2021. február 3., szerda

Mit érdemes tudni a 2021 májusi Google Page Experience Update-ről?

2020-ban érkezett a bejelentés a Google-től, hogy 2021 májusában terveznek bevezetni egy új algoritmust - vagyis néhány új szempontot, amit a Google keresőmotorjai értékelni fognak a weboldalakkal kapcsolatban -, “Page Experience Update” néven, amit legjobban “Oldal-élmény algoritmusnak” lehet lefordítani. Az organikus keresési találati listán való helyezés meghatározásához tehát májustól már olyan vizuális indikátorokat is figyelembe vesz a Google - egy tervezett tesztidőszak után -, melyek jelezni fogják a felhasználóknak, ha egy weboldal remek felhasználói élményt ad, hasonlóan az AMP weboldalakhoz (ezek kifejezetten mobilra optimalizált, villámgyors weboldalakat jelentenek).

Mi is az Oldal-élmény algoritmus és miért fontos?

Mivel a google adatai azt mutatják, hogy a felhasználók előnyben részesítik a jó felhasználói élményt biztosító weboldalakat, így az új algoritmus a már meglévő elemeket fogja összevonni olyan új mutatókkal, melyeket összefoglaló néven Core Web Vitals-nak neveztek el. Habár az új mutatók nem a fő indexelési tényezők közé fognak bekerülni, inkább egyfajta különbségtételre fogja őket használni a Google keresőmotorja. Ezt úgy kell értelmezni, hogy ha két hasonló webshop verseng ugyanarra a keresési kulcsra az organikus találati listában, akkor ezek a mutatók is számítanak majd abból a szempontból, hogy melyik weboldalt rangsorolja előrébb majd a keresőmotor.

Érdemes tehát már most foglalkoznunk ezekkel a szempontokkal annak érdekében, hogy ne érjen minket meglepetés a májusi algoritmusfrissítést követően - vagyis ne sorolódjon hátrébb a weboldalunk vagy webshopunk a Google organikus keresési találati listáján.

A “Page Experience Update” kifejezetten olyan szempontokat tartalmaz, amelyek a fizetett online hirdetések (pl. Google Ads, Facebook hirdetés, Linkedin hirdetés) eredményességének szempontjából már eddig is kulcsfontosságúak voltak, de a közeljövőben már a keresőoptimalizálás (seo) eszköztárába is be kell kerüljenek.

Core Web Vitals mutatók részletese

Segítségükkel a weboldaltulajdonosok megállapíthatják, hogy weboldaluk mennyire felhasználóbarát. Ezek a mutatók a felhasználói élmény három fő elemét vizsgálják, illetve mérik:

  • Oldalbetöltődési sebesség (Large Contentful Paint – LCP – Legnagyobb Vizuális Tartalomválasz) - ideális értéke 2.5 másodperc alatti
  • Interaktivitás (First Input Delay – FID – Első reakciótól számított válaszkésés) - ideálisan 100 milliszekundum alatti
  • Vizuális stabilitás (Cumulative Layout Shift – CLS – Elrendezés összmozgása) - ideális pontszáma 0.1 alatti

Forrás: https://web.dev/vitals/#core-web-vitals

LCP - Odalbetöltés

Lényegében azt méri, hogy a felhasználó szemszögéből mennyi időbe telik az oldal fő tartalmi részének betöltése.

FID - Interaktivitás

Azt méri, hogy mennyi idő telik el, mire az oldal képes reagálni a felhasználó interakciójára. Pl: a felhasználó kattint, mire megjelenik egy felugró ablak.

CLS - Vizuális stabilitás

Leírni nem egyszerű, hogy mit mér, de biztos vagyok benne, hogy a következő kis videó egyértelművé teszi, miért is fontos ez az érték.

Forrás: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

Ezen három értéket kapcsolja össze tehát az új Oldal-élmény algoritmus az olyan régebbi mutatókkal, mint a..

  • mobilbarát jelleg (mobilbarát-e a weboldalunk)
  • biztonságos weboldal
  • HTTPS
  • zavaró felugró ablakok (vagyis azok hiánya az optimális)

Forrás: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

Összefoglalásképpen

Ha eddig “csupán” az online hirdetéseinkkel kapcsolatban hallottuk, hogy fontos az oldalbetöltődési sebesség, a https és a mobilbarát jelleg, akkor ideje átgondolnunk ezeket weboldalunk vagy webshopunk keresőoptimalizálásával kapcsolatban is.

Készítsük fel a weboldalunkat a májusi “Page Experience Update”-re!

A weboldalunk vagy webshopunk értékelését az egyes Core Web Vitals szempontok alapján az ingyenes Google Page Speed Insights eszközben ellenőrizhetjük!

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés