A fenti szempontok alapján mindenekelőtt azt tartottam fontosnak tisztázni, hogy mit is jelent a “SEO” 2011-ben? A SEO – keresőoptimalizálás – a mai napig az egyik leginkább félreértett és homályos fogalom az online marketingben, mindenki tud róla valamit, de szinte senki nem ismeri a valós jelentését. A legtöbb esetben még mindig egyfajta “teki perverzitásnak” tekintik, amelyet a cég informatikusa végez egy homályos sarokban. Ezzel szemben a SEO az online marketing stratégiai eleme, ami gyakorlatilag a teljes online jelenlétünkre hatással van és alapvetően meghatározza annak sikerességét. Véleményem szerint a SEO 2011-ben nem mást jelent, mint a számunkra releváns felhasználók igényeinek maximális kielégítését, függetlenül attól, hogy milyen módon, milyen csatornán, vagy milyen milyen típusú információt keresnek.
A holisztikus SEO feladata, hogy a felhasználó kérdéseire, ott, akkor és olyan módon nyújtson releváns választ, ahogy, amikor azt a felhasználó keresi. Vagyis a felhasználók kérdéseire
- releváns
- értékes
- egyedi
- hasznos
- informatív
- hiteles
- és mindenekelőtt kereshető azaz megtalálható válaszatokat kell kínálnunk.
A 2011-es trendek előtt érdemes egy pillantást vetni a múltra is, azaz hogyan jutottunk el eddig a pontig, hogyan alakult a SEO története és a prioritások az elmúlt években. Néhány évvel ezelőtt az “old-school” SEO időszakában a keresőoptimalizálás egyfajta manipulációt jelentett, amelynek az volt a feladata, hogy elhitesse a keresőmotorokkal, hogy az oldal értékesebb, mint valójában, ezzel “kicsikarva” a jó pozíciót a keresőkben. Az old-school seo tehát arról szólt, hogy a látogatók, felhasználók helyett a robotok voltak a középpontban. A különböző trükkök, mint a kulcsszó, vagy linkspam semmiképp nem mondható felhasználóbarát megoldának, bár kétségtelen, hogy sajnos elég sokáig eredményesnek bizonyultak – legalábbis addig a pontig, amíg a látogató rákattintott a találati listában az oldalra – hogy azután mi történt ne firtassuk..a fekete kalapos kollégák tevékenységi körébe nem igazán fért bele az analitikus elemzés, vagyis a kattintás utáni történések kiértékelése, vagy a konverzióoptimalizálás…A különböző trükkökkel sikeresen el lehetett érni a néhány kulcsszóra jó pozíciót, ez azonban semilyen mértékben nem garantálja az üzleti vagy marketing szempontú sikert…
Ezzel szemben a “new-school” seo nem jelent mást, mint a felhasználók központba helyezését a robotokkal szemben. Mindezt természetesen olyan módon, hogy a teljes SEO tevékenység összhangban álljon a kitűzött online marketing célokkal és startégiával és hatékonyan támogassa azt. Ilyen marketing célok lehetnek például:
- ismertségnövelés
- márkaépítés
- forgalomnövelés
- konverziónövelés
..de a legtöbb esetben természetesen ezen céloknak egy egészséges mixe. A SEO, hasonlóan a PPC-hez (pl. AdWords) vagy a közösségi marketinghez csak egy ESZKÖZ az online marketing széles spektrumában, annak érdekében, hogy minél hatékonyabban elérjük a kitűzőtt marketing és üzleti céljainak. A SEO tevékenységnek mérhetőnek kell lennie és a mérhető információk alapján biztos információs bázisul kell szolgálnia az online marketing tevékenység finomhangolásához.
Természetesen vannak olyan “old-school” szabályok, amelyek aktuálisabbak, azaz “cool -abbak” mint valaha:
- Content is still king! – azaz a tartalom még mindig király
- Nincs ingyenebéd! – azaz meg kell dolgoznunk a sikerért – kiérdemelt népszerűség
- Az oldalbetöltődési sebesség fontosabb, mint valaha
- Analitikus marketing – azaz az információkon és tényeken alapuló marketing döntések fontossága
A cikk következő részében a fenti pontok értelmezésével folytatjuk …