2021. február 18., csütörtök

Alkoholreklámok Google Ads-ben és Facebook Ads-ben

Online hirdetőként - főként akkor, ha még nem vagyunk igazán járatosak benne - sokszor szembesülhetünk azzal, hogy a Google- vagy a Facebook a hirdetési irányelveire hivatkozva nem engedi a termékhirdetésünket megjeleníteni. Vannak bizonyos tiltott vagy komoly korlátozások alá eső termékkategóriák, melyekre szigorú hirdetési szabályok érvényesek. Ezek a szabályozások egyformán védik a hirdetőt és a felhasználót. Blogcikkünkben az egyik legnagyobb ilyen irányelvi korlátozások alá eső termékkategóriát, az alkoholtartalmú termékek és az alkoholhoz kapcsolódó szolgáltatások online hirdetési irányelveit vizsgáljuk meg.

Alkoholreklámok - reklámjogi kitekintés

Cikkünket kezdjük rögtön egy olyan kitekintéssel, amely nem kizárólag az online hirdetésekre vonatkozik, viszont alapjaiban határozza meg azt, hogy az online hirdetésekben meddig is “nyújtózkodhatunk” ha alkoholtartalmú italokat vagy veszélyes eszközöket kívánunk megismertetni célközönségünkkel.

A Google és a Facebook hirdetési szabályzata a cikkben taglalt témákkal kapcsolatban ugyanis ezzel van összhangban, illetve ezeken alapul. Hazánkban ebben a témában a Gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. Törvény rendelkezései az irányadóak. E törvény az alkoholtartalmú termékek vonatkozásában kimondja, hogy:

Tilos alkoholtartalmú ital olyan reklámja, amely:

  • gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól,
  • gyermek- vagy fiatalkorút mutat be,
  • alkoholtartalmú ital mértéktelen fogyasztására ösztönöz, vagy negatívan tünteti fel az önmérsékletet, illetve az alkoholfogyasztástól való tartózkodást,
  • az alkohol fogyasztását jobb fizikai teljesítménnyel vagy járművezetéssel kapcsolja össze,
  • olyan benyomást kelt, hogy az alkohol fogyasztása hozzájárul a társadalmi vagy szexuális sikerhez,
  • azt állítja vagy olyan benyomást kelt, hogy az alkoholnak gyógyászati tulajdonsága van, serkentő vagy nyugtató hatású,
  • azt állítja vagy olyan benyomást kelt, hogy az alkohol személyes konfliktusok megoldásának eszköze lehet, vagy
  • a magas alkoholtartalmat az italok pozitív minőségi jellemzőjeként hangsúlyozza.

Miért fontosak ezek nekem hirdetőként, ha a Google és a Facebook ettől eltérő szabályokat alkalmaz?

A Google és a Facebook hirdetés ellenőrzése és jóváhagyása egy összetett folyamat, melyben nem csupán a hirdetés, hanem maga a weboldal/landing page is vizsgálatra kerül. Ennek tudatában világossá válik, hogy amennyiben a weboldalunk/landing page-ünk nem felel meg a fenti törvényi szabályozásban foglaltaknak, úgy eleve nem érdemes Google- vagy Facebook hirdetésekben gondolkodnunk.

Ehhez a talán a legegyszerűbb és legszemléletesebb példa az, hogy már a weboldalra belépéskor - a felhasználó életkorának megadásával - ki kell szűrni, hogy fiatalkorú szeretné-e megtekinteni a weboldalt.

Az alkoholtartalmú termékeket a fogyasztók sokszor megpróbálják valamilyen pozitív tulajdonsággal felruházni (pl. “gyógysör”, vagy éppen a napi rendszeres kis mértékben történő alkoholfogyasztás előnyeit hangsúlyozva), de a weboldal vagy webshop üzemeltetőknek ilyen szempontból meg van kötve a kezük és még csak egy viccesnek szánt szlogen sem fér bele ezzel kapcsolatban. A termék egyes összetevőit - kivéve persze magát az alkoholt - pozitív jelzőkkel fel lehet ruházni, de a terméket önmagában nem lehet olyan színben feltüntetni ami azt sugallja, hogy az alkoholos termék fogyasztásának vannak pozitív hozadékai.

