2011. április 26., kedd

SEO Trendek 2011 - Keresőoptimalizálás trendek analitikus marketing szemszögből - I. rész

2011. április 21-én került megrendezésre a VII. Menedzsment Fórum Marketing Konferencia, Online Marketing Trendek 2011 címmel a Danubius Hotel Gellért szállodában. A rendezvény számos “hot” online marketing témát járt körbe a social marketingtől, a mobilmarketing trendekig. A téma aktualitását mutatja, hogy az eredetileg tervezett 140-150 fő körüli létszám helyett közel 200 résztvevő jelent meg a különböző közép és nagyvállalatok, valamint online marketing ügynökségek képviseletében. Jelen blog bejegyzésben a saját, azaz a WebMa előadás anyagát szeretném megosztani az olvasókkal, némi magyarázó szöveg kíséretében.

A felkérés a “SEO Trendek 2011” prezentáció megtartására vonatkozott, a cím tehát adott volt. A legnagyobb kihívást azt jelentette, hogy miként lehet fél órában összefoglalni azt a hatalmas mennyiségű információt és újdonságot, amely az elmúlt időszakot jellemezte keresőoptimalizálás terén, ráadásul olyan módon, hogy az a résztvevők igen különböző mélységű tudását figyelembe véve is érthető legyen mindenki számára.



A fenti szempontok alapján mindenekelőtt azt tartottam fontosnak tisztázni, hogy mit is jelent a “SEO” 2011-ben? A SEO - keresőoptimalizálás - a mai napig az egyik leginkább félreértett és homályos fogalom az online marketingben, mindenki tud róla valamit, de szinte senki nem ismeri a valós jelentését. A legtöbb esetben még mindig egyfajta “teki perverzitásnak” tekintik, amelyet a cég informatikusa végez egy homályos sarokban. Ezzel szemben a SEO az online marketing stratégiai eleme, ami gyakorlatilag a teljes online jelenlétünkre hatással van és alapvetően meghatározza annak sikerességét. Véleményem szerint a SEO 2011-ben nem mást jelent, mint a számunkra releváns felhasználók igényeinek maximális kielégítését, függetlenül attól, hogy milyen módon, milyen csatornán, vagy milyen milyen típusú információt keresnek.

A holisztikus SEO feladata, hogy a felhasználó kérdéseire, ott, akkor és olyan módon nyújtson releváns választ, ahogy, amikor azt a felhasználó keresi. Vagyis a felhasználók kérdéseire

  • releváns
  • értékes
  • egyedi
  • hasznos
  • informatív
  • hiteles
  • és mindenekelőtt kereshető azaz megtalálható válaszatokat kell kínálnunk.


A 2011-es trendek előtt érdemes egy pillantást vetni a múltra is, azaz hogyan jutottunk el eddig a pontig, hogyan alakult a SEO története és a prioritások az elmúlt években. Néhány évvel ezelőtt az “old-school” SEO időszakában a keresőoptimalizálás egyfajta manipulációt jelentett, amelynek az volt a feladata, hogy elhitesse a keresőmotorokkal, hogy az oldal értékesebb, mint valójában, ezzel “kicsikarva” a jó pozíciót a keresőkben. Az old-school seo tehát arról szólt, hogy a látogatók, felhasználók helyett a robotok voltak a középpontban. A különböző trükkök, mint a kulcsszó, vagy linkspam semmiképp nem mondható felhasználóbarát megoldának, bár kétségtelen, hogy sajnos elég sokáig eredményesnek bizonyultak - legalábbis addig a pontig, amíg a látogató rákattintott a találati listában az oldalra - hogy azután mi történt ne firtassuk..a fekete kalapos kollégák tevékenységi körébe nem igazán fért bele az analitikus elemzés, vagyis a kattintás utáni történések kiértékelése, vagy a konverzióoptimalizálás...A különböző trükkökkel sikeresen el lehetett érni a néhány kulcsszóra jó pozíciót, ez azonban semilyen mértékben nem garantálja az üzleti vagy marketing szempontú sikert...

Ezzel szemben a “new-school” seo nem jelent mást, mint a felhasználók központba helyezését a robotokkal szemben. Mindezt természetesen olyan módon, hogy a teljes SEO tevékenység összhangban álljon a kitűzött online marketing célokkal és startégiával és hatékonyan támogassa azt. Ilyen marketing célok lehetnek például:

  • ismertségnövelés
  • márkaépítés
  • forgalomnövelés
  • konverziónövelés


..de a legtöbb esetben természetesen ezen céloknak egy egészséges mixe. A SEO, hasonlóan a PPC-hez (pl. AdWords) vagy a közösségi marketinghez csak egy ESZKÖZ az online marketing széles spektrumában, annak érdekében, hogy minél hatékonyabban elérjük a kitűzőtt marketing és üzleti céljainak. A SEO tevékenységnek mérhetőnek kell lennie és a mérhető információk alapján biztos információs bázisul kell szolgálnia az online marketing tevékenység finomhangolásához.


Természetesen vannak olyan “old-school” szabályok, amelyek aktuálisabbak, azaz “cool -abbak” mint valaha:

  • Content is still king! - azaz a tartalom még mindig király
  • Nincs ingyenebéd! - azaz meg kell dolgoznunk a sikerért - kiérdemelt népszerűség
  • Az oldalbetöltődési sebesség fontosabb, mint valaha
  • Analitikus marketing - azaz az információkon és tényeken alapuló marketing döntések fontossága

A cikk következő részében a fenti pontok értelmezésével folytatjuk …
Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: