesztés, tartalommarketing vagy a PPC kampányok kezelése? Szerintünk nem.

Korábbi blogcikkünkben részletesen foglalkoztunk azzal, hogyha vállalati online marketinges szakember felvételét tervezzük, akkor milyen kompetenciákat várhatunk el reálisan egy asszisztensi, munkatársi vagy manager pozícióban. A cikk átfutásával képet kaphatunk arról, hogy mi mindent is kellene tudnunk ahhoz, hogy egy személyben ellássunk valamennyi online marketinges feladatot.

Iparági online marketing megoldásaink


Tekintse meg esettanulmányainkat!


Online marketing - kiszervezhető-e?

Ha cégvezetőként inkább vállalati stratégiai kérdésekkel, valamint általános vállalatvezetéssel szeretnénk foglalkozni az operatív marketing teendők helyett, akkor érdemes elgondolkodnunk a speciális tudást igénylő alterületek kiszervezésén.

Alapvetően mi mindig azt javasoljuk, hogy az online marketing stratégia megtervezéséhez érdemes külső tanácsadót is igénybe venni - több évtizedes speciális tapasztalattal, külső szemmel hatékony javaslatokat tud adni -, azonban annak érdekében, hogy az online marketing stratégiánk illeszkedjen az átfogó vállalati üzleti stratégiába, érdemes az érintett cég vezetőjének is részt vennie a stratégiaalkotási folyamatban.

Vállalatvezetőként, marketing vezetőként stratégiai szinten kell részt vennünk a folyamatban, de az operatív feladatokat már az adott szakterület szakértőjére bízhatjuk - függetlenül attól, hogy az belső szakember vagy külső ügynökség.

Alapvetően a speciális részterületek feladatait érdemes kiszerveznünk, a stratégiai online marketing döntéseket pedig házon belül meghozni - akár külső stratégiai tanácsadó bevonásával.

Annak a döntésnek a meghozatalához, hogy mit tartunk házon belül és mit szervezünk ki külső szakemberhez vagy ügynökséghez, az alábbiakat érdemes átgondolni:

  • az adott alterület feladataihoz rendelkezésre áll-e a kompetencia házon belül,
  • van-e humán kapacitásunk házon belül az adott feladat elvégzésére,
  • megéri-e a cégnek, ha ez a feladat házon belül kerül elvégzésre ahhoz képest, mintha kiszerveznénk (költség- és kapacitásgazdálkodási kérdés).

Mérhetőség az online marketingben

Teljesen mindegy, hogy házon belül kezeljük online marketing aktivitásainkat vagy külsős specialistákat alkalmazunk fontos gondoskodnunk az eredmények mérhetőségéről. Teljesen mindegy, hogy tartalommarketinghez, PPC kampányokhoz vagy közösségi média jelenlétünk kezelését bízzuk külsős szakemberre, biztosítanunk kell az eredmények pontos mérhetőségét. Tartalom esetében tudnunk kell, hogy milyen forrásokból hányan tekintették meg az adott tartalmat, mennyi időt töltöttek el rajta, interakcióba léptek-e a tartalommal (kattintások), illetve hogy fizetett online hirdetéseink milyen számszerűsíthető üzleti eredményt (árajánlatkérést, vásárlást, bevételt) hoztak.

Pontos és részletes mérések nélkül csupán sötétben tapogatózunk és nem állnak a rendelkezésünkre a megfelelő eredményadatok ahhoz, hogy érdemben értékeljük a külsős szakember teljesítményét. (Egy korábbi blogcikkünkben bemutattuk, hogy milyen hozzáféréseket kell kapnunk online marketing ügynökségünktől.)

Összefoglalásképpen

Számos tényezőt kell figyelembe vennünk annak eldöntéséhez, hogy vállalati online marketing tevékenységünk mely elemeit érdemes kiszerveznünk és melyeket érdemes házon belül tartanunk. Hozzunk valóban átgondolt döntést!

Alapvetően a stratégiai szintű döntéseket és feladatokat érdemes házon belül tartanunk, az operatív, illetve nagyon speciális tapasztalatot, kompetenciát és szaktudást igénylő feladatokat pedig érdemes specialistára bíznunk. Érdemes még figyelembe vennünk, hogy egy adott részterület vonatkozásában rendelkezünk-e a megfelelő kompetenciával házon belül, valamint hogy megéri-e azt valóban házon kívül elvégezni (költségszempont).

Legyünk tisztában azzal, hogy egy vállalati online marketing generalista szakembertől nem várható el, hogy valamennyi speciális online marketing szakterület specialistája legyen, inkább komplex online marketingünk összefogására, az alvállalkozók koordinálására kell alkalmasnak lennie és az ő feladata biztosítani azt, hogy valamennyi online marketing aktivitásunk integrált kezelésével biztosítható legyen a kitűzött üzleti céljaink elérése.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Felhasznált források:

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: