2021. április 15., csütörtök

Pinterest hirdetések – Hódítsd meg a kreatív lelkeket

Ha a Pinterestről beszélünk, akkor leginkább a látványos otthondekorációk és lakberendezési tippek, barkácsolási jótanácsok, szuper süteményreceptek vagy motivációs fitneszképek jutnak eszünkbe. Egy olyan közösségi képmegosztó platformról van szó, ahol a képek segítségével inspirációt és motivációt gyűjthetünk a hobbijainkhoz vagy mindennapi életvitelünkhöz, kvázi egy virtuális parafatábla, ahova kitűzhetjük a kedvenc ötleteinket. De mi a helyzet a Pinteresten való vásárlással? Egyáltalán ez a social media platform alkalmas arra, hogy hirdetéseket tudjon megjeleníteni?

A válasz röviden az, hogy igen. Magyarországon ugyan még kevésbé ismertek a Pinterest hirdetések, de ez nem is csoda: mindössze két éve, 2019 óta van lehetőség Magyarországon is hirdetni a Pinterest-en, de az eddigi tapasztalatok igen pozitívak: más platformokhoz képest alacsonyabb átlagköltségen tudjuk elérni a potenciális vásárlókat és évről évre egyre bővül a felhasználók köre is. Cikkünkben részletesen bemutatjuk, hogyan hirdethetsz hatékonyan a Pinteresten!

A Pinterest számokban

  • 2009-ben alakult amerikai közösségi képmegosztó platform
  • Havonta több mint 400 millióan használják világszerte (2020-hoz képest +100 millió növekedés a felhasználók számában)
  • A Facebook után a második legnagyobb részesedéssel (4.13%) rendelkezik a social media platformok között Magyarországon
  • A felhasználók 60% nő, kifejezetten népszerű a kisgyermekes édesanyák körében
  • A felhasználók átlagéletkora 40 év, de egyre sikeresebb a fiatalabb korosztály körében is: 2020-hoz képest a Y generáció 35%-kal, míg a Z generáció száma 50%-kal növekedett.

Pinterest – Több mint kreatív képgyűjtés?

A Pinterestről először is le kell szögeznünk azt, hogy nem olyan tipikus közösségi média platform, mint a Facebook vagy az Instagram: a felhasználók nem a barátaikkal való interakció céljából, hanem kifejezetten böngészésre, ötletgyűjtésre használják, tehát sokkal inkább egy olyan kreatív állapotban vannak a weboldal/applikáció használatakor, amelyben könnyebb lehet elérni őket új szolgáltatással vagy termékkel, mert éppen nyitottak az új ötletekre. A Pinteresten tehát úgy is jelen lehet valaki, hogy egyáltalán nem követ másokat, nincsenek követői vagy ismerősei a platformon!

A Pinterest hirdetések ráadásul egyáltalán nem tolakodóak vagy zavaróak, a többi platformhoz képest nagyon jól belesimulnak az éppen böngészett tartalomba.


A Pinterest tehát alapvetően inkább egy keresőmotorra hasonlít, amellyel a Google-höz hasonlóan már egy téma iránt aktívan érdeklődőket érhetünk el – megjelenésben azonban közelebb áll a social média platformokhoz, így nagy hangsúly helyeződik a látványvilágra és kreatív tartalmakra.

Kiknek érdemes megjelennie a Pinteresten?

A Pinterestet ajánljuk minden olyan vállalkozás, termék és szolgáltatás számára, akinél központban áll a vizualitás, és szeretne megjelenni látványos tartalmaival egy népszerű, a versenytársak által még kevésbé kiaknázott platformon - legyen az akár edukációs tartalom vagy konkrét ajánlat egy termékre / szolgáltatásra -, egyúttal szeretné a célcsoportját bővíteni és elérni új potenciális vásárlókat, új csatornákon. Legerősebben a DIY, kreatív és művészeti területek lehetnek igazán erősek ezen a platformon, de emellett még számos más érdeklődésű felhasználót is van lehetőségünk elérni.

Kiemelt szolgáltatásterületek, amelyeket érdemes Pinteresten hirdetni:

  • Szépségápolás
  • Divat
  • Utazás
  • Étel és ital
  • Kreatív hobbi
  • Egészség és fitnesz
  • Oktatás
  • Dizájn és művészet

Illetve a 10 kiemelt piac, amely a legnagyobb felhasználói bázissal rendelkezik (ha ezen országok felhasználói a célcsoportunk, akkor kifejezetten érdemes itt hirdetnünk):

  • USA - kb. 101 millió felhasználó
  • Németország - kb. 18 millió felhasználó
  • Franciaország - kb. 12 millió felhasználó
  • Egyesült Királyság - kb. 11 millió felhasználó
  • Kanada - kb. 10 millió felhasználó
  • Olaszország - kb. 8 millió felhasználó
  • Spanyolország - kb. 7 millió felhasználó
  • Hollandia - kb. 5 millió felhasználó
  • Ausztrália - kb. 4 millió felhasználó
  • Lengyelország - kb. 3 millió felhasználó

(2021 januári adat)

Forrás: https://blog.creatopy.com/wp-content/uploads/2020/10/tom-ford-pinterest-video-ad.gif

Hogyan hirdethetünk a Pinteresten?

A Pinterest hirdetések létrehozásához - akárcsak a Facebook esetében - szükségünk van egy üzleti fiókra és egy ún. Üzleti Központ fiók létrehozására: ezt nagyon egyszerűen, pár kattintással létrehozhatjuk, akár a már meglévő Pinterest fiókunkat is átalakíthatjuk üzleti fiókká.

Az üzleti profil kitöltése során szükséges megadnunk pár alapadatot: a nyelvet és országot, a fő szolgáltatási területünket, illetve, hogy a fiókunknak mi az elsődleges célja (pl. vásárlások növelése vagy márkaismertségnövelés), majd ezután van lehetőségünk személyre szabott tippeket is kapni a rendszertől, ha szeretnénk ezzel az opcióval élni.

A kampányok létrehozása előtt érdemes még elvégezni az alap mérési beállításokat: az eredmények nyomonkövetése érdekében egy ún. Pinterest-címkét kell telepíteni a weboldalra (hasonlóan a Facebook Pixelhez), melyet elhelyezhetünk manuálisan a forráskódban vagy használhatunk profi címkekezelő rendszert pl. Google Tag Managert.

Forrás: https://blog.creatopy.com/wp-content/uploads/2020/10/pinterest-shopping-pins.gif

A Pinterest hirdetésekhez képi vagy videós anyagokra van elsősorban szükségünk. A javasolt képméret 1000 x 1500 pixel, tehát egy 2:3 képarányt tart legoptimálisabbnak a rendszer, míg videó esetében egy minimum 540 x 960 képpontú, legalább 4 másodperces és 2 GB-nál kisebb .mp4 videófájlt.

A hirdetéseket természetesen kiegészíthetjük egy címmel és leírással is, illetve eldönthetjük, hogy megadunk-e landoló oldalt, ahova szeretnénk érkeztetni a kattintás után a hirdetéseket.

Hogyan hozzuk létre első Pinterest kampányunkat?

A fiók létrehozása után már rögtön neki is állhatunk egy új kampány létrehozásának. Akárcsak a Facebooknál, a folyamat itt is azzal kezdődik, hogy kiválasztjuk a marketingcélunknak megfelelő kampánycélt.

A Pinteresten 3 fő marketing cél közül választhatunk:

  • Márkaismertség növelése
  • Több figyelembevétel elérése (korábban forgalomnövelés)
  • Több konverzió elérése

Valamelyest kevesebb kampánycél közül választhatunk, mint Facebookon, viszont nagy előny, hogy 2019 óta itt is lehetőség van katalógushirdetések létrehozására, mellyel a webshopok akár a teljes termékkínálatukat promótálhatják a felületen ún. „shoppable” pinek segítségével (hasonlóan az Instagram shoppable posztokhoz).

Shoppable pin-ek

Forrás: https://cms.qz.com/wp-content/uploads/2019/10/Brand-Hub-01-wBkgrnd-1-1-e1571347655151.jpg?quality=75&strip=all&w=1900&h=1068/

A hirdetési büdzsét megadhatjuk napi költés szerint vagy teljes élettartamra, illetve nem szükséges egy minimum budgetet sem elkölteni a rendszerben. A Facebookhoz hasonlóan a Pinterest is a kampányra optimalizálja a keretet, a rendszer okos gépi tanulás által meghatározza, hogy melyik hirdetéscsoportra érdemes többet költenie.

Licitstratégiák tekintetében csak CPC, azaz kattintás alapú fizetést választhatunk, melyen belül mi döntjük el, hogy automatikusan kezelje-e a rendszer a liciteket (ez az ajánlott beállítás) vagy kézileg szeretnénk ezt kontrollálni. Kézi CPC esetén a rendszer ajánlatot tesz számunkra, hogy mekkora minimum összeggel lehetünk versenyképesek.

Az elérhető hirdetéscélzások három fő stratégia szerint vannak csoportosítva:

  • "Támaszd fel a felhasználókkal kialakított kapcsolatot" (remarketing): olyan felhasználókat érhetünk el ebben a stratégiában, akik korábban már felfigyeltek a márkánkra, azaz elsősorban remarketing fókuszú kampányt hozhatunk létre (webhelylátogatók, ügyféllisták, tevékenységek, dinamikus újracélzás által)
  • "Találj rá új ügyfelekre" (hideg célzás): ebben a stratégiában elsősorban új potenciális felhasználókat igyekszik találni a rendszer - egyrészt a már konverziót végrehajtott ügyfeleink alapján létrehozott hasonmás közönségeket célozza meg, melyet további hideg célzásokkal egészíthetünk ki érdeklődés vagy kulcsszó alapon.
  • "Saját kiválasztás" (egyéni stratégia): ebben a stratégiában teljesen elengedi a kezünket a Pinterest, és mi választhatjuk ki, hogy milyen célzások mentén hozzuk létre az adott hirdetéscsoportot. A fókusz lehet a remarketingen, de a hideg célzásokon is, az összes beállítási lehetőség a rendelkezésünkre áll.

A választható érdeklődési körök főleg a korábban említett témák szerint állnak rendelkezésre (központban a DIY, lakberendezés, hobbi, fitnesz, életmód), melyek közül többet is kiválaszthatunk:

Az érdeklődési körök mellé van lehetőségünk megadni olyan releváns kulcsszavakat is, amelyekre szeretnénk, ha a hirdetéseink megjelenjenek. Ezáltal a rendszer pontosabban megtudja határozni azokat a felhasználókat, akiket érdemes a hirdetéssel megcélozni – a legjobb eredmény érdekében legalább 25 kifejezést javasol használni a rendszer. A Google Ads-hez hasonlóan a kulcsszavakat több egyezéstípussal is megadhatjuk és akár negatív kulcsszavakat is hozzáadhatunk a célzáshoz, melyekre nem szeretnénk megjelenni.

Összegzésképpen

A Pinterest egy új, izgalmas platformot jelenthet azon hirdetők számára, akiknek a vizualitás kiemelkedően fontos és a célcsoportjuk elsősorban a kreatív hobbik, életmód, fitnesz, egészségmegőrzés iránt érdeklődő fiatal nők. Kiemelten sikeres lehet a hirdetés a 30-40 év körüli kisgyermekesek körében, de évről évre növekszik a Z generáció felhasználóinak köre is.

A Pinteresten már egy a vásárlási döntéshez sokkal közelebb álló felhasználót érhetünk el – hisz többnyire a saját hobbijához vagy érdeklődéséhez keres motivációt és inspirációt –, ezért kifejezetten hasznos platform lehet webshopok számára, de olyan vállalkozásoknak is, akik szeretnék növelni márkaismertségüket és bővíteni célcsoportjukat a már meglévő hirdetési csatornák mellett. Ha van elég vállalkozói kedvünk egy még viszonylag kiaknázatlan platform feltárásához és elegendő kreatív tartalmunk van a hirdetésekhez, akkor mindenképp érdemes belevágnunk!

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Források:

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés