CSS-ek, vagyis Comparison Shopping Partnerek – megéri-e használni őket?
Régóta visszatérő kérdés az e-commerce hirdetők részéről, hogy a CSS-ek, vagyis Comparison Shopping Partnerek használatával tényleg 20%-os kedvezménnyel hirdethetünk a Google Shopping hirdetési hálózatán? Ez a bolondnak is megéri első ránézésre.
Mint minden online szakmai kérdéskör, a CSS-ek témaköre is komplex, a teljes igazság a részletekben rejlik, máshogy fogalmazva: csak a teljes kép birtokában alkothatunk a témában kompetens véleményt.
Értelemszerűen az ún. Comparison Shopping Partnerek a külső kommunikációjuk során elsősorban ezt a 20%-os költségkedvezményt, mint fő vonzerőt hangsúlyozzák ki, azonban számos más részletet sokszor elhallgatnak az érdeklődők elől.
Ebben a blogcikkünkben komplexen körbejárjuk a kérdést és bemutatunk minden olyan információt, amely a CSS-ek használatával kapcsolatos és amelyekkel érdemes tisztában lennünk ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk arról, hogy webshopos hirdetőként megéri-e a számunkra nem a Google CSS-én, hanem egy ún. CSS partneren keresztül hirdetni.
A Google CSS Program, vagyis a Comparison Shopping Partnerek története
A Comparison Shopping Partnerek keletkezése egy, a Google-ot korábban sújtó európai uniós ítélethez köthető. Ezen ítélet az ún. árösszehasonlító oldalak (pl. Magyar vonatkozásban az Árukereső, Olcsóbbat, nemzetközi vonatkozásban pedig a booking.com) egységes fellépése nyomán született meg.
Ezek az árösszehasonlító oldalak sérelmezték az Európai Uniónál, hogy a korábban általuk alkalmazott üzleti modellt – amellyel korábban hatékonyan tereltek értékes látogatókat a saját weboldalukra a Google keresőből – ellehetetleníti a Google, mint új szereplő megjelenése a comparison shopping piacon – a Google Shopping hirdetések révén. Ezen shopping hirdetések ugyanis egy konkrét termékre történő felhasználói keresések esetén a Google keresési találatai között a fizetett keresési hirdetések felett egy új blokkban kerültek megjelenítésre, így jobban az érdeklődők szeme elé kerültek, mint az alatta található szokványos fizetett keresési hirdetések és az annál még lejjebb megjelenő organikus keresési találatok.
A Google-t ezért – ironikusan a saját keresőmotorján megvalósított új hirdetési megoldás, a Google Shopping hirdetések megalkotása, egyben az EU-s monopolellenes szabályozás megszegése miatt – a 2,42 milliárd eurós büntetés megfizetésére kötelezték.
Emiatt kényszerül a Google 20% kedvezőbb kattintási ár biztosítására az árösszehasonlító weboldalak, vagyis más néven comparison shopping partnerek részére.
Ezt a kedvezményt tehát eredetileg az akkori létező, ún. comparison shopping partnerek kapták a Google-tól, azonban ez később egy teljesen új piacot is felépített.
Mi az a CSS, vagyis Comparison Shopping Service és hogyan működik?
“Az összehasonlító vásárlási szolgáltatások a Google általános keresési eredményoldalain Shopping-hirdetések elhelyezésére tehetnek ajánlatot az általuk képviselt kereskedők nevében. A Google Shopping a képviselt kereskedők nevében ugyanúgy tesz ajánlatot, mint bármely más CSS.
Ez azt jelenti, hogy kereskedőként különböző módokat választhat arra, hogyan vesz részt a Google általános keresési eredményoldalán a Shopping-hirdetésekben: a termékadatait bármely CSS-nek megadhatja, beleértve a Google Shoppingot is, és egyidejűleg több CSS-t is használhat.
A CSS partnerek külön Merchant Center-fiókot használnak az általuk képviselt egyes kereskedőkhöz. Minden fiók lehetővé teszi számukra, hogy feltöltsék egy kereskedő készletét, és Shopping-kampányokat futtassanak a nevében.”
Fontos, hogy kizárólag CSS-en keresztül hirdethetünk a Google Shopping szolgáltatásban. Amennyiben nem használunk comparison shopping partnert, úgy a Google mint comparison shopping service-t használjuk annak érdekében, hogy Google Shopping hirdetéseket futtassunk.
Itt fontos megjegyezni, hogy a Google Shopping hirdetések általánosságban nem csak a Google keresési hálózatán, hanem a Google Display hálózaton is megjelenhetnek.
Mivel jár egy Comparison Shopping Partner használata?
Google Shopping hirdetéseink ugyanúgy minden Shopping felületen megjelenhetnek (Google keresési- és display hálózat).
A Google CSS használatához hasonlóan Smart Shopping és Performance max kampányokat is tudunk használni akkor is, ha valamely CSS partnert használjuk.
A Google nemrégi bejelentése szerint a fentiekben tárgyalt ún. Smart Shopping kampányok rövidesen beolvadnak az ún. Performance Max. kampánytípusba, amely a smart shoppinghoz képest még fejlettebb smart bidding- és automatizációs megoldásokat kínál, valamennyi Google hirdetési hálózaton megjelenik, így még nagyobb arányban fogja lefedni a Display hálózatot.
A 20% kedvezmény valójában kevesebb
Általában a CSS partnerek valamilyen formában kérnek a szolgáltatásukért díjat (pl. fix havidíj vagy hirdetési költés utáni %-os jutalék, vagy az egyébként nyújtott 20%-os cpc kedvezményből valamennyi visszatérítés), ezért érdemes utánaszámolni, hogy mi a valós végső megtakarítás, amit elérhetünk.
Amennyiben olyan CSS partneren keresztül hirdetünk, ki mögött egy ppc ügynökség áll, úgy lehetséges, hogy a CSS partneri 20%-os kedvezményt megkapjuk, azonban a kampánykezelésért fizetnünk kell pluszban, így a végén akár ugyanott is lehetünk, mintha a Google Shopping CSS-én keresztül hirdetnénk.
Bizonyos mértékű havi hirdetési keret alatt szintén nem éri meg használni őket szerintünk, mert előfordulhat, hogy nem nyerünk annyit az alacsonyabb CPC-n, mint amennyibe maga a támogató szolgáltatás kerül pluszban (ha az pl. egy fix havidíjat jelent).
A CSS Partner az admin a Merchant Center fiókunkban
CSS partnerenként eltérő az etikai hozzáállás a CSS partnerrel használt Google Merchant Center fiókok migrálásával, átadásával, átvitelével kapcsolatban. Egy maximálisan korrekt CSS partner esetén a nálunk készült fiókot tovább tudjuk használni másik CSS partnerrel vagy akár a Google CSS-ével is, egyszóval kiadják nekünk az admin hozzáférést a fiókhoz további használatra még akkor is, ha másik CSS-t szeretnénk használni a továbbiakban.
A CSS partnerhez is terelünk forgalmat a hirdetéseinkből
A Google shopping hirdetés alján megjelenik mindig a használt CSS neve. A Google egy megbízható, ismert brand, így ha számít a márkánk megítélése, akkor előnyösebb lehet a számunkra inkább a Google CSS-t használni és nem egy árösszehasonlító oldalt, mint pl. az arosszehasonlito-site.hu-t.
Egy másik fontos információ, hogy ha valaki a Google Shopping hirdetésünkből a CSS partner linkjére, azzal pedig a CSS partner weboldalára kattint át és nem a mi termékünkre kattint rá, bár az a kattintás nekünk ingyenes, ezzel akár jelentős forgalmat terelhetünk a mi hirdetéseinkből – amelyeket alapvetően a saját érdekünkben futtatunk – a CSS partnerhez.
Bizalmas üzleti adatok megosztása
A CSS partnerek használata esetén minden kampányadatot, eredményt láthat a CSS partner, aki akár egy ppc ügynökség is lehet, vagyis akár az az extrém eset is előfordulhat, hogy egy konkurens ppc ügynökség megkapja a saját ppc ügynökségünk által kezelt kampányok minden kulcsadatát. Bizonyos hirdetőknél ez üzleti titokkal kapcsolatos aggályokat vethet fel.
Nagyon nem mindegy tehát, hogy egy olyan ismert CSS partnert használunk, aki egy valós, a piacon régóta ismert és méltán elismert árösszehasonlító portált üzemeltet – pl. Olcsóbbat.hu vagy Árukereső.hu – vagy egy egyéb típusú üzemeltetőnek esetlegesen érdeke fűződhet ahhoz, hogy számos iparági hirdető kampány adataiba belelásson.
Ha olyan CSS partnert használunk, aki egyben kampánykezelési szolgáltatást kínál, akkor
érdemes mérlegre tennünk azt a szempontot is, hogy bizalmas üzleti adataink elvben hozzáférhetővé válhatnak. Ezért adatbiztonsági szempontból erősen megfontolandó egy olyan CSS platform igénybe vétele, ahol ezt a kockázati tényezőt legalább kizárhatjuk.
Mikor érheti meg egy Comparison Shopping Partner használata?
Ha jelentős büdzsével hirdetünk
Jelentős havi hirdetési költés esetén nyilvánvalóan megérheti a használat, ennek megállapítására érdemes kiszámolnunk, hogy a 20%-os CSS kedvezmény és a CSS partner fix- vagy költésarányos százalékos használati díjának megfizetését követően mennyi a tényleges megtakarítás. Ha megvan ez az érték, akkor ez alapján tudjuk mérlegelni, hogy ennek megtakarításával érhetünk-e el jelentős teljesítménynövekedést a kampányainkban, vagy egyéb kampány-optimalizációs intézkedésekkel is elérhetjük-e ugyanezt.
Ha nem szeretnénk vele foglalkozni
A CSS partnerek használata szerintünk leginkább olyan cégeknek könnyítheti meg az életét, akik sokat szeretnének hirdetésre költeni, de nem értenek a Google hirdetések kezeléséhez. Ebben az esetben érdemes lehet egy olyan CSS partnert választani, aki a kampánykezelést is elvégzi helyettünk.
Összefoglalásképpen
Ha webshop tulajdonosként szeretnénk Google Shopping hirdetéseket futtatni, akkor dönthetünk úgy, hogy a Google CSS-én keresztül tesszük ezt, de választhatunk egy ún. CSS Partnert is a hirdetéseinkhez.
Annak eldöntéséhez, hogy megéri-e CSS Partneren keresztül hirdetni, számos faktort érdemes átgondolnunk, pl. Hogy mekkora büdzsével hirdetünk, szükségünk van-e kampánykezelési szolgáltatásra pluszban, hogy mennyire kényesek számunkra a fiókunkban található üzleti adatok, stb. stb..
Bárhogy is döntünk, a legfontosabb, hogy azt a shopping hirdetési opciót válasszuk, amely számunkra a legoptimálisabb és hatékonyan támogatja webshopunk forgalom-növekedését, valamint amely már középtávon is optimális megtérülést biztosíthat a számunkra.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!