Google Analytics 4 (GA4)- a jövő webanalitikája
2020 októberében megjelent a Google Analytics 4, amellyel úgy szembesülhetünk, hogy egy új Google Analytics fiók létrehozásakor már automatikusan GA4-es tulajdont szeretne létrehozni számunkra a Google.
Pontosan miben más a GA4 a korábbi Universal Analyticstől és mit nyerhetünk vele, ha elvégezzük a GA4 mérési beállításokat?
Egyáltalán, azonnal rohanjunk létrehozni a GA4-et vagy van még időnk a felkészülésre? Eláruljuk, hogy nincsen, mert 2023.07.01-én az Universal Analyitcs-ben (becenevén GA3-ban) megszűnik a további adatgyűjtés, onnantól már csak a GA4 fog rendelkezésre állni.
Mi az a Google Analytics 4?
A GA4 a korábbi Google Analytics web- és mobilalkalmazás analitikai rendszer legújabb verziója, amely a GA3-at (más néven Universal Analytics-et) követi a sorban, illetve amit még fontos tudni róla, hogy tulajdonképpen a korábbi “web+app” Analytics tulajdon bétából kikerült verziója.
Figyelem: az Universal Analytics-ben mért adatainkat nem lehetséges GA4-be „beimportálni”, ez egy teljesen új analitikai rendszer, merőben más működéssel, amelynek a méréseit nulláról tudjuk elindítani a meglévő Universal Analytics mérések mellett, ún. párhuzamos nyomonkövetéssel, vagyis a GA3 megszűnéséig mindkét analitikai rendszerben meg tudjuk tekinteni a weboldalunkra vonatkozó statisztikákat.
Az Universal Analytics 2013-ban jelent meg. A legfontosabb dolog, hogy a felhasználók online viselkedési folyamata az évek során egyre komplexebbé, fragmentáltabbá vált és ezzel együtt az ún. konverziós útvonal is (az a folyamat, amely az információkereséstől elindulva a vásárlásig tart). Ezen komplex útvonal lekövetésére a GA3 rendszere csak korlátozottan volt alkalmas (az ún. attribúciós modellek és modell összehasonlító eszköz megjelenése ellenére is).
A GA4 a korábbi Universal Analytics-től eltérően nem oldalmegtekintéseket, hanem a weboldalon vagy mobilappban végrehajtott eseményeket mér, így kifejezetten a weboldalon vagy mobilalkalmazásokban megvalósuló interakciókra koncentrál (pl. fájl letöltések).
A korábbi oldal- vagy képernyőmegtekintéseken alapuló mérés számos problémát okozott a nem tradicionális weboldalak (pl. one-page-web-application) és a mobilalkalmazások esetében. Könnyen érthető a mérési koncepció hiányossága, ha arra gondolunk, hogy pl. a kedvenc fitnesszapplikációnk használatánál tényleg minden oldalbetöltődés jelentőséggel bír és helyette nem inkább a használt funkciókra, a mobilalkalmazással történő interakciókra kellene koncentrálnunk?
Váltsak azonnal Google Analytics 4-re?
Erre a kérdésre nagyon összetett a válasz és a puszta technikai információk mellett az üzleti koncepciónk, üzleti folyamataink komplex elemzésére, értelmezésére van szükség.
Ami azonban fontos: annak érdekében, hogy 2023.07.01-én, amikor a Google által kivezetésre kerül az Universal Analytics már elegendő historikus adattal rendelkezzünk a későbbi elemzésekhez, mihamarabb érdemes felállítanunk a GA4 méréseinket – ha még nem tettük!
A GA4 mérések még korántsem teljes körűek jelenleg sem, jópár hasznos funkció még mindig hiányzik a rendszerből, azonban a bevezetés óta eltelt időben a Google folyamatosan hozta ki az újabb és újabb funkciókat, mint pl.
- utm paraméterezés
- eseményekkel automatikusan gyűjtött paraméterek bevezetése
- Google Search Console összekötés
- Google Ads fiók összekötés
- Hivatkozókizárások
- Dinamikus remarketing webshopok számára
- Roll-up riporting, sub-property riporting
- Kampány timeout beállítás
- Google Optimize integráció
Az alapszintű mérések (eseménymérések, konverziómérések, remarketing listák, e-commerce mérések) teljes körűen használhatóak GA4-ben már most is, ezért érdemes elkezdenünk az adatgyűjtést annak érdekében, hogy mire teljes funkcionalitású lesz a GA4, addigra minden rendelkezésre álljon. Amennyiben teljesen új weboldalt hozunk létre és ehhez új Google Analytics tulajdon készül, érdemes GA4 méréseket beállítanunk.
Az Universal Analytics-ben annak mérési korlátozottsága miatt egyre több mérési hiányosság, bugt jelenik meg (pl. a real-time riport bug), amelyet a Google már nem fog javítani, mivel a hivatalos jelzés szerint már teljes mértékben a GA4 továbbfejlesztésére koncentrál a szakembereivel. „Source of truth”-ként a Google jelenleg már a GA4 használatát javasolja.
Adatfolyamok GA4-ben
Egy érdekes újdonság, amivel találkozhatunk GA4-ben az az adatfolyamok kérdése. Az Universal Analytics-nél alapvetően tulajdonokba és nézetekbe tudtuk rendezni a weboldalainkat, a GA4-ben viszont nincsenek nézetek és csupán egy tulajdonba tudjuk szervezni akár több weboldalunkat és mobilappunkat is (ún. crossdomain mérés esetén valamennyi weboldalunkat egy adatfolyamban kell elhelyeznünk).
Az adatfolyamok beállítása az Adminisztráció szekcióban történik.
Eseménymérések GA4-ben
Ahogy fentebb már említettük, a GA4 alapvetően eseményeklen keresztül méri a weboldalunkon végrehajtott interakciókat (a GA3-ban megszokott munkameneten alapuló statisztikák helyett), a beállított eseményméréseinkből pedig szó szerint egy kattintással készíthetünk konverziómérést (GA3-ban ezek még cél, illetve célteljesülés névre hallgattak).
A Google Analytics 4 nagy újítása, hogy a retrospektív (múltra vonatkozó) analiltika mellett bevezeti a mesterséges intelligencián alapuló ún. prediktív metrikákat is (előrejelzést is adt).
A GA4 eseménymérésekről azt érdemes tudni, hogy a GA3-ban használt eseményparaméterek (kategória, művelet, címke, érték) helyett GA4-ben eseménynevek vannak, de lehetőség van további paraméterek (pl. érték) megadására is.
Ami még nagyon fontos, hogy a GA4 többféle eseménytípust kezel:
- Automatikusan gyűjtött események (a GA4 automatikusan méri ezeket, pl. first_visit, session_start, user_engagement).
- Enhanced mérési események: Ezeket az Adminisztráció szekcióban az adatfolyamok fülön lehet bekapcsolni, ha ezeket is mérni szeretnénk (pageview, scroll, outbound link click, site search, video engagement, file download) – figyelem, a scrolling alatt a legalább 90%-os legörgetéseket méri a GA4.
- Javasolt események: több kategóriára vonatkozóan elérhető a javasolt események listája, pl. generikus, retail/ecommerce, jobs-education-real estate, travel, games.
- Egyedi események: szinte bármilyen esetményt létrehozhatunk.
Érdemes tudnunk, hogy a GA4-es eseménymérések használatakor azt tartsuk szem előtt, hogy elsősorban az automatikus eseményeket használjuk, másodsorban az enhanced eseményeket, ha ezek között nem találjuk a megfelelőt, akkor nyúljunk csak a javasolt eseményekhez és ha ott sem találunk megfelelőt, csak végső sorban használjunk egyedi eseményeket!
A GA4 abban is új, hogy amíg a GA3, vagyis az Universal Analytics egy munkamenet során csupán egy konverziós eseményt mért be, addig a GA4 több konverzió teljesülése esetén valamennyit beméri. Extra beállításokra van szükség, ha szeretnénk megtartani a GA3-ból megszokott egy munkamenet – egy célteljesülés modellt.
A GA4-re történő átállással el kell búcsúznunk számos megszokott metrikától, mint pl. a visszafordulási arány (bounce rate), viszont számos új mutatóval is megismerkedhetünk, mint pl.
- average engagement time (átlagos elköteleződési idő)
- engaged sessions (elköteleződött munkamenetek)
- engagement time (elköteleződési idő, amely a munkamenet időtartamát váltotta fel)
- engagement rate (elköteleződési ráta, a korábbi bounce rate metrika helyett)
- engaged sessions per user (elköteleződött munkamenetek felhasználónként)
- purchase probabaility (vásárlási valószínűség)
- churn probability (lemorzsólódási valószínűség)
- revenue prediction (bevétel előrejelzés)
- session start (megkezdett munkamenet, amely a GA3-as munkamenetek száma metrikát váltotta fel)
Egyéb beállítások GA4-ben
Az Universal Analytics-hez hasonlóan cross-domain mérés (viszont a korábban megszokott domain kijelzés nélkül, az azzal egyenértékű hostname riport oszlop használatával), illetve a belső- és fejlesztői forgalom kiszűrése is beállítható a GA4-ben.
A GA3-hoz hasonlóan van e-commerce mérés (azonban dinamikus remarketing funkció jelenleg még nincsen) és beállíthatóak ún. egyedi funnel riportok is.
A költségadat importra már szintén van lehetőség a GA4-ben.
GA4 integráció más platformokkal
A GA4 jelenleg már rendelkezik Google Search Console, Google Ads, Google Optimize és Google Marketing Platform összekötési lehetőséggel is.
GA4 demo account-ok
Az Universal Analytics-hez hasonlóan a Google A GA4 felfedezéséhez is rendelkezésre bocsátott ún. Demo fiókokat, amelyek segítségével áttekinthetjük ezt a felületet.
GA4 – Flood-It! – mobilappos fiók
http://analytics.google.com/analytics/web/?utm_source=demoaccount&utm_medium=demoaccount&utm_campaign=demoaccount#/m/p153293282/events/overview?params=_u..nav%3Dgames-reporting%26_r..layout.pageNumber%3D0%26_u..pageSize%3D25
GA4 – Google Merchandize Store – Ecommerce fiók
http://analytics.google.com/analytics/web/?utm_source=demoaccount&utm_medium=demoaccount&utm_campaign=demoaccount#/m/p213025502/events/overview?params=_u..nav%3Ddefault%26_r..layout.pageNumber%3D0
Összefoglalásképpen
Röviden összefoglalva lassanként érdemes elkezdenünk a GA4 méréseink beállítását annak ellenére, hogy még nem minden korábbi funkció elérhető a GA4 felületén. Az alapkód elhelyezése és az alap eseménymérések beállítása időszerű, hogy az adatgyűjtés megkezdődjön, illetve a közönséglistáinkat is érdemes létrehoznunk a későbbi használathoz.
Tanulmányozzuk és ismerjük meg az új felületet, barátkozzunk vele, mert minden bizonnyal a teljes funkcionalitás kialakítását követően ez fogja felváltani majd a korábbi Universal Analytics rendszerét.
Azonban korai lenne még eldobni a korábbi méréseinket és kizárólag csak a GA4-re hagyatkozni.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Források:
http://support.google.com/analytics/answer/9271407?hl=hu
http://ken-williams.com/guide/overview/differences-between-traditional-google-analytics-and-google-analytics-4/
http://cxl.com/blog/ga4/
http://www.datadrivenu.com/understanding-data-streams-google-analytics-4/
http://www.analyticsmania.com/post/how-to-track-events-with-google-analytics-4-and-google-tag-manager/
http://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/events#custom_events
http://www.datadrivenu.com/google-analytics-4-roadmap/
https://www.adverity.com/blog/what-is-google-analytics-4-and-why-is-it-replacing-ua