2013. szeptember 9., hétfő

Többet ésszel, mint büdzsével


Mindegy mekkora marketing büdzsé áll rendelkezésünkre, vannak olyan kérdések, amelyeket akkor is érdemes átgondolnunk, ha 50 000 vagy ha 10 000 000 forintot szándékozunk elkölteni. Már elég régóta mantrázzuk őket, de minél összetettebb az online világ, minél több impulzus éri az embereket, annál nehezebb számukra kiszűrni a lényges információt. Ha őszinték akarunk lenni ez nem is csoda, hiszen egyáltalán nincs könnyű dolga annak, aki háttértudás nélkül próbál meg elindulni.. Hogyan szűrjük elő azt az irtózatos mennyiségű információt, ami rendelkezésre áll? Mi olvassunk el, merre induljunk? Mikor kérjünk segítséget?



Az alábbi cikkben olyan gyakorlati tippeket mutatunk, amelyek segítségével profin felkészülhetsz, mielőtt belevágsz egy online marketing projektbe. Ez minden esetben fontos, de ha szűkösek az erőforrásaid, akkor a Te számodra kritikus, mert nem tudsz felesleges kitérőket finanszírozni.


Még mindig nincs ingyenebéd...


Nos, olyan nagyon ritkán előfordul, hogy “szinte 0 forintból”, rengeteg munkával, remek ötlettel és érzékkel sikeres marketinget sikerül összehozni, ami megtérül, de ez nem túl gyakori..0 forintból viszont szinte biztosan 0 eredményt lehet kihozni - hacsak tényleg nem sikerül valamilyen fenomenális vírusmarketing ötlettel előállnunk, de még ennek a profi kivitelezéséhez és terjesztéséhez is kell forrás (nem is kevés…), szóval lehetőség szerint ne erre építsük fel az üzleti tervünket.

Az idő pénz - de mennyi?


Ha mást nem, akkor a saját időnket mindenképp beinvesztáljuk egy online projektbe, amit a legtöbb esetben nem veszünk figyelembe. Persze ha agyzsibbasztó TV műsorok helyett szenteljük az időnket az okosodásnak, akkor nem nagy probléma, de ha a családunktól vagy a pihenésünktől kell az időt elvenni, akkor már merőben más a helyzet. Ja és ne legyenek illúzióink, nem órákba, vagy napokba, hanem hetekbe, hónapokba telik, mire legalább minimáisan képbe hozzunk magunkat. (és akkor nagyon optimista voltam így 10 év gyakorlattal és legalább ugyanennyi gyakornokkal a hátam mögött ;-)
Hogyan aknázzuk ki legjobban a rendelkezésünkre álló időt? Készüljünk fel alaposan és szedjük össze azokat az információkat, amiket mi tudhatunk a legjobban és bármilyen úton is megyünk tovább, kritikus fontosságúak a későbbiekben, ha sikeresek akarunk lenni.

Van, amit nem lehet pénzen megvenni…


Igen, az a tudás, amivel Te rendelkezel a cégedről, a terveidről, a piacról, a versenytársakról. Mindegy milyen profi szakértőt bízol meg mennyi pénzért, biztosan nem fogja jobban ismerni nálad a saját iparágadat.


A szakértő mindig “hozott anyagból” dolgozik, tehát a végeredmény olyan lesz, amilyen minőségű információt kap. Minél pontosabban össze tudod foglalni a jelenlegi helyzetedet a piacon, az üzleti céljaidat és az iparági összefüggéseket, minél több adat és információ áll rendelkezésre a múltból, annál pontosabb és hatékonyabb tervet tud kidolgozni a szakértő számodra.



