Márkaépítés az online térben – az arculat fontossága
„A brand nem más, mint amit mondanak rólad, amikor elhagyod a szobát”
/Jeff Bezos/
A márkaépítésnek – branding – hosszú időre visszamenő szakirodalma van, viszont az online tér megjelenésével új kapuk nyíltak meg a vállalkozások előtt attól függetlenül, hogy a b2b vagy b2c piacra fókuszálnak. Az alapvető értékek és elvárások ugyanúgy megmaradtak, viszont a technológiai fejlődés gyorsított és bővített az eddigi eszközökön, esetlegesen le is váltotta azt. A szórólapot felváltotta a display kampány, a fizikai boltunk portékáját most már az online térben is bemutathatjuk webshop formájában, a „mindenkit célzó” reklámszpotokat pedig célzott hirdetésekre cserélhetjük.
Csak ahhoz szólj, akihez szeretnél
Az online marketing eszközök a célozhatóságuknak és mérhetőségüknek köszönhetően alapjaiban reformálták meg a marketinget és azon belül is a brandinget. A vállalkozásoknak soha nem volt még ekkora kontroll a kezükben, hogy behatárolják és megcélozzák potenciális célközönségüket, -vevőiket. A Facebook- és Google hirdetések rendszerei olyan célzási lehetőségeket biztosítanak a hirdetők számára, amellyel egész pontosan le tudják szűkíteni azt a célcsoportot, akiket el szeretnének érni. Az offline megjelenésekkel szemben ezúttal nem sörétes fegyverrel lövöldözünk, sokkal inkább egy távcsöves puskával. Ez miért jó? Azért, mert így a hirdetési büdzsé jóval célzottabban költhető el, ezáltal jelentősen javítva a kampányok, promóciók hatékonyságán.
A megszólított emberekből – weboldal látogatók, hirdetést lekattintók, majd vásárlók – remarketing listákat hozhatunk létre, így máris rendelkezünk egy “saját közönséggel”, akiket már érdemes egy személyesebb hangvételű hirdetési szöveggel, esetlegesen egyedi ajánlatokkal megcélozni. Ha márkát építesz, akkor egyúttal törzsvásárlói bázist is építesz. Becsüld meg azokat, akik már bizalmat szavaztak neked, bizalmukat pedig háláld meg egyedi ajánlatokkal. A vevőket nem elég megszerezni, meg is kell tudni tartani! Van már email cím listád, akiket hírlevelekkel bombázol?
Online jelenlét = Mérhetőség
Míg az offline reklám (pl. szórólapozás, óriásplakátok) jóval kevesebb adatra épít – mert az utca emberébe mindenki beletartozik – és az eredményessége is csak közvetetten mérhető – becslések szerint 10-ből 9 szórólap a kukában végzi – addig az online hirdetések jól mérhetőek, köszönhetően az online hirdetési eszközöknek és a hozzájuk kapcsolódó analitikai rendszereknek. Láthatod, hogy melyik hirdetési variációt kattintották le nagyobb számban az emberek, de a demográfiai és földrajzi adatok is jól jöhetnek majd. Biztos, hogy a 30-as korosztály a célcsoportod? Az analitika szerint az 50-sek mutatják a legnagyobb érdeklődést a szolgáltatásod / portékád iránt. A branding alapszabálya, hogy ismerd a célközönséged. Az online mérésekből visszacsatolt adatok nagy segítségedre lesznek a megismerésükben!
Az arculat szerepe – A fizikai üzlettől az UI/UX-ig
A márka alfája és omegája nem más mint az arculat. Az arculat magában foglalja mindazokat az alkotóelemeket, melyek a márka egyedi és egységes megjelenéséért felelnek.
A legfőbb arculati elemek: logó, névjegykártya, offline- és online anyagok (szórólapok, hirdetési képek) weboldal, bélyegző… Ezek az elemek közösen alkotják meg a márkád látványvilágát.
Az arculatoddal akarva, akaratlanul is kommunikálsz, így fontos, hogy egy jól megalkotott összkép övezze a márkádat és ez alól nem kivétel a weboldalad sem.
Korábban egy fizikai üzlet berendezése során olyan szempontok merültek fel mint: A vevőnek milyen magasságban, pozícióban helyezzük el az adott terméket. A színvilág, az elrendezés…, melyek a szezonális vagy épp akciós termékek… A kasszánál még egy remek ajánlat, kapcsolódó termék…
Voltaképp ezek a kérdések a weboldal megalkotásakor is felmerülnek. A márka arculatába illeszkedő design és a felhasználóbarát elrendezés az alapfeltételei egy digitális webáruháznak. Érthetjük ezt úgy is, hogy a márka arculatát az üzletből az online térbe emeltük át, a “vásárlói útvonal” pedig teljesen új kontextusba került azáltal, hogy nem az üzlet polcai között, hanem a “Kategória” → “Termékek” menüpontok alatt sasszézunk.
Ne feledd: A weboldalad minősíti a márkádat!
Az online márkaépítésben a weboldalad lesz a siker kulcsa.
A weboldal megalkotásakor a legfontosabb szempont, hogy illeszkedjen a márkád arculatába. Például ha a márkád esetében a piros a domináns szín, akkor ennek a színnek a weboldaladon, de még a hirdetési kreatívjaidban is vissza kell köszönnie. Egységben az erő!
Lássunk néhány alapszabályt, aminek mindenképp meg kell, hogy feleljen a weboldalad:
Legyen reszponzív
A modern weboldalak reszponzívak, vagyis minden készüléken – laptop, tablet, mobil – megfelelően jelennek meg a felhasználóknak. Nincsenek elcsúszások, kattinthatósági problémák még mobilképernyőn sem.
Gyors betöltődés
Manapság senkinek nincs ideje arra, hogy hosszú másodpercekig várja, amíg az adott oldal betöltődik. Értékes látogatókat, vevőjelölteket veszíthetsz pusztán azzal, hogy megváratod a közönségedet. Kulcstényező a weboldalad betöltődési sebessége.
Letisztultság, rendezettség
Senki sem szereti a zsúfolt, össze-vissza elrendezett boltokat, ahol percekig kell keresni a kívánt terméket. Nincs ez másképp a webshop, weboldal esetében sem. Az “online üzleted” designban illeszkedjen a márkád stílusához, viszont legyen letisztult, jól strukturált. Ennek a rendezettségnek tartalmilag és designban – színvilág – is eleget kell tenni. A görgethető weboldalon világos és sötétebb hátterű blokkok váltsák egymást, a tartalom pedig legyen követhető, logikusan felépített, átlátható. Ne a céged sikereivel, de ne is az ajánlatkéréssel kezdődjön a weboldalad. A különböző elemek pusztán egymáshoz viszonyított elhelyezkedésükkel – szoros vagy szellős – kommunikálják, hogy összetartoznak vagy külön blokkot képeznek. Tartsuk szem előtt a vizuális érzékelés szabályszerűségeit és a webdizájn alapelveket (ún. Gestalt pszichológia)!
Call to Action elemek
Mondhatni ez a kasszánál vagy a bolt bejáratánál felállított “akciós stand” online megfelelője. Biztos, hogy a Te vállalkozásodnak is vannak nagyszerű ajánlatai, akciói. Ne felejtsd el erre emlékeztetni a közönséged. Építs be a weboldaladba úgynevezett CTA – Call to action – sávokat, gombokat, amelyek ellenállhatatlan ajánlattal csábítják a vevőjelöltjeidet és megkönnyítik a kapcsolatfelvételt (konverziós útvonal támogatása).
Vevőkövetés
“Nem csak megszerezni, de meg is tartani!” Legyen hírlevél feliratkozási lehetőség a weboldaladon. A social linkekről se feledkezz meg!
Saját tartalmak
Ha komolyan gondolod a brandinget, akkor elengedhetetlen, hogy valami olyan eredeti tartalmat nyújts a célközönségednek, amit mások nem vagy nem úgy nyújtanak. Legyenek saját, eredeti tartalmaid – esettanulmányok, szakmai cikkek, edukációs anyagok – amelyekkel hitelt adsz a saját márkádnak ahhoz, hogy a közönséged elhiggye: Te tényleg értesz ahhoz, amit csinálsz!
Jó hír, hogy nem csak a hirdetéseid, de a weboldalad teljesítménye is mérhető! A különböző analitikai rendszerek – Google Analytics, Hotjar – segítségével szinte minden olyan adatot megtudhatsz a látogatóid weboldal használati szokásairól, amit csak szeretnél: hányan jártak az oldaladon, mennyi időt töltöttek el rajta, melyik tartalmat tekintették meg a legtöbben, milyen forrásból érkeztek… Ha ügyesen bánsz velük, ezek az adatok aranyat érhetnek. Ha azt látod, hogy a weboldaladon mindössze néhány másodpercet töltenek az emberek vagy ha senki sem kattint a CTA gombodra, akkor ezeket a “jeleket” megéri felülvizsgálni és újratervezni, mert a látogatóid feltehetőleg nem azt kapták, amit vártak.
Plusz tippek
- A márkádat lényegében minden rezdüléseddel képviseled, mondhatni építed vagy rombolod, ezt tartsd észben!
- Ne csak a szlogenben, hirdetési szövegben üsd meg a kedves hangnemet. A vásárlói kommentekre adott válaszaid megmutatják valódi stílusodat.
- Egységben az erő: A logódtól kezdve a weboldalad legapróbb gombjából is érződjön, hogy ennek a cégnek az arculata egységes. A kreatívjaid a legcsilivilibb weboldalakon is megjelennek majd, de Te akkor se add fel a stílusod!
- Ha több csatornán is jelen vagy – weboldal, YouTube, social media – törekedj a szinergiára. A YouTube hirdetésből, csatornából el lehessen jutni a weboldaladra, cserébe a weboldal is adjon előkelő helyet a social ikonoknak.
- Tesztelj , próbálkozz, mérj! Ha már a különböző rendszerek lehetővé teszik, hogy nyomon követhesd a felhasználóidat és a saját teljesítményedet, akkor miért ne próbálnád meg kihozni belőle a maximumot?
Összegzésképpen
Soha nem látott mértékű szabadság és lehetőség van a vállalkozásod kezében ahhoz, hogy felépítsd és menedzseld saját márkádat. Az új technológiák és kommunikációs csatornák lehetővé teszik, hogy kontrolláltan, mérhetően és hatékonyan költsd el a “branding büdzsédet”. A Te feladatod, hogy eldöntsd, melyik csatornát és hogyan használod. Azt viszont mindig tartsd szem előtt, hogy az arculatod egységes márka benyomását kell, hogy keltse, minden körülmények között!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!