Külföldi piacra lépés – hogyan tervezzük meg?
Ha már rendelkezünk egy olyan termékkel, szolgáltatással, amely a hazai piacon sikeres vagy épp jelenleg fejlesztünk egy olyan terméket, szolgáltatást, amelyet kifejezetten nemzetközi piacra szánunk, akkor a külföldi piacra lépés előtt érdemes használnunk azokat a modern – többségében online – tervezőeszközöket, amelyek konkrét adatokkal, insight-okkal tudják támogatni a termékbevezetést a kiválasztott piaconm, sőt a célpiac kiválasztásához is hasznos segítséget nyújtanak.
Ebben a blogcikkünkben azokat a szempontokat és eszközöket mutatjuk be, amelyeket egy stratégiai online marketinggel foglalkozó, erre specializált ügynökségtől megkaphatunk a külpiacra lépés előkészítési fázisában és amelyeket akár házon belül is érdemes használnunk annak érdekében, hogy profin készíthessük elő nemzetközi terjeszkedésünket.
Az online marketing jelentősége a külföldi piacra lépés során
Külpiaci megjelenés tervezésekor a praktikusság okán a hazai cégek nagy arányban terveznek komplex online marketing aktivitást – amely a hagyományos offline marketing csatornákhoz képest jól tervezhető, mérhető és értékelhető -, az online marketing stratégia megalkotásához pedig remek eszközök állnak rendelkezésre.
Az olyan alapvető információk, mint például az adott termék / szolgáltatás esetében az adott célországra jellemző internet-használati szokások, keresési volumen és a hirdetői verseny erőssége vagy éppen a várható keresési hirdetési CPC licit (kattintásonkénti költség) már erős információs alapot ad a tervezéshez, egyben megmutatja számunkra a várható keresletet is.
Külföldi célország internethasználat (Anglia):
Kiindulópont: az adott termék / szolgáltatás
Ha B2B – vagyis más cégeknek kínált – termékről vagy szolgáltatásról van szó, akkor kiemelt jelentősége van a célország gazdasági erejének, összgazdasági indikátorainak és alap gazdasági mutatóinak, illetve a növekedési potenciál tekintetében a gazdaság növekedési indikátorainak.
Amennyiben kifejezetten B2C – vagyis végfelhasználóknak kínált – termékről vagy szolgáltatásról van szó, akkor ez esetben kiemelt jelentősége van a célország lakosságára jellemző jövedelemszintnek, rendelkezésre álló jövedelemnek és az adott célországra jellemző átlagos életszínvonalnak.
A piaci potenciál felméréséhez hasznos segítséget nyújthat a termékünk / szolgáltatásunk szempontjából a releváns online keresési volumen meghatározása.
Ehhez kapcsolódóan például az alábbi adatokat érhetjük el a Google Market Finder, illetve Market Explorer eszközében Angliára vonatkozóan:
Havi keresési volumen adott témában (Anglia)
Főbb gazdasági mutatók és vásárlóerő (Anglia)
B2B termék / szolgáltatás esetében használandó kulcsmutatók
B2B termék vagy szolgáltatás esetében pl. az alábbi kulcsmutatókat érdemes figyelembe vennünk az adott célország relevanciájának értékelésekor:
- Google Ads recommended bid
- Ease of doing business
- GDP – GDP Growth
- Global competitiveness index
- Category interest (adott termékkategóriára jellemző érdeklődés)
- Category interest growth (adott termékkategóriára jellemző érdeklődés-növekedés, YoY)
A fentiek lényegében alapfeltételnek számítanak, viszont a részletesebb megállapításokért mélyebbre kell ásnunk mind gazdasági, mind társadalmi (demográfia, online fogyasztó szokások, jövedelem) szempontok alapján.
Vásárlási szokások (Anglia)
Online marketing csatorna tervezés
A termék-/ szolgáltatás külföldi bevezetéséhez tervezett online marketing aktivitások meghatározásához az adott célország online terének jellemzőit kell figyelembe vennünk:
- adott országban népszerű, a termék szempontjából releváns online közösségi platformok felhasználói bázisa, felhasználói összetétele, relevanciája
- adott országban használt keresőmotorok piaci helyzete, relevanciája (jellemzően Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Yandex, Baidu)
- a termék / szolgáltatás szempontjából releváns, a célcsoport által használt egyéb online platformok relevanciája (pl. LinkedIn, Tiktok, Quora, Twitter, Pinterest stb.)
- Mobilapp- és videóplatform használati szokások (amennyiben ez szintén releváns a termékünk szempontjából).
Google Market Finder és Market Explorer
A Google két modern eszköze hatékonyan tud segíteni a tervezésben, de fontos tudnunk, hogy lehetnek olyan funkciók és eszközök, amelyek a széles közönség számára még nem, csupán egy szűkebb szakemberi kör számára elérhetőek.
Mindkét bemutatott eszköz a potenciális külföldi célpiacok értékeléséhez, elemzéséhez és validálásához nyújt segítséget, emellett hasznos inputokat ad a későbbi online marketing aktivitások megtervezéséhez is. A kiszemelt célpiacokat pl. az alábbi szempontok szerint elemezhetjük:
Potenciális külföldi célpiacok értékelése
Az általános jellegű, országspecifikus alapinformációk beszerzéséhez azonban számos másik eszköz is rendelkezésünkre áll, a teljesség igénye nélkül ilyen pl. a Consumer Barometer és a Google Trends is.
Összegzésképpen
Ha külföldi piacra szeretnénk lépni, ezt megtervezhetjük házon belül vagy kérhetjük egy nemzetközi tervezésben járatos, erre specializált marketing ügynökség segítségét is.
Magyarországon két olyan Google Premier Partner online marketing ügynökség van jelenleg, akit a Google “international growth partner”-ként tart számon, ezek közül az egyik a WebMa. Erről itt adtunk hírt korábban.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!