TikTok hirdetés – mi fán terem?
A tinik körében nagyon népszerű közösségi médium a TikTok, amelynek sajátossága, hogy 15 másodperces videókban mondhatjuk el történetünket, amely lehet akár vicces vagy épp megdöbbentő. Ha termékünk/szolgáltatásunk célcsoportja a tinédzser korosztály, akkor érdemes megismernünk a TikTok-ban rejlő lehetőségeket két szempontból is: egyrészt mint lehetséges közösségimédia-platform, másrészt mint hirdetési platform.
Mit érdemes tudni a TikTok-ról?
A TikTok közösségi média platformot Alex Zhu és Luyu Yang alkotta meg, jelenleg a ByteDance nevű kínai technológiai cég tulajdona, amely számos tartalmi platform tulajdonosa Kínában és világszerte egyaránt. Ugyanennek a cégnek a tulajdonába került pl. A Musical.ly fantázianevű, kifejezetten zenei karaokee videók közzétételére specializálódott másik közösségi platform, amelynek felhasználóit a TikTok platformba olvasztották be 2017-ben.
A TikTok jelenleg több mint 150 országban rendelkezik aktív felhasználókkal, viszont más közösségi média felületekkel ellentétben kizárólag mobiltelefonos alkalmazáson keresztül használható (iOS, Android), tehát csak mobilos felhasználókat érünk el ezen keresztül.
A TikTok-nak 2019-ben több, mint 500 millió aktív felhasználója van világszerte (DataReportal adat), míg a TikTok mobilalkalmazást 2019-ben, tehát egyetlen év során összesen több mint 1,5 milliárd alkalommal töltötték le az AppStore-ból és a Google Play áruházból. Nagyon sokáig vezette a letöltési statisztikákat több, mint 40 országban, olyan más jelentős közösségi média appokat is megelőzve, mint például a YouTube és a Facebook. A TikTok mobilapp jelenleg 75 nyelven érhető el világszerte.
A TikTok felhasználóinak 41%-a 16 és 24 év közötti, de alapvetően a 13 és 30 év közötti korú felhasználókat érhetjük el hatékonyan ezen a csatornán.
Miben áll a TikTok videóplatform különlegessége?
A TikTok felületére pontosan 15 másodperces kreatív videós tartalmakat lehet feltölteni, de nehogy azt gondoljuk, hogy 15 mp nagyon rövid. Ebbe a hosszba remekül belefér egy timelapse videó.
Ez a platform rávilágít arra, hogy mi mindenre elég 15 másodperc, rendkívül kreatív videós tartalmakat érhetünk el, amelyet számos nagy márka felfedezett már marketing tevékenységének kiterjesztéséhez (pl. Yves Rocher, Amazon Prime, Maybelline, Clean&Clear).
A legnépszerűbb témák havi szinten változnak, illetve részt vehetünk ún. hashtag kihívásokban is (a hashtag-ek a TikTok-on másként működnek, mint a többi online platformon).
2019-től elérhető a TikTok saját hirdetési megoldása, már nem csupán az influenszerek, hanem a márkák és vállalkozások számára is.
Kinek érdemes megjelennie a TikTok-on?
A TikTok-on való megjelenést (videókkal, érdekes, kreatív tartalmakkal) minden olyan cég, termék, szolgáltatás és márka számára ajánljuk, aki el szeretné érni érdekes, szórakoztató és látványos tartalmakkal a fiatalokat, célcsoportot szeretne bővíteni, illetve új potenciális vásárlókat, érdeklődőket szeretne szerezni a fiatalok körében.
A kiemelt 20 piac, amelyeken érdemes megfontolnunk a TikTok használatát (és amelyekben a legnagyobb számú TikTok felhasználó található):
- India – kb. 120 mio felhasználó
- USA – kb. 40 mio felhasználó
- Törökország – kb. 28 mio felhasználó
- Oroszország – kb. 25 mio felhasználó
- Mexikó – kb. 20 mio felhasználó
- Brazília – kb. 18 mio felhasználó
- Pakisztán – kb. 12 mio felhasználó
- Szaud-Arábia: kb. 10 mio felhasználó
- Franciaország: kb. 9 mio felhasználó
- Németország: kb. 9 mio felhasználó.
(2019 októberi adat)
A hagyományos influencer marketing lehetőségei mellett, amihez szintén találhatunk inspirációt a TikTok-on, illetve maga a TikTok Ads is ajánl népszerű influencereket, – üzleti céljainkra szabottan hirdethethetünk. Az FMCG cégektől a fiatalos divatmárkákig, illetve ecommerce-el és egyéb szolgáltatásokkal foglalkozó cégek is jelen vannak ezen a platformon. Természetesen a hirdetési irányelvekre és szabályokra kiemelten érdemes odafigyelni – a kiskorú felhasználók védelme érdekében.
Ezek az ismert márkák már jelen vannak a TikTok-on:
Hogyan hirdethetünk a TikTok-on?
Nem csupán a TikTok-on, hanem jóval több mobilapplikációban hirdethetünk egyszerre, pl.
- Szórakoztatási célt szolgáló appok: TikTok, Vigo Video, Hello, Babe
- Hírek és egyéb tartalmak: TopBuzz, BuzzVideo, News Republic.
A hirdetési fiók és a hirdetési kampányok struktúrája nagyon hasonlít a Facebook hirdetések felépítéséhez.
A hirdetési fiók létrehozása rövid, néhány perces folyamat. A regisztrációnál ki kell választani, hogy üzleti vagy egyéni felhasználói (egyéni vállalkozói) fiókot szeretnénk-e létrehozni.
A TikTok hirdetéseknél is kiemelten fontos, hogy minél ötletesebb és egyedibb vizuális élményt nyújtsunk a felhasználóknak – erre fekvő, álló és négyzetes videó hirdetési formátumokban van lehetőségünk.
A 15 másodperces videók elkészítéséhez számos eszköz áll rendelkezésre:
- Video Creation Kit: meglévő template-ek és saját kreatívok felhasználásával teszi könnyebbé a tartalomkészítést, pl beépített AR filtereket is használhatunk
- Automated Creative Optimization eszköz: hasonló a Google Ads smart display kampányokhoz. Automatikus AB teszteket futtat a rendszer, illetve kiválasztja a legjobban teljesítő hirdetés formátumokat, szövegeket és kreatívokat a kampányon belül. CPA alapon működik, minimum 7 napos tanulási időszakkal.
A TikTok hirdetések eredményméréséhez az ún. TikTok pixelt használhatjuk (amely nagyon hasonló a Facebook pixelhez), ecommerce méréssel és ún. standard eseményekkel (pl. alkalmazás-letöltés, űrlapbeküldés).
Hogyan hozzuk létre első TikTok hirdetési kampányunkat?
A Facebook hirdetésekhez hasonlóan marketing célunk alapján határozhatjuk meg a kampány célját: Elérésekre, Forgalomra, App telepítésekre, Videó megtekintésekre, valamint Konverziókra és Katalógusos értékesítésre is optimalizálhatunk. Ez valamivel kevesebb opció, mint Facebook Ads-ben.
Napi vagy kampány élettartamra szóló hirdetési büdzsét határozhatunk meg, minimum 20 USD összegben hirdetéscsoportonként / nap.
A TikTok hirdetési rendszerében az alábbi licitstratégiák közül választhatunk:
- CPC: csak kattintásokra optimalizál a rendszer; forgalom, alkalmazás telepítés és konverzió célokhoz használható
- oCPC: hasonló a CPA-hoz, mert a legtöbb elérhető értékes konverzióra optimalizál a rendszer, viszont kattintások után fizetünk. Alkalmazás telepítés és konverzió célokhoz választhatjuk.
- CPM: a lehető legtöbb megtekintésre optimalizálunk, kb 10 dollár/ 1000 megtekintés átlagosan. Elérés (béta verzióban van, és csak néhány fiók használhatja jelenleg) és forgalom célhoz használhatjuk.
- CPV: megtekintésekre optimalizálhatunk, viszont ez is csak néhány fiók számára érhető csak el. 2, 6 mp-es videó megtekintésekért vagy view through-ért fizetünk.
Speciális hirdetéselhelyezések érhetőek el a TikTok-on, amelyek röviden:
- Pozíció: For you feed (mi után a felhasználó megnyitja a TikTok appot, a rendszer felajánl neki megnézendő videókat a korábban követett és megnézett videói alapján egy személyre szabott feeden), TopView (legnépszerűbb megtekintett videók), Takeover (appba belépésnél dobja fel egy popupban), In-feed (a felhasználó saját feedjében jelenik meg), Hashtag challenge plus (olyanok mint az instagram shoppable posztok, csak ezek népszerű hashtagekhez kapcsolódnak)
- Formátum: hasonló az Instagram story hirdetésekhez, a videó lejátszása után 9 mp-el jelenik meg a CTA gomb.
Az elérhető hirdetéscélzások:
- Célcsoport: egyedi vagy hasonmás, felhasználói aktivitás (érdeklődés) és webhely forgalom alapján
- Remarketing nincsen a “sima” hirdetőknek:
- Nem a megszokott módon van legalábbis: http://ads.tiktok.com/help/article?aid=664010248817702022
Összegzésképpen
A TikTok izgalmas, új hirdetési platformot jelenhet azon hirdetők számra, akik a 13-30 éves célcsoportban szeretnék növelni elérésüket, illetve kifejezetten a tindézser célcsoportot szeretnék elérni márkaüzenetükkel. Ha a TikTok-on szeretnénk hatékonyan megjelenni, akkor bizony izgalmas, érdekes, látványos 15 mp-es videótartalmakra van szükségünk, amelyek előállítása nem kis feladat.
Ha elegendő kreativitással, vállalkozó szellemmel rendelkezünk, akkor érdemes belevágnunk. Ne felejtsük el, hogy a tinédzser célcsoport merőben más az idősebb fogyasztói csoportoktól. Az ő meggyőzésükhöz fel kell kötnünk a nadrágot és valóban egyedit, izgalmasat és kreatívat kell alkotnunk – természetesen a termékünkhöz, márkánkhoz illeszkedve!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!