Koronavírus és digitális marketing
Jelenleg nehéz aktuálisabb témát elképzelni, mint a koronavírus. Értelemszerűen mindenkit ez foglalkoztat, hogy meddig tart, mikor lesz vége és milyen hatással lesz a gazdaságra? Ebben a cikkben azt szeretnénk körbejárni, hogy hogyan érinti a jelenlegi koronavírus válság a digitális marketinget, illetve milyen hatással lesz a cégek online marketingjére a kialakult helyzet rövid, illetve hosszabb távon. Kik lesznek a nyertesek és vesztesek? Hogyan tudjuk a legtöbbet kihozni a jelenlegi szituációból, álljunk bármely oldalon is?
Nyertesek és vesztesek
Egy válságnak minden esetben vannak nyertesei és vesztesei. Ennek egyik dimenziója, hogy milyen iparágban dolgozunk.
Iparági vesztesek
Azt senkinek nem kell magyarázni, hogy a turizmushoz közvetlenül, illetve közvetetten kapcsolódó szolgáltatási szektorokban működő cégek vannak az egyik legnehezebb helyzetben. A turisták száma gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra csökkent szinte nullára, ami azonnal jelentkezett a bevételek kiesésében. A probléma itt több faktorból tevődik össze, egyrészt nem simán csak csökkent a bevétel, hanem lenullázódott, másrészt jelen helyzetben teljesen bizonytalan, hogy mikorra fog a helyzet rendeződni és pláne a bizalom úgy helyreállni, hogy ismét a megszokott kapacitással tudjanak üzemelni ezek a szolgáltatók. Ennek következtében ebben az iparágban a marketing költések szinte nullára csökkentek. A legtöbben a túlélésért küzdenek, de aki stabilabb pénzügyi helyzetben van, az sem tud érdemleges ajánlatot kommunikálni, mivel senki nem tudhatja, hogy mikor oldják fel az utazási korlátozásokat. A “mentsd meg a turizmust, ne töröld a foglalásod, hanem módosítsd az időpontot” üzenet nyilván racionális lépés, de ennél bonyolultabb a helyzet…Ugyanebből az okból kifolyólag a rendezvényszervezők és az ő kiszolgálásukra épülő beszállítók is nagyon nehéz helyzetbe kerültek.
Mielőtt a többi faktort is figyelembe vennénk, ne feledkezzünk el a másik leginkább érintett szektorról, a lokális, fizikai üzlettel rendelkező vállalkozásokról, amelyek esetében sokszor a személyes kapcsolat elengedhetetlen. (például szépségszalonok, orvosi szolgáltatások, stb.). Mivel a lakosságot minden hivatalos fórum az önkéntes vagy kötelező karanténra biztatja, illetve sok országban már törvényileg is tiltott a legtöbb üzlet nyitvatartása, egyszerűen ellehetlenül a legtöbb ilyen szolgáltatást kínáló cég működése addig, amíg a helyzet érdemben nem változik.
Iparági nyertesek
Egy közel “háborús” helyzetben szintén elég egyértelmű, hogy minden alapellátással foglalkozó vállalkozás, mint az élelmiszeripar, vagy gyógyszeripar a nyertesek közé tartozik. Bármilyen anyagi helyzetben is van a lakosság, ezekre mindig fog költeni, ráadásul a kijárási tilalmak és jövőtől való félelem következtében a kereslet brutális felpörgéséről beszélhetünk. (hazai adatok szerint a karácsonyi ünnepek előtti időszak másfélszeresét meghaladó forgalmat bonyolítottak a hazai élelmiszer üzletek az elmúlt két hétben.)
Iparág szempontjából ugyancsak logikus azoknak az üzleteknek a forgalom növekedése, akik bármely, a távmunkával kapcsolatos terméket vagy szolgáltatást kínálnak. Rengeteg hírt olvashattunk arról, hogy sok kisvállalkozás “tizesével” vásárolta a notebook-okat annak érdekében, hogy továbbra is biztosítani tudják a működésüket, azáltal, hogy biztosítják a kollégának az otthoni munkavégzéshez szükséges alapeszközöket és infrastruktúrát.
A sort még lehetne folytatni, de ássunk bele kicsit mélyebben a témába, hogy digitális felkészültség szempontjából kit hogyan ért a válság, illetve milyen lépéseket tesz vagy tehet annak érdekében, hogy minél jobban jöjjön ki a jelenlegi helyzetből.
Webshopok – ecommerce
A webshopok nagyon vegyes képet mutatnak, van aki jelentős forgalom növekedésről számol be, míg mások online is komoly bevételkiesést szenvednek el. Az étel kiszállító cégek, illetve a nyertes iparágak webshopjai értelemszerűen szárnyalnak, míg azok a webáruházak, amelyek például bőröndöket vagy rendezvénykellékeket, fodrászcikkeket és más hasonló termékkört forgalmaznak gyakorlatilag megálltak. Emellett további problémát jelent, hogy hiába van kelendő árukínálatunk, ha nincs termékutánpótlásunk, mert a termékeink Kínából vagy épp Olaszországból érkeztek volna.
Egy dolog biztos, akinek van online lába, annak legalább az esélye megvan arra, hogy valamiféle forgalmat generáljon – ha jól csinálja.
Szektorfüggetlen faktorok
Ahogy a fentiekből látszik, nagyon nem mindegy, hogy milyen iparágból vágunk neki a válságnak. De emellett számos olyan faktor van, ami befolyásolja az esélyünket arra, hogy végül nyertesként vagy vesztesként kerülünk ki a jelenlegi szituációból.
Tőkeerősség
Az talán senkit nem lep meg, hogy a tőkeerősebb vállalkozások lényegesen könnyebb helyzetben vannak, mint akik egyik hónapról a másikra működnek és akár egy havi bevétel kiesése is ellehetetleníti a működésüket. Mint minden válság esetén, “tisztulni” fog a piac, ami lefordítva azt jelenti, hogy a kisebbek és gyengébbek nagyobb valószínűséggel dobják be a törölközőt, mint a jelentős tartalékokkal rendelkezők, akik ha nem is könnyen, de át tudnak vészelni egy pár hónapos nehéz időszakot.
Gyorsaság – reakcióképességi idő
Az idő pénz és ez most hatványozottan igaz. Akit felkészületlenül ért a jelenlegi helyzet, annak a legnagyobb esélye a túlélésre, ha gyorsan tud reagálni. Az eddig elhalasztott webshop fejlesztés, vagy webshop rendberakás, az e-learning platform kialakítása sok vállalkozást menthet meg, amennyiben ez gyorsan és hatékonyan tud megtörténni. A jó hír, hogy ma már rendelkezésre állnak azok a technikai platformok és feltételek webshopok tekintetében, amelyekkel akár 1-2 napon belül is elindíthatunk egy olyan profi, online fizetésre kész webshopot (pl. Shopify), amellyel hatékonyan tudunk versenyezni az digitális térben.
Ugyanígy számos ingyenes vagy minimális havidíj ellenében rendelkezésre álló távmunka és e-learning rendszer között válogathatunk (pl. Google hangouts, Zoho, stb.), amelyek segítségével gyakorlatilag pillanatok alatt felhúzhatjuk a megfelelő környezetet ahhoz, hogy áthelyezzük a napi munkánkat vagy épp az ügyféltalálkozóinkat, oktatásainkat az online térbe.
Hosszútávú gondolkodás – stratégia
Mikor ha nem most? – kérdezte Baumgartner a híres ugrása előtt… Ez hatványozottan igaz a régóta halogatott, stratégiai online marketing feladatokra. Valószínűleg mindannyian ismerjük a helyzetet, amikor tisztában vagyunk vele, hogy mennyire fontos lenne időt és energiát fektetnünk azokba a feladatokba, amelyek nem azonnal hoznak eredményt, de közép- és hosszútávon elengedhetetlenek ahhoz, hogy megőrizzük a versenyképességünket. Ez lehet egy régóta halogatott webfejlesztés, egy célcsoport elemzés vagy új piacok, szolgáltatási irányok üzleti fejlesztése, amelyek bármennyire is fontosak, a legtöbb esetben háttérbe szorulnak a napi operatív teendők mellett. Most, amikor a legtöbb ember kényszerűségből lelassul, de legalábbis sokkal kevesebbet utazik, meetinggel és sokkal kevésbé van kitéve a munkaidőt jellemző napi rohanásnak, remek alkalom kínálkozik arra, hogy végre ezekre a régóta halogatott teendőkre is időt szakítsunk.
