Weboldal keresőoptimalizálás – hogyan álljunk neki, mire figyeljünk?
Akár egy teljesen új weboldalt tervezünk, akár az a célunk, hogy meglévő weboldalunk kerüljön előkelőbb helyre a Google- vagy Bing kereső organikus keresési találatai között, mindenképpen érdemes tisztában lennünk a keresőoptimalizálás, más néven SEO alapjaival a siker érdekében. Ha azonnali eredményt szeretnénk elérni, arra a fizetett online hirdetések a legmegfelelőbbek. A seo közép- és hosszú távon megtérülő befektetés, így egy teljesen új – nem átalakított – weboldal esetében némi idő szükséges ahhoz, hogy hozza a várt eredményeket.
Mik az engedélyezett és támogatott, és mik a kifejezetten tiltott seo fogások, eljárások és ez hogyan befolyásolja a seo törekvéseinket?
Melyek a rövid- és melyek a közép- vagy hosszú távon eredményt hozó keresőoptimalizálási fogások?
Ebből a blogcikkünkből megtudhatja a részleteket.
Fehér-, szürke- és fekete kalapos seo módszerek
A fekete kalapos keresőoptimalizálási módszerek olyan, kifejezetten tiltott és etikátlan seo módszerek, amelyek a keresőmotorok becsapását szolgálják és ilyen módszerekkel érik el az adott weboldal előresorolását pl. a Google keresési találatai között.
A fekete kalapos seo taktikák csak ideig- óráig, tehát rövidtávon hoznak eredményt, mivel a keresőmotorok algoritmus-frissítései sokszor kifejezetten a fekete kalapos seo módszerekkel dolgozó weboldalak kiszűrését, hátrasorolását és büntetését szolgálják, egyúttal biztosítják a szabályoknak megfelelően eljáró, vagyis fehér kalapos seo technikákat alkalmazó weboldalak jutalmazását, vagyis előkelő pozícióba kerülését az organikus keresési találatok között.
A fekete kalapos seo technikák másik veszélye, hogy kifejezetten gyenge felhasználói élményt eredményez az ilyen praktikák használata, amely a tiltott technikák büntetését követően még rosszabb helyzetbe hoz minket seo szempontból, mintha egy gyorsan betöltődő, könnyen használható, felhasználóbarát weboldalt készítettünk volna, releváns tartalommal.
Szürkekalapos seo technikáknak hívjuk azokat a fogásokat, amelyek direkten nem tiltottak, de nem is kifejezetten támogatottak.
Végül pedig a fehér kalapos seo technikák azok a technikák, amelyek alkalmazását kifejezetten javasolják a keresőmotorok és a szakemberek, ezek teljesen legális módszerek, amelyek azonban nem azonnali eredményt hoznak, viszont nem kell tartanunk a következő Google algoritmus-frissítésnél hátra sorolástól vagy az indexelésből történő kizárástól, azonban időt és energiát igényel a fehér kalapos seo technikák alkalmazása.
A fehér kalapos seo technikák fókuszában a humán felhasználók számára készült minőségi és egyedi tartalom, valamint a weboldal felhasználói élmény optimalizálása áll, tiltott módszerek alkalmazása nélkül.
A legfontosabb fehér kalapos SEO eszközök
Sok más online marketing szakterülethez hasonlóan a weboldal keresőoptimalizálás, vagyis seo szakterület is több részterületet ölel fel. Alapvetően létezik onsite- és offsite seo, technikai- és tartalmi seo, stb. stb.
Kínáljunk minőségi tartalmat!
A keresőoptimalizálás kulcseleme a minőségi tartalom kínálása a felhasználóknak. A blogcikkeket a vállalati marketingesek 86%-a használja kifejezetten a leadgenerálási folyamatban. Ne a keresőmotoroknak készítsük a tartalmat, hanem a valódi embereknek!
A cél egy eredeti, releváns és hiteles, értékes tartalom legyen, amelyre a felhasználók hivatkoznak.
A felhasználói szándékra reagáljunk!
A felhasználói érdeklődés kielégítése a Google első számú célja, így weboldal tulajdonosként ugyanerre kell törekednünk. Ha például valaki azt írja bele a keresőbe, hogy “keto tészta receptek”, akkor ilyet keres és ezt kell nyújtanunk neki a landing oldalon.
Több stratégia létezik a felhasználói szándék kielégítésére, pl.
- A célközönség ismerete és az ő igényeikre reagálás
- Speciális keresési kifejezésekre történő optimalizálás, átfogó kulcsszókutatás alapján
- Alcímek, köztes címek használata a “szkennelő olvasók” kiszolgálására
- Videók és képek használata
Legyen mobilbarát a weboldalunk!
Az felhasználók nagyobbik része ma már mobileszközről látogat meg egy weboldalt. A weboldalunk legyen mobilbarát és töltődjön be maximum 2 mp alatt! A mobilnézet navigációja illeszkedjen a mobileszköz sajátosságaihoz, pl. kellőképpen nagy érintési felületekkel, jól használható funkciókkal.
Gyors weboldal betöltődés
A legfrissebb Google kereső algoritmusában fontos tényező lett a weboldal betöltődési sebessége. A gyors betöltődés így már nem csupán a ppc hirdetések, de az organikus helyezések szempontjából is fontos tényezővé vált.
Leíró, kulcsszógazdag meta adatok használata
A képleírások, alt tag-ek és meta title, valamint meta description elemek releváns és értelmes, ámde kulcsszógazdag szövegekkel való feltöltése szintén kulcsfontosságú. Nagyon sokszor látunk olyat, hogy az elkészült weboldalon egyszerűen nincsenek kitöltve a metaszövegek.
Könnyű navigálhatóság, könnyű használhatóság
A könnyen használható és könnyen navigálható weboldalak az organikus keresési találatok között is előkelőbb helyre kerülnek, ezért érdemes odafigyelnünk arra, hogy valóban felhasználóbarát weboldalt készítsünk.
URL átirányítások kezelése
Több olyan helyzet is van, amikor egy weboldal url megszűnik és új url készül helyette. Egy meglévő weboldal megújításakor, de a weboldalon belüli linkek megszűnésekor is nagyon fontos megtennünk a megfelelő url átirányításokat a korábbi keresőpozíciók megőrzése érdekében. Ne mulasszuk el megtenni ezeket!
Google Search Console használata
Weboldalunkhoz érdemes Google Search Console fiókot készítenünk, amelyben nyomon követhetjük az esetleges weboldal feltérképezési- és egyéb problémákat, valamin a weboldalunk teljesítményét a keresőben, az itt kapott információk alapján pedig lehetőségünk van azon problémák megoldására, amelyek negatív hatással vannak a weboldalunk keresőbeli teljesítményére.
Keresőoptimalizálási (SEO) tévhitek
A keresőoptimalizálás garantált eredményt hoz
Ha weboldal tulajdonosként olyan árajánlatot kapunk, amelyben garantálják nekünk, hogy első helyre kerülünk egy adott kulcsszó tekintetében, akkor legyünk résen!
A keresőptimalizálás sikere több tényezőtől is függ, amelyekből nem mindegyiket lehetséges saját hatáskörön belül befolyásolni, mint például a keresőbeli verseny erősségét sem.
Garantált pozíció esetén szinte teljesen biztos, hogy fekete- vagy szürke kalapos seo módszereket alkalmaznak, amelynek az előnyeit csak ideig-óráig élvezhetjük – a következő algoritmus-frissítésig.
Ha például egy kiélezett verseny esetén kapunk garanciát egy seo cégtől első pozíció elérésére, tegyük fel a kérdést, hogy pontosan milyen módszerrel tudják ezt elérni, illetve ha azonnali eredményt ígérnek, akkor is érdemes feltenni a kérdést, hogy ezt pontosan hogyan tervezik elérni.
A keresőoptimalizálás azonnali eredményt hoz
Tévedés. Bármilyen körültekintően járunk is el, egy új weboldal teljes feltérképezése és indexelése a keresőmotorok által némi időbe telik. Ha azonnali forgalmat szeretnénk a weboldalunkon, ezt fizetett online hirdetésekkel érhetjük el, amelyekkel minden új weboldalt érdemes megtámogatnunk minimálisan addig, mire a keresőoptimalzálási intézkedéseink beérnek.
A SEO ingyen van
Óriási tévedés! Egy technikailag és tartalmilag megfelelően keresőoptimalizált weboldal elkészítése súlyos összegekbe kerülhet és az értékes, eredeti tartalom előállítása is jelentős erőforrásokat igényel.
A SEO csak a megfelelő kulcsszavak beépítéséről szól
A keresőoptimalizálás már régóta nem arról szól, hogy a weboldal hátterének színével megegyező színű szöveggel teleírjuk – a felhasználók által nem látható módon – a weboldalunkat a megcélozni kívánt keresési kifejezésekkel.
A weboldal technikai seo-jába, felhasználóbarát kialakításába, minőségi és eredeti, releváns tartalmának előállításába, valamint gyors betöltődésébe ölt energia fog megtérülni komplexen közép-, hosszútávon organikus keresési forgalom formájában.
A fizetett linkek támogatják a seo-t
A Google szakemberének nyilatkozata ugyanazt mondja, mint bármely más platform – kivéve persze azokat, akik fizetett linkek eladásával foglalkoznak – hogy a keresőpozíció javítása érdekében nincsen értelme fizetett linkeket venni – seo célból. Forgalomterelési célból van értelme a pr cikkes vagy szponzorált link megjelenésnek, de a weboldalunk seo-ját nem támogatja – vagyis csak addig, amíg a Google nem ismeri fel hogy fizetett linkről van szó és meg nem teszi a szükséges lépéseket az ügyben – a keresőalgoritmusának frissítésével és manuális akciókkal egyaránt. Egyaránt büntetik a fizetett linket adó és az ilyen linket kapó weboldalt is, más esetekben egyszerűen csak ignorálják ezeket a linkeket, így tényleg nincsen értelme erre költenünk seo megfontolásból.
Amit még fontos tisztáznunk, hogy a fizetett linkek vásárlása nem keresőoptimalizálás, azonban a fehérkalapos linképítés igen!
Összefoglalásképpen
Akár cégtulajdonosként, akár online marketing szakemberként dolgozunk, érdemes tisztában lennünk a keresőoptimalizálás vagy más néven SEO lehetőségeivel, korlátaival és engedélyezett módszereivel annak érdekében, hogy weboldalunkat előkelő helyre pozicionálhassuk a Google- és Bing keresőben.
Fontos, hogy a keresőoptimalizálás nem azonnali eredményt hoz, így egy új weboldal esetében érdemes lehet online hirdetésekkel is megtámogatnunk azt.
A sikeres keresőoptimalizáláshoz több szakterületnek – pl. A webfejlesztőnek, az online marketing szakembernek és a tartalom marketing szakembernek – szükséges együttműködnie ahhoz, hogy a kívánt eredményt érhessük el, valamint jelentős idő- és erőforrás befektetésre van szükség a sikerhez!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Felhasznált források:
https://www.searchenginejournal.com/john-mueller-answers-about-link-building/410367/
https://www.searchenginejournal.com/10-reasons-why-seo-doesnt-work/
https://www.semrush.com/blog/black-hat-seo/
https://www.semrush.com/blog/white-hat-seo/
https://www.wordstream.com/white-hat-seo
https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/04/30/seo-basics