Standard vagy smart shopping kampány – mikor melyiket használjuk?
Talán az egyik legjobban várt hirdetési típus volt a shopping kampány megjelenése Magyarországon. Ez a hirdetési típus 2019 nyarán jelent meg itthon és azonnal a webshopos hirdetők fő hirdetési formájává vált. Shopping hirdetés indításakor mindenkiben felmerül a kérdés, hogy standard vagy smart Shopping kampányt indítsunk? Melyek az előnyei az egyiknek és a másiknak? Melyik támogatja jobban a webshop értékesítési céljaink elérését?
Ezekre a kérdésekre keresünk választ ebben a blogcikkben.
Mi az a Google Shopping hirdetés?
A Google Shopping hirdetés egy kis képes hirdetés, ami általában a termék nevét, árát és a az azt kínáló webshopot mutatja meg a felhasználóknak. Ezek a hirdetések az adott webáruház egy konkrét termékére viszik a felhasználókat. A shopping hirdetések megjelenhetnek a Google keresőben, de a Google Display hirdetési hálózatának webhelyein is.
A Google Shopping hirdetés a leginkább preferált hirdetéstípus az olyan felhasználók számára, akik már egy konkrét terméket keresnek. A Google Shopping hirdetések megkerülhetetlenek, ha webshopként, webáruházként Google hirdetésekben gondolkodunk.
Ahhoz, hogy egy ilyen hirdetést indítsunk szükségünk van néhány előkészületre.
- Egy mobil- és felhasználóbarát, könnyen használható webshopra, webáruházra.
- Létre kell hozni egy Google Merchant Center fiókot.
- A Google Merchant Center fiókba fel kell tölteni egy termékkatalógust.
Ez a termékkatalógus az összes termékről egyenként tartalmazza azokat az információkat, amelyek szükségesek a hirdetés elindításához. - A Google Merchant Centerben igazolnunk kell a weboldalt egy igazoló kód elhelyezésével (a Google Search Console-hoz hasonlóan).
Ha a fenti lépések sikeresek voltak, akkor össze kell kapcsolni a Google Merchant Center és a Google Ads fiókunkat, majd ezt követően létre tudjuk hozni a Google Shopping hirdetésünket.
Standard Google Shopping kampány
A Standard Google Shopping kampány az alap Shopping kampánytípus amit el tudunk indítani. Ez a hirdetés sokkal nagyobb szabadságot biztosít a hirdető számára a kampányoptimalizálásban (pl. célzások módosítása, egyéb beállítások).
Ezt a kampánytípust leginkább olyan hirdetőknek javasoljuk, akik nem rendelkeznek több ezres nagyságrendű termékszortimenttel, továbbá nincs elegendő hirdetési büdzsé arra, hogy Smart Shopping hirdetéseket indítsunk. Itt sokkal nagyobb kontrollt tud a hirdető gyakorolni a költéseire, a hirdetéscélzásra és a retargetingre is, mint a Smart Shopping esetében.
Ennek a kampánytípusnak további előnye, hogy a megszokott szofisztikált módon lehet a hirdetéseinket célozni, tovább a remarketing is csak azokra felhasználókra terjed ki, akik nem vásároltak, csak érdeklődtek valamilyen termék iránt.
Smart Shopping kampány
A Smart shopping kampány egy szinte teljesen automatizált, gépi tanulással és mesterséges intelligencia háttérrel működő hirdetési típus. Ez a kampánytípus jóval kevesebb manuális beavatkozási lehetőséget kínál, mint a standard shopping kampány. Ez a teljesen automatizált hirdetés csupán annyiban optimalizálható, hogy a termékfeed frissítései beépülnek a hirdetésekbe is. Itt nem tudjuk az egyes termékekre módosítani a CPC-t vagy akár a közönségcélzást. Ugyanakkor ez a hirdetési forma legtöbbször jobb eredményt hoz még a legjobban optimalizált Standard shopping hirdetéshez képest is, ennek pedig egyszerű oka van.
A smart biddinggel működő kampányok alapvetően sokkal-sokkal több adatból dolgoznak, mint amennyi adatot a Google a kézi optimalizáláshoz rendelkezésre bocsát, ebből az pedig az következik, hogy logikusan ezek a kampányok jobban tudnak működni. A smart shopping kampányok minden esetben ún. adat alapú attribúciós modellel dolgoznak, amely sokkal pontosabb előrejelzésekre képes, mint bármely más attribúciós modell (pl. lineális, pozíció alapú stb.), sőt bármely humán szakembernél is pontosabb.
A ppc szakember szerepe azonban kulcsfontosságú, hogy a gépi tanulás és mesterséges intelligencia algoritmus számára optimális környezetet biztosítson (megfelelő kampánytípus, hirdetési büdzsé, termékfeed pl.), szakszerű tervezéssel, stratégiai elemzéssel és szükség szerint beavatkozással a smart bidding által nem kezelt területeken.
A fentieket figyelembe véve érthető, hogy a PPC szakemberek nagy százaléka a smart shopping kampánytípust választja. Ehhez fontos információ, hogy nem a kampánykezelés könnyebbsége vagy lustaság miatt, hanem 100%-ban az ügyfél legjobb érdekét szem előtt tartva (lsd. gépi tanulás, Google oldali adatok jelentősége, nem kiválthatósága jelenleg). Ennél a kampánytípusnál egy létező probléma, hogy dinamikus remarketinget is alkalmaz, ezért potenciálisan azt követően is megjelenít hirdetést valakinek, hogy az illető már megvásárolta az adott terméket (ennek oka, hogy a korábbi vásárlók kizárása nem lehetséges a kampányból, de ez a funkció már számos hirdetési fiókban elérhető és várhatóan hamarosan minden hirdető számára megjelenik). A WebMa által kezelt webshop Google hirdetések esetén reprezentatív adat, hogy a smart shopping kampányok átlagosan csupán 10-20%-ban használnak remarketinget, így nem valid az a kritika a smart shopping kampányok felé, hogy túlnyomórészben remarketingből hoznak vásárlást.
A Google megerősítette, hogy a közeljövőben bizonyos további beállítások is elérhetővé válnak a Smart Shopping kampányoknál, segíve azt, hogy a ppc szakemberek a jelenleginél jobban optimalizálni tudják azokat.
Smart vagy standard shopping kampány?
Kisebb webshopok esetében továbbra is a Standard shopping hirdetést javasoljuk, de a nagyobb, több mint ezer termékkel rendelkező webshopoknál a Smart shopping kampányok jelentik az elsődleges választást. Nagyon fontos átgondolni, hogy mennyire szeretnénk a kattintásonkénti költséget kontroll alatt tartani vagy csupán a stratégiailag fő eredményt, a vásárlásonkénti költséget vagy a hirdetésmegtérülést tartjuk szem előtt (1 Ft hirdetésből hány Ft értékű vásárlást szerzünk).
A teljes mértékben automatizált Smart Shopping kampányok nagyobb napi költségkeretet igényelnek a standard shopping kampányokhoz képest, ugyanakkor sokkal szélesebb közönséget képesek elérni és ezáltal több vásárlási tranzakciót, valamint webshop bevételt tudnak generálni.
A smart- vagy standard google shopping hirdetési kérdés eldöntéséhez mindig az adott webshop specialitásait, a kitűzött üzleti célokat és az egyéb befolyásoló szempontokat kell kiértékelnünk ahhoz, hogy stratégiailag helyes döntést hozhassunk.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Forrás:
http://www.youtube.com/watch?v=auPqBMkSjKQ&t=430s
http://ppcexpo.com/blog/smart-shopping-campaign-vs-standard-campaign
http://www.pixelrush.com.au/blog/google-ads-standard-shopping-vs-smart-shopping-which-is-better/
http://www.searchenginejournal.com/google-smart-shopping-campaigns-structure-optimization-reporting/408264/#close
http://sol8.com/smart-shopping-campaigns/