2017. április 11., kedd

Mi a legfőbb különbség a SEO (keresőoptimalizálás) és a Google AdWords kampányok között?


A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás segítségével a Google találati listájának organikus, azaz a nem fizetett találati listáján kerülhet előrébb honlapunk. A keresőoptimalizálás célja, hogy a honlap a termékünk vagy szolgáltatásunk szempontjából releváns kulcsszavakra, kifejezésekrea weboldalunk az ún. organikus találati lista elején jelenjen meg és ennek köszönhetően minél több érdeklődőt a weboldalunkra tereljen. A keresőoptimalizálás sikere sok apró részleten múlik, mint például az egyedi, változatos, releváns és folyamatosan frissülő honlaptartalmak, a honlap metaszövegei, a menük megnevezése, az url struktúra, a szövegekben szereplő kulcsszavak és az oldal egyéb technikai beállításai (Google webmaster tools, Search Console), a mobilra optimalizált mobilnézet, gyors betöltődés (a weboldalra érkezők 2 mp-nél többet nem várnak arra, hogy betöltődjön az oldal), oldaltérkép feltöltése, csak hogy néhányat említsünk.


Az AdWords hirdetések célja úgyszintén a releváns látogatók weboldalunkra terelése, viszont a SEO-val ellentétben nem az organikus, hanem a fizetett találati listáról, vagyis az AdWords hirdetésekből. Ezek azok a találatok, amelyek az oldal tetején és alján “Hirdetés” megjelöléssel szerepelnek. Jelenleg a találati listák felső részén maximum négy, a lista alján pedig három hirdetési hely található. Ezen keresési hirdetések esetében a hirdető nem a megjelenések, hanem kizárólag a kattintások után fizet, tehát csak abban az esetben kerül nekünk pénzbe a megjelenés, ha az AdWords hirdetései tényleges forgalmat generálnak a weboldalunkra. Az AdWords keresési hirdetések esetében kulcsszavakat adhatunk meg különböző egyezési típusokkal (amelyekkel azt szabályozhatjuk, hogy mennyire tágan értelmezze a kulcsszavakat a rendszer), amelyre történő keresésekre szeretnénk, ha a hirdetésünk megjelenne és a teljesítmény növelésére különböző hirdetésbővítményeket is használhatunk, amelyek segítségével még látványosabbá, figyelemfelkeltőbbé és ezzel hatékonyabbá tehetjük a hirdetéseinket.

Összességében a SEO, valamint az AdWords egyaránt a keresőmarketing (SEM) részterületei. A legfontosabb különbség azonban közöttük, hogy a SEO segítségével az organikus, az AdWords esetében pedig a fizetett találati listán jelenhetünk meg.
A SEO, azaz a keresőoptimalizálás

Mint már említettük, a keresőoptimalizálás célja, hogy az organikus találatok között előkelő helyen jelenjen meg a weboldalunk a honlapunk szempontjából releváns kulcsszavakra. A nem fizetett találati listán előrébb kerülni jelentősen hosszabb időt vesz igénybe, mint a fizetett hirdetésekben. A keresőoptimalizálás egy hosszadalmas és összetett feladat, a honlap folyamatos karbantartását, frissítését, fejlesztését igényli. A Google algoritmusai minden weboldalt feltérképeznek és rengeteg szempont szerint értékelik azokat, a weboldalak pedig ezen értékelések alapján kerülhetnek előrébb vagy hátrébb a találati listán. A keresőrobotok figyelembe veszik például a honlap tartalmának relevanciáját, a szövegekben használt kulcsszavak népszerűségét és sűrűségét, a tartalmak folyamatos frissülését, a menüstruktúra kialakítását, a menü elnevezéseket, a weboldalunkra mutató külső linkek mennyiségét és minőségét stb. Fontos, hogy honlapunk akadálymentesítve legyen, vagyis a keresőrobotok és a látás- és mozgássérült emberek által használt számítógépes programok egyaránt minél könnyebben tudják feltérképezni azt. A felsoroltakon kívül olyan apróságnak tűnő dolgok is számítanak, mint a képek elnevezései (alt tag) vagy az ún. metatag-ek. A Google rengeteg egyéb szempontot vesz figyelembe a keresési találati lista kialakítása során, amelyeket teljes részletességében csak a Google fejlesztői ismernek pontosan. Annyit azonban tudhatunk, hogy a korábbi, a weboldalunkra mutató számos link elhelyezése (link manipuláció) már nem működik, ehelyett egyedi, érdekes és értékes tartalmat kell létrehoznunk és ezzel kiérdemelni, hogy más weboldalak a mi oldalunkra mutató linkekkel jutalmazzanak minket. Szintén fontos, hogy a Google keresések és ebből következően a weboldal látogatások többsége már  mobileszközről történik, így kiemelt fontosságúvá vált a mobilra optimalizált nézet (az organikus találatok között a mobilos kereséseknél a mobilra optimalizált nézettel rendelkező oldalak kerülnek előkelőbb pozícióba), a gyors betöltődés is kiemelten fontos (azt, hogy a weboldalunk mobilbarát-e, illetve hogy milyen gyorsan töltődik be, a Google Page Speed Insights-cal, illetve a Google Mobile Friendly Test-tel ellenőrizhetjük.)

Fontos tudni, hogy az alkalmazott módszerek tekintetében megkülönböztethetünk ún. fehérkalapos, szürkekalapos és feketekalapos SEO intézkedéseket.

A fehérkalapos SEO intézkedések azokat a legjobb gyakorlatokat jelölik, amelyek a Google által engedélyezett és elismert eljárásokat tartalmazzák (pl. a weboldalunkra mutató minőségi linkek, megfelelő kulcsszósűrűség stb.). A fekete kalapos módszerek olyan eljárások, amelyek ellen a Google küzd - ezért is jelennek meg mindig újabb és újabb frissítések a Google kereső algoritmusában, hogy kiszűrjék az ilyen illegális módszerekkel jó helyezést elérő oldalakat (pl. a weboldal hátterének megegyező színével írt kulcsszóhalmaz, amley a látogató számára nem látható, de a keresőmotorok számára igen) -, tehát ilyeneket nem javaslunk alkalmazni! A szürkekalapos módszerek azokat az eljárásokat jelölik, amelyeket ugyan kifejezetten nem tilt a Google, de nem is teljesen szabályosak.
AdWords, vagyis a fizetett találati lista

Az AdWords egyik legnagyobb előnye, hogy egy professzionálisan felállított kampány és honlap segítségével nagyon gyorsan a találati listák élére kerülhetünk - amiatt, hogy a fizetett hirdetések az organikus találatok felett jelennek meg -, akár egy teljesen új honlap esetében is, amely organikusan jóval hosszabb idő után kerülne csak előrébb.  Ehhez a legfontosabb teendő a célcsoportok pontos meghatározása és a profi kampányok felállítása (megfelelő kulcsszavak, kulcsszóegyezések, kampánystruktúra). Az AdWords segítségével például lehetőségünk van arra, hogy különböző célcsoportok számára más-más üzeneteket jelenítsünk meg, illetve kifejezetten hozzájuk szóló landoló oldalakra irányítsuk őket. Tegyük fel például, hogy cégünk olyan termékeket forgalmaz amelyek célcsoportja a 20-50 év közötti budapesti nők. Ebben az esetben például lehetőségünk van arra, hogy külön hirdetést jelenítsünk meg a fiatalabb korosztálynak, mondjuk a 20-35 év közötti nőknek személyesebb hangvételű, tegező stílusú, míg a 35-50 év közötti célcsoportot viszont távolságtartóbb, hivatalosabb módon szólítsuk meg. Ezen kívül lehetőségünk van különböző hirdetésbővítmények használatára is, mint például a hívásbővítmény amely segítségével egy kattintással tárcsázhatják a megadott telefonszámot, a belsőlink-bővítménnyel kiemelhetünk egy-egy aloldalt, a kiemelő bővítményt, amellyel vállalkozásunk legfontosabb tulajdonságait emelhetjük ki, csak hogy néhány bővítményt említsünk.
Ügyfélszerzés: komplex folyamat

Mind SEO-nak,  mind az AdWords-nek megvannak a maga előnyei, azonban a leghatékonyabb az, ha együttesen alkalmazzuk őket. Ez azt jelenti, hogy weboldalunk feleljen meg a legfontosabb SEO szempontoknak, azonban támogassuk meg a látogatók weboldalunkra terelését fizetett hirdetésekkel is. A Google AdWords kampányokkal rövid időn belül - kampányok felállítását és kezdeti finomhangolását követően - jelentős forgalmat terelhetünk akár vaddonatúj weboldalunkra is, míg a SEO intézkedések hatása csupán bizonyos idő elteltével mutatkozik meg. Ami viszont teljes online stratégiánk szempontjából kulcsfontosságú, hogy üzleti sikert kizárólag egy jól felépített, konverzióra optimalizált weboldallal érhetünk el (amely a megszólított célcsoportra szabott dedikát landing oldalakat tartalmaz, pontosan azt az információt nyújtva, melyre az érdeklődőnek szüksége van ahhoz, hogy meghozza a vásárlási döntést vagy kapcsolatba lépjen velünk árajánlat céljából és egyértelművé teszi azt, hogy mit kell tennie.)
+1 tény az AdWords kampányokról

Fontos tudnunk, hogy egy Google AdWords kampánnyal az organikus pozícióinkat is javíthatjuk, mivel a hirdetésekból odaterelt jelentős látogatói forgalom javítja weboldalunk megítélését a Google keresőmotorjainak a szemében is, ezzel pedig folyamatosan javítja organikus pozíciónkat!

Keressen bennünket bizalommal, ha profi segítséget igényel AdWords- és Facebook hirdetéseihez!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: