Pinterest hirdetések – Hódítsd meg a kreatív lelkeket
Ha a Pinterestről beszélünk, akkor leginkább a látványos otthondekorációk és lakberendezési tippek, barkácsolási jótanácsok, szuper süteményreceptek vagy motivációs fitneszképek jutnak eszünkbe. Egy olyan közösségi képmegosztó platformról van szó, ahol a képek segítségével inspirációt és motivációt gyűjthetünk a hobbijainkhoz vagy mindennapi életvitelünkhöz, kvázi egy virtuális parafatábla, ahova kitűzhetjük a kedvenc ötleteinket. De mi a helyzet a Pinteresten való vásárlással? Egyáltalán ez a social media platform alkalmas arra, hogy hirdetéseket tudjon megjeleníteni?
A válasz röviden az, hogy igen. Magyarországon ugyan még kevésbé ismertek a Pinterest hirdetések, de ez nem is csoda: mindössze két éve, 2019 óta van lehetőség Magyarországon is hirdetni a Pinterest-en, de az eddigi tapasztalatok igen pozitívak: más platformokhoz képest alacsonyabb átlagköltségen tudjuk elérni a potenciális vásárlókat és évről évre egyre bővül a felhasználók köre is. Cikkünkben részletesen bemutatjuk, hogyan hirdethetsz hatékonyan a Pinteresten!
A Pinterest számokban
- 2009-ben alakult amerikai közösségi képmegosztó platform
- Havonta több mint 400 millióan használják világszerte (2020-hoz képest +100 millió növekedés a felhasználók számában)
- A Facebook után a második legnagyobb részesedéssel (4.13%) rendelkezik a social media platformok között Magyarországon
- A felhasználók 60% nő, kifejezetten népszerű a kisgyermekes édesanyák körében
- A felhasználók átlagéletkora 40 év, de egyre sikeresebb a fiatalabb korosztály körében is: 2020-hoz képest a Y generáció 35%-kal, míg a Z generáció száma 50%-kal növekedett.
Pinterest – Több mint kreatív képgyűjtés?
A Pinterestről először is le kell szögeznünk azt, hogy nem olyan tipikus közösségi média platform, mint a Facebook vagy az Instagram: a felhasználók nem a barátaikkal való interakció céljából, hanem kifejezetten böngészésre, ötletgyűjtésre használják, tehát sokkal inkább egy olyan kreatív állapotban vannak a weboldal/applikáció használatakor, amelyben könnyebb lehet elérni őket új szolgáltatással vagy termékkel, mert éppen nyitottak az új ötletekre. A Pinteresten tehát úgy is jelen lehet valaki, hogy egyáltalán nem követ másokat, nincsenek követői vagy ismerősei a platformon!
A Pinterest hirdetések ráadásul egyáltalán nem tolakodóak vagy zavaróak, a többi platformhoz képest nagyon jól belesimulnak az éppen böngészett tartalomba.
A Pinterest tehát alapvetően inkább egy keresőmotorra hasonlít, amellyel a Google-höz hasonlóan már egy téma iránt aktívan érdeklődőket érhetünk el – megjelenésben azonban közelebb áll a social média platformokhoz, így nagy hangsúly helyeződik a látványvilágra és kreatív tartalmakra.
Kiknek érdemes megjelennie a Pinteresten?
A Pinterestet ajánljuk minden olyan vállalkozás, termék és szolgáltatás számára, akinél központban áll a vizualitás, és szeretne megjelenni látványos tartalmaival egy népszerű, a versenytársak által még kevésbé kiaknázott platformon – legyen az akár edukációs tartalom vagy konkrét ajánlat egy termékre / szolgáltatásra -, egyúttal szeretné a célcsoportját bővíteni és elérni új potenciális vásárlókat, új csatornákon. Legerősebben a DIY, kreatív és művészeti területek lehetnek igazán erősek ezen a platformon, de emellett még számos más érdeklődésű felhasználót is van lehetőségünk elérni.
Kiemelt szolgáltatásterületek, amelyeket érdemes Pinteresten hirdetni:
- Szépségápolás
- Divat
- Utazás
- Étel és ital
- Kreatív hobbi
- Egészség és fitnesz
- Oktatás
- Dizájn és művészet
Illetve a 10 kiemelt piac, amely a legnagyobb felhasználói bázissal rendelkezik (ha ezen országok felhasználói a célcsoportunk, akkor kifejezetten érdemes itt hirdetnünk):
- USA – kb. 101 millió felhasználó
- Németország – kb. 18 millió felhasználó
- Franciaország – kb. 12 millió felhasználó
- Egyesült Királyság – kb. 11 millió felhasználó
- Kanada – kb. 10 millió felhasználó
- Olaszország – kb. 8 millió felhasználó
- Spanyolország – kb. 7 millió felhasználó
- Hollandia – kb. 5 millió felhasználó
- Ausztrália – kb. 4 millió felhasználó
- Lengyelország – kb. 3 millió felhasználó
(2021 januári adat)
Hogyan hirdethetünk a Pinteresten?
A Pinterest hirdetések létrehozásához – akárcsak a Facebook esetében – szükségünk van egy üzleti fiókra és egy ún. Üzleti Központ fiók létrehozására: ezt nagyon egyszerűen, pár kattintással létrehozhatjuk, akár a már meglévő Pinterest fiókunkat is átalakíthatjuk üzleti fiókká.
Az üzleti profil kitöltése során szükséges megadnunk pár alapadatot: a nyelvet és országot, a fő szolgáltatási területünket, illetve, hogy a fiókunknak mi az elsődleges célja (pl. vásárlások növelése vagy márkaismertségnövelés), majd ezután van lehetőségünk személyre szabott tippeket is kapni a rendszertől, ha szeretnénk ezzel az opcióval élni.
A kampányok létrehozása előtt érdemes még elvégezni az alap mérési beállításokat: az eredmények nyomonkövetése érdekében egy ún. Pinterest-címkét kell telepíteni a weboldalra (hasonlóan a Facebook Pixelhez), melyet elhelyezhetünk manuálisan a forráskódban vagy használhatunk profi címkekezelő rendszert pl. Google Tag Managert.
A Pinterest hirdetésekhez képi vagy videós anyagokra van elsősorban szükségünk. A javasolt képméret 1000 x 1500 pixel, tehát egy 2:3 képarányt tart legoptimálisabbnak a rendszer, míg videó esetében egy minimum 540 x 960 képpontú, legalább 4 másodperces és 2 GB-nál kisebb .mp4 videófájlt.
A hirdetéseket természetesen kiegészíthetjük egy címmel és leírással is, illetve eldönthetjük, hogy megadunk-e landoló oldalt, ahova szeretnénk érkeztetni a kattintás után a hirdetéseket.
Hogyan hozzuk létre első Pinterest kampányunkat?
A fiók létrehozása után már rögtön neki is állhatunk egy új kampány létrehozásának. Akárcsak a Facebooknál, a folyamat itt is azzal kezdődik, hogy kiválasztjuk a marketingcélunknak megfelelő kampánycélt.
A Pinteresten 3 fő marketing cél közül választhatunk:
- Márkaismertség növelése
- Több figyelembevétel elérése (korábban forgalomnövelés)
- Több konverzió elérése
Valamelyest kevesebb kampánycél közül választhatunk, mint Facebookon, viszont nagy előny, hogy 2019 óta itt is lehetőség van katalógushirdetések létrehozására, mellyel a webshopok akár a teljes termékkínálatukat promótálhatják a felületen ún. „shoppable” pinek segítségével (hasonlóan az Instagram shoppable posztokhoz).
Shoppable pin-ek:
A hirdetési büdzsét megadhatjuk napi költés szerint vagy teljes élettartamra, illetve nem szükséges egy minimum budgetet sem elkölteni a rendszerben. A Facebookhoz hasonlóan a Pinterest is a kampányra optimalizálja a keretet, a rendszer okos gépi tanulás által meghatározza, hogy melyik hirdetéscsoportra érdemes többet költenie.
Licitstratégiák tekintetében csak CPC, azaz kattintás alapú fizetést választhatunk, melyen belül mi döntjük el, hogy automatikusan kezelje-e a rendszer a liciteket (ez az ajánlott beállítás) vagy kézileg szeretnénk ezt kontrollálni. Kézi CPC esetén a rendszer ajánlatot tesz számunkra, hogy mekkora minimum összeggel lehetünk versenyképesek.
Az elérhető hirdetéscélzások három fő stratégia szerint vannak csoportosítva:
- „Támaszd fel a felhasználókkal kialakított kapcsolatot” (remarketing): olyan felhasználókat érhetünk el ebben a stratégiában, akik korábban már felfigyeltek a márkánkra, azaz elsősorban remarketing fókuszú kampányt hozhatunk létre (webhelylátogatók, ügyféllisták, tevékenységek, dinamikus újracélzás által)
- „Találj rá új ügyfelekre” (hideg célzás): ebben a stratégiában elsősorban új potenciális felhasználókat igyekszik találni a rendszer – egyrészt a már konverziót végrehajtott ügyfeleink alapján létrehozott hasonmás közönségeket célozza meg, melyet további hideg célzásokkal egészíthetünk ki érdeklődés vagy kulcsszó alapon.
- „Saját kiválasztás” (egyéni stratégia): ebben a stratégiában teljesen elengedi a kezünket a Pinterest, és mi választhatjuk ki, hogy milyen célzások mentén hozzuk létre az adott hirdetéscsoportot. A fókusz lehet a remarketingen, de a hideg célzásokon is, az összes beállítási lehetőség a rendelkezésünkre áll.
A választható érdeklődési körök főleg a korábban említett témák szerint állnak rendelkezésre (központban a DIY, lakberendezés, hobbi, fitnesz, életmód), melyek közül többet is kiválaszthatunk:
Az érdeklődési körök mellé van lehetőségünk megadni olyan releváns kulcsszavakat is, amelyekre szeretnénk, ha a hirdetéseink megjelenjenek. Ezáltal a rendszer pontosabban megtudja határozni azokat a felhasználókat, akiket érdemes a hirdetéssel megcélozni – a legjobb eredmény érdekében legalább 25 kifejezést javasol használni a rendszer. A Google Ads-hez hasonlóan a kulcsszavakat több egyezéstípussal is megadhatjuk és akár negatív kulcsszavakat is hozzáadhatunk a célzáshoz, melyekre nem szeretnénk megjelenni.
Összegzésképpen
A Pinterest egy új, izgalmas platformot jelenthet azon hirdetők számára, akiknek a vizualitás kiemelkedően fontos és a célcsoportjuk elsősorban a kreatív hobbik, életmód, fitnesz, egészségmegőrzés iránt érdeklődő fiatal nők. Kiemelten sikeres lehet a hirdetés a 30-40 év körüli kisgyermekesek körében, de évről évre növekszik a Z generáció felhasználóinak köre is.
A Pinteresten már egy a vásárlási döntéshez sokkal közelebb álló felhasználót érhetünk el – hisz többnyire a saját hobbijához vagy érdeklődéséhez keres motivációt és inspirációt –, ezért kifejezetten hasznos platform lehet webshopok számára, de olyan vállalkozásoknak is, akik szeretnék növelni márkaismertségüket és bővíteni célcsoportjukat a már meglévő hirdetési csatornák mellett. Ha van elég vállalkozói kedvünk egy még viszonylag kiaknázatlan platform feltárásához és elegendő kreatív tartalmunk van a hirdetésekhez, akkor mindenképp érdemes belevágnunk!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!