Nincs univerzális csodafegyver- minden helyzet egyedi


Mindegy mennyire meggyőzően állítja egy ebook vagy konferencia, hogy ő olyan eszközt ad a kezedbe, ami önmagában elég, hogy sikeres legyél az onlineban, ne higgy neki! Most nem ezeknek a “tudásanyagoknak” a minőségéről szeretnék beszélni - az több posztot is megérne - hanem arról, hogy még a legjobb módszertant is adaptálni kell! Ráadásul nincs két egyforma helyzet, hiszen máshogy kell nekiállni ha egyszemélyes családi vállalkozó vagy, vagy 30 fős cég, máshogy ha sok, apró tranzakciód vagy, vagy ha kevés, nagyértékű. De elárulok egy titkot, még két ugyanazon a piacon versenyző, látszólag konkurens cég helyzetet is merőben különböző, annak függvényében, hogy honnan indul, miben erős, milyen hangsúlyokat tűz ki, mennyire érett és mekkora erőforrást tud rendelkezésre bocsátani. Teljesen más stratégiára van szükségük.



Kötelező házi feladat büdzsétől függetlenül


A következő házi feladat az a rész, amit semmiféleképpen nem érdemes megspórolni, akkor se ha 1000 Ft, és akkor se, ha 10M Ft áll a rendelkezésedre online marketingre.

  • Először próbáld meg minél reálisabban átnézni a jelenlegi helyzeted.
    • Honnan indulunk?  - a potenciális vásárlóid szemével
    • Milyen képet kap egy érdeklődő a cégedről, ha a témáddal kapcsolatos oldalakat keres vagy olvas az interneten?
    • Milyen minőségűek ezek? Azt az információt, imidzset közvetítik, amit szeretnél? Egyáltalán mekkora esély van, hogy rád találnak és milyen találatot kapnak?
    • Milyenek a konkurensek? Mit mondanak magukról? Milyen csatornákon, mit kommunikálnak? Miben jobbak?
    • Te miben tudsz jobb lenni nálunk? Mi az a megkülönböztető előny, amivel meggyőzöd a vásárlóidat?
    • Milyen adataid vannak korábbról: weboldal statisztika, kampány statisztika, hírlevél feliratkozók, iparági elemzés, stb? Hozzáférsz ezekhez? Tudod értelmezni őket? - milyen tudással rendelkezel jelenleg online marketinből
    • Mit tudsz az ügyfeleidről? Kik azok a vásárlói csoportok, akiket meg akarsz szólítani? (nem, kor, foglalkozás, érdeklődés, téma szerint)

  • Ezután fogalmazd meg minél pontosabban a céljaidat
    • Elsőként magas szinten a stratégiai célokat, pl
      • Marketing büdzsé hatékony elköltése
      • Ismertségnövelés és brandépítés
      • Online generált érdeklődések számának növelése, költséghatékonyan
    • Következő lépésként próbáld meg minél inkább számszerűsíteni a célokat!
      • Jelenlegi x darabról y darabra növelni az online érdeklődések/vásárlások számát adott időn belül
      • x összegről y-ra csökkenteni az online akvizíciós (konverziós) költséget - persze ehhez nem árt tudni a jelenlegi számokat..
      • Duplájára növelni a visszatérő vásárlók számát
      • X ft offline értékesítési forgalomnövekedést az online kampány hatására

    • Végül az egészet foglaljuk össze egy strukturált dokumentumban:
      • Kik vagyunk és hova helyezzük magunkat a piacon?
      • Kik a legfontosabb versenytársak? Miben jobbak nálunk, miben vagyunk mi jobbak?
      • Kik az ügyfeleink és mit tudunk róluk?
      • Hol tartunk jelenleg online? Milyen az online jelenlétünk? Min szeretnénk változtatni?
      • Milyen korábbi kampány, webstatisztika, vagy egyéb adatok állnak rendelkezésre? Tudjuk használni ezeket, vagy segítségre van szükségünk?
      • Hova szeretnénk eljutni? Milyen konkrét céljaink vannak?
      • Milyen időn belül és kb mennyi erőforrással szeretnénk ezeket megvalósítani?
      • Mi a cél konverziós költségünk, amiért még megéri számunkra egy érdeklődőt, vásárlót, feliratkozót, stb megszerezni? Mi az, amikor már biztos nem? Mi a kívánatos érték?
      • Milyen emberi kapacitás áll házon belül rendelkezésre?  - tudás, időkeret
      • Milyen kérdésekre szeretnénk választ kapni első körben a startégia pontosításához?
        • pl. online piaci trendek és a piac mérete
        • saját helyzet pontosabb értékelése- valójában milyen a weboldalam, kampányom jelenleg pl
        • milyen eszközöket érdemes használnom, Facebook és/vagy Adwords? stb.

A házi feladat nem csak abban segít, hogy mi magunk sokkal jobban átgondoljuk a lehetőségeinket. Nem egyszer volt olyan, hogy feltettük a fentiekhez hasonló kérdéseket az első találkozón, majd kicsivel később az ügyfél jelölt visszahívott, hogy nagyon köszöni, de rájött, hogy ebben a formában nem életképes az, amit akar, csak eddig nem gondolta végig… Lehet, hogy meglepő, de ez sokkal pozitívabb neki is és számunkra is.


Következő szint: beszéld a közös nyelvet, legalább alapfokon


Ha elvégeztük a kötelező házit, akkor vízválasztó elé érkeztünk. Vagy megkeresünk egy szakembert az anyagunkkal és ajánlatot kérünk, vagy tovább képezzük magunkat és csak később, több információ birtokában lépünk tovább. Ha ezen a ponton ügynökséghez fordulunk, máris sokkal előrébb vagyunk:

  • Kész anyagot prezentálhatunk nekik, ami alapján profi, testreszabott ajánlatot adnak
  • Vagy rögtön kiszűrhetjük azokat, akik nem kíváncsiak az anyagunkra, fel sem teszik számunkra a fenti kérdéseket és enélkül adnak egy sablon ajánlatot - akkor biztosan nem jó helyen járunk...

Igazság szerint a következő szakaszt is muszáj lesz meglépnünk, a kérdés csak az, hogy egyedül vagy már a partnerrel. Ez nem szól másról, minthogy annyira képbe kell kerülnünk az általános online piaci trendekről, eszközökről és összefüggésekről, hogy érdemben szót tudjunk érteni majd a választott ügynökségi/szakértő partnerünkkel. Úgy is mondhatnánk, hogy egy nyelvet beszéljünk és együtt tudjunk gondolkodni. Igen, ha valamennyire is szeretnék kontrollálni a folyamatokat, akkor legalább eddig a szintig el kell jutnod, különben fogalmas se lesz róla, hogy valójában mi történik a büdzséddel….Egy profi partner mindig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy folyamatosan képezzen téged és eljuttasson egy olyan szintre, hogy együtt tudjatok gondolkodni, legalább a fontos irányokat illetően.



Mennyiség helyett minőségi információk


A legnagyobb hiba ebben a fázisban, hogy a lelkes cégvezetők belevetik magukat a magyar web bugyraiba és véletlenszerűen beírt szakmai kifejezések alapján próbálják meg kiszűrni a “hiteles” információkat. Nem fog menni, most szólok, legalábbis ha forráskritika nélkül próbálunk meg képbe kerülni. Lehetetlen a sokszor még egymásnak is ellentmondó szakmai érvek között döntenünk, ha még a kínos csúsztatások vagy orbitális baromságok kiszűréséhez sem rendelkezünk elegendő háttér infóval. Attól, hogy elolvasunk egy csomó cikket még nem leszünk szakértők, pláne nem, ha cikkek írója maga sem ért ahhoz, amiről ír… - ennek valószínűsége azért nem csekély, sajnos. Szóval a legjobb, ami tehetünk, ha legalább megpróbálunk csak hiteles forrásokból tájékozódni és “wannabe” guruk helyett a tényszerű információkra támaszkodni.



Surviver kit - tudásbázis


Az én tanácsom nagyon egyszerű: kezdjétek a “forrásnál”, vagyis a hivatalos Google tananyagoknál. Senki nem rakott bele annyi energiát és nem készített annyi profi anyagot, mint a Google maga. Hihetetlen mennyiségű videó, webinar, cikk, esettanulmány, infografika, ingyenes eszköz és adat áll rendelkezésre, amiről sokan nem is tudnak, de legalábbis nem használják… Persze itt sem mindegy, hogy fogsz hozzá, mert ha csak a hivatalos blogokat, youtube csatornákat és oktató anyagokat akarnád áttekinteni, hát lassan egy élet is kevés lenne hozzá..(tudom miről beszélek…) Az olyan megkerülhetetlen eszközök, mint az AdWords vagy Analytics mellett, rengeteg bevezető anyagot is találhatsz a videók, cikkek között, amelyek segítenek megérteni az online piac működését és a stratégiai gondolkodást.

Bár már magyar nyelven is egyre több minőségi oktató anyag áll rendelkezésre - például a Tanulás a Google-lal videócsatornája, ahol az alapoktól (miért fontos az online marketing? mi az az adwords?) a “beugró” szintig találhatunk segítséget (pl. hogyan kapcsoljam össze az Analytics és AdWords fiókomat)

Az Google oktatóközpont magyar nyelvű oldalán az videók mellett munkafüzeteket is letölthetünk, amelyek segítik a hallottak megértését és alkalmazását, sőt az ingyenesen elérhető eszközöket elérhetjük, mint például a Google Trends, ami a keresési trendekbe nyújt betekintést számunkra - historikus trendek, kapcsolódó kifejezések, feltörekvő keresések, különböző kulcsszavak összehasonlítása - nagyon hasznos, legalábbis ha jobban meg szeretnénk érteni a célcsoportunkat. Plusz böngészhetünk a Google Magyarország youtube csatornáján is, vagy a magyar AdWords blogot. A Google üzleti megoldásokat összegyűjtő oldalán pedig egy helyen elérhetjük az oktató és súgó anyagokat, na meg persze a kapcsoldódó termékek linkjét is.

Ha legalább közepes szinten bírjuk az angol nyelvet, akkor pedig végképp kitárul a tudás ajtaja és olyan mennyiségű és minőségű anyagban tobzódhatunk, amely legmerésszebb álmainkat is felülmúlja..Ezeket most nem fogjuk egyenként felsorolni,  az előbb említett Üzleti megoldások oldalról már jobbára angol nyelvű anyagokhoz jutunk, de a legprofibb anyagok természetesen angolul érhetőek el. A személyes kedvencem a Think with Google, ami önmagában egy univerzumot nyit meg, hiszen iparág, a kitűzött marketing cél, sőt “műfaj” vagy csatorna alapján is kereshetünk a számos videó, esettanulmány és ingyenes tanulmány között! Az ingyenesen elérhető tervező és kutató eszközökről is itt találjuk a legjobb összefoglalást, az ötlettől, az iparági trendeken át, a megvalósításig és utánkövetésig találunk hasznos linkeket.
Ha egyet kell kiemelnem, akkor a Consumer Barometer lesz az, ami egy olyan interaktív eszköz, amellyel 36 termékkategóriában 39 ország adatait hasonlíthatjuk össze, a vásárlási folyamat mentén, azaz hol, milyen százalékban keresnek információt, illetve vásárolnak az emberek online, offline csatornák alapján. A Google Think Insights egy hasonló komplex infobázis, ahol kicsit más struktúrában, de áttekinthető és logikus módon hozzáférhetünk a tervezési eszközökhöz és termékekkel kapcsolatos információkhoz. A Youtubera kattintva például 2 kattintásból a Youtube hirdetési formátumok részletes megismeréséig. És akkor még nem ejtettünk szót az Analyticsről külön, mondjuk ha a hivatalos Analytics blog kezdőknek szóló cikkei közül párat átolvastok, az biztosan segít. De ha csak egyetlen videóra van időtök Analytics témában, akkor ezt a “Reaching your goals with Google Analytics” címűt ajánlanám, mert minden lényegi információ benne van, ha kicsit töményen is.

Még nagyon sokáig lehetne folytatni, de azt hiszem elég lesz, bár ez még csak az online világnak egy szeletéről szólt, a közösségi marketinggel és eszközökkel még csak érintőlegesen foglalkoztunk. A Facebook, Linkedin, Twitter és a többi számos csatorna mind egy-egy külön világ, saját szabályokkal, taktikákkal és lehetőségekkel…Mindenbe beleásni magunkat lehetetlen küldetés, de megérteni a szabályokat és összefüggéseket nagyon is reális cél, ami elérhető ha a hiteles, a fentiekhez hasonló források alapján elkezdünk sziszmetikusan tájkozódni és legalább pár héten keresztül érdemi időt szánunk a tanulásra. Hajrá! :-)


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: