Mobilalkalmazások – trendek, prognózisok
A mobilappok mára mindennapi életünk részeivé váltak, gondoljunk csak egy egyszerű lépésszámláló- vagy fitnesszappra, de akár a mobilbankoláshoz használt akalmazásaikra. A 2020-as, de a 2021-es évet is alapjaiban meghatározó pandémia hatása a webshopok mellett a mobilalkalmazások használatát is felpörgette. Ebben a blogcikkünkben a mobilapplikációkkal kapcsolatos friss trendeket, prognózisokat szeretnénk bemutatni.
Mi várható 2021-ben a mobilapplikációk terén?
2020 a világon mindenhol egyedülálló év volt, amit sajnos senkinek nem is kell részletezni. Az App Annie Intelligence kutatásából kiderült, hogy 2020 harmadik negyedévében a mobiltelefont felhasználók az előző év azonos időszakához képest 25%-kal több időt töltöttek a mobiltelefonjukon, ebből világszinten havonta 180 billió órát különböző mobilappokban. Ugyanebből a kutatásból kiderült, hogy különösen nagy forgalomnövekedésen mentek keresztül az ételkiszállító appok, a mobilos játékok, az online edukációs- vagy akár kényelmi termékeket forgalmazó mobilappok. Ha jobban belegondolunk, ez nem csoda, mivel az emberek a járvány hatására szívesebben vásároltak online, illetve szabadidejük jelentős részét töltötték el mobiltelefonon az online térben (a kijárási korlátozások miatt is, amely az egyéb szabadidős tevékenységekben akadályozta őket). Az idősebb célcsoport is sokkal hangsúlyosabban fordult az online tér felé (ők az ún. silver surfer célcsoport).
A mobiltelefonos időtöltés a személyes jólét céljainak szolgálatába állt, pl. online meditáció, online kapcsolattartás, online jógaórák formájában, szintén a koronavírus-járvány folyományai miatt.
A Think With Google egy cikkében 2020 decemberében azt prognosztizálják, hogy a fogyasztók viselkedése már soha nem lesz olyan, mint a járvány előtti időszakban. Az emberek hajlandósága az online vásárlásra egyre nő, valamint a felhasználói elvárások is a jó felhasználói élmény tekintetében (mobilos webshop használhatósága, vásárlási folyamat végigvihetősége), ezt figyelembe kell venniük az online kereskedelem szereplőinek, ha tartani akarják a lépést a piac fejlődésével és tovább akarnak növekedni 2021-ben is.
Ennek egy lehetséges formája, hogy az online kereskedők mobilapplikációkat fejlesztenek, amelyen keresztül sokkal nagyobb elköteleződést érhetnek el, nem utolsósorban pedig push üzenetekkel is elérhetik direktben a felhasználókat. Ezáltal, akik letöltik például egy élelmiszerlánc applikációját, szívesebben fognak az applikáción keresztül rendelni, mint más élelmiszerláncok weboldaláról. Egy kutatás alapján a mobilapplikációt használók háromszor több időt töltenek el az applikációkban, mint mások, akik egyszerűen csak mobiltelefonról böngésznek weboldalakat. Ha ez a trend folytatódik 2021-ben is, akkor elengedhetetlen lesz, hogy a cégek nagyobb figyelmet fordítsanak arra, hogy a weboldaluk nem csak tökéletesen mobilbarát legyen, hanem gondolkodjanak mobilhirdetésekben és esetleg mobilapplikáció fejlesztésben is.
Mikor gondolkodjunk mobilapplikációban?
Akkor érdemes mobilalkalmazást fejlesztenünk, ha visszatérő vásárlókat szeretnénk (egy olyan termékkínálattal, amelyet időről időre újra megvásárolhatnak a korábbi vásárlóink) vagy olyan egyedülálló szolgáltatást vagy közösségi élményt tudunk nyújtani a mobilalkalmazásunkban, amelyhez időről időre vissza szeretnének térni a felhasználók.
Kerüljük az ún. egyszer használatos mobilappok fejlesztését! Erre a célra tökéletes egy mobileszközre optimalizált ún. webes alkalmazás.
Az Adidas válasza a mobilhasználat növekedésére a járvány idején
Scott Dunlap, az Adidas Mobile alelnöke, egyben a Runtastic sport applikációval foglalkozó részleg vezérigazgatója felismerte, hogy egy stratégiailag átgondolt mobilapplikációnak kiváló márkaérték-növelő ereje tud lenni.
Az Adidas a márkához kapcsolódó mobilappal amellett, hogy növelte a márkaismertségét és a lojális vásárlóinak táborát, betekintést nyert a legértékesebb vásárlóinak szokásaiba is.
Az Adidas felismerte, hogy a világjárvány idején egyre több felhasználó már nem csak böngészik vagy vásárol valamit a mobiltelefonján, hanem szívesen csatlakozik közösségekhez valamilyen saját- vagy közös cél elérése érdekében.
A cég stratégia céljául tűzte ki a mobilapplikációk fejlesztését azzal a céllal, hogy növeljék az lojális ügyfeleik táborát.
A világjárvány alatt bevezetett lezárások hatására az Adidas mobilalkalmazásának letöltésszáma drasztikusan megnőtt. Erre a tendenciára válaszolva kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a felhasználóknak valóban személyes élményt nyújtson az applikáció. Ebből kifolyólag különböző online eseményeket és kihívásokat hoztak létre és hirdettek meg, arról nem is beszélve, hogy több száz ingyenesen elérhető online edzésprogramot is publikáltak.
A mobilapplikációba fektetett idő és energia meghozta a gyümölcsét, mivel a márka 60 éve nem látott márkaérték-növekedést ért el. Az Adidas három fontos tanulságot fogalmazott meg:
1. Kínáljunk lehetőséget a társadalmi felelősségvállalásra, amihez csatlakozhatnak a felhasználók
A cég felismerte, hogy a felhasználóknak nem csak arra van szükségük, hogy fittek maradjanak, hanem arra is, hogy egy motiváló közösséghez tartozhassanak egy jó ügy érdekében.
Ezért az Adidas egy úgynevezett “Hometeam Hero Challenge-et” hirdetett, amellyel minden egyes elvégzett perc edzésmunka után 1 dollárt adományoztak az Egészségügyi Világszervezet egészségügyi dolgozóinak, illetve a pandémia ellen harcoló kutatóknak. A Runtastic applikáció kereslete az előző év azonos időszakához képest 240%-ot növekedett, egy kiugró napon pedig akár 600%-ot is. Egy hét elteltével 1 millió dollárt tudtak adományozni az egészségügyi dolgozóknak.
2. Kínáljunk személyre szabott jutalmat
Ahhoz, hogy sikeres legyen egy cég, pénzt és időt kell fektetnie abba, hogy megismerje a legjobb ügyfeleit és megtudja, nekik mire van pontosan szükségük. A felhasználók szokásai rohamosan változnak, így a világjárvány kitörése már csak a hab volt a tortán. Az Adidas ezt már a járvány előtt felismerte, így a járvány alatt kapóra jött számára, hogy virtuális eseményekbe, kihívásokba, valamint személyre szabott bolti szolgáltatásokba fektetett. A felmérés során kiderült, hogy a saját prémium ügyfeleiknek arra van szükségük, hogy zökkenőmentes és felhasználóbarát legyen az applikáció – itt fontos hozzátenni, hogy ez igaz a reszponzív weboldalra is!
3. Kövessük az új trendeket
Az e-kereskedelem napról napra folyamatos változáson megy keresztül. Az emberek egyik fő prioritása, hogy lehetőleg azonnal, egyszerűen és érintkezésmentesen vásárolhassanak. A mobilapplikációk erre kiváló megoldást nyújtanak, akár pár kattintással lehet megnézni az adott webshop termékeinek kinézetét, méretét, tulajdonságait, esetleg értékelését. Nem utolsó sorban pedig a mobilapplikációba lépve azonnal értesülhetünk az elérhető kedvezményekről is. A termékek megtekintésénél ma már egyre gyakoribb, hogy a virtuális valóság segítségével forgathatjuk a terméket, mintha a kezünkbe tartanánk, vagy akár egy napszemüveget fel is próbálhatunk virtuálisan.
Az Adidas sikere abban rejlett, hogy a vezetők felismerték, hogy a mobilapplikációk fejlesztése folyamatos munkát igényel, amely nem csak applikációfejlesztést jelent, hanem személyre szabott tartalom elkészítését is. Így a Runtastic applikációt nem csak technikailag fejlesztették, hanem folyamatosan monitorozták azt, hogyan tudják a fogyasztók változó igényeit kiszolgálni a lehető legmagasabb ügyfél elégedettség elérése érdekében.
Összefoglalásképpen
A fogyasztók igényei és szokásai folyamatosan változnak, igényei pedig nőnek, amelyekhez mindenképpen alkalmazkodnia kell a cégünknek ahhoz, ha továbbra is sikeresek szeretnék lenni a piacon. 2021 egyik kiemelt kérdése a mobilalkalmazások fejlesztése és az alkalmazáskampányok Google Ads-ben vagy Facebookon. Ennek egy jó példája az Adidas Runtastic applikációja, amelynél a vezetők kiemelt figyelmet fordítottak és fordítanak a mai napig is arra, hogy megismerjék a lojális ügyfeleik szokásait és igényeit, amelyeket folyamatosan – a lehetőségekhez mérten – beépítenek az alkalmazásba.
A járvány miatt különös napokat élünk, ami komoly kihívást jelent minden piaci szereplő számára. Ha alaposan feltérképezzük mire van szüksége a célcsoportunknak és megpróbálunk alkalmazkodni a piaci trendekhez, akkor lépést tudunk tartani a változó fogyasztói igényekkel. Előfordulhat, hogy egy saját mobilapplikáció fejlesztésére nincs lehetőségünk humán- és anyagi kapacitás hiányában, vagy esetleg a termékünk/ szolgáltatásunk nem igényel mobilapplikációt, viszont az nem kérdés, hogy manapság egy weboldal már mindenképpen legyen mobilra optimalizált, felhasználóbarát és lehetőség szerint kínáljon olyan tartalmakat a felhasználóknak, amelyeken keresztül felépíthetjük a megfelelő kapcsolatot a célközönségünkkel.
Mobilra fel!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Források:
http://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/consumer-insights/consumer-trends/mobile-casual-gaming-trends/
http://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/consumer-insights/consumer-trends/digital-marketing-trends-predictions/
http://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-apac/marketing-strategies/
app-and-mobile/marketing-gaming-app-new-research-shares-creative-elements-drive-installs/
http://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-data/
http://support.google.com/google-ads/answer/6310747?hl=en&ref_topic=3121770
http://support.google.com/google-ads/answer/6373216?hl=hu&ref_topic=3121772
http://support.google.com/google-ads/answer/1722057
http://support.google.com/google-ads/thread/1505372?hl=en#U510816
http://support.google.com/google-ads/answer/2472719?visit_id=637495871879160766-443057447&rd=1
http://support.google.com/google-ads/answer/6167155
http://www.webma.hu/Online_marketing_oktatoanyagok/Google_mobil_hirdetesi_megoldasok/Mobil_hirdetesek_tipusai.htm
http://support.google.com/google-ads/answer/1722057?hl=hu
http://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/marketing-strategies/app-and-mobile/retail-app-growth-tips/
http://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/marketing-strategies/app-and-mobile/coronavirus-app-experience-strategy-/
http://www.appannie.com/en/insights/market-data/mobile-app-usage-surged-in-q3-2020
http://www.webma.hu/Online_marketing_oktatoanyagok/Google_mobil_hirdetesi_megoldasok/Mobil_hirdetesek_tipusai.html
http://www.webma.hu/Online_marketing_oktatoanyagok/
Google_mobil_hirdetesi_megoldasok/Click_to_call_-_Mobil_hirdetes_weboldal_nelkul.html
http://www.runtastic.com/