Google és Facebook hirdetési irányelvek az alkoholos termékekre vonatkozóan

A Facebooknak és a Google-nek a fentieken túl még vannak saját hirdetési irányelvei is ezen termékek hirdetésére vonatkozóan, melyeket szigorúan be is tartatnak. Nézzük meg ezeket részletesebben.

Alkoholos termékek Facebook hirdetései

A Facebook (a Google-höz hasonlóan) elkötelezett a felelős alkoholfogyasztás mellett, és az alkoholtartalmú termékekkel kapcsolatos hirdetéseket szigorúan szabályozza a következő módon:

Az alkoholt reklámozó vagy alkoholra utaló hirdetéseknek meg kell felelniük minden vonatkozó helyi jogszabálynak, kötelező vagy általánosan elfogadott ágazati kódexnek, iránymutatásnak, engedélynek és jóváhagyásnak, továbbá a Facebook célzási irányelveivel és a vonatkozó helyi jogszabályokkal összhangban álló, korcsoport és ország szerinti célzási kritériumokat kell alkalmazniuk. Fontos tudni, hogy a Facebook szabályai teljes mértékben tiltják az alkoholt reklámozó vagy arra hivatkozó hirdetéseket bizonyos országokban, többek között a következőkben: Afganisztán, Banglades, Brunei, Egyesült Arab Emirátusok, Egyiptom, Gambia, Jemen, Kuvait, Líbia, Litvánia, Norvégia, Oroszország, Pakisztán, Szaúd-Arábia, Thaiföld, Törökország. 

(Forrás: https://www.facebook.com/policies/ads/restricted_content/alcohol)

A hirdetések célzásakor tehát ügyelni kell arra, hogy betartsuk az országonként eltérő hatályos jogszabályokat is. Ennek értelmében Magyarországon 18 év felettieknek lehet alkohollal összefüggésbe hozható hirdetéseket megjeleníteni, de pl. Svédországban csak a 25 év felettieknek.

Alkoholtartalmú termékek Google hirdetései

A Google a Facebookhoz hasonlóan határozza meg az alkoholos termékekkel kapcsolatos hirdetési irányelveit az alkoholtartalmú termékekkel kapcsolatban. Betartatják az alkoholos italokra vonatkozó helyi törvényeket, illetve az iparági szabványokat, így nem engedélyeznek bizonyos fajta - az alkoholos italokkal, illetve alkoholnak látszó italokkal kapcsolatos - hirdetéseket. Egyes alkohollal kapcsolatos hirdetések megengedettek, amennyiben megfelelnek az irányelveknek, nem céloznak meg kiskorúakat, továbbá csak azokat az országokat célozzák, amelyekben kifejezetten engedélyezett az alkohollal kapcsolatos hirdetések megjelenítése.

A Google Ads-ben már nem csupán az életkor (a Facebook esetében a korlátozások nagy része az életkorhoz köthető), hanem az italok alkoholtartalma is egy fontos szempont.

Hazánkban és Európában - pár kivételtől eltekintve - a Google meglehetősen engedékeny az alkoholos italok hirdetésével kapcsolatban. A Google tehát a Facebookhoz hasonlóan az adott ország törvényeivel összhangban végzi a szabályozást, de külön hirdetési irányelveket alkalmaz a különböző kampánytípusokra, valamint a hirdetés elérendő céljára vonatkozóan is attól függően, hogy a hirdetés online értékesítést kínál, vagy a márkaépítő és az információs hirdetések kategóriájába tartozik.

Online értékesítést célzó alkoholhirdetések

Az online értékesítést kínáló alkoholhirdetések esetében (jellemzően pl. Google Shopping hirdetések) komoly problémát jelenthet, hogy nem alkalmazhatunk dinamikus remarketing kampányt, ugyanis ezt a Google nem engedélyezi. Ha webshopot üzemeltetünk, melynek termékkínálatában alkohol vagy alkohol tartalmú termék (jellemzően italok) is szerepel, akkor a Google Merchant Centerünk rögtön “disapproved item”-ként kezeli ezeket a terméket. Ebben az esetben - ha nem vagyunk tisztában a Google irányelvekkel - az első megdöbbenés után nem kell megijedni, “sima” shopping hirdetésben vagy az egyéb találatoknál (free listings) továbbra is megjelenhetnek az alkoholtartalmú termékeink is.

Továbbá nem hirdethető alkohol a következő hirdetési formátumok használatával:

  • Gmail-hirdetések
  • Foglalási vizuális hirdetések
  • Fogyasztói értékelések jelölései
  • Alkalmazástelepítési képes- és videóhirdetések
  • Dinamikus keresési hirdetések

(Forrás: https://support.google.com/adspolicy/answer/6012382?hl=hu)

Milyen eszközök lehetnek a segítségemre, hogy biztosan ne szegjek szabályt?

A Google és a Facebook egyaránt kínál ingyenes online képzési anyagokat, melyekben az alkoholhoz kapcsolódó hirdetések is szerepet kapnak. A Facebook Blueprint anyagai az alkohollal kapcsolatos témákról részletesen értekeznek. A Google Skillshop tananyagai között pedig szintén megtalálhatóak az alkoholos termékekhez kapcsolódó témák.

További jó hír azoknak, akik nehezen ismerik ki magukat a szerteágazó hirdetési szabályok között és biztosra szeretnének menni hirdetéseik irányelvi megfelelőségét illetően, hogy a Google Ads felületen elérhető a Beállítások menüben a beépített Irányelvkezelő, ami átfogó képet ad számunkra a fiókunkban található hirdetések megfelelőségét illetően, továbbá könnyedén kezelhetjük problémás hirdetéseinket és megtekinthetjük korábbi fellebbezéseinket is.

Mit tesz a Google, hogy kevesebb alkohol hirdetést lássunk?

Mindezeken túl a Google bejelentette, hogy egy új hirdetési beállítást tesz lehetővé a YouTube-on és a Google Ads-ben is annak érdekében, hogy a felhasználók számára kevesebb alkohollal és szerencsejátékkal kapcsolatos hirdetés jelenjen meg.

Ez az új beállítási lehetőség a fokozatosan lesz kiterjesztve először a YouTube hirdetésekre az Egyesült Államokban, majd később (vélhetően még 2021-ben) globálisan is elérhető lesz Google Ads-ben és YouTube-on is. Azokban az országokban, ahol ezek a jogi szabályozások már életben vannak, nem lesz tapasztalható változás a hirdetési irányelvekben. Az új funkció beállítása ezen a felületen lesz majd elérhető.

Összegzés

Az alkoholtartalmú italok hirdetése egy kissé ingoványos talajnak tűnhet, viszont ez ne tántorítson el bennünket, hogy online hirdetésekkel vigyük sikerre ezeket a termékeinket, mert kellő körültekintéssel, a jogi szabályozások és a Google- valamint a Facebook hirdetési irányelvek pontos ismeretével és betartásával hatékonyan tudjuk hirdetni ezen termékeinket is az online térben. Ezek az irányelvek egyrészt hirdetőként is védenek minket az esetleges jogi következményektől, és megvédik a fogyasztókat is az alkohol mértéktelen fogyasztásától. A jogi szabályozások és az irányelvek betartásához szerencsére rendelkezésünkre állnak olyan hatékony eszközök, amelyekből a legfontosabbakat a cikkben is ismertettük.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Források:

https://support.google.com/adspolicy/answer/6012382?hl=en https://support.google.com/adspolicy https://www.facebook.com/policies https://www.facebook.com/policies/ads/restricted_content/alcohol https://searchengineland.com/google-launching-policy-manager-in-google-ads-313980 https://google-adwords-specialists.medium.com/google-introduces-policy-manager-to-avoid-ad-penalties-in-google-ads-ac54c028a7be https://mumbaimirror.indiatimes.com/others/sci-tech/google-to-let-users-turn-off-youtube-ads-for-alcohol-gambling/articleshow/79680878.cms https://www.seroundtable.com/google-ads-setting-alcohol-gambling-ads-30676.htmlhttps://www.seroundtable.com/google-ads-setting-alcohol-gambling-ads-30676.html
Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés