Mit érdemes tudni a 2021 májusi Google Page Experience Update-ről?
2020-ban érkezett a bejelentés a Google-től, hogy 2021 májusában terveznek bevezetni egy új algoritmust – vagyis néhány új szempontot, amit a Google keresőmotorjai értékelni fognak a weboldalakkal kapcsolatban -, “Page Experience Update” néven, amit legjobban “Oldal-élmény algoritmusnak” lehet lefordítani. Az organikus keresési találati listán való helyezés meghatározásához tehát májustól már olyan vizuális indikátorokat is figyelembe vesz a Google – egy tervezett tesztidőszak után -, melyek jelezni fogják a felhasználóknak, ha egy weboldal remek felhasználói élményt ad, hasonlóan az AMP weboldalakhoz (ezek kifejezetten mobilra optimalizált, villámgyors weboldalakat jelentenek).
Mi is az Oldal-élmény algoritmus és miért fontos?
Mivel a google adatai azt mutatják, hogy a felhasználók előnyben részesítik a jó felhasználói élményt biztosító weboldalakat, így az új algoritmus a már meglévő elemeket fogja összevonni olyan új mutatókkal, melyeket összefoglaló néven Core Web Vitals-nak neveztek el. Habár az új mutatók nem a fő indexelési tényezők közé fognak bekerülni, inkább egyfajta különbségtételre fogja őket használni a Google keresőmotorja. Ezt úgy kell értelmezni, hogy ha két hasonló webshop verseng ugyanarra a keresési kulcsra az organikus találati listában, akkor ezek a mutatók is számítanak majd abból a szempontból, hogy melyik weboldalt rangsorolja előrébb majd a keresőmotor.
Érdemes tehát már most foglalkoznunk ezekkel a szempontokkal annak érdekében, hogy ne érjen minket meglepetés a májusi algoritmusfrissítést követően – vagyis ne sorolódjon hátrébb a weboldalunk vagy webshopunk a Google organikus keresési találati listáján.
A “Page Experience Update” kifejezetten olyan szempontokat tartalmaz, amelyek a fizetett online hirdetések (pl. Google Ads, Facebook hirdetés, Linkedin hirdetés) eredményességének szempontjából már eddig is kulcsfontosságúak voltak, de a közeljövőben már a keresőoptimalizálás (seo) eszköztárába is be kell kerüljenek.
Core Web Vitals mutatók részletese
Segítségükkel a weboldaltulajdonosok megállapíthatják, hogy weboldaluk mennyire felhasználóbarát. Ezek a mutatók a felhasználói élmény három fő elemét vizsgálják, illetve mérik:
- Oldalbetöltődési sebesség (Large Contentful Paint – LCP – Legnagyobb Vizuális Tartalomválasz) – ideális értéke 2.5 másodperc alatti
- Interaktivitás (First Input Delay – FID – Első reakciótól számított válaszkésés) – ideálisan 100 milliszekundum alatti
- Vizuális stabilitás (Cumulative Layout Shift – CLS – Elrendezés összmozgása) – ideális pontszáma 0.1 alatti
LCP – Odalbetöltés
Lényegében azt méri, hogy a felhasználó szemszögéből mennyi időbe telik az oldal fő tartalmi részének betöltése.
FID – Interaktivitás
Azt méri, hogy mennyi idő telik el, mire az oldal képes reagálni a felhasználó interakciójára. Pl: a felhasználó kattint, mire megjelenik egy felugró ablak.
CLS – Vizuális stabilitás
Leírni nem egyszerű, hogy mit mér, de biztos vagyok benne, hogy a következő kis videó egyértelművé teszi, miért is fontos ez az érték.
Ezen három értéket kapcsolja össze tehát az új Oldal-élmény algoritmus az olyan régebbi mutatókkal, mint a..
- mobilbarát jelleg (mobilbarát-e a weboldalunk)
- biztonságos weboldal
- HTTPS
- zavaró felugró ablakok (vagyis azok hiánya az optimális)
Összefoglalásképpen
Ha eddig “csupán” az online hirdetéseinkkel kapcsolatban hallottuk, hogy fontos az oldalbetöltődési sebesség, a http és a mobilbarát jelleg, akkor ideje átgondolnunk ezeket weboldalunk vagy webshopunk keresőoptimalizálásával kapcsolatban is.
Készítsük fel a weboldalunkat a májusi “Page Experience Update”-re!
A weboldalunk vagy webshopunk értékelését az egyes Core Web Vitals szempontok alapján az ingyenes Google Page Speed Insights eszközben ellenőrizhetjük!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!