Mindegy, hogy milyen iparágban vagyunk, az ilyen jellegű stratégiai feladatokra fektetett idő minden esetben többszörösen megtérül már középtávon is.
Mentalitás
Kevésbé tűnik “KPI-képesnek” ez a faktor, pedig talán az egyik legfontosabb… Nagyon nem mindegy, hogy pánikolunk és a jövőtől való félelemtől megbénítva nem vagyunk képesek cselekedni, vagy egy lehetőségnek tekintjük a mostani kényszerhelyzetet, amiből akár jól is kijöhetünk. A klasszikus félig tele / félig üres pohár most is igaz: van aki képes kihívásként tekinteni még erre a nehéz szituációra is és a legjobbat hozza ki belőle. Ők azok, akik innovációval és cselekvőképességgel akár egy sokkal pozitívabb pályára is állíthatják a cégüket, mint amilyen pályán eredetileg, a válság nélkül mozgott volna. Ezzel szemben, aki csak bénultan sodródik az eseményekkel – különösen, ha eleve nehéz helyzetből indult és erősen érintett szektorban működik – az sajnos nem sok jóra számíthat.
Digitális marketing – Hogyan aknázzuk ki a lehetőségeinket?
Erre nyilván nehéz egy általános érvényű választ, vagy tanácsot adni a fenti faktoroktól függetlenül, de azért megpróbáljuk. 😉
Nos, a kulcs az innováció, bármilyen szektorban és bármilyen tőkével is vágunk neki a nehéz időszaknak. Az oktatási intézmények esetében elég egyértelműen adja magát a virtuális platform, de mit csináljon például egy kis üzlet, akinek zárva kell lennie vagy ha nincs zárva, akkor sincs semmilyen “offline” forgalma? Erre mutatok néhány ötletet:
- Barber shop/kozmetika – ezt a szolgáltatást látszólag nehéz a virtuális térbe helyezni, hiszen a szolgáltatás személyes kapcsolaton alapul, de egy kis kreativitással nem lehetetlen…
- Indíthatunk például egy online csatornát, ahol hasznos tippeket, videóket osztunk meg ügyfeleinkel – hogyan ápolják a szakállukat/bőrüket – amennyiben meg tudjuk oldani, úgy a javasolt termékeket akár csomagban is értékesíthetjük számukra – ehhez már nyilván nem árt, ha rendelkezünk egy egyszerű webshoppal;
- Ennek továbbfejlesztése, ha ezt már fizetős, one-to-one formában is meg tudjuk oldani, egyfajta virtuális személyes tanácsadásként;
- Kozmetikusként remek lehetőség akár sminkelési tanácsadásra, ahol arra is van mód, hogy a vendég saját “eszköztárát” együtt áttekintsük és javasoljunk neki új, a bőréhez, típusához jobban illő termékeket;
- A bevétel generáláshoz a webshop a legegyszerűbb, de ennek hiányában akár egyszerű online űrlapon, vagy más hagyományos formában is felvehetjük a rendelést és utánvéttel házhoz szállíthatjuk a testreszabott termékcsomagot;
- Így nemcsak lojalitást építhetünk a meglévő ügyfélkörben, de akár új vendégeket is nyerhetünk és bevételhez juthatunk ebben az időszakban is.
- Gyerekruha bolt
- Nyilván nem mindegy, hogy eleve rendelkezünk-e már webshoppal, vagy csak fizikai üzlettel;
- Webshop esetében elég a kínálatunkat a jelenlegi helyzethez igazítani – például “ünneplős” ruhák helyett az otthoni, “játszós” ruhákra helyezni a hangsúlyt;
- Amennyiben megvannak a megfelelő nagyker kapcsolataink, akkor gyorsan átalakíthatjuk a termék portfóliónkat a helyzetnek megfelelően – szórakoztató játékok, otthoni tanuláshoz szükséges kellékek, foglalkoztató füzetek, stb.;
- Ha régóta gondolkodunk már egyedi ruhák gyártásában, akkor kiváló alkalom akár egy játékos, “ruhatervező” applikáció elkészítésére. Ami nagyszerűen leköti a kicsiket, amíg megtervezik saját ruháikat, amiket aztán a szülők megrendelhetnek online;
- Amennyiben eddig csak fizikai üzletünk volt, úgy itt az alkalom, hogy egy egyszerű, de jól működő webshopot létrehozzunk, akár pár nap alatt, online fizetéssel;
- Minden esetben frissítsük a Google Cégem oldalunkat, aktualizálva a nyitvatartást és egyéb egyedi ajánlatainkat.
Ez csak néhány ötlet, de pár dolog nagyon egyértelműen látszik, amikről fentebb írtunk:
- Ha előre gondolkodtunk, van hírlevél- és ügyféllistánk, webáruházunk – még ha eddig nem is ez volt a fő bevételi forrás – sokkal könnyebb helyzetben vagy;
- Ha jól kiépített, rugalmas beszállítói hálózatunk van, sokkal könnyebben tudjuk módosítani a kínálatunkat, az aktuális igényeknek megfelelően;
- Ha rendelkezünk legalább valamekkora tartalék tőkével, amivel a hiányzó fejlesztéseket, új árukészletet, marketing költségeket fedezni tudjuk van mozgásterünk – ennek hiányában leginkább csak ügyféllojalitást tudunk építeni;
- És a legfontosabb, ha nem bénít meg minket a félelem, akkor a jelenlegi helyzetet használhatjuk innovációra és akár középtávon is új pályára állíthatjuk az üzletünket.
A B2B iparág és a többi szektor?
Természetesen nem csak a személyes szolgáltatókat érinti a koronavírus járvány, hanem általánosságban minden céget. A B2B iparág esetében a helyzet jellemzően sokkal kevésbé drámai, maximum a beszállítói lánc akadozása jelenthet problémát.
Mivel megszűnt a személyes ügyféltalálkozó lehetősége és az előre betervezett kiállítások, rendezvények is törölve lettek, így sok cégnél elég komoly B2B marketing büdzsé szabadult fel – amelyet jelen helyzetben vagy a leadgeneráló folyamatok stratégiai fejlesztésére és/vagy a direkt ügyfél generálásra tudnak fordítani – amelynek színtere a következő hetekben szinte kizárólagosan az online tér lehet. Egy Construma vagy egyéb nagy kiállítás finanszírozása akár több 10M forintos összeget is elérheti – ezt okosan felhasználva 1-2 hónap alatt akár többszörösére is emelhetjük az online érkező, minőségi leadjeink számát és konverziós arányát. A legjobb az egészben, hogy ez a befektetésünk a vírus lecsengését követően, a későbbiekben is ugyanúgy hozni fogja a többszörös eredményeket. Ennek mikéntjét és folyamatát egy külön cikkben fogjuk részletesebben kifejteni.
Szektorfüggetlenül, ami mindenkire egyformán igaz:
- A vállalkozások közül sokan csak most szembesültek azzal, hogy online láb híján akár nullára csökkenhet a bevételük – ami rendkívül kiszolgáltatottá teszi őket;
- Most különösen felértékelődött a meglévő adatbázisok, ügyféllisták és minden “analitikus” információ szerepe – amennyiben ezeket a korábbiakban kiépítettük, most sokkal könnyebben tudunk kapcsolatba kerülni a meglévő ügyfélkörünkkel és értesíteni őket az új ajánlatainkról;
- Kiemelten fontos, hogy mennyire ismerjük a vásárlóinkat – akár a meglévőket, akár a potenciálisakat… Amennyiben vannak hiteles, jól kidolgozott Buyer Personáink úgy nagyságrendekkel könnyebben tudunk olyan új ajánlatokat kidolgozni, amelyek sikeresek lehetnek körükben;
- A megoldás nem a várakozás vagy kivárás, hanem az előre menekülés – ehhez azonban megfelelő tudással, tőkével és mindenek előtt “kurázsival” kell rendelkeznünk, hogy gyorsan tudjunk lépni és reagálni a változásokra.
És hogyan hat a vírus az online marketingre hosszútávon?
Röviden: valószínűleg nagyon pozitívan. Hosszabban:
Olyan új helyzetbe került a világ, amire korábban nemigen volt példa. Ki gondolta volna még pár hónapja is, hogy napok/hetek alatt nullára csökkenhet mind a turisták, mind a belföldi vásárlók száma és az élelmiszerüzleteken és patikákon kívül gyakorlatilag minden fizikai üzlet kiürülhet?
A köztéri hirdetések szinte okafogyottá váltak, a print magazinok eddig sem hasítottak és valószínűleg most még tovább csökkent az eladott példányszámuk. Csak néhány platform maradt “lábon”: az online és a TV/rádió.
A TV hirdetések sokkal kevésbé rugalmasak, mind kreatívgyártás, mind médiafoglalási szempontból. A néhány hete leforgatott reklámfilmek nem biztos, hogy most használhatóak…. Egy ártatlan, “mozdulj ki”, “szárnyalj szabadon”, “légy a társaság központja”, “bulizz bátran” stb. szlogen teljesen más kontextust kap a mostani karanténos időkben, sokszor kontraproduktívvá vagy értelmezhetetlenné válik. Rádióban kicsit rugalmasabb a helyzet, de mivel ezek hallgatottsága nagyrészt az úton lévő autósokból áll, valószínűleg itt sem számíthatunk dübörgő számokra.
Az online hirdetés viszont erősödik. Az emberek otthon ülnek, egész nap az internet előtt. Mivel szinte senki nem mozdul ki, így számos megszokott tevékenységre nem költenek – nincs utazás, mozizás, étterem, kocsma, stb – ami jelentős kiadás megtakarítást jelent. Azok a vásárlói körök, akiket nem érint közvetlenül a válság, nem bocsátották el őket és ugyanúgy dolgoznak, anyagilag nem érintettek. Nekik az egyetlen “szórakozásuk” és pénzköltési lehetőségük (az ABC-n és patikákon kívül, ami annyira nem szórakoztató ugye) a webshop és az online csatorna maradt. Senki nem tudja, hogy meddig húzódik el a mostani helyzet, de valószínűleg inkább néhány hónapról, mint hétről van szó. A mosógép addig is tönkremehet, a tavaszi idő beköszöntével szükség lehet új ruhákra, az állandó otthoni tartózkodáshoz jól jöhet néhány új bútor, lakáskiegészítő vagy épp társasjáték. Nem beszélve a rengeteg bölcsődés-, óvodás- és iskoláskorú gyerekről, akit le kell kötni valahogyan a szülőknek.
Ráadásul egyszer vége lesz, amikor is “kiszabadul” a rengeteg bezárt ember, aki addig kénytelen volt minden vásárlását, utazását, stb. elhalasztani. Ők nagy valószínűséggel ha nem is teljes mértékben, de nagy arányban szeretnék majd “bepótolni” az elmaradt vásárlásokat, utazásokat, szórakozást. A tájékozódás elsőszámú platformja eddig is az internet volt a 65 év alatti korcsoportban és ez a jövőben sem lesz másképp… sőt. Azoknak a cégeknek, akiknek sikerül jól kihasználni azt lehetőséget, hogy most mindenki az interneten lóg és tudnak releváns, hasznos ajánlatokat kínálni a vevőiknek, akár a dinamikus fejlődést is jelentheti a mostani helyzet.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!