Google hirdetések felhasználói szempontból – miért kapom őket?
Múlt heti blogcikkünkben a Facebook hirdetésekkel foglalkoztunk, kivételesen felhasználói szempontból. Megmutattuk, hogy hol szerkeszthetjük érdeklődési és hirdetési beállításainkat a legnagyobb közösségi portálon, valamint azt, hogy mi alapján találnak meg minket a célzott hirdetések.
Ebben a blogcikkünkben a másik, talán legjelentősebb online hirdetési platform, a Google Ads szempontjából tekintjük át a tudnivalókat és azt is megmutatjuk, hol tekinthetjük meg hirdetési beállításainkat és hogy honnan is szerzi rólunk a Google az értékes információkat.
A Google egy hirdetési szolgáltató
Teljesen nyilvánvaló lehet bárki számára, hogy a Google – aki a világ egyik legértékesebb és leginnovatívabb vállalata – elsősorban hirdetési bevételekből tudja fenntartani magát. Minél több információval rendelkezik a felhasználókról, annál értékesebb és színvonalasabb hirdetési megoldásokat tud létrehozni és annál nagyobb hirdetési bevételre tehet szert a különböző hirdetési megoldásaiból, pl. a Google keresési hirdetésekből, a Google Display hirdetésekből, a Gmail hirdetésekből, a YouTube hirdetésekből vagy a Google Marketing Platform-on (régebbi nevén DoubleClick hirdetésekből).
De pontosan honnan is szerzi az információkat a felhasználókról a Google?
1. Felhasználók által megadott adatok
Egy új Google fiók létrehozásakor standard kérdés a nem és életkor. Ennek megadásakor máris rendelkezik a cég a demográfiai alapon célzott hirdetésekhez szükséges információval.
A fiókunkhoz megadott demográfiai adatainkat megtekinthetjük itt:
http://www.google.com/ads/preferences
A demográfiai adataink használatának feltétele a “hirdetések testreszabása” opció engedélyezése a profilbeállításainkban.
2. A hirdetők által megadott adatok
Egy szép hosszú listában megtekinthetjük, hogy mi mindent tud rólunk a Google, milyen témák iránt érdeklődünk, mely cégek vagy konkrét termékek iránt mutattunk érdeklődést (az én esetemben például a CCC webshopjában jártam többször, valamint rendszeresen vásárolok a Decathlon webáruházában). Ezeket az adatokat pl. a webshopokban történő regisztráció során adjuk meg (gmail-es email címet), amely alapján ezután címlistára célzott hirdetéseket futtat az adott hirdető a Google vagy Facebook hirdetési rendszerében.
3. Online tevékenységünk során gyűjtött adatok
Ha korábban engedélyeztük, hogy érdeklődés alapú hirdetéseket kapjunk a Google-tól, akkor az általunk megtekintett weboldalak, blogcikkek, tematikus oldalak, Google keresések szintén támpontot adnak a Google-nak arra vonatkozóan, hogy milyen témák iránt érdeklődünk. A fenti képernyőképen látszik, hogy ezek milyen témák lehetnek, pl. sportcipők (in-market közönség), audió kiegészítők (in-market közönség), macskák (érdeklődési kör, téma), főzés és receptek (érdeklődés, téma).
Összegzésképpen
Ha rendelkezünk Google fiókkal (gmail-es email címmel) és ezt használjuk böngészéseink során is, akkor jó eséllyel sok adat gyűlt össze rólunk a Google rendszerében. Ha engedélyeztük az érdekődési alapú hirdetéseket, akkor online tevékenységünk, valamint a egyéb módon megadott adataink alapján releváns hirdetéseket kaphatunk, olyanokat, amelyek valóban érdekelnek minket és hasznosak a számunkra.
A legfontosabb kérdés, ami felmerül, hogy érdemes-e letiltanunk az érdeklődés alapú hirdetéseket? Nem csak online marketing ügynökségként, de felhasználóként is egyértelműen azt mondjuk, hogy nem érdemes korlátoznunk ezeket. Gondoljunk csak bele, ha letiltjuk az érdeklődés alapú adatgyűjtést, akkor teljesen irreleváns hirdetéseket fogunk kapni, amelyek – amellett, hogy egyáltalán nem hasznosak a számunkra – még idegesítőek és teljesen irrelevánsak is lesznek a számunkra.
A 2018. májusi GDPR (új egységes EU-s adatvédelmi rendelet) hatálybalépését követően a Google-nak – csakúgy mint a Facebook-nak vagy más nagy internetes cégnek – pontos tájékoztatást kell adnia arról, hogy milyen adatainkat, milyen felhatalmazás alapján, mennyi ideig és milyen célból kezeli, valamint lehetőséget kell biztosítania számunkra adataink törlésének kéréséhez is. A legnagyobb internes- és technológiai vállalatoknak maguknak is érdeke, hogy megfeleljenek a vonatkozó törvényi előírásoknak és megfelelő módon kezeljék az adatainkat.
Felhasználóként érdemes tisztában lennünk a jogainkkal és azzal, hogy mely cégek milyen adatainkat, milyen céllal, milyen felhatalmazás alapján kezelik.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Felhasznált források: