1st party adat – hogyan támogatja ppc hirdetéseinket?
Néhány éve berobbant a köztudatba a “1st party adat”, vagyis az ún. 1st party adat fogalma. De mit is jelent ez pontosan?
Az “1st party adat” olyan adat, amelyet egy vállalat közvetlenül az ügyfeleitől gyűjt. Ide tartoznak az ügyféladatok, mint például a név, az e-mail cím, a telefonszám, a vásárlási előzmények és a viselkedési adatok is. Az 1st party adatok értékesek a vállalatok számára, mivel lehetővé teszik számukra, hogy jobban megértsék ügyfeleiket, és személyre szabottabb marketing kampányokat hozhassanak létre.
Az 1st party adatok megfelelő gyűjtésének és felhasználásának képessége az elkövetkezendő években kulcsfontosságú lesz valamennyi, online hirdetéseket használó hirdető számára. Ennek oka a korábban az online hirdetések teljes működését biztosító ún. harmadik feles sütik használatának térvesztése, amelyet egyre szélesebb körben korlátoznak akár az egyes informatikai eszközök gyártói (pl. Apple) vagy akár a webböngészők is (pl. Firefox, a későbbiekben pedig a Chrome is). Tehát ha hatékonyan szeretnénk hirdetni és precízen mérni az eredményeket, akkor hasznosítanunk kell az 1st party adatokat online hirdetési fiókjainkban is.
Az 1st party adat tehát kulcsfontosságú:
- Versenyelőny szerzéséhez a konkurensekkel szemben (az 1st party adatunk a saját adatvagyonunk, másnak nem áll ez rendelkezésére)
- A legjobb ügyfeleink, vásárlóink megértéséhez és ennek segítségével a hirdetéscélzásaink pontosabbá tételéhez
- Az üzleti döntések és az üzleti stratégia megalapozásához
- A ppc hirdetések motorját jelentő gépi tanulás támogatásához.
(Harmadik feles sütiknek nevezzük azokat a kis “információcsomagokat”, amelyeket nem a webhely tulajdonosa helyez el az eszközünkön, hanem más vállalatok vagy szolgáltatók. (pl.: Meta, Google, Amazon, stb.) Ezek a sütik segítenek ezeknek a vállalatoknak nyomon követni, hogy milyen tevékenységet folytatunk az interneten, például milyen weboldalakat látogatunk, milyen tartalmak iránt érdeklődünk. Ezeket az adatokat tudják aztán felhasználni a hirdetések pontosabb célzására és az online élményeink személyre szabására.)
Legfőbb ideje van tehát, hogy megismerkedjünk az 1st party adatok felhasználásának lehetőségeivel a Google hirdetésekben és a Facebook hirdetésekben, de további ún. ppc hirdetési platformokon is.
Miért olyan értékes az 1st party adat?
Az 1st party adat valódi értéke abban rejlik, hogy azokat az érdeklődőket vagy személyeket, akiktől rendelkezünk ún. 1st party adattal (email cím, telefonszám pl.) és erre az adatra GDPR szempontból megfelelő, az érintett kifejezett hozzájárulásán alapuló adatkezelési jogosultságal is rendelkezünk, őket direktben is elérhetjük marketing üzeneteinkkel.
Ha például megadták nekünk az email címünket és hozzájárultak email hírlevelek fogadásához, akkor megszólíthatjuk őket közvetlenül ilyen tartalmakkal.
A megfelelően gyűjtött és felhasznált 1st party adatoknál szinte nincsen is értékesebb marketing fegyver. Miért? Mert akiket elérünk direktben, azoknak az esetében nem szükséges külsős hirdetési rendszerekre támaszkodnunk (mint például a harmadik feles sütik esetében, amikor az adat tulajdonosa jellemzően pl. A Google- vagy Meta platform).
A személyes adat felbecsülhetetlen értékű.
A napjainkban zajló technikai változások során pl. az ún. harmadik feles sütik egyre inkább veszítenek jelentőségükből és egyre inkább felértékelődik a saját adatbázisok, az 1st party adatok szerepe és jelentősége.
Hogyan tehetünk szert ún. 1st party adatokra?
1st party adatokra elsősorban az érintettektől történő, egyes személyes adataik kezelésére történő hozzájárulás megszerzésével tehetünk szert.
Pl. ha a weboldalunkon blogot üzemeltetünk, ahol érdekes és értékes tartalmat kínálunk az érdeklődőknek, feliratkoztathatjuk őket hírlevélre, email címük megadásával, ha szeretnének elsőként értesülni a friss tartalmakról.
Ugyanígy például egy árajálatkérő űrlap beküldőinek is jellemzően hozzá kell járulniuk személyes adataik kezeléséhez a GDPR szerint annak érdekében, hogy értékesítő kollégánk közvetlenül megkereshesse őket.
Hogyan segítik az 1st party adatok a ppc kampányainkat?
Az 1st party adatok alkalmazása a ppc hirdetésekben azt a célt szolgálja, hogy az eredményméréseink teljesebbek, a hirdetéscélzásaink pedig pontosabbak legyenek. E kettő révén pedig versenyelőnyre tehetünk szert a többi hirdetővel, így közvetlen versenytársainkkal szemben is.
Eredménymérések pontosságának javítása
A fentebb említett, ún. harmadik feles süti kivezetésével összefüggésben a Google- és a Meta hirdetési rendszere is lehetőséget biztosít a weboldalunkon a hirdetési sütiken alapuló eredménymérés kiegészítésére. Mire is gondolunk?
Ha futtatunk Google hirdetéseket, akkor az ún. Google Ads címkés konverziómérésekkel mérhetjük az online hirdetéseinkből érkezők értékes interakciókat a weboldalon (pl. űrlap beküldés vagy vásárlás). Ha a látogató nem fogadja el a hirdetési sütiket, akkor az eredménymérésünk nem tud lefutni (böngésző oldalon, harmadik feles sütivel).
Hogyan segíthetjük azt, hogy ilyen esetben mégis vissza tudjuk jelezni a hirdetési rendszernek, hogy megtörtént egy fontos esemény a weboldalon? Például úgy, hogy használjuk az ún. kibővített konverziók funkciót, vagyis ún. 1st party adatot csatolunk hozzá az eredményméréshez (email cím, telszám). Olyan adatot használunk, amelyet a felhasználó megad nekünk egy kapcsolatfelvételi űrlapban vagy egy webshop megrendelés leadása során. Így az eredménymérésünk már nem csupán harmadik feles sütiken alapul, hanem ún. 1st party adaton.
Az ún. kibővített konverziók beállításával felkészülhetünk a 2024-ben várható harmadik feles süti kivezetésre is a Chrome böngészőben.
A Meta esetében szintén elérhető az ún. speciális megfeleltetés funkció, amely a Google Ads kibővített konverzióhoz hasonlóan ún. 1st party adatot csatol hozzá a Meta eseményméréseinkhez.
Hirdetéscélzások pontosabbá tétele
Mind a Google hirdetési rendszerében, mind a Meta hirdetési rendszerében lehetőség van ún. ügyféllista feltöltésére.
Ez azt jelenti, hogy a már vásárlóinkká, ügyfeleinkké vált internetezők adatait töltjük fel a hirdetési rendszerbe (ez feltöltéskor azonnal titkosítása, más néven hashelésre kerül, így a GDPR rendelet értelmében a rendszerben már feltöltött adat nem számít személyes adatnak).
A feltöltött ügyféllistát a Google Ads rendszerében úgy használhatjuk fel, hogy bizonyos kampánytípusoknál, pl. Ún. Performance max kampánynál ún. szignálként hozzáadhatjuk a kampányhoz. Ezzel a rendszernek egy ún. mintát mutatunk arról, hogy kikhez hasonló felhasználókat szeretnénk elérni a hirdetésekkel. A minta pedig nem sütiken, hanem 1st party adaton alapul (jövőbiztos, saját adatbázis).
A Meta esetében ugyanígy feltölthetünk ügyféllistát a meglévő ügyfeleinkről, itt azonban lehetőségünk van ún. lookalike célközönség létrehozásához az ügyféllistánkhoz, tehát direktben is meg tudjuk célozni hirdetésekkel a listánkon szereplőhöz hasonló Meta felhasználókat.
Fontos: azért nem egy ún. érdekődőlistát vagy hírlevél címlistát érdemes feltölteni a hirdetési fiókba, mert az érdeklődő, ám végül nem fizető ügyféllé vagy vásárlóvá nem vált ledek hez hasonló, illetve a csak az ingyenes hírlevelünket olvasgató érdeklődőket szeretnénk elérni a ppc hirdetéseinkkel, hanem a fizető ügyfeleinkhez hasonló felhasználókat!
Perszonalizált hirdetések
A Forrester szerint a felhasználók 80%-a szívesebben vásárol olyan cégektől, akik személyre szabott élményt nyújtanak.
A saját adatok gyűjtése kulcsfontosságú a magas szinten perszonalizált hirdetési élmény szempontjából is. Ha tudjuk, hogy az érintett felhasználó milyen tartalmakat látogatott meg szívesen a weboldalunkon, akkor információnk lehet arról is, hogy milyen üzenettel érdemes megszólítanunk őt a hirdetésekben.
Mire használhatjuk még fel az 1st party adatokat?
A ppc hirdetéseken kívül természetesn még számos területen felhasználhatjuk az 1st party adatokat. Ha rendelkezünk megfelelő 1st party adattal, akkor direktben is elérhetjük a pontenciális érdeklődőket, akár email marketinggel, sms marketinggel vagy egyéb direktmarketing megoldásokkal.
Összefoglalásképpen
Az 1st party adatok értéke egyre inkább felértékelődik és nélkülözhetetlen elem a potenciális vásárlóink hatékony megszólításában. Nem véletlen, hogy a legnagyobb FMCG cégek és a nemzetközileg is elismert márkák marketing tevékenységének központi eleme az 1st party adatok gyűjtése és hatékony felhasználása.
Vegyünk példát rólunk, gyűjtsük felelősen, GDPR konform módon a személyes adatokat és használjuk fel ezeket okosan a teljes marketing tevékenységünkben.
Tegyük pontosabbá ppc hirdetéseink eredményméréseit és hirdetéscélzásait az 1st party adatok tudatos felhasználásával és előzzük meg versenytársainkat e téren is!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!