A YouTube-on hirdetnél? Ezeket érdemes tudnod.
A koronavírus-járvány alatt, részben a lezárások miatt világszerte az emberek jóval több időt töltöttek a digitális térben, mint azelőtt. A boltbezárások miatt fellendült az online kereskedelem, az online tér lett a szórakozás helyszíne is a bezárt mozik, színházak mellett és ez magával hozta a korábbinál még intenzívebb YouTube használatot is.
Ugyan a harmadik pandémiahullámnak gyakorlatilag vége, de a felhasználók viselkedése már nem fog visszatérni a korábbi gyakorlathoz, az online tér továbbra is életünk egyre növekvő fontosságú színtere marad. A felfedezett platformok és webáruházak velünk maradnak és az információszerzésnek továbbra is kritikusan fontos terepe marad az internet.
YouTube hirdetés vs. tévéhirdetés
Az online marketing szakemberek a szemléletesség kedvéért sokszor hasonlítják a YouTube videóhirdetéseket a tévéhirdetésekhez. Ennek oka, hogy a nagyobb hirdetők legtöbbször a tévé alternatívájaként tekintenek rá és a tévés hirdetési büdzsé egy részét csoportosítják át a YouTube-ra.
Természetesen nem összehasonlítható a két hirdetési platform! A tévé esetében továbbra is jelentős mértékű a meddőszórás, a fizetés pedig nem a ténylegesen elért potenciális vásárlók száma alapján történik. A YouTube hirdetés ezzel szemben akár nagyon pontosan célozható, csupán a tényleges videómegtekintések utána fizetünk és marketing céltól függően már számos speciális YouTube hirdetési formátum áll a rendelkezésünkre annak érdekében, hogy teljes mértékben a kitűzött üzleti- és marketing célunkhoz illeszkedő YouTube kampányt valósíthassuink meg.
Ami magasan a tévéhirdetések fölé emeli a YouTube-ot, hogy a hirdetések millióféle szempont szerint célozhatóak – akár a saját, teljesen egyedi hirdetéscélzásunkat is összeállíthatjuk a termékünk jellemzői, a konkurens márkák és weboldalak alapján. A másik nagyon fontos szempont, hogy a YouTube hirdetések pontosan mérhetőek és elemezhetőek. Megtudhatjuk, hogy több célcsoport esetén melyik hogyan reagált a hirdetésünkre, sőt, már kifejezetten webáruházak számára kialakított hirdetésformátum (YouTube for Shopping) is rendelkezésre áll a világ első számú videós platformján.
Ami nagyon fontos, hogy a tévékampányunkhoz készült reklámszpotot nem használhatjuk fel egy az egyben YouTube-on! A YouTube hirdetési kreatívokra teljesen más best practice-sek, bevált gyakorlatok vonatkoznak, mint a tévészpotokra, pl.
- Az első 5 mp-ben – az átugorhatóság miatt – érdemes megjelenítenünk a márkát, logót
- A legújabb trend szerint a videóhoz mindenképpen legyen hang is – mivel sokan zenehallgatásra használják a YouTube-ot és ezért a hanggal tudjuk megszólítani őket
- Mobileszközön is élvezhető, értelmezhető videót készítsünk! A vidómegtekintések több mint 70%-a világszerte már mobileszközökről történik.
- A bevált, javasolt sztoriív is teljesen más a YouTube videóhirdetéseknél, mint a tévéreklámoknál. Az aktuális best practice-ről kérdezzük Premier Google Partner ügynökségünket!
A legfontosabb tudnivalók a YouTube hirdetésekről
A YouTube hirdetések korábban főként a vásárlási folyamat kezdeti szakaszában, márkaismertség-növelésre voltak használatosak. Ebben a platformban azonban ennél sokkal több potenciál rejlik és mára a vásárlási folyamat szinte minden fázisában felhasználhatóak a videós hirdetések.
Amit sokan nem tudnak, hogy a YouTube a Google után a világ második legnagyobb keresőmotorja is egyben. Gondoljunk csak bele, hogy hányszor kerestünk egy szerelési feladathoz útmutatót a YouTube-on, egy kiszemelt telefonnal kapcsolatban videós értékelést vagy kerestünk a hétvégére egyszerű, gyors, egészséges ételeket és főzős videókat!
Ennek megfelelően, bár természetesen nem válthatja ki a Google keresési hirdetéseket, de azok nagyon fontos kiegészítője lehet.
Gyakran mondjuk, hogy a YouTube videóhirdetéseknél gyakorlatilag nincsen olcsóbb eszköz márkaismertségünk növelésére, értékét pedig tovább növeli pontos célozhatósága.
A YouTube hirdetéseknél – ezen belül is az önkiszolgáló hirdetéseknél – alapvetően háromféle hirdetésformátum létezik:
- Ún. In-stream videóhirdetés – ez a megtekinteni kívánt videók előtt, alatt és után jelenhet meg, 5 mp után átugorható. A fizetés a hirdetésért 30 mp-es vagy annál hosszabb videó esetén a legalább 30 mp-es megtekintésekért történik, 30 mp-nél rövidebb videó esetén a videó 100%-os végignézéséért vagy a hirdetésre történő kattintásért történik (cta elem, ami átvisz a hirdető weboldalára)
- Az ún. In-stream videóhirdetés egyik változata a 6 mp-es nem átugorható ún. bumper videóhirdetés, ennek az esetében ún. CPM alapon fizetünk (ezer hirdetésmegjelenítés költsége). Ebben az esetben a videóhirdetés nem átugorható, tehát akinek megjelenik az garantáltan végignézte (hacsak nem zárta be magát a YouTube-ot)
- Ún. Discovery videóhirdetések (korábban in-display videóhirdetések): ezek a hirdetések pl. Az ajánlott videóknál jelennek meg, ezek esetében a hirdetésben magában egy play gomb található, erre kattintással indul el a videó, ebben az esetben a kattintásokért fizetünk.
Az önkiszolgáló hirdetések a Google Ads hirdetési fiókban állíthatóak be, de emellett léteznek olyan hirdetésformátumok, amelyek sokkal jobban hajaznak a tévés formátumra, pl. a YouTube masthead hirdetés, ami a YouTube nyitóoldali felső bannermegjelenése. Ezek ún. Foglalásos megjelenések, amelyeket nem önkiszolgáló felületen igényelhetünk, hanem a YouTube képviselőjén keresztül rendelhetünk meg és kifejezetten a nagyobb hirdetőknek szólnak.
A YouTube in-stream videóhirdetések esetén – releváns hirdetéscélzást és megfelelő videós kreatívot feltételezve – az átlagosan elvárható videó megtekintési arány (legalább 30 mp-et megtekintők) 20-30% között mozog Magyarországon, de kampánytól függően akár 40-50%-os videómegtekintési arányt is elérhetünk.
Mik az aktuális YouTube trendek?
A pandémia alatt a YouTube-on előtérbe kerültek a mentális- és testi egészséggel, főzéssel tanulással, valamin a közösséggel kapcsolatos tartalmak.
A YouTube esetében is az emberek elvárása lett az azonnaliság – hogy azonnali választ kapjanak a kérdésükre vagy azonnal megkapják a keresett tartalmat. A felhasználók 85%-a nézett már élő adást, vagyis livestream-et a YouTube-on. Több mint félmillió YouTube csatorna 2020-ban livestreamelt először ( pl. virtuális koncerteket adott vagy élőben közvetítette a diplomaosztót, esküvőt amin nem vehettek részt a rokonok).
Összefoglalásképpen
A pandémia sok tekintetben megváltoztatta a vásárlók viselkedését, a korábbinál még több időt töltenek a potenciális ügyfeleink az online térben. Ehhez hirdetőként is alkalmazkodnunk kell, a korábbi offline fókuszú marketing tevékenységünket érdemes felülvizsgálnunk és gondolkodnunk az online hirdetési lehetőségekről. Online marketing tevékenységünk fontos eleme lehet – iparágtól függően – a YouTube videóhirdetés, a sikerhez azonban ismernünk kell az aktuális trendeket és komoly energiát kell fektetnünk a megfelelő videó elkészítésébe.
Az elinduláshoz – a videós kreatív megtervezéséhez és a kampánytervezéshez – hatékony segítséget nyújthat egy erre szakosodott performance- vagy stratégiai online marketing ügynökség, esetleg Premier Google Partner ügynökség, hogy az első YouTube kampányunk ne csupán tanulópénz legyen!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!