2021. április 29., csütörtök

Google Analytics 4 (GA4)- a jövő webanalitikája

2020 októberében megjelent a Google Analytics 4, amellyel úgy szembesülhettünk, hogy egy új Google Analytics fiók létrehozásakor már automatikusan GA4-es tulajdont szeretett volna létrehozni számunkra a Google.

Pontosan miben más a GA4 a korábbi Universal Analyticstől és mit nyerhetünk vele, ha elvégezzük a GA4 mérési beállításokat?

Egyáltalán, azonnal rohanjunk létrehozni a GA4-et vagy van még időnk a felkészülésre?

Ezekre a kérdésekre keressük a választ ebben a blogcikkünkben.

Mi az a Google Analytics 4?

A GA4 a korábbi Google Analytics web- és mobilalkalmazás analitikai rendszer legújabb verziója, amely a GA3-at (más néven Universal Analytics-et) követi a sorban, illetve amit még fontos tudni róla, hogy tulajdonképpen a korábbi “web+app” Analytics tulajdon bétából kikerült verziója.

Forrás: https://ken-williams.com/guide/what-is-google-analytics-4/

Az Universal Analytics 2013-ban jelent meg. A legfontosabb dolog, hogy a felhasználók online viselkedési folyamata az évek során egyre komplexebbé, fragmentáltabbá vált és ezzel együtt az ún. konverziós útvonal is (az a folyamat, amely az információkereséstől elindulva a vásárlásig tart). Ezen komplex útvonal lekövetésére a GA3 rendszere csak korlátozottan volt alkalmas (az ún. attribúciós modellek és modell összehasonlító eszköz megjelenése ellenére is).

A GA4 a korábbi Universal Analytics-től eltérően nem oldalmegtekintéseket, hanem a weboldalon vagy mobilappban végrehajtott eseményeket mér, így kifejezetten a weboldalon vagy mobilalkalmazásokban megvalósuló interakciókra koncentrál (pl. fájl letöltések).

Forrás: https://ken-williams.com/guide/overview/differences-between-traditional-google-analytics-and-google-analytics-4/

A korábbi oldal- vagy képernyőmegtekintéseken alapuló mérés számos problémát okozott a nem tradicionális weboldalak (pl. one-page-web-application) és a mobilalkalmazások esetében. Könnyen érthető a mérési koncepció hiányossága, ha arra gondolunk, hogy pl. a kedvenc fitnesszapplikációnk használatánál tényleg minden oldalbetöltődés jelentőséggel bír és helyette nem inkább a használt funkciókra, a mobilalkalmazással történő interakciókra kellene koncentrálnunk?

Váltsak azonnal Google Analytics 4-re?

Erre a kérdésre nagyon összetett a válasz és a puszta technikai információk mellett az üzleti koncepciónk, üzleti folyamataink komplex elemzésére, értelmezésére van szükség.

Fontos tudni, hogy a GA4 mérések még korántsem teljes körűek, jópár hasznos funkció még jelenleg is hiányzik a rendszerből (pl. nézetek, dinamikus remarketing, Google Search Console integráció, utm paraméterezésnél a term és content paraméter stb.). Ezek megjelenéséig fokozott figyelemmel érdemes használnunk a GA4-et és érdemes megőriznünk a GA3 méréseket is.

Az alapszintű mérések (eseménymérések, konverziómérések, remarketing listák) teljes körűen használhatóak GA4-ben már most is, ezért érdemes elkezdenünk az adatgyűjtést annak érdekében, hogy mire teljes funkcionalitású lesz a GA4, addigra minden rendelkezésre álljon. Amennyiben teljesen új weboldalt hozunk létre és ehhez új Google Analytics tulajdon készül, egyelőre szintén érdemes mind a GA3, mind a GA4 méréseket beállítanunk.

Adatfolyamok GA4-ben

Egy érdekes újdonság, amivel találkozhatunk GA4-ben az az adatfolyamok kérdése. Az Universal Analytics-nél alapvetően tulajdonokba és nézetekbe tudtuk rendezni a weboldalainkat, a GA4-ben viszont nincsenek nézetek és csupán egy tulajdonba tudjuk szervezni akár több weboldalunkat és mobilappunkat is (ún. crossdomain mérés esetén).

Az adatfolyamok beállítása az Adminisztráció szekcióban történik.

Eseménymérések GA4-ben

Ahogy fentebb már említettük, a GA4 alapvetően eseményméréseket kezel, a beállított eseményméréseinkből pedig szó szerint egy kattintással készíthetünk konverziómérést (GA3-ban ezek még cél, illetve célteljesülés névre hallgattak).

A GA4 eseménymérésekről azt érdemes tudni, hogy a GA3-ban használt eseményparaméterek (kategória, művelet, címke, érték) helyett GA4-ben eseménynevek vannak, de lehetőség van további paraméterek (pl. érték) megadására is.

Ami még nagyon fontos, hogy a GA4 többféle eseménytípust kezel:

  • Automatikusan gyűjtött események (a GA4 automatikusan méri ezeket, pl. first_visit, session_start, user_engagement).
  • Enhanced mérési események: Ezeket az Adminisztráció szekcióban az adatfolyamok fülön lehet bekapcsolni, ha ezeket is mérni szeretnénk (pageview, scroll, outbound link click, site search, video engagement, file download) - figyelem, a scrolling alatt a legalább 90%-os legörgetéseket méri a GA4.
  • Javasolt események: több kategóriára vonatkozóan elérhető a javasolt események listája, pl. generikus, retail/ecommerce, jobs-education-real estate, travel, games.
  • Egyedi események: szinte bármilyen esetményt létrehozhatunk.

Érdemes tudnunk, hogy a GA4-es eseménymérések használatakor azt tartsuk szem előtt, hogy elsősorban az automatikus eseményeket használjuk, másodsorban az enhanced eseményeket, ha ezek között nem találjuk a megfelelőt, akkor nyúljunk csak a javasolt eseményekhez és ha ott sem találunk megfelelőt, csak végső sorban használjunk egyedi eseményeket!

A GA4 abban is új, hogy amíg a GA3, vagyis az Universal Analytics egy munkamenet során csupán egy konverziós eseményt mért be, addig a GA4 több konverzió teljesülése esetén valamennyit beméri. Extra beállításokra van szükség, ha szeretnénk megtartani a GA3-ból megszokott egy munkamenet - egy célteljesülés modellt.

Egyéb beállítások GA4-ben

Az Universal Analytics-hez hasonlóan cross-domain mérés (viszont a korábban megszokott domain kijelzés nélkül), illetve a belső- és fejlesztői forgalom kiszűrése is beállítható a GA4-ben.

A GA3-hoz hasonlóan van ecommerce mérés (azonban dinamikus remarketing funkció jelenleg még nincsen) és beállíthatóak ún. funnel riportok is.

A költségadat importra egyelőre még szintén nincsen lehetőség GA4-ben.

GA4 integráció más platformokkal

A GA4-ből egyelőre hiányzik a Google Search Console, Google Optimize és Google Marketing Platform összekötési lehetőség, így egyelőre elég korlátozottak az integrációs lehetőségek.

GA4 demo account-ok

Az Universal Analytics-hez hasonlóan a Google A GA4 felfedezéséhez is rendelkezésre bocsátott ún. Demo fiókokat, amelyek segítségével áttekinthetjük ezt a felületet.

GA4 - Flood-It! - mobilappos fiók
https://analytics.google.com/analytics/web/?utm_source=demoaccount&utm_medium=demoaccount&utm_campaign=demoaccount#/m/p153293282/events/overview?params=_u..nav%3Dgames-reporting%26_r..layout.pageNumber%3D0%26_u..pageSize%3D25

GA4 - Google Merchandize Store - Ecommerce fiók
https://analytics.google.com/analytics/web/?utm_source=demoaccount&utm_medium=demoaccount&utm_campaign=demoaccount#/m/p213025502/events/overview?params=_u..nav%3Ddefault%26_r..layout.pageNumber%3D0

Összefoglalásképpen

Röviden összefoglalva lassanként érdemes elkezdenünk a GA4 méréseink beállítását annak ellenére, hogy még nem minden korábbi funkció elérhető a GA4 felületén. Az alapkód elhelyezése és az alap eseménymérések beállítása időszerű, hogy az adatgyűjtés megkezdődjön, illetve a közönséglistáinkat is érdemes létrehoznunk a későbbi használathoz.

Tanulmányozzuk és ismerjük meg az új felületet, barátkozzunk vele, mert minden bizonnyal a teljes funkcionalitás kialakítását követően ez fogja felváltani majd a korábbi Universal Analytics rendszerét.

Azonban korai lenne még eldobni a korábbi méréseinket és kizárólag csak a GA4-re hagyatkozni.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Források:
https://support.google.com/analytics/answer/9271407?hl=hu
https://ken-williams.com/guide/overview/differences-between-traditional-google-analytics-and-google-analytics-4/
https://cxl.com/blog/ga4/
https://www.datadrivenu.com/understanding-data-streams-google-analytics-4/
https://www.analyticsmania.com/post/how-to-track-events-with-google-analytics-4-and-google-tag-manager/
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/events#custom_events
https://www.datadrivenu.com/google-analytics-4-roadmap/

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés