Google Analytics – weboldal analitika dióhéjban
Már-már közhelynek számít az a mondás, hogy míg offline marketing tevékenységünk csak korlátozottan, addig online marketing tevékenységünk eredménye pontosan mérhető, vagyis konkrétan láthatjuk, hogy mely csatornák, hirdetések, kampányok hoztak kézzel fogható eredményt és melyek nem. A fenti információk alapján pedig tovább optimalizálhatjuk, fejleszthetjük online kampányainkat, csatornáinkat és hirdetési költésünket a hatékony megjelenésekre csoportosíthatjuk át.
Online marketing kampányaink (Google Ads, Facebook hirdetések, Linkedin hirdetések stb.) hatékonyságmérésének központi eleme a weboldal analitikai rendszerünk – példának okáért a Google Analytics, a Google ingyenes weboldal analitikai rendszere -,amelyben minden információ összefut. Ebben a blogcikkünkben a Google Analytics alapjaival foglalkozunk és ismertetjük azt, hogy pontosan milyen adatokat is láthatunk benne, azokat hogyan tudjuk értelmezni és felhasználni marketing céljaink elérése érdekében.
Hogyan működik a Google Analytics?
A Google Analytics mérési rendszer használatához elsőként a weboldalunkat azonosító ún. Google Analytics alap követőkódot kell elhelyeznünk a weboldalunk fejlécében. Az alapkód azonosítja azt a “tulajdon”-t, amelyhez társítja a Google Analytics rendszere a fogadott használati adatokat.
Ez az alap követőkód jelenleg nagyjából az alábbi felépítésű:
Miután elhelyeztük az alap követőkódot a weboldalunkban, a Google Analytics fiókunkba belépve ellenőrizhetjük a bal oldali “valós idejű” jelentésekben, hogy a weboldalunkra rálépve valóban regisztrálja-e a Google Analytics rendszere a látogatásunkat.
Milyen információkat láthatunk Google Analytics-ben?
A Google Analytics ingyenes webanalitikai rendszer alapbeállításanak elvégzését követően máris elkezdenek befutni az adatok weboldalunk teljesítményére és látogatóira vonatkozóan. (Ne felejtsük el, hogy weboldalunk cookie hozzájáruló ablakában a felhasználók beleegyezését kell kérnünk a harmadik felek által elhelyezett cookie-khoz kapcsolódóan. Ezek közé tartozik a Google Analytics által elhelyezett cookie is, a Facebook pixelhez hasonlóan. Valamint azt se felejtsük el, hogy a GDPR szerint a cookie id bizony egy adott személy beazonosítására alkalmas személyes adat, még akkor is, ha nem végezzük el a tényleges beazonosítást.)
Google Analytics-ben pontos információkat kaphatunk az alábbiakról:
Weboldal látogatók (Közönség adatok): egy adott időszakban hány felhasználó látogatta meg a weboldalunkat, ebből hányan voltak az új felhasználók (akik korábban nem jártak az oldalunkon) és hányan a visszatérő felhasználók, ez hány munkamenetet jelent (ma. 30 perces, aktív látogatások), egy felhasználó átlagosan hány oldalt tekintett meg a weboldalunkon egy munkameneten belül, hány odalmegtekintés volt összesen, egy felhasználó átlagosan hány munkamenetet hajtott végre, egy munkamenet átlagos hossza, illetve visszafordulási arány (a felhasználók hány százaléka hagyta el a weboldalunkat kattintás nélkül). További elérhető adatok:
- Demográfia (nem, életkor)
- Érdeklődési kör (aktív piaci szegmens, vonzódási kategóriák)
- Földrajzi adatok (hely, nyelv)
- Technológia (böngésző és operációs rendszer, hálózat)
- Mobil, desktop és asztali számítógépes látogatások aránya,
- Forgalmi források (ügyfélszerzési csatornák): milyen csatornákból érkeztek a weboldal látogatónk (pl. organikus keresés, közvetlen forgalom, Google Ads és Facebook, hirdetések, email hírlevél, Facebook közösségi média), hivatkozók (más weboldalak),
- Viselkedési adatok: megtekintett oldalak (oldalmegtekintések száma, az adott oldalon töltött idő, visszafordulási arány, egyedi oldalmegtekintés), webhelysebesség (egyes konkrét aloldalak betöltődési ideje,
- Üzleti célok eléréséhez fontos weboldal célok mérése (weboldalon végrehajtott ún. weboldal események vagy weboldal konverziók).
Hogyan mérhetjük az üzleti céljaink teljesülését Google Analytics-ben?
A Google Analytics rendszerében lehetőségünk van az üzleti céljaink teljesülése szempontjából kulcsfontosságú online események, más néven online konverziók mérésére.
Ezek például az alábbiak lehetnek:
- árajánlatkérő űrlap beküldése (b2b marketingben pl.)
- chat indítás, ha a weboldalunk rendelkezik az ügyfelek számára nyitott chat funkcióval
- webshop-beli vásárlás, kosárba rakás
Ha ezeket ún. célként beállítjuk Google Analytics-ben és a méréshez szükséges eseménymérő kódokat elhelyezzük a weboldalunkban, akkor onnantól látjuk majd, hogy ezek az üzleti szempontból fontos weboldal események milyen forrásból érkeztek, így ennek alapján értékelhetjük online megjelenéseinket, és megfelelően csoportosíthatjuk anyagi forrásainkat – a valódi eredményt hozó, jól teljesítő megjelenésekre.
Hogyan használhatjuk fel a Google Analytics adatokat online marketing tevékenységünk értékeléséhez?
Az előzőekben említetteken kívül további hasznos adatokat is kaphatunk a Google Analytics-en belül online marketing tevékenységünk optimalizálásához.
Pl. ezekből az adatokból is dolgozhatunk:
- Az üzleti tevékenységünk szempontjából fontos eseményeket inkább az új weboldal látogatók vagy inkább a visszatérő látogatók hajtják végre?
- Egy konverzió vagy kulcsfontosságú esemény elvégzéséhez hány weboldal látogatásra van szüksége egy felhasználónak? (Ez alapján dönthetünk pl. a remarketing hirdetések létjogosultságáról.)
- Milyen tartalmak iránt érdeklődnek a weboldal látogatóink? (Ez alapján finomíthatjuk tartalomgyártási stratégiánkat.)
- Mely kampányokból, hirdetéscsoportokból, kulcsszavakból érkeznek Google Ads konverzióink, fontos eseményeink? (Ennek alapján dönthetünk a büdzsé átcsoportosításáról a jól működő célzásokra.)
- Az egyes forgalmi források nem csupán közvetlen konverziós forrásként, de támogató csatornaként is szolgálhatnak. Nézzük meg a segített konverziókat is az egyes csatornákra vonatkozóan!
- Az üzleti szempontunkból fontos eseményeket, konverziókat milyen demográfiai, földrajzi és eszköz szerinti paraméterrel rendelkező felhasználók hajtják végre? (Ezen adatok alapján pontosíthatjuk licit stratégiánkat Google Ads fiókunkban.)
Összegzésképpen
A Google által kínált ingyenes Google Analytics weboldal analitikai rendszer segítségével olyan kulcsfontosságú információkhoz juthatunk weboldalunk használati adataira, látogatóira és online marketing csatornáink teljesítményére vonatkozóan, amelyek nélkülözhetetlenek a megalapozott online marketing döntések meghozatalához. Helyes, konkrét és méréseken alapuló adatok nélkül online marketing döntéseinket csupán megérzések, tippek és intuíció alapján tehetnénk meg, amelyek nem biztosítják a kellő megalapozottságot vagy a jövőbeni megtérülést. Akkor járunk jól, ha strukturáltan gyűjtjük, elemezzük weboldalunk használati adatait és felhasználjuk ezeket az adatokat online marketing döntéseink meghozatalához.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!