2021. június 10., csütörtök

5 tipp a sikeres online marketinghez a covid után

A COVID-19 megjelenése több tekintetben drasztikusan megváltoztatta az emberek vásárlási viselkedését, és a vállalkozások hozzáállását abból a szempontból, hogy miképpen szolgálják ki a megváltozott igényeket. Az elmúlt év sok vállalkozás esetében rávilágított a korábbi marketing gyakorlat egyoldalúságára, gyenge pontjára és fejlesztendő részeire (pl. a korábban kizárólag személyes értékesítést alkalmazó b2b iparági cégek korábbi gyakorlata a covid alatt már nem volt fenntartható, így sok esetben előtérbe került az online marketing szükségessége).

Ebben a cikkben bemutatjuk mi a legfontosabb 5 alapfeltétel, amelyek megléte nélkül egy vállalkozás 2021-ben nem tud fennmaradni, legyen bármekkora online hirdetési költése.

Az online marketing térnyerése

A b2b- és b2c vállalkozások 2019-ben már nagymértékben kezdtek átállni az online térben való megjelenésre és az ott található csatornák kiaknázására, ugyanakkor ez még egyáltalán nem volt olyan mértékű, hogy ez érezhető legyen, illetve sok esetben a vállalat online térben történő megjelenése nem a XXI. század potenciális ügyfélelvárásainak megfelelően történt.

Kivéve természetesen az e-commerce szektort, a webshopokat és webáruházakat, viszont amíg az online rendelések és házhozszállítások száma Magyaroszágon 2019-ben csupán átlagosan 336 rendelés volt egy hónapban, ez a szám 2020-ban 687-re nőtt a covid megjelenésével és a fizikai üzletek átmeneti bezárásával.

Az 5 legfontosabb tényező a sikeres online marketinghez

Összegyűjtöttük azokat a sarkalatos pontokat, amik hiányában ma egy vállalkozás nehezen vagy egyáltalán nem tud érvényesülni az online térben. Ezek a tényezők a világon midnenütt egyaránt fontosak a potenciális vásárlók számára.


  • A vásárlói élmény
  • Digitálisan elérhető bolt
  • Gyors kiszolgálás
  • Automatizált logisztikai folyamatok
  • Profi ügyfélszolgálat

Ezek azok a sarkalatos pontok amik manapság a legfontosabbak a vásárlók számára. De mit is jelentenek ezek a valóságban?

Vásárlói élmény

A COVID-19 megjelenése előtt a vásárlók sokkal türelmesebbek és rugalmasabbak voltak a webshopokkal szemben pl. a betöltődési sebesség, mobilos használhatóság, fizetési lehetőségek tekintetében. Ez a covid alatt gyökeresen megváltozott. A korlátozások megjelenésével a vásárlók ugyanazt a színvonalat kezdték el elvárni online is, mint a fizikai boltokban, vagyis azonnali választ a kérdésekre, azonnali kiszolgálást és lehetőséget az emberi interakcióra.

Magyarországon 2020-ban az online megrendelések száma 37%-al, az átlagos kosárérték pedig 20%-al nőtt 2019-hez képest.

Az online térben történő változások a vállalkozásokat arra kényszerítették, hogy továbbfejlesszék weboldalaikat pl. olyan területeken, mint a betöltődési sebesség és a felhasználó élmény javítása.

Az oldal betöltődési sebesség azóta lett egy sarkalatos pontja egy weboldalnak, hogy megjelentek a mai okostelefonok, a 4G mobilinternet és mindezt a COVID-19 csak felgyorsította.

Az ideális weboldal betöltési sebesség mobilon maximum 2 másodperc, ami eléggé alacsony. Ha ennél lassabban töltődik be a weboldalunk, akkor általában a felhasználók 53%-a elmegy az oldalról. Ez a szám rendkívül magas és ez a jövőben csak növekedni fog. A weboldalunk értékeléséhez érdemes a Google PageSpeed Insights és a Think with Google “Test my site” ingyenes eszközeit segítségül hívni.

Ha sikerült javítanunk weboldalunk sebességén, akkor már félig a célegyenesben vagyunk olyan téren, hogy a weboldalunkra sikeresen megérkezzenek online hirdetéseinkből a látogatók. Itt jön a képbe a megfelelően strukturált weboldal és design fontossága, de ha egy weboldal csapán designos, ám funkcionalitásában nem megfelelő, akkor ugyanúgy elveszítjük a potenciális vásárlókat. Erről részletesebben írtunk ebben a blogcikkünkben.

Digitálisan elérhető bolt

Ha a fizikai boltokhoz képest nem is de ugyanazt, de minél jobb vásárlási élményt kell biztosítanunk a vásárlók számára a webáruházunkban ahhoz, hogy ismét visszatérjenek, akár webes vásárlásról, akár mobilapp-beli vásárlásról van szó.

A Brick Meet Click (BMC) felmérése alapján 2019-ben az online térben is jelenlévő amerikai háztartások száma 13.1 millió volt, ez a szám 2020 májusára 43 millióra nőtt. Az online térben történő vásárlások átlagos kosárértéke 2019-ben még csupán 598 dollárt volt, ez 2020-ra 861 dollárra nőtt. A webes vásárlások aránya pedig az összvásárlásokon belül 15.8%-ról 21.3%-ra nőtt. Ekkor jelent meg az azonnali kiszállítás igénye még fokozottabban, ami az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban már korábban is jelen volt, de az igény tovább nőtt rá. Sajnálatos módon ez Magyarországon általánosságban még nem elérhető. Ebből következik a következő fontos pont.

Gyors kiszolgálás

Magyarországon a másnapi kiszállítás a leggyorsabban elérhető opció jelenleg és az erre való kereslet 2020-ban jelentősen megnőtt. Azoknál a webshopoknál, ahol a kiszállítás 1-2 napnál hosszabb időt vesz igénybe, a felhasználók többségében inkább egy másik lehetőséget választanak. Szintén figyeljünk oda arra, hogy ha egy adott terméket elérhetőként (vagyis készleten lévőként) tüntetünk fel, akkor a vásárló csalódni fog, ha hetekig vár rá, mert valójában még csak a hozzánk beérkezett megrendelést követően szerezzük be az árut a beszállító partnerünktől. A hűségprogramok és a folyamatos akciózás is elengedhetetlenné vált, hogy a vásárlók folyamatosan visszatérjenek.

Az érintésmentes kiszállítás, továbbá a boltban egy külön szekcióban történő átvétel szintén növekvő népszerűségnek örvend és a jövőben ez valószínű nem fog változni.

Tény, hogy Magyarországon az éttermek száma a netpincéren megnőtt 2 000-ről 4 300-ra. Ebből is jól látszik, hogy azok a vállalkozások amik eddig nem akartak házhozszállítást, a covid alatt azok is rá voltak kényszerítve a szolgáltatás elindítására. Fontos tényező még, hogy azok a vásárlók, akik korábban nem rendeltek házhoz ételt, most szintén ráálltak az ételrendelésre.

Automatizált logisztika és készletfigyelés

A megnövekedett igény miatt a rendelések feldolgozása és a készletfigyelés a korábbinál jóval nagyobb volumenben és jóval gyorsabban kell megvalósuljon, ezáltal fókuszba került az automatizálás. Gördülékeny és gyors logisztikai folyamatok hiányában sok vásárlót veszíthetünk.

A Google Merchant Center például folyamatosan figyeli, hogy mekkora készlet maradt egy adott termékből, ha a rendszert megfelelően össze tudja kötni a saját terméklistájával. Itt lehetőségünk van ingyenes és fizetett Shopping hirdetésekkel növelni a vásárlóink számát. Fontos, hogy a Google Merchant Center csak akkor tud hatékonyan működni, ha a saját terméklistánk folyamatosan, szinte valós időben frissül és ezáltal naprakész információkat tudunk mutatni a potenciális vásárlóknak a hirdetésekben.

A Google Shopping kampányok nagymértékben lerövidítik a vásárlási útvonalat, ami napjaink vásárlóinak alapvető igénye is, hogy a lehető legkisebb energiaráfordítással, könnyen és gyorsan vásároljanak.

Ha a fentiek tekintetében jól teljesítünk, akkor már csupán egy dolog maradt hátra, aminek hiányában elvérezhetünk.

Profi vevőszolgálat

Mivel az emberi kapcsolatokat a covid alatt minimalizáltuk, ezért még fontosabbá vált az, hogy a különböző vásárlói visszajelzésekre, panaszokra azonnal tudjuk reagálni e-mailben, kommentben vagy akár telefonon is.

A profi és korrekt ügyfélszolgálat növeli a vásárlói lojalitást, mivel egy esetleges termék- vagy egyéb jellegű probléma esetén is jó élmények maradnak meg a vásárlóban és így egy jó kapcsolatot építünk ki a vásárlónkkal. Ezzel pozitív képet alakítunk ki környezetünkben a vállalkozásról és további vásárlókat szerezhetünk a már elégedett vásárlóinkon keresztül.

Konkrét példák a jó vagy rossz vevőszolgálatra:

  • Garanciális termékhiba esetén a kivizsgálás ajánlott törvényi határideje 15 nap. Ha a vásárló 2-3 hónap után is még a céggel levelezget, mert nem kapott választ, egészen biztosan nem fogja öregbíteni jó hírnevünket!
  • Egyértelműen már az útnak indítás pillanatában is hibás termék vételárának visszatérítése ha 6 hetet vesz igénybe, az egyeztetés során pedig többször palira vesszük a vásárlót, hogy már visszautaltuk, pedig nem, hát ez sem egy jó vásárlási élménnyel záruló eset.

Összefoglalva

A covid nyomán a vásárlói igények jelentősen megnőttek, egy webshoptól vagy weboldaltól jóval többet várnak el a látogatók, mint egy évvel ezelőtt. Nagyon fontos a megfelelő vásárlói élmény annak érdekében, hogy ne csupán egyszeri vásárlóink legyenek. A webshopunk legyen minden eszközön könnyen használható, navigálható, biztosítsunk gyors kiszállítást és különböző fizetési opciókat.

A profi vevőszolgálat mindennek az alfája és omegája, egy jó ügyfélszolgálattal még egy rosszul indult vásárlói élményt is pozitívvá tudunk tenni.

Ha még csak most indítjuk webáruház vagy egyéb szolgáltatásunkat, érdemes az egyes területek szakértőihez fordulnunk annak érdekében, hogy mind weboldalunk, mind az átfogó üzleti- és online marketing stratégiánk, mind pedig az online hirdetéseink professzionálisak legyenek.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Felhasznált források:
https://www.groovehq.com/blog/why-customer-service-is-important
https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2020/11/06/the-importance-of-page-speed-optimization/?sh=78ddf80c324c
https://www.mckinsey.com/business-functions/risk/our-insights/covid-19-implications-for-business
https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mosz/mosz20.pdf
https://unctad.org/news/how-covid-19-triggered-digital-and-e-commerce-turning-point
https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2020/2020_a_gyorsan_valtozo_fogyasztoi_szokasok_eve.html
https://www.searchenginejournal.com/google-reveals-how-search-behavior-has-changed-during-covid-19-pandemic/361322/#close
https://www.loginet.hu/cikkek/uj-trendeket-hozott-az-online-ertekesites-teruleten-a-koronavirus-jarvany

Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés