Mire figyeljünk, ha online marketing ügynökséggel dolgozunk?
Amikor úgy döntünk, hogy egy online marketing ügynökségre bízzuk új weboldalunk, webanalitikai méréseink vagy éppen online hirdetéseink kialakítását és kezelését, akkor általában ez egy számunkra teljesen új területet jelent, amelyben nem mozgunk otthonosan.
Blogcikkünkben abban szeretnénk segítséget nyújtani, hogy mire érdemes odafigyelnünk már a munkakapcsolat kezdetén annak érdekében, hogy minden elkészült anyaghoz, fiókhoz megfelelő hozzáférésünk legyen a későbbiekben.
A kritikus pont: a hozzáférések kérdése
Amit már a munkakapcsolat elején – akár magában a megbízási vagy vállalkozási szerződésben – érdemes egyeztetnünk az ügynökséggel, hogy milyen hozzáféréseket kapunk megbízóként az elkészült weboldalhoz, webanalitikához (Google Analytics és egyéb), hirdetési fiókokhoz (pl. Google Ads, Facebook Ads) az együttműködés alatt és azt követően.
Azzal mindenképpen legyünk tisztában, hogy az admin hozzáférések csak abban az esetben illetnek meg minket ügyfélként, ha a szerződés teljesítésre kerül és az online marketing ügynökség munkadíját megfizettük. Ameddig nem rendezzük a megbízási díjat az ügynökség felé, addig nem várhatjuk el, hogy kiadják nekünk az adminisztrátori hozzáféréseket.
Ha az ügynökség hozza létre a számunkra a Google Ads, Google Analytics- és egyéb fiókokat, akkor teljesen normális, hogy az együttműködés ideje alatt betekintési- vagy normál hozzáférést kapunk a fiókokhoz – és legyünk vele tisztában, hogy azon időszakban, amíg az ügynökség kezeli a fiókjainkat vagy weboldalunkat, nem nyúlhatunk bele az általuk kezelt elemekbe, kampányokba -, az együttműködés lezárultát követően azonban elvárható az admin jog kiadása.
Online jelenlétünk lelke: a weboldal
Sajnos nem egyszer hallottunk olyan esetet, amikor a megbízott online marketing ügynökség nem adta át a hozzáféréseket az ügyfélnek a saját weboldalához a szerződés lejárta után – pedig a megbízás annak rendje és módja szerint teljesült, az ügyfél pedig kifizette ennek munkadíját, több százezer forintot.
Weboldal készítéskor ügyeljünk arra, hogy a weboldalhoz kiszemelt domaint, illetve az ahhoz szorosan kötődő tárhelyet mi vásároljuk meg annak érdekében, hogy az a mi tulajdonunkba kerüljön. Ha ezt az ügynökségre bízzuk, akkor bizony az ügynökség tulajdonában lesz a domain és a tárhely is, amelyet nem fognak kiadni a későbbiekben a részünkre.
Ha a weboldalhoz készül önkiszolgáló admin felület – ha magunk szeretnénk kezelni a későbbiekben a weboldal tartalmait webfejlesztői közreműködés nélkül – akkor ehhez szintén meg kell kapnunk a szükséges hozzáférést a weboldal fejlesztőjétől. Ugyanilyen fontos a szerződésben is rögzíteni, hogy készül-e ilyen önkiszolgáló admin felület a weboldalhoz.
Sok esetben – pl. ha egyszeri szolgáltatásról, akár egy Google Ads kampányauditról vagy egy weboldal SEO auditról van szó – a partner ügynökség akár előre is kérheti a megbízási díjat, amely így nagyobb kockázatot rejt magában számunkra is ügyfélként, ezekben az esetekben azonban el kell fogadnunk, hogy mivel ezek speciális egyszeri szolgáltatások, amelyek teljesülésével megkapjuk magát a produktumot is (az elemzést, részletes értékelést), az előrefizetés az egyetlen biztosíték az ügynökség számára ahhoz, hogy a munkadíja rendezésre kerül.
Meglévő fiókjaink hozzáféréseinek átadása az ügynökségnek
Ha meglévő weboldalunkat szeretnénk átalakítani, illetve meglévő online hirdetési fiókjaink kezelését bízzuk új ügynökségre, akkor ezekhez nekünk kell megfelelő hozzáférést biztosítani az ügynökségnek. Néhány esetben elengedhetetlen az admin hozzáférés biztosítása, azonban legyünk tisztában azzal, hogy az admin hozzáférés egyben teljhatalmat is biztosít az ügynökségnek – extrém esetben pl. szerződéses vita esetén kivehetnek minket akár a Google Analytics fiókunkból is admin hozzáférés birtokában.
Az admin hozzáféréssel járjunk el óvatosan!
“Szellemi termék”
Egyes online marketing ügynökségek és szabadúszó szakemberek előszeretettel hangoztatják, hogy az általuk elvégzett munka végterméke az ő “szellemi termékük”, így azokat a menetrend szerint megvalósult és lezárult vagy ügyfél által normál felmondással felmondott, munkadíjat rendben kifizető ügyfelek esetében sem adják ki az ügyfélnek.
Na de mit ér az ügyfél például egy olyan Google Analytics fiókkal a későbbiekben, amelyhez nem kap megfelelő hozzáférést? A munkát kifizette, a beállításokat megkapta, de nem tudja használni tovább, annak ellenére, hogy az ő üzleti adatai vannak a fiókban.
Legyünk vele tisztában, hogy a munka során előállított fiókok igenis az ügyfelet illetik meg, azok kiadása a munkadíj rendezése után alapelvárás. Ilyen esetben egy egyszerű tájékoztató levél vagy akár jogi képviselő bevonása a folyamatba általában azonnal biztosítja a fiókok kelletlen, ámde szükséges átadását. :-)))
Fizessük mi a Google- és Facebook hirdetési költést!
A Google- és Facebook hirdetési fiók esetében fontos, hogy mi legyünk a számlafizetők, mert így nem lehet vita tárgya, hogy ki a hirdetési fiók tulajdonosa. Sokszor hallottunk már olyan érvet, hogy mivel az ügynökség fizette a hirdetési büdzsét a Google- vagy Facebook hirdetési fiókban, a fiók az övék és nem tudják kiadni. Ebben az esetben legyünk vele tisztában, hogy lehetséges a Google-nál kérni a hirdetési fiók fizetőjének módosítását, illetve a fizetéshez használt hitelkártya cseréjét, ennek megtörténtét követően pedig gond nélkül ki tudja adni nekünk a hirdetési fiókot az azt létrehozó ügynökség további használatra.
Figyeljünk oda a Facebook hozzáférésekre!
A Facebook hozzáférések esetében még gondosabban kell eljárnunk, mint a Google-os hozzáférések esetében. A Facebook oldalak, hirdetési fiókok és pixelek létrehozása fontos, hogy a saját ún. Facebook Business Manager fiókunkban történjenek. Ennek az a jelentősége, hogy ezek az elemek nem leválaszthatóak később abból a Facebook Business Managerből, ahol létrehozásra kerültek. Érdemes tehát úgy eljárnunk, hogy ezeket mi hozzuk létre – az ügynökség segítségével természetesen.
Amennyiben nem rendelkezünk még Facebook Business Managerrel és egyáltalán nem is szeretnénk ezzel foglalkozni (még úgy sem, hogy az ügynökség segít nekünk a fióklétrehozási folyamat során), úgy az ügynökség is létre tudja nekünk ezeket hozni, azonban ebben az esetben őket nem fogjuk tudni később eltávolítani belőle, ha valamiért szükség lenne rá.
Egy korrekt online marketing ügynökség a közös munka kezdetén tájékoztatja az ügyfelet arról, hogy amennyiben az ügynökség hozza létre számára a szükséges Facebook fiókokat és elemeket, akkor ezt a későbbiekben nem fogja tudni az ügyfél leválasztani tőle.
Mi hozzuk létre a saját Google Cégem fiókunkat
Számtalanszor felmerült olyan eset is, hogy a weboldal fejlesztője hozta létre az ügyfél számára a Google Cégem fiókot a google térképen történő megjelenéshez. Ezt a fiókot jobb, ha mi magunk hozzuk létre – ez nem túl bonyolult – mert annál kellemetlenebb nincsen, mint ha az ügynökség nem adja ki nekünk a saját google térkép jelenlétünket!!! Sajnos számos példát láttunk már erre. Teljesen abszurd eset, de menjünk inkább biztosra.
Közösségi média hozzáférések
Korábban már írtunk róla, hogyan érdemes kezelnünk a Google Ads, Google Analytics és Google Cégem fiókjaink hozzáférését. Most azonban nézzük meg, hogy milyen buktatók merülhetnek fel, ha átadjuk kezelés céljából a közösségi média fiókjaink hozzáféréseit?
Érdemes odafigyelnünk arra, hogy a YouTube csatornánkat mi magunk hozzuk létre (függetlenül attól, hogy ez privát- vagy ún. márkacsatorna lesz), csakúgy a Facebook oldalunkat és az Instagram vállalati profilunkat is, így nálunk lesz az adminisztrátor jogosultság, így könnyen hozzá tudjuk adni és el is tudjuk távolítani az együttműködő partnereinket – amint befejeződött a projekt teljesítése.
Vegyük figyelembe viszont azt, hogy súlyos szerződésszegésnek minősül, hogyha a hirdetések- vagy közösségi oldalak kezelési időszaka alatt elvesszük az ügynökség hozzáférését az ügynökség munkadíjának rendezése vagy a szerződés előzetes felmondása nélkül.
Összefoglalásképpen
Ha online marketing ügynökséggel dolgozunk, akkor – attól függetlenül, hogy ez egy számunkra ismeretlen terület – érdemes tisztában lennünk a lehetséges buktatókkal már a munkakapcsolat elején. Fontos, hogy – akár szerződésben is – tisztázzuk a jogosultságok kérdését, ha az ügynökség új online hirdetési- és egyéb fiókokat, profilokat hoz létre a számunkra. A munka lezárultával ezeket megkapjuk-e biztosan? Ezt érdemes már a legelején tisztázni.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!