Mi az a weboldal A/B tesztelés és miért lehet hasznos vállalkozásunk számára? 1.rész
A weboldal A/B tesztelés gyakran az UX tervezési folyamatának nagyon fontos része, amely egyedülálló betekintést nyújt abba, hogy a tervezés változásai várhatóan hogyan befolyásolják a felhasználói viselkedést. Ezen adatok birtokában optimalizálhatja az UX tervezés hatékonyságát, és áthidalhatja az esetleges szakadékokat az üzleti célok és az UX között.
Ebben a blogcikkünkben összefoglaljuk azt, hogy mi is valójában az A/B tesztelés és mire tudjuk használni, milyen elemeket tudunk tesztelni a weboldalunkon, mi a folyamata, milyen hibákat ne kövessünk el és milyen eredményeket tudunk leszűrni a tesztelésből.
Mi is valójában az A/B tesztelés?
Az A/B tesztelés (más néven osztott tesztelés) egy olyan folyamat, amelynek során egyazon weboldal két változatát mutatják be egyszerre a webhely különböző látogatói szegmenseinek és összehasonlítják, melyik változat eredményez több konverziót (eredményt).
Az online világban a webhely látogatóinak száma megegyezik azon lehetőségek számával, amelyekkel üzleti tevékenységét bővítheti új ügyfelek megszerzésével és kapcsolatok építésével. A konverziós folyamat hatékonysága dönti el, hogy webhelye értékes forgalmat generál-e, vagyis olyan látogatók érkeznek-e oda akikből érdeklődő (lead) vagy vásárló lesz.
A vállalkozások célja jellemezőben, hogy a weboldal látogatók lépéseket megtegyenek (más néven egy konverziót végezzenek el) a weboldalukon és azt az arányt, amellyel a webhely ezt képes elérni, „konverziós aránynak” nevezik. Minél jobban optimalizálják a konverziós folyamatot, annál magasabb lesz a konverziós arány. A digitális marketing egyik legfontosabb eszköze a webhely felhasználói folyamatának optimalizálására az A/B tesztelés.
Az A/B tesztelés során általában a több konverziót (eredményt), illetve magasabb konverziós arányt eredményező változat mindig a nyerő, és ez a változat segíthet a webhely optimalizálásában a jobb üzleti eredmények elérése érdekében.
A konverzió – vagyis az elérni kívánt kulcsesemény – maga minden webhelyen más és más. Az e-kereskedelem esetében ez a termékek értékesítése lehet, míg a B2B szektor esetében a minősített leadek generálása.
Az A/B tesztelés a konverziós ráta optimalizálás (CRO) átfogó folyamatának egyik alkotóeleme. Segítségével gyűjthet kvalitatív és kvantitatív felhasználói betekintést egyaránt, és felhasználhatja őket a potenciális ügyfelek megértéséhez, valamint a konverziós csatorna ezen adatok alapján történő optimalizálásához.
Miért szükséges a weboldal A/B tesztelése?
A B2B vállalkozások jellemzően két problémával küzdenek, vagy nem érkezik elegendő lead havi szinten, vagy az érkező leadek nem megfelelő minőségűek, míg az e-kereskedelmi üzletek a magas kosárelhagyási rátával elégedetlenek, ezek mellett a médiavállalatok és a kiadók is folyamatosan küzdenek az alacsony nézői elkötelezettséggel. Ezeket az alapvető konverziós mutatókat néhány jellemző probléma befolyásolja negatívan, például a konverziós csatorna szivárgása, a fizetési oldal lemorzsolódása stb.
Lássuk, miért szükséges A/B tesztelést végeznünk, hogy akár B2B szektorban, akár e-kereskedelmi szereplőként javíthassuk üzleti eredményeiket.
A felhasználók fájdalom pontjainak feltárása
A webhely látogatói egy meghatározott cél elérésére törekszenek. Lehet, hogy többet szeretnének megtudni a termékéről vagy szolgáltatásáról, vásárolni szeretnének egy terméket vagy többet megtudni egy adott témáról, vagy egyszerűen csak böngészni szeretnének a neten. Bármi is legyen a felhasználó célja, annak elérése során néhány gyakori fájdalmi ponttal szembesülhet: lehet, hogy túl zavaros a weboldal szövegezése, rosszul áttekinthető, szkennelhető a tartalom vagy nehéz megtalálni a CTA gombot, például: vásárolj most, bemutatót szeretnék kérni, stb.
Ha a felhasználók nem tudják elérni céljaikat, az negatív felhasználói élményhez vezet. Ez növeli a visszafordulási arányt és végső soron hatással van a konverziós arányra is. Használja a látogatói viselkedéselemző eszközökkel gyűjtött adatokat, például a hőtérképeket (Hotjar), a Google Analytics szolgáltatást és a webhelyfelméréseket a látogatók fájdalom pontjainak feloldására. Ez minden vállalkozásra igaz, legyen szó e-kereskedelemről, utazásról, SaaS-ról, oktatásról, médiáról vagy kiadványokról.
Weboldal forgalom növelése
Különböző blogbejegyzés változatok vagy weboldal címsorok tesztelés nélküli módosítása akár drasztikus lecsökkentheti azok számát, akik az adott hiperhivatkozással ellátott címre kattintva eljutnak a webhelyére, ez pedig növelheti a weboldal forgalmát. A jelentős módosításokat A/B teszteljük előzetesen!
Visszafordulási arány csökkentése
A webhely teljesítményének megítélése érdekében talán az egyik legfontosabb irányadó mutató a visszafordulási arány. Számos oka lehet a webhely magas visszafordulási arányának, például a túl sok belső navigációs lehetőség vagy ha a konkrét elvárásokkal a weboldalra érkező látogató a hirdetési üzenettől teljesen eltérő tartalmat kap.
Mivel a különböző webhelyek különböző üzleti célokat szolgálnak és különböző közönségeket szolgálnak ki, az elvárt visszafordulási arány meghatározásának nincs értelme, viszont ennek meghatározását is szolgálhatja az A/B tesztelés. Az A/B teszteléssel webhelye egy konkrét elemének több változatát is tesztelheti, amíg meg nem találja a legjobban teljesítő verziót. Ez javítja a felhasználói élményt, így a látogatók több időt töltenek az ön webhelyén, és csökken a visszafordulási arány.
Magasabb konverziós arány elérése
Különböző formátumok, színek vagy akár horgonyszövegek tesztelése a CTA-kon megváltoztathatja azok számát, akik rákattintanak ezekre a CTA-kra, hogy elérjenek egy konkrét céloldalt. Ez megnövelheti azok számát, akik kitöltik az űrlapot a webhelyén, elküldik önnek kapcsolattartási adataikat és átkonvertálnak lead-ekké.
Magasabb konverziós érték elérése
Egy adott esetben sikeresen alkalmazott A/B tesztelés során szerzett tapasztalatok további területeken is alkalmazhatók, beleértve a magasabb árú termékek és szolgáltatások oldalát is. A jobb elkötelezettség ezeken az oldalakon hasonló növekedést mutat a konverziók során.
Felhasználói élmény javítása
Egy weboldal, alkalmazás, hirdetés vagy e-mail üzenet A/B tesztelhető elemei többek között a címsor vagy a tárgy sor, a képek, a cselekvésre ösztönzés (CTA), űrlapok és a nyelvezet, az elrendezés, a betűtípusok és a színek. Egyszerre egy változtatás tesztelése megmutatja, hogy melyik verzió befolyásolta a felhasználók viselkedését pozitív irányba és melyik nem. A weboldal frissítése a „nyertes” változtatásokkal együtt átfogóan javítja a felhasználói élményt, egyben optimalizálja is azt az üzleti eredmények javítása érdekében.
A weboldalunk A/B tesztelésének a folyamata
Az A/B tesztelés nagyon szisztematikus módot kínál annak kiderítésére, hogy mi működik jól és mi nem működik egy adott marketing kampányban. A legtöbb marketing erőfeszítés a weboldal forgalom növelésére irányul. Ahogy a forgalomszerzés egyre nehezebbé és drágábbá válik elengedhetetlen, hogy a felhasználók számára a webodoldal a lehető legjobb élményt nyújtsa azok számára, akik a webhelyre érkeznek. A marketing elemek A/B tesztelése lehetővé teszi, hogy a legtöbbet hozza ki a meglévő látogatói forgalomból.
Első lépés – Kutatás
Az A/B tesztelési terv elkészítése előtt alapos kutatást kell végezni a webhely jelenlegi teljesítményéről. Adatokat kell gyűjteni arról, hogy hány felhasználó érkezik a webhelyre, mely oldalak bonyolítják a legnagyobb forgalmat, mik az egyes oldalak konkrét konverziós céljai.
Az itt használt A/B tesztek tartalmazhatnak kvantitatív weboldal-elemzéseket olyan eszközök által, mint a Google Analytics. Ezek segítenek meghatározni a leglátogatottabb oldalakat, a legtöbb időt töltött oldalakat vagy a legmagasabb visszafordulási arányt. Például érdemes lehet azzal kezdeni, hogy felsorolja a legnagyobb bevételi potenciállal rendelkező vagy a legnagyobb forgalmú aloldalakat. Ezt követően érdemes elmélyülni a forgalom minőségi szempontjaiban is, például hőtérképes elemzéssel, a Hotjar használatával.
Második lépés – Hipotézisek felállítása
Közelítsen üzleti céljaihoz a kutatási megfigyelések naplózásával és az adatokkal alátámasztott hipotézisek létrehozásával, amelyek célja a konverziók mennyiségének növelése (és a konverziós arány javítása). Ezek nélkül a tesztkampány olyan, mint egy irány nélküli iránytű.
A kvalitatív és kvantitatív kutatási eszközök csak a látogatói viselkedés adatainak összegyűjtésében segíthetnek. A gyűjtött adatok hasznosításának legjobb módja az elemzés, az azokra vonatkozó éles megfigyelések, majd a webhely és a felhasználók áttekintése az adatokkal alátámasztott hipotézisek megfogalmazásához.
Miután elkészült egy hipotézis, tesztelje azt különböző paraméterekkel, például azzal, hogy milyen hatása van a makró célokra, mennyire könnyű ezt beállítani (a teszteléshez), stb.
Harmadik lépés – Variációk készítése
A tesztelési folyamat következő lépése az, hogy létrehozzon egy variációt a hipotézise alapján, és azt A/B tesztelje a meglévő verzióval szemben. A variáció az aktuális verzió egy másik változata, a tesztelni kívánt változtatásokkal.
Több variációt is tesztelhet az eredeti változattal szemben, hogy melyik működik a legjobban. Hozzon létre egy variációt a hipotézise alapján, hogy Ön szerint mi működhet jól UX szempontból. Például sok ember nem tölti ki az űrlapot? Túl sok mezője van az űrlapnak? Bekér szenzitív személyes adatokat? Esetleg kipróbálhat egy rövidebb formájú űrlapváltozatot vagy egy másik változatot, amiből kihagyja a személyes adatokat bekérő mezőket.
Negyedik lépés – A/B teszt futtatása
Miután az előző pontok alapján sikeresen meg lettek határozva konkrét hipotézisek, variációk és egyéb fontos tényezők, indítsa el a tesztet és várja ki a statisztikailag szignifikáns eredmények eléréséhez szükséges időt.
Egy dolgot mindenképpen tartson szem előtt: végső soron a tesztelési módszer és a statisztikai pontosság határozza meg a végeredményeket. Például ennek egyik része a tesztkampány időzítése. A teszt időzítésének és időtartamának pontosnak kell lennie. Számolja ki pontosan a teszt időtartamát, szem előtt tartva az átlagos napi és havi látogatószámot, a becsült jelenlegi konverziós arányt, az elvárt konverziós rátát, a variációk számát, a tesztbe bevont látogatók százalékos arányát és így tovább.
Ötödik lépés – Eredmények értékelése
Az A/B tesztelés lehetővé teszi, hogy a konverziók javítása érdekében szisztematikusan átdolgozza a webhely minden részét (elemét).
Annak ellenére, hogy az utolsó lépés a tesztelés győztesének megtalálásában, az eredmények elemzése rendkívül fontos. Mivel az A/B tesztelés folyamatos adatgyűjtést és elemzést igényel, ebben a lépésben bontakozik ki a lényege.
Miután a teszt befejeződött, elemezze a teszt eredményeit olyan mérőszámok figyelembevételével, mint a százalékos növekedés, a megbízhatósági szint és az egyéb mutatókra gyakorolt közvetlen és közvetett hatás.
Miután figyelembe vette ezeket a számokat, ha a teszt sikerrel jár, alkalmazza a nyertes variációt. Ha a teszt továbbra sem meggyőző, szűrje le az eredményekből azokat, amelyek hasznosak voltak, és építse be ezeket a következő tesztjébe.
Cikksorozatunk következő részében bemutatjuk, hogy mely weboldal elemeket a legérdemesebb A/B tesztelni, illetve hogy melyek a legyakoribb hibák az A/B tesztelés során.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!