Mik a sikeres Google Ads kampányok alapfeltételei egy webshop esetén?
Ahhoz, hogy webshopunk Google Ads hirdetéseivel eredményeket érjünk el, elsőként meg kell határozni a fő célokat. Ezeket fontos lefektetni már a tervezés elején, mivel a különböző fő célok más-más hirdetési megközelítést igényelnek. Fő cél lehet például egy webshop esetén az értékesítési bevétel növelése vagy a megtérülés javítása. Ezen felül fontos megvizsgálni, hogy minden előfeltétel adott-e ahhoz, hogy a Google Ads Shopping- és más kampányok megfelelően tudjanak teljesíteni. Ebben a cikkben megmutatjuk, hogy mik azok az elengedhetetlen feltételek, amik szükségesek ahhoz, hogy a webshopos Google hirdetéseink megfelelően működjenek.
Előzetes felmérés
Mielőtt a webshop hirdetési kampányok felállításra kerülnek, el kell végeznünk az előzetes megfelelőségi vizsgálatot és az előkészítő feladatokat.
Az első előkészítő feladat egy komplex kulcsszókutatás elvégzése, amivel meghatározzuk, hogy a webshopban kínált termékekre vagy termék kategóriákra van-e keresés a Google keresőben. A második kérdés, hogy milyen átlagos CPC-vel (kattintásonkénti költséggel) kell számolnunk? Mekkora a havi, heti keresési volumen a hirdetni kívánt termékekre? Ha ezekre a kérdésekre sikerült választ kapnunk, akkor a következő lépésben a fő versenytársakat érdemes megvizsgálni.
Az online versenytárs-elemzés egy olyan fontos része az előzetes felmérésnek, amely segít feltérképezni, hogy a fő versenytársaink milyen online tevékenységet végeznek, amely alapján meghatározhatjuk a saját csatorna mixünket. A versenytársak online jelenlétének vizsgálata fontos lépés a fő usp-k meghatározásában, valamint az aktuális piaci helyzetünk felmérésében is.
Üzleti célok meghatározása
A fő üzleti célok meghatározása kulcsfontosságú annak érdekében, hogy a tervezett Google Ads kampányok a kitűzött fő üzleti cél teljesülését támogassák, ahhoz illeszkedjenek. Érdemes meghatároznunk a rövid-, közepes- és hosszú távon elérendő fő célokat is. Ennek birtokában lehet a konkrét Google Ads kampánystratégiát, majd a konkrét kampánystruktúrát megtervezni.
A fő üzleti cél pl. az alábbi lehet egy webshop esetén a Google Ads kampányokra vonatkozóan is:
- Profitmaximalizálás (közvetve a megtérülés maximalizálása)
- Bevétel maximalizálás (értékesítési árbevétel növelése)
- Készletkisöprés (elfekvő készletek kiértékesítése a következő szezon beszerzéseinek támogatására)
- Márkaismertség növelése.
Ezeket azért fontos meghatározni, mert merőben más hirdetési stratégiára van szükség a különböző üzleti célok elérésének érdekében.
Miután már tudjuk a fő üzleti célt, az után következik az optimális Google Ads hirdetési büdzsé meghatározása. A havi hirdetési büdzsét a kitűzött, elérendő konkrét célokból javasoljuk levezetni. A másik megközelítés, hogy X Ft áll rendelkezésünkre, ebből szeretnénk a lehető legjobb eredményt elérni.
Mérések és termékfeed
Annak érdekében, hogy a Google Ads hirdetéseink teljesítményét pontosan elemezhessük és a kampányokat optimalizálhassuk, elengedhetetlen a kampányindulás előtt a megfelelő Google Ads konverziómérések beállítása. Ere többféle lehetőség is van, a legegyszerűbb, ha az adott ppc ügynökség Google Tag Manager segítségével beállít mindent, ami szükséges. Ekkor nincsen szükség webfejlesztőre, ellenben azzal, ha a weboldalba direktben szükséges betenni kódokat.
Weboldalunk globális teljesítményének és valamennyi online marketing tevékenységünk eredményeinek objektív vizsgálatához létre kell hozni egy Google Analytics fiókot. Ez lesz az a központi platform, ahova minden weboldallal kapcsolatos adatunk befut és itt tudja az online marketing ügynökség és az ügyfél egyaránt követni az eredményeket a különböző csatornákról. Ha webshopunk van, akkor pedig elengedhetetlen az úgynevezett enhanced ecommerce (más néven továbbfejlesztett e-kereskedelem) mérés használata. Ez részletes adatokat biztosít a termékekről, termékkategóriákról, webshop vásárlásokról és minden egyéb olyan weboldal eseményről, ami egy hatékony online kampány kulcs teljesítmény-mutatója.
Ezen felül fontos ún. dinamikus remarketing címkét is elhelyezni a weboldalban, amivel képesek lesznek a remarketing kampányaink pontosan azt a terméket vagy termékkategóriát megjeleníteni a potenciális vásárlóknak, amelyet korábban megtekintettek, de még nem vásároltak meg. Fontos a remarketing közönségek létrehozása a Google Analytics felületén.
Hatékonyságnövelés céljából érdemes Google Ads címkés mérést is beállítani a webshopban. Ezek a címkék kifejezetten szükségesek bizonyos kampánytípusokhoz, mint például az új Performance Max kampány.
Ahhoz, hogy a kifejezetten webshopok számára ajánlott Google Shopping hirdetéseket tudjunk futtatni, szükségünk lesz egy termékfeedre és egy Google Merchant Center fiókra is. Ez a termékfeed tartalmaz minden olyan információt ami szükséges ahhoz, hogy a termékünk megjelenjen a Google Shopping felületén. Ha a termékfeed alapjaiban megfelelő, akkor már minden rendelkezésünkre áll a Google Ads kampányok felállításához.
Annak eldöntéséhez, hogy érdemes-e webshopos hirdetéseihez ún. Comparision Shopping Service Partnert használni, ajánljuk ezt a blogcikkünket.
Hirdetési célok meghatározása és Google Ads kampányok felállítása
A Google Ads kampányok megtervezéskor fontos a stratégiai átgondoltság. Érdemes a marketing tölcsér – más néven a vásárlási döntési folyamat – alapján gondolkozni és aszerint felépíteni a kampányokat is. Ez a stratégiai megközelítés segíthet abban, hogy a korai érdeklődőktől egészen a vásárláshoz már nagyon közel állókig le tudjuk fedni a teljes vásárlási folyamatot dedikált, a célközönségünket hatékonyan megszólító hirdetésekkel és ezáltal maximaálizáljuk a bevételt/megtérülést a kampányainkkal.
Néhány tippet is adunk arra vonatkozóan, hogy milyen kampánytípusokat érdemes használni a különböző célokra. Ha a márkaismertség-növelés is a céljaik között van, akkor hasznos elindítani egy videó hirdetési kampányt, aminek a célja a minél nagyobb elérés, függetlenül a megtérülésről, vagyis az ezekből érkező azonnali vásárlásoktól. A leghatékonyabb bevétel- és megtérülés-növelő kampányok viszont a Google Shopping- és a Performance Max kampányok.
Eredmények értelmezése
A ppc ügynökségtől kapott kampányriportok célja, hogy azokból érdemi következtetéseket tudjunk levonni és érdemben használjuk tudjuk azt a fontos stratégiai döntések meghozatalához.
Ennek előfeltétele, hogy a valóban releváns teljesítménymutatókat riportálja felénk az ügynökség egy ún. Executive summary mellékelésével együtt, amely tartalmazza, hogy az értékelt időszakban milyen optimalizációs lépések történtek, ezek milyen eredményt hoztak, mi a levonható következtetés és mi a javasolt következő lépés.
Legyünk tisztában azzal, hogy a számok nem hazudnak! A pontosan beállított mérésekből egyértelmű insightokat kapunk mind a Google Ads kampányokra, mind a webshopunk teljesítményére vonatkozóan. Fontos, hogy ne csupán kampányoldalon, de webshop oldalon is javítsuk, fejlesszük a kritikus pontokat az üzleti eredmények maximalizálása érdekében.
A webshop a kampányok központi eleme. A Google Ads kampányaink csak annyira lehetnek sikeresek, amennyire optimális a webshopunk és a termékfeed-ünk!
Összefoglaló
A sikeres Google Ads kampányokhoz számos előfeltételnek kell teljesülnie, ez nincsen másként a webshopok esetén sem. Világos üzleti célokra, reális piaci helyzetértékelésre, megfelelő előkészítésre és tervezésre, szakszerű mérésekre és az üzleti célunkhoz illeszkedő profi kampánystratégiára van szükség a megfelelő eredmények eléréséhez.
Legyünk vele tisztában, hogy a saját oldalunkon is el kell végezni a házi feladatot ahhoz – pl. webshop technikai- és tartalmi fejlesztése, usability- és vásárlási folyamat szempontú javítások – hogy a ppc ügynökség hatékony segítséget tudjon nyújtani nekünk az üzleti céljaink elérésében